Η Ευχαριστία μετά την Θείαν Μετάληψιν

κλιτόν

Active member
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από το θέμα: Πώς τελείται η ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως κατά τη περίοδο της Διακαινησίμου Εβδομάδος;


- Γέροντα, κουραστήκατε πολύ στην Θεία Λειτουργία, δεν έπρεπε να μείνετε και στην ανάγνωση της "Ευχαριστίας".
- Τι λες; Κοινώνησα και να μην πω ένα "ευχαριστώ" στον Θεό; Σε πολύ μεγάλη ανάγκη μπορεί να φύγει κανείς νωρίτερα. Κι εσύ να μη φεύγεις ποτέ, να ακούς την "Ευχαριστία" και να λες συνέχεια: "Σ' ευχαριστώ, Θεέ μου. Σ' ευχαριστώ. Δόξα σοι ο Θεός, δόξα σοι ο Θεός" και να φτερουγίζη η καρδιά σου.


Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου, Λόγοι ΣΤ΄ Περί Προσευχής
Α΄ έκδοσις Ιούλιος 2012, σελ. 125


Χριστός ανέστη!
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
- Γέροντα, κουραστήκατε πολύ στην Θεία Λειτουργία, δεν έπρεπε να μείνετε και στην ανάγνωση της "Ευχαριστίας".
- Τι λες; Κοινώνησα και να μην πω ένα "ευχαριστώ" στον Θεό; Σε πολύ μεγάλη ανάγκη μπορεί να φύγει κανείς νωρίτερα. Κι εσύ να μη φεύγεις ποτέ, να ακούς την "Ευχαριστία" και να λες συνέχεια: "Σ' ευχαριστώ, Θεέ μου. Σ' ευχαριστώ. Δόξα σοι ο Θεός, δόξα σοι ο Θεός" και να φτερουγίζη η καρδιά σου.


Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου, Λόγοι ΣΤ΄ Περί Προσευχής
Α΄ έκδοσις Ιούλιος 2012, σελ. 125


Χριστός ανέστη!
Ἀληθῶς Ἀνέστη!
Καλά, ἄς τά ἀφήσουμε αὐτά καί μή δημιουργοῦμε ἐνοχές...
Δέν προβλέπεται βασικά κάτι τέτοιο... ὅπως προαναφέρθηκε.
 

Γ. Α. Π.

Νέο μέλος
Χριστός Ανέστη!

Δὲν λέγεται καθόλου ἡ (ἀτομικὴ) ἀκολουθία τῆς θείας μεταλήψεως. Βλ. μήνυμα 4.

Τι εννοείτε;

Με το μήνυμά σας αυτό και με την παραπομπή στα αναγραφόμενα στο μήνυμά σας 4, ως απάντηση στο ερώτημά μου, εννοείτε πως η κατάλυση από τον ιερέα κατά την Διακαινήσιμο εβδομάδα, γίνεται σιωπηρώς;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Με το μήνυμά σας αυτό και με την παραπομπή στα αναγραφόμενα στο μήνυμά σας 4, ως απάντηση στο ερώτημά μου, εννοείτε πως η κατάλυση από τον ιερέα κατά την Διακαινήσιμο εβδομάδα, γίνεται σιωπηρώς;
Ὄχι μόνον κατά τήν Διακαινήσιμο ἀλλά πάντοτε...
Δέν προβλέπεται βασικά κάτι τέτοιο... ὅπως προαναφέρθηκε.
Ἄλλο ἄν συνηθίζεται κάπου...
 

Γ. Α. Π.

Νέο μέλος
Σεβαστέ πατέρα Μάξιμε, ευλογείτε!

Μπορεί να διατυπώσει κανείς, δηλαδή, ανεξαρτήτως από το τι συνηθίζεται και συμφώνως με τα παραπάνω αναγραφόμενα, ότι προβλέπεται σαφώς πως η κατάλυση από τον ιερέα γίνεται πάντοτε και μόνο σιωπηρώς;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σεβαστέ πατέρα Μάξιμε, ευλογείτε!

Μπορεί να διατυπώσει κανείς, δηλαδή, ανεξαρτήτως από το τι συνηθίζεται και συμφώνως με τα παραπάνω αναγραφόμενα, ότι προβλέπεται σαφώς πως η κατάλυση από τον ιερέα γίνεται πάντοτε και μόνο σιωπηρώς;
Βεβαίως! Αὐτό λένε τά Ἱερατικά μας, ἀπό τά παλαιότερα μέχρι τά πρόσφατα, Ἐκκλ. Ἑλλ. & Οἰκ. Πατρ..
 

Γ. Α. Π.

Νέο μέλος
Πάτερ, συγχωρήστε μου την επιμονή στην αναζήτηση των σχετικών διευκρινήσεων.

Δηλαδή, τα Ιερατικά αναγράφουν σαφώς σε σχετική διάταξή τους,
πως η κατάλυση από τον ιερέα γίνεται πάντοτε και μόνο σιωπηρώς, όπως και
ότι μόνο ο ίδιος ο καταλύων ιερέας, αναφέρει τις ευχές και τα αναγραφόμενα της ακολουθίας της Θείας Ευχαριστίας, νοερώς ενδεχομένως, καθώς επίσης και
ότι δεν επιτρέπεται σε κανέναν άλλο, κληρικό ή λαϊκό, να αναγιγνώσκει κατά την κατάλυση, προφανώς με την ευλογία του καταλύοντος ιερέα, την ακολουθία της Θείας Ευχαριστίας;

Ευλογείτε!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πάτερ, συγχωρήστε μου την επιμονή στην αναζήτηση των σχετικών διευκρινήσεων.

Δηλαδή, τα Ιερατικά αναγράφουν σαφώς σε σχετική διάταξή τους, πως η κατάλυση από τον ιερέα γίνεται πάντοτε και μόνο σιωπηρώς, όπως και ότι μόνο ο ίδιος ο καταλύων ιερέας, αναφέρει τις ευχές και τα αναγραφόμενα της ακολουθίας της Θείας Ευχαριστίας, νοερώς ενδεχομένως, καθώς επίσης και ότι δεν επιτρέπεται σε κανέναν άλλο, κληρικό ή λαϊκό, να αναγιγνώσκει κατά την κατάλυση, προφανώς με την ευλογία του καταλύοντος ιερέα, την ακολουθία της Θείας Ευχαριστίας;

Ευλογείτε!
Τά Ἱερατικά δέν ἔχουν καμμία διάταξη γιά εὐχές.
Ὄλα τά ὑπόλοιπα ἔχουν ἀπαντηθεῖ.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Τά Ἱερατικά δέν ἔχουν καμμία διάταξη γιά εὐχές.
Ὄλα τά ὑπόλοιπα ἔχουν ἀπαντηθεῖ.

Ιερατικόν Αποστολικής Διακονίας 2007, σ. 237, υποσ. 98: "Είθισται πολλαχού, ιδία εν ταις ι. μοναίς, όπως μετά την απόλυσιν αναγινώσκηται η Ευχαριστία μετά την Θείαν Μετάληψιν".

Το αυτό Ιερατικόν, "τα δε λοιπά της ακολουθίας είθισται να λέγωνται προ της θείας κοινωνίας", σ. 257.

Το αυτό Ιερατικόν, έχει τον Αναγνώστη να διαβάζει και την Ακολουθία εν τω αποδύεσθαι την Ιερατική στολή, σ. 260, η οποία Ακολουθία είναι κανονικά ιδιωτική του Ιερέως (εγώ δεν το βλέπω κακό, αλλά καλό).

Το αυτό, και το Εγκόλπιον του Αναγνώστου (Α.Δ.) 2005.
 
Last edited:

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Φάσκετε και αντιφάσκετε.

Ἡ ἀκολουθία εἶναι ἰδιωτική, μεταγενέστερη, ἀντιλειτουργικὴ καὶ ἄχρηστη.

και μετά

Δὲν ἀκυρώνω τὴν ἀκολουθία. Εἶναι βοηθητικὴ σὰν ἰδιωτικὴ πνευματικὴ προετοιμασία μετὰ ἀπὸ ἐπιτίμιο. «Τὴν ἀκολουθία τῆς θείας μεταλήψεως, ὅταν τὴ διαβάσει καὶ ὁ πιὸ ἁμαρτωλός, ἁγιάζεται πολύ» (Ὅσίου Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου Βίος καὶ λόγοι 2003 σ. 341).

Η Ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως είναι κανονικά ιδιωτική, όπως και η ακολουθία του Ιερέως εν τω αποδύεσθαι την Ιερατική στολή.

Αλλά είθισται να αναγινώσκεται στις Εκκλησίες (πόσο ποσοστό πιστών την διαβάζει, ή προετοιμάζεται κατάλληλα για την θεία Κοινωνία; ), και είναι πάνυ ωφέλιμη, και για αυτό είναι γραμμένη στο Εγκόλπιον και στο Ιερατικόν.

Παλαιά στην Εκκλησία ήσαν μετά τα Αναγνώσματα, μόνο οι Πιστοί (την περίοδο του Αγίου Ιω. Χρυσοστόμου, οι Μετανοούντες (και οι Συνιστάμενοι) εξέρχονταν της Εκκλησίας μαζί με τους Κατηχούμενους). Τώρα οι περισσότεροι μέσα στην Εκκλησία μέχρι το τέλος δεν είναι οι Πιστοί, αλλά οι Μετανοούντες, κτλ.
 
Last edited:

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Τό νέο Ἱερατικό τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου οὐδόλως καταχωρεῖ τήν Εὐχαριστίαν μετά τήν Θείαν Μετάληψιν, ὅπως τό προηγούμενον τοῦ 1895.
View attachment 118472

Για αυτό θα αγοράσουν της Αποστολικής Διακονίας οι περισσότεροι.

Θυμάμαι το 2000 που αγόρασα το Συλλειτουργικόν, επειδή το Εγκόλπιον δεν είχε την Ακολουθία της Μεταλήψεως... Μετά την έβαλε και το Εγκόλπιον....
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Δὲν ἀσχολοῦνται μὲ αὐτὸ τὸ θέμα. Εἶναι θέμα τῶν εὐχολογίων καὶ τῶν διατάξεων τῆς θείας λειτουργίας, τὰ ὁποῖα ὁρίζουν μόνο πρὸ τῆς μεταλήψεως τὸ «Τοῦ δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ...» (ιβ' αἰ.) καὶ μεταγενέστερα δύο σύντομες εὐχὲς (ιδ' αἰ.), οἱ ὁποῖες δὲν χρειάζονται, διότι ἐπαναλαμβάνουν προηγούμενες εὐχὲς τῆς λειτουργίας.
 

Γ. Α. Π.

Νέο μέλος
Αὐτά ἀκριβῶς εἴπαμε, Παναγιώτη, ξεκαθαρίζοντας στό μέλος @Γ. Α. Π. ὅτι δέν πρόκειται γιά εὐχές τῆς θ. λειτουργίας, πού μᾶλλον ἔτσι νόμιζε.

Σεβαστέ πατέρα Μάξιμε, προφανώς πρόκειται περί παρανόησης σχετικά με το ερώτημά μου.

Πάτερ, συγχωρήστε μου την επιμονή στην αναζήτηση των σχετικών διευκρινήσεων.

Δηλαδή, τα Ιερατικά αναγράφουν σαφώς σε σχετική διάταξή τους,
πως η κατάλυση από τον ιερέα γίνεται πάντοτε και μόνο σιωπηρώς, όπως και
ότι μόνο ο ίδιος ο καταλύων ιερέας, αναφέρει τις ευχές και τα αναγραφόμενα της ακολουθίας της Θείας Ευχαριστίας, νοερώς ενδεχομένως, καθώς επίσης και
ότι δεν επιτρέπεται σε κανέναν άλλο, κληρικό ή λαϊκό, να αναγιγνώσκει κατά την κατάλυση, προφανώς με την ευλογία του καταλύοντος ιερέα, την ακολουθία της Θείας Ευχαριστίας;

Ευλογείτε!

Το ερώτημά μου είναι σχετικό με τις ευχές και τα αναγραφόμενα της ακολουθίας της Θείας Ευχαριστίας.

Επιτρέψτε μου την διευκρίνηση προκειμένου να μην συνεχίσει η όποια παρανόηση έγινε.

Συγχωρήστε με αν με την διατύπωση του ερωτήματος δεν ήμουν αρκετά σαφής ώστε αποφευχθεί κάθε παρανόηση.

Ευλογείτε!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σεβαστέ πατέρα Μάξιμε, προφανώς πρόκειται περί παρανόησης σχετικά με το ερώτημά μου.
Το ερώτημά μου είναι σχετικό με τις ευχές και τα αναγραφόμενα της ακολουθίας της Θείας Ευχαριστίας.
Επιτρέψτε μου την διευκρίνηση προκειμένου να μην συνεχίσει η όποια παρανόηση έγινε.
Συγχωρήστε με αν με την διατύπωση του ερωτήματος δεν ήμουν αρκετά σαφής ώστε αποφευχθεί κάθε παρανόηση.
Ευλογείτε!
Νομίζω ἔχουν ἀπαντηθεῖ. Τί δέν καταλάβατε;
Κατ᾿ ἀρχάς ὁ ἱερεύς δέν εἶναι δυνατόν νά καταλύει καί νά λέει συγχρόνως (νοερῶς) τίς εὐχές τῆς Εὐχαριστίας.
Ἄν τίς διαβάσει, θά τίς διαβάσει μετά τήν κατάλυση.
Εἴθισται ὅμως (γιά οἰκονομία χρόνου) ἀκόμη καί κατά τήν διανομή τοῦ ἀντιδώρου καί κατά τήν ἀκολουθοῦσαν κατάλυσιν (συστολήν) νά ἀναθέτει σέ ἀναγνώστη νά διαβάζει τήν Εὐχαριστίαν.

Αὐτά ὄμως δέν ἀνήκουν στήν τελετουργία τῆς Θ. Λειτουργίας.

Νά ποῦμε ἐπιπλέον, ὅτι ἡ συστολή τῶν ἁγίων γινόταν πάντοτε ἐπί τῆς ἁγίας Τραπέζης, πρό τοῦ Πληρωθήτω, μέ τήν ΕΥΧΗΝ ΕΝ Τῼ ΣΥΣΤΕΙΛΑΙ ΤΑ ΑΓΙΑ, (...πλήρωσον χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης τὰς καρδίας ἡμῶν...) πού καταλήγει στό· πάντοτε, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. (Ἀμήν, Πληρωθήτω...)

Μετέπειτα, γιά πρακτικούς (καί οἰκονομίας χρόνου) λόγους, μεταφέρθηκε ἡ κατάλυση στήν Πρόθεση μετά τήν ἀπόλυση, καί ἀποκόπηκε καί ἡ εὐχή ἀπό τό τέλος τοῦ κοινωνικοῦ καί τῆς συστολῆς, τοποθετηθεῖσα μετά τήν ὀπισθάμβωνο.

[Εὐχή εὐχαριστίας πού ἀνήκει στή Θ. Λειτουργία εἶναι τῆς συναπτῆς μετά τήν μετάληψιν «Εὐχαριστοῦμεν σοι, Δέσποτα φιλάνθρωπε, εὐεργέτα τῶν ψυχῶν ἡμῶν, ὅτι καὶ τῇ παρούσῃ ἡμέρᾳ κατηξίωσας ἡμᾶς τῶν ἐπουρανίων σου καὶ ἀθανάτων μυστηρίων ... Ὅτι σὺ εἶ ὁ ἁγιασμὸς ἡμῶν...»]
 

Γ. Α. Π.

Νέο μέλος
Σεβαστέ πατέρα Μάξιμε, επιτρέψτε για μια ακόμα φορά να επισημάνω ότι ποτέ δεν υποστηρίχθηκε σε κάποιο από τα σχετικά μηνύματα ή ερωτήματά μου αυτά, πως οι ευχές και τα αναγραφόμενα της Θείας Μεταλήψεως ανήκουν στην τελετουργία της Θείας Λειτουργίας.

Άλλωστε αυτό νομίζω είναι αυτονόητο.

Επιτρέψτε μου επίσης την διαπίστωση και την διατύπωση πως, με το μήνυμά σας αυτό, έχουν πλέον απαντηθεί πληρέστερα τα ερωτήματά μου.

Παρακαλώ την ευλογία σας!
 
Top