Η αλόγιστη χρήση της τεχνολογίας στην ψαλτική και την εκκλησία

ATHANASSIOS

Αθανάσιος Χατζής
Θα μεταφέρω την απάντηση από το θέμα Ηλεκτρονικά βιβλία στο ψαλτήρι και ξεκινώ νέο θέμα με τίτλο, "Η αλόγιστη χρήση της τεχνολογίας στην ψαλτική και την εκκλησία."

Ἀπὸ ποὺ νὰ περάσει δρόμος γιὰ νὰ φθάσει στὴ Σκήτη τῆς Ἁγίας Ἄννης; Δύο χιλιάδες σκαλοπάτια ἔχει γιὰ νὰ ἀνεβεῖς στὸ Κυριακό, καὶ τὸ μέρος τόσο ἀπότομο, ποὺ καὶ νὰ ἤθελαν δρόμος δὲν περνάει.

Γιὰ νὰ ξέρετε ὅμως ὅτι ἀκόμη καὶ ἐκεῖ οἱ πατέρες, μέχρι τὴν δεκαετία τοῦ '60 ὅλα τὰ χρειαζούμενα τὰ ἀνέβαζαν στὴν πλάτη τους 2000 σκαλοπάτια, καὶ μετὰ εἶδαν κι ἀπὸειδαν καὶ ἔβαλαν μουλάρια, ὅπως εἶναι σήμερα.

Δὲν τὸ λέω γιὰ να τοὺς κατακρίνω, πολὺ καλὰ ἔκαναν, ποῦ νὰ κουβαλήσεις τσιμέντο 50 κιλὰ στὴν πλάτη νὰ ἀνακαινίσεις τὸ Κυριακό ἢ τὴν καλύβη.

Ἄς εἴμαστε λογικοί!

Αδελφέ, η ανθρώπινη "λογική" και τεχνο-λογία είναι τις περισσότερες φορές μωρία στα μάτια του Θεού. Γι'αυτό που γράφεις μάλλον θέλεις να πεις καλύτερα ότι για λόγους συγκατάβασης και οικονομίας για εμάς τους σύγχρονους και ασθενικότερους, οι Πατέρες αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν μουλάρια. Γιατί τέτοια ζώα υπήρχαν και παλαιότερα, και αν θέλανε θα μπορούσαν να είχαν βάλει και οι παλαιότεροι, αλλά τα δικά τους ασκητικά μέτρα δεν είχαν μέτρο σύγκρισης, μόνο αυτό του Χριστού.

Ας διαβάσει κανείς το έξοχο βιβλίο του Αρχιμ. Χερουβείμ, "Από το περιβόλι της Παναγιάς" Ι.Μ. Παρακλήτου, όπου μιλάει εκ πείρας ως μοναχός στην σκήτη της Αγίας Άννας, σελ 165. Υπάρχει εκεί η περιγραφή ενός υποτακτικού που μετέφερε όπως λες στον ώμο βαρύ φορτίο και τον κατέλαβε αδημονία ότι ματαίως κοπιάζει, και του απάντησε η Υπεραγία Θεοτόκος ότι "ως θυσία ευάρεστος εις τον Θεόν προσφέρονται και οι ιδρώτες ους χύνουσιν ανερχόμενοι, ως αίμα μαρτυρικόν παρά τω Χριστώ λογισθήσονται και μέγα μισθόν λήψονται εν τη ημέρα της κρίσεως οι αγογγύστως υπομένοντες τους σκληρούς κόπους της ενταύθα ασκήσεως και υπακοής". Η παράδοσις αναφέρει ότι ο πατριάρχης Κων/πόλεως Κύριλλος Ε ο Καράκαλλος, ο οποίος ασκήτευε τότε στην Ιερά Σκήτη της Αγιάς Άννης πληροφορήθηκε αυτή την αποκάλυψη και από εκείνη την ημέρα έπαυσε να μεταφέρει με υποζύγιο τα γεωργικά του εργαλεία στον ελαιώνα, ο οποίος ευρισκόταν κοντά στον τόπο όπου έγινε το θαύμα, και τα μετέφερε στον ώμο του, για να λάβη και αυτός τον στέφανο των μαρτυρικών ιδρώτων των αδελφών και υποτακτικών της σκήτης.

Υπήρξε και σχετική συζήτηση των πατέρων της σκήτης της Αγίας Άννης για να "επιδιορθώσουν" τα δρομάκια της σκήτης σελ 142 και τότε ο γέρων Γαβριήλ Κάρτσωνας είπε τα εξής αξιομνημόνευτα: "Πατέρες αυτά τα σκληρά και ανηφορικά και δύσβατα δρομάκια της σκήτης μας εβοήθησαν τους προ ημών πατέρας να φθάσουν και μέχρις αγιότητος ακόμη, χάρις στους ιδρώτας και τους σκληρούς αγώνας."

Αυτά για τους Αγιορείτες και τον "δρόμο" που άνοιξαν οι νεότεροι με τα τεχνολογικά επιτεύγματα κλείνοντας άλλον Δρόμο που είχε ανοίξει ο Θεός και η Παναγιά εδώ και πολλά χρόνια με την πνευματική καλλιέργεια. Τέτοιους Δρόμους κλείνουμε και εμείς σήμερα όντως φυγόπονοι, μιλάω κυρίως για τον εαυτό μου. Σαφώς η τεχνολογία είναι δώρο Θεού, αλλά η χρήση της είναι αλόγιστη, δηλαδή δεν υπάρχει Χριστός και έτσι γίνεται όχι προς δόξαν Θεού και οικονομία της δικής μας σωτηρίας αλλά προς δόξαν ανθρώπων και μέσο για να περάσουμε όσο καλύτερα γίνεται σε αυτή τη ζωή.

Πάμε στην Εκλλησία να κάτσουμε 1-2 ώρες και αν δεν έχει θέρμανση ή aircondition βαρυγκομούμε και αναστενάζουμε. Αντί μάλιστα να ανάβουμε τα κανδύλια κάποιες εκκλησίες βάλανε φωτάκια. Τις καμπάνες βαριούνται κάποιοι φαίνεται να τις χτυπάνε και βάλανε ηλεκτρικές. Σε λίγο θα βαρεθούμε να ψέλνουμε ή δεν θα υπάρχουν ψάλτες και θα βάλουμε το μαγνητόφωνο να παίξει και τον Ιερέα και τον ψάλτη έτσι σαφώς θα ακούγεται και καλύτερα, το έχουν κάνει και αυτό στο εξωτερικό.

Δεν είναι θέμα απλά κατάνυξης και ατμόσφαιρας είναι θέμα του πως λειτουργείται η σωτηρία μας με τα μέσα που χρησιμοποιούμε. Τα μέσα, ο τρόπος που τα χρησιμοποιούμε, αγιάζουν εμάς και όχι το τελικό αποτέλεσμα και ο στόχος που το ΕΓΩ μας έβαλε για να πετύχουμε. Το πως αγωνίζεται κανείς έχει σημασία....

Κάποιοι χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς ισοκράτες σε ναούς, αν πιστεύουν ότι έτσι κατανύγονται περισσότερο, ή βοηθούν το εκκλησίασμα να συνεχίσουν, αλλά ας ρωτήσουν και άλλους και ας μην έχουν μόνο την δική τους γνώμη. Προσωπικά μου φαίνεται ως κάτι ξένο και δεν με βοηθάει.

Ή μήπως να πιάσουμε και το θέμα των μικροφώνων ή καλύτερα μικρο-φόνων που σκοτώνει πολλές φορές κάθε ιεροπρέπεια σε ναούς γιατί κάτι "ψαλτάρες" επιθημούν να κράζουν με αυτά. Δεν φταίνε βέβαια τα μικρόφωνα, αν είχαν φωνή θα μας είχαν κράξει. Και μιας και λέω για μικρόφωνα, το συνάντησα και αυτό, σε παλαιό ναό προκειμένου να βάλουν την μικροφωνική και να περάσουν τα καλώδια χαλάσανε την τοιχο-αγιο-γραφία !!!

Αυτά περι αλογίστου χρήσης της τεχνολογίας στην Εκκλησία

"Χαίρε, φιλοσόφους ασόφους δεικνύουσα' χαίρε, τεχνολόγους αλόγους ελέγχουσα"

Υπεραγία Θεοτόκε Σώσον Ημάς

Αθανάσιος Ι. Χατζής
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πρώτα πρώτα ἐπειδὴ ἔχω ἰδιαίτερη ἀδυναμία στὴν Σκήτη τῆς Ἁγίας Ἄννης καθὼς γνωρίζω ἀρκετοὺς πατέρες καὶ ἔχω προσωπικὴ σχέση μαζί τους, καὶ ἐπειδὴ θεωρῶ ὅτι εἶναι ἀπὸ τὰ λίγα μέρη στὸ Ἅγιον Ὄρος, ὅπου ἀσκεῖται βαριὰ καλογερικὴ, θὰ σᾶς ἀπαντήσω.

Συγκατάβαση-ξεσυγκατάβαση, οἰκονομία-ξεοικονομία, τὰ συμπαθέστατα τετράποδα σήμερα ὑπάρχουν, χρησιμοποιοῦνται ἀπὸ ὅλες τὶς συνοδεῖες, καὶ καθόλου δὲν ἔχει μειωθεῖ ἢ ἐλαττωθεῖ ὁ μοναχικὸς βίος. Ἀντίθετα, ἔχουν πολλὲς καλύβες ἀνακαινισθεῖ καὶ νέοι ἄνθρωποι προστρέχουν ἐκεῖ. Αὐτὰ γιὰ τὴν Σκήτη.

ἈΠὸ κεῖ καὶ πέρα γιὰ τὴν τεχνολογία, ἔχετε πιάσει τὰ πιὸ ἀκραία παραδείγματα κατάχρησης καὶ καταλήγετε ὅτι πᾶμε φοῦντο! Δηλαδή, ἐσεῖς δὲν ἔχετε συναντήσει ποτὲ καμιά ἐκκλησία ὅπου γίνεται λελογισμένη χρήση μικροφώνων, λαμπτήρων, κωδώνων;

Καλὸν εἶναι νὰ μὴν ὑπερθεματίζουμε οὔτε νὰ ἀναθεματίζουμε,

Ἂς εἴμαστε λογικοὶ!

Ἰω. α΄.1: Ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ λόγος, καὶ ὁ λόγος ἦν πρὸς τὸν θεόν, καὶ θεὸς ἦν ὁ λόγος.
 
Last edited:

Λάμπρος Λιασής

Παλαιό Μέλος
Πάμε στην Εκλλησία να κάτσουμε 1-2 ώρες και αν δεν έχει θέρμανση ή aircondition βαρυγκομούμε και αναστενάζουμε. Αντί μάλιστα να ανάβουμε τα κανδύλια κάποιες εκκλησίες βάλανε φωτάκια. Τις καμπάνες βαριούνται κάποιοι φαίνεται να τις χτυπάνε και βάλανε ηλεκτρικές.
Αθανάσιος Ι. Χατζής

Αδερφέ να σου δύο πραγματάκια:
1) αυτοί που πήγαιναν να μονάσουν στο Όρος παλαιότερα, έφευγαν από μία δύσκολη κοσμική ζωή, με πείνα και αντίξοες συνθήκες και στις μονές έβρισκαν και κρεβάτι (έστω και ξύλινο) αντί για άχυρα στο πάτωμα άλλα και ένα κομμάτι ψωμί για φαγητό.
Είναι νομίζεις εύκολο για το σημερινό νέο μοναχό να αφήσει τις ανέσεις του σύγχρονου κόσμου και να προσαρμοστεί του Όρους?
Μια φορά που ήμουν στη Νέα Σκήτη και είδα κάτι τεχνολογικό που με "σκανδάλισε" μου είπε ένας μοναχός που του το ανάφερα "Έλα εσύ εδώ να μονάσεις και σου πέρνουμε ότι θες"
2) Ο γέροντας και Δεσπότης Λεμεσού όταν ήταν ηγούμενος της μεγαλύτερης κοινοβιακής αδελφότητας στη Μονή Μαχαιρά στην Κύπρο ( η οποία σφίζει από νέους και μορφωμένους μοναχούς) είπε για τη θέρμανση στα κελιά και στο ναό "Καλύπτουμε τις ανθρώπινες ανάγκες για να μη βρίσκει ο πειρασμός τον τρόπο και να ταλαιπωρεί τους μοναχούς, ότι κρυώνουν και πεινάνε κτλ, ούτως ώστε να παραμένουν απρόσκοπτοι στα μοναχικά τους καθήκοντα"

Το θέμα είναι όχι το απόλυτο αλλό το σχετικό.
Τώρα μιλάμε με το ίντερνετ ενώ πριν χρόνια έφευγε το γράμμα με το μουλάρι.
Αυτό που χρειάζεται είναι να κρίνει ο καθένας τα πάντα με τις ανάλογες συνθήκες που επικρατούν και ότι γίνεται να είναι στα πλαίσια του ανθρώπινου μέτρου, όχι υπερβολές!!!!!!!!!
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Πάνω στο θέμα ο γέροντας Παϊσιος είχε πει (συγνώμη που δε ξέρω ακριβώς σε ποιό βιβλίο, μπορώ να το κοιτάξω αν ενδιαφέρεστε) ότι τα μοναστήρια πρέπει γενικά να είναι "πιο πίσω" από τον υπόλοιπο κόσμο στη τεχνολογία και στα μέσα που χρησιμοποιούν.

Να μένουν σε κάποια απόσταση, να ακολουθούν όμως, όχι να μένουν στη προϊστορική εποχή.

Μια φορά που ήμουν στη Νέα Σκήτη και είδα κάτι τεχνολογικό που με "σκανδάλισε" μου είπε ένας μοναχός που του το ανάφερα "Έλα εσύ εδώ να μονάσεις και σου πέρνουμε ότι θες"
QUOTE]


Συγκλονιστικό.
 

ATHANASSIOS

Αθανάσιος Χατζής
Συμφωνώ με τους προλαλήσαντες, τίποτα δεν είναι απόλυτο, με μουλάρι ή χωρίς, με τεχνολογία ή χωρίς. Το απόλυτο είναι ότι οι απόλυτοι υπέρμαχοι της τεχνο-λογίας θεωρούν αυτήν απαραίτητη στη ζωή κάποιου και γίνονται οι αυστηρότεροι επικριτές άλλων που δεν δέχονται να συμβιβαστούν με διαφόρου τύπου τεχνολογικές λύσεις και επιτεύγματα π.χ. κινητό, αυτοκίνητο, κλπ. Επίσης οι απόλυτοι υπέρμαχοι της τεχνολογίας θεωρούν αδιανόητο να μην υπάρχει μια στιγμή της ζωής τους χωρίς αυτήν (π.χ. τηλεόραση).

Και για να μη ξεφεύγουμε από το θέμα, μιλάμε για την α-λόγιστη χρήση της τεχνολογίας και όχι απλά για την χρήση της. Και αλόγιστη χρήση δεν είναι αυτή που νομίζει ο καθένας ως μη λογική αλλά αυτή που δεν έχει Χριστό.

Βάλε στη ζωή σου και στο ψαλτήρι ότι μαραφέτια και τεχνολογικά επιτεύγματα θέλεις, μικρόφωνα ασύρματα, τους καλύτερους ενισχυτές, πάρε ηλεκτρονικά αναγνωστήρια και ισοκράτες, κάνε και κάθε μέρα ψηφιακή ηχογράφηση και άκου τον εαυτό σου, μπες και στο internet και κατέβασε όλα τα βιβλία και ότι μπορείς να βρεις για ψαλτική και μάθε τα όλα.

Το θέμα είναι έχεις γίνει έτσι καλήτερος ως Χριστιανός, έχεις βελτιωθεί ως ψάλτης και βοηθάς περισσότερο το εκκλησίασμα, σε βοήθησαν όλα αυτά ; Άμα αυτά και ΜΟΝΟ σε βοηθούν συνέχισε και ο Θεός να μας φωτίσει .....

Φιλικά

Αθανάσιος
 

ATHANASSIOS

Αθανάσιος Χατζής
Και ένα απλό προσωπικό παράδειγμα αλόγιστης χρήσης της τεχνολογίας. Παλαιότερα τύπωνα φιλάδες με ότι θα έψελνα την Κυριακή στον ναό, κυρίως για να κάνω και εξάσκηση στο τυπικό που δεν ήξερα καθόλου και να δείξω και σε άλλους. Μετά όμως από καιρό σταμάτησα να τυπώνω γιατί θεωρούσα άσκοπη την κατανάλωση χαρτιού. Μου μπήκε βέβαια τότε η ιδέα ότι γενικά θα ήταν ευκολότερο αντί να γυρίζω σελίδες και να ψάχνω δύο και τρία βιβλία και με τα μουσικά πέντε και έξι, να συνεχίζω να τυπώνω ακολουθίες (και χαρτί) για διευκόλυνση αλλά δεν το έκανα. Αυτό κατά την άποψή μου θα ήταν τότε αλόγιστη χρήση της τεχνολογίας και των διαθέσιμων πόρων.

Ας αναλογιστεί επίσης ο καθένας ότι φτάσαμε εδώ που φτάσαμε με το περιβάλλον λόγω της αλόγιστης χρήσης των διαθέσιμων πόρων του πλανήτη μας για να ικανοποιήσουμε τις "ανάγκες" μας (δηλαδή το εγώ μας) και αυτό το πετύχαμε με μαθηματική ακρίβεια και μεγιστοποιήσαμε την καταστροφή γύρω μας με την αλόγιστη χρήση της τεχνολογίας.
 

Λάμπρος Λιασής

Παλαιό Μέλος
Και ένα απλό προσωπικό παράδειγμα αλόγιστης χρήσης της τεχνολογίας. Παλαιότερα τύπωνα φιλάδες με ότι θα έψελνα την Κυριακή στον ναό, κυρίως για να κάνω και εξάσκηση στο τυπικό που δεν ήξερα καθόλου και να δείξω και σε άλλους. Μετά όμως από καιρό σταμάτησα να τυπώνω γιατί θεωρούσα άσκοπη την κατανάλωση χαρτιού. Μου μπήκε βέβαια τότε η ιδέα ότι γενικά θα ήταν ευκολότερο αντί να γυρίζω σελίδες και να ψάχνω δύο και τρία βιβλία και με τα μουσικά πέντε και έξι, να συνεχίζω να τυπώνω ακολουθίες (και χαρτί) για διευκόλυνση αλλά δεν το έκανα. Αυτό κατά την άποψή μου θα ήταν τότε αλόγιστη χρήση της τεχνολογίας και των διαθέσιμων πόρων.

Ας αναλογιστεί επίσης ο καθένας ότι φτάσαμε εδώ που φτάσαμε με το περιβάλλον λόγω της αλόγιστης χρήσης των διαθέσιμων πόρων του πλανήτη μας για να ικανοποιήσουμε τις "ανάγκες" μας (δηλαδή το εγώ μας) και αυτό το πετύχαμε με μαθηματική ακρίβεια και μεγιστοποιήσαμε την καταστροφή γύρω μας με την αλόγιστη χρήση της τεχνολογίας.


Μπορείς να τυπώσεις σελίδες με τα μουσικά και να τα βάζεις μετά αρχιοθετημένα σε ντοσιέ, για να τα χρησιμοποιείς κάθε φορά που τα χρειάζεσαι χωρίς να ξανατυπώνεις άλλα. Εγω εχω πολλά ντοσιέ με π.χ "αξιον Εστιν", "Κοινωνικά", κτλ κτλ, πριν από κάθε ακολουθία βάζω σε ένα μεγάλο που έχω, όλες τις πάρτες που χρειάζονται και μετά τις επιστρέφω στις θέση τους για να τις ξαναπάρω όταν τις χρειαστώ
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Μπορείς να τυπώσεις σελίδες με τα μουσικά και να τα βάζεις μετά αρχιοθετημένα σε ντοσιέ, για να τα χρησιμοποιείς κάθε φορά που τα χρειάζεσαι χωρίς να ξανατυπώνεις άλλα.

Την Κυριακή χρησιμοποίησα για πρώτη φορά το Κυριακοδρόμιο Πλ. Δ' του Ηλία Φραγκάκη. Από την αρχή ως το τέλος δεν άλλαξα βιβλίο (εκτός από το Τριώδιο). Είχε τα πάντα του όρθρου, ακόμα και τα του Αναγνώστου, τα Εξαποστειλάρια, δοξολογίες, ποικιλία Της μετανοίας, δύναμις, χερουβικά, κοινωνικά και λειτουργία Μεγ. Βασιλείου.

Πολύ βολικό. Μακάρι όλοι οι συγγραφείς να ακολουθούσαν το ίδιο μοτίβο ομαδοποίησης ανά ήχο και όχι ανά ακολουθία...
 

Λάμπρος Λιασής

Παλαιό Μέλος
Την Κυριακή χρησιμοποίησα για πρώτη φορά το Κυριακοδρόμιο Πλ. Δ' του Ηλία Φραγκάκη. Από την αρχή ως το τέλος δεν άλλαξα βιβλίο (εκτός από το Τριώδιο). Είχε τα πάντα του όρθρου, ακόμα και τα του Αναγνώστου, τα Εξαποστειλάρια, δοξολογίες, ποικιλία Της μετανοίας, δύναμις, χερουβικά, κοινωνικά και λειτουργία Μεγ. Βασιλείου.

Πολύ βολικό. Μακάρι όλοι οι συγγραφείς να ακολουθούσαν το ίδιο μοτίβο ομαδοποίησης ανά ήχο και όχι ανά ακολουθία...

Πραγματι, πολύ καλή δουλειά. Προσπάθησα να κάνω και γω το ίδιο με ένα πόνημα που ετοίμασα για την ακολουθία του γάμου. βλέπε
http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=26900&postcount=18
μακάρι να ακολουθούσαν και άλλοι αυτό το παράδειγμα.
 

vasilis

Πέτρου Βασίλειος
Bρε παιδιά, βρε παιδιά,

Νομίζω οτι παραλογίζεστε όταν κατηγορείτε την τεχνολογία σε σχέση με την εκκλησία. Η τεχνολογία όπως έλεγε προσφάτως σε μια διάλεξή του ο καθηγητής μηχανολογίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (λησμονώ το όνομά του, αλλά αν έχει κάποιος αποφοιτήσει από το ΕΜΠ ξέρει πως μιλάω για τον κύριο με την μακρυά γενειάδα και τις τιράντες) έλεγε πως η τεχνολογία είναι η προέκταση του σώματος και του μυαλού του ανθρώπου και είναι το αποτέλεσμα του μεγάλου δώρου του Θεού στον άνθρωπο της λογικής.

Μην καταναλώνεται χρόνο και κόπο για το αν πρέπει ή οχι να χρησιμοποιείται η τεχνολογία στην εκκλησία γιατί απλά οχι μόνο χρησιμοποιήθηκε κατα το παρελθόν αλλά υπερ-χρησιμοποιήθηκε προς δόξαν θεού. Σκεφτείτε κάτι απλό. Η καμπάνα τί είναι; Δεν είναι τεχνολογικό επίτευγμα του ανθρώπου; υπάρχουν καμπάνες πουθενά ελεύθερες στη φύση; Κι όμως αυτό το τεχνολογικό επίτευγμα του ανθρώπου που ονομάζεται καμπάνα είναι το πιο στενά συνδεδεμένο με την λατρεία.

Η κατασκευή της Αγίας του Θεού Σοφίας στην Πόλη, αν διαβάσετε αρχιτεκτονικη θα δείτε πως χρησιμοποιήθηκαν από τον Ιουστινιανό τα τελειότερα τεχνολογικά μέσα της εποχής ώστε να επιτευχθεί η κατασκευή της. Αλλιώς αυτός ο ναός σύμβολο της ορθοδοξίας δεν θα είχε ποτέ χτιστεί.

Οι κατασκευές των εκκλησιών με τρούλους και τζάμια βιτρώ δεν είναι αποτέλεσμα της τεχνολογίας; για να λέγατε την εποχή του σωκράτη να σας κατασκευάσουν ένα κτίριο με κυκλική οροφή, μπορούσαν; οχι, γιατί δεν είχαν την τεχνογνωσία για κάτι τέτοιο.

Τα ίδια που λέμε σήμερα εμείς και διαφωνούμε τα λέγανε και κείνη την εποχή οι χριστιανοί εκείνης της εποχής. Κάποιος θα είχε βρεθεί όταν τοποθετήθηκε η πρώτη καμπάνα σε ναό και θα είχε πει "μα τι είναι αυτό το σιδερένιο καπέλο που βάζετε στους ναούς, τι δουλειά έχει αυτό το ανθρώπινο κατασκεύασμα στην λατρεία του θεού".

Η εντολή του Χριστού ήταν "κηρύξατε πάντα τα έθνη", εφόσον λοιπόν η τεχνολογία μας επιτρέπει σήμερα να κηρύξουμε το ευαγγέλιο και τον λόγο του θεού, πιο εύκολα, πιο γρήγορα, με μεγαλύτερη ακρίβεια σε περισσότερο κόσμο τότε ναι θα χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία και θα την παραχρησιμοποιήσουμε.

Και να σας πω και κάτι, προτιμώ να έχω aircondition στην εκκλησία για να προσελκύσω τον νέο που λόγω ζέστης δεν θα έρθει στον ναό και μπορεί να ακούσει κάτι που θα ανοίξει την οδό της σωτηρίας της ψυχής του, παρα να μην έχω aircondition και να τον διώξω μακρυά από το Χριστό. Θα μου πείτε φυγόπονος ειναι αυτός ο νέος, φυγόπονος ξεφυγόπονος σαν εκκλησία εγώ πρέπει να τον προσελκύσω. Έτσι ώστε όταν θα φτάσει η ώρα της κρίσης εγώ να μπορώ να πω με παρρησία έμπροσθεν του φοβερού βήματος του Χριστού "έκανα ότι ήταν δυνατόν χρησιμοποίησα κάθε μέσο και δεν ήρθε Κύριε στην οδό σου".

Και κάτι τελευταίο προσωπικό μιας που εκτίω τις στρατιωτικές μου υποχρεώσεις, εμείς στο στρατόπεδο δεν έχουμε ιερέα, ε λοιπόν μακαρίζω την τεχνολογία που μας επιτρέπει να ακούσουμε την ακολουθία της ανάστασης από την τηλεόραση, όπως μας ανακοινώθηκε από τον διοικητή οτι θα γίνει, παρα να μην είχαμε τηλεόραση και εκείνη την ώρα να καπνίζαμε και να παίζαμε χαρτιά.
 
Top