Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, για την μετάφραση των λειτουργικών κειμένων.

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, για την μετάφραση των λειτουργικών κειμένων.
Συνήλθε σήμερα Τετάρτη, 14 Απριλίου 2010, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.​
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, ύστερα από διάφορα κείμενα που κατατέθηκαν στην Ιερά Σύνοδο για την μετάφραση των λειτουργικών κειμένων, άκουσε την εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης κ. Ανδρέα, που του είχε ανατεθεί από προηγούμενη Συνεδρία, και εν συνεχεία δέχθηκε διευκρινήσεις του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Μελετίου για το θέμα αυτό από την πρακτική που γίνεται στην Ιερά Μητρόπολή του.

Ακολούθως έγινε ευρύτατη συζήτηση, κατά την οποία, λόγω της σοβαρότητος του θέματος, τοποθετήθηκαν όλοι οι Αρχιερείς, οι οποίοι εξέφρασαν τις απόψεις τους μέσα από την θεολογική τους γνώση και την ποιμαντική τους αγωνία. Το θέμα αποδεσμεύθηκε από την πρακτική που τηρείται στην Ιερά Μητρόπολη Νικοπόλεως και Πρεβέζης και αντιμετωπίσθηκε γενικά, από πλευράς θεολογικής, λειτουργικής και ποιμαντικής.
Κοινό σημείο των συζητήσεων ήταν ότι η Ορθόδοξη Λατρεία και δη η θεία Λειτουργία είναι ένας μεγάλος λειτουργικός πλούτος, τον οποίο μας παρέδωσαν οι Άγιοι Πατέρες και όλη η διαχρονική παράδοση, όπως θαυμάζεται από τους ετεροδόξους, σε συνδυασμό με την ποιμαντική προσπάθεια μυήσεως των πιστών στα γινόμενα και τελούμενα της Θείας Λατρείας.

Μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων η Διαρκής Ιερά Σύνοδος κατέληξε στα εξής :
1. Η Λατρεία της Εκκλησίας και μάλιστα η θεία Λειτουργία, αποτελούν το κέντρο της Εκκλησιαστικής ζωής, την καρδιά της Εκκλησίας, γι’ αυτό και κάθε προσέγγιση σε αυτήν πρέπει να γίνεται με βαθύτατο σεβασμό. Δεν πρόκειται μόνο για μία λογική κατανόηση, αλλά για μύηση στο «πνεύμα» της, για ένωση των Χριστιανών με τον Χριστό. Γι’ αυτό η Διαρκής Ιερά Σύνοδος εμμένει στην παράδοση του γλωσσικού ιδιώματος του παραδεδομένου τρόπου τελέσεως της θείας Λειτουργίας και των Ιερών Μυστηρίων. Οιαδήποτε μετάφραση λειτουργικών κειμένων μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην ενότητα της Εκκλησίας.
2. Επειδή στην Εκκλησία όλα πρέπει να γίνονται «ευσχημόνως και κατά τάξιν» και τον αρμόδιο λόγο έχει η Ιερά Σύνοδος, γι’ αυτό ο Αρχιερεύς που ενδεχομένως έχει έναν ειδικό λόγο αναγνώσεως κάποιων κειμένων σε μετάφραση, θα πρέπει να λαμβάνει άδεια από την Διαρκή Ιερά Σύνοδο.
3. Το θέμα όμως αυτό θα συνεχισθεί να συζητείται στις αρμόδιες Συνοδικές Επιτροπές, σε Συνέδρια που θα διοργανωθούν για τον σκοπό αυτόν, σε συνεργασία με τις Θεολογικές Σχολές και όταν ωριμάσει η συζήτηση, και κριθεί αναγκαίο, θα εισαχθεί στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία είναι το ανώτατο όργανο διοικήσεως της Εκκλησίας, προκειμένου να αντιμετωπισθεί Συνοδικώς.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, για την μετάφραση των λειτουργικών κειμένων.
Συνήλθε σήμερα Τετάρτη, 14 Απριλίου 2010, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.​

Ευχαριστίες π. Μάξιμε για την πληροφόρηση.

Δεν έχω τίποτε εναντίον των ετεροδόξων, αλλά το ''όπως θαυμάζεται από τους ετεροδόξους'' δεν το πολυκαταλαβαίνω. Θα ήταν πολλαπλώς διδακτικό αν είχαμε ποτέ στη δημοσιότητα τα πρακτικά των συζητήσεων αυτών.

Χριστός ανέστη!

Δ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, για την μετάφραση των λειτουργικών κειμένων.
Συνήλθε σήμερα Τετάρτη, 14 Απριλίου 2010, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.​

Πάντως, στὴν ἴδια συνεδρίαση ὁ Σεβασμιώτατος Νικοπόλεως καὶ Πρεβέζης ἐξασφάλισε τὴν ἐν λόγῳ ἄδεια ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδο καὶ συνεχίζει τὴν προσπάθειά του «εὐσχημόνως καὶ κατὰ τάξιν».
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Πάντως, στὴν ἴδια συνεδρίαση ὁ Σεβασμιώτατος Νικοπόλεως καὶ Πρεβέζης ἐξασφάλισε τὴν ἐν λόγῳ ἄδεια ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Σύνοδο καὶ συνεχίζει τὴν προσπάθειά του «εὐσχημόνως καὶ κατὰ τάξιν».

Η εν λόγω άδεια αφορά συγκεκριμένο Ναό;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Δεν έχω τίποτε εναντίον των ετεροδόξων, αλλά το ''όπως θαυμάζεται από τους ετεροδόξους'' δεν το πολυκαταλαβαίνω.
Κι ἐγώ δέν καταλαβαίνω γιατί δέν τό καταλαβαίνεις. Ἀπό σένα ἄλλα περίμενα νά σχολιάσεις.
Ἐδῶ ἀναπαράγεται κάτι πού συνήθως λέγεται. Ἡ λατρεία μας ἐνῶ θαυμάζεται καί ἀπό ἑτεροδόξους, πῶς θά τήν «πειράξουμε» ἐμεῖς;

Θα ήταν πολλαπλώς διδακτικό αν είχαμε ποτέ στη δημοσιότητα τα πρακτικά των συζητήσεων αυτών.
Ἔχεις δεῖ ποτέ αὐτό νά γίνεται; Πάντως ἀπό τό ἀνακοινωθέν φαίνεται τί εἰπώθηκε. Ὅλες οἱ τάσεις «ἐκπροσωπήθηκαν» καί «ἐκπροσωποῦνται»... καί «Το θέμα αποδεσμεύθηκε από την πρακτική που τηρείται στην Ιερά Μητρόπολη Νικοπόλεως και Πρεβέζης»... καί «Το θέμα όμως αυτό θα συνεχισθεί να συζητείται»...


 

raphael

Ραφαήλ Ζουμής
Προσωπικά δεν μου προξενεί εντύπωση. Η κατρακύλα έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό. Πρώτα νοθεύσαμε τα μουσικά κείμενα των ψαλτών που είναι και πιο εύκολο. Σε βαθμό τέτοιο που πλέον το άκουσμα τους μας αρέσει και το θεωρούμε έντεχνο και απαράμιλλο. Επόμενο και λογικό είναι να "καινοτομήσουμε" στα λειτουργικά κείμενα. Πιο δύσκολο αλλά πιστεύω όλο και κάποιος πεφωτισμένος θα βρεθεί και θα βγει μπροστά για να τον υποστηρίξουν και οι υπόλοιποι με θαυμασμό.
Προσωπικά ελπίζω να μην γίνει τπτ και να μην αναγκαστούμε και μας πασάρουν κανένα κείμενο στην δημοτική στην λατρεία γιατί απ την μια μεν θα σταματήσουμε απ τα αναλόγια απ την άλλη δε θα γελάει ο κόσμος.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Προσωπικά δεν μου προξενεί εντύπωση. Η κατρακύλα έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό. Πρώτα νοθεύσαμε τα μουσικά κείμενα των ψαλτών που είναι και πιο εύκολο. Σε βαθμό τέτοιο που πλέον το άκουσμα τους μας αρέσει και το θεωρούμε έντεχνο και απαράμιλλο.

Ραφαήλ μέχρι εδώ καλά. Συμφωνώ.
Μάλιστα οι ύμνοι σίγουρα και λόγο της μουσικής επενδύσεως είναι δύσκολο να αλλάξουν.

Επόμενο και λογικό είναι να "καινοτομήσουμε" στα λειτουργικά κείμενα. Πιο δύσκολο αλλά πιστεύω όλο και κάποιος πεφωτισμένος θα βρεθεί και θα βγει μπροστά για να τον υποστηρίξουν και οι υπόλοιποι με θαυμασμό.

Κοίτα.
Δεν ξέρω αν τελικά ο κόσμος πρέπει να μένει "θεατής" των πάντων.
Άλλωστε μιλάμε για λατρεία και ζώσα λατρεία.
Απλά δεν έχω πεισθεί ότι θα βοηθήσει η μετάφραση στα νέα ελληνικά
[των ευχών νομίζω απασχολεί κυρίως].
Ίσως η εις επήκοον ανάγνωσή τους σοβαρά στην εκκλησιαστική διάλεκτο [όπως ακούμε τους πολλούς καλούς κληρικούς π.χ. στους Γάμους] προσφέρει πολύ περισσότερο στην κατανόηση των τελουμένων.
Θυμάμαι πολλές φορές την αγία αναφορά όπως την άκουγα δίχορη από την Αγία Σκέπη επί εποχής Νεοχωρίτη και Κιζιρίδη στο ιλαρό μέλος του κλιτού "εν χορώ" δεξιά και αριστερά. Γιατί τελικά δεν υπήρχαν μελοποιημένα όλα αυτά;
Μήπως οι ευχές ήταν για να ακουστούν;
Μήπως ο λαός έπρεπε να συμμετέχει και να απαντήσει στο "και ποίησον..." με το "Αμήν";
Τα λέω για προβληματισμό για να μήν είμαστε απόλυτοι με τις ενέργειες των ποιμένων της Εκκλησίας, έστω και εάν διαφωνούμε με την "διαφορετικότητα" της τελέσεως.
Ίσως τους απασχολούν τα ζητήματα αυτά από ποιμαντικής απόψεως και αυτό είναι πολύ σημαντικό και καλύτερο από το να τελούμε την Θεία Λειτουργία "εξ' έθους" ή "από συνήθεια"...
Ρώτα και τον Πατέρα σου, τον αγαπητό μου π. Γεώργιο...

Προσωπικά ελπίζω να μην γίνει τπτ και να μην αναγκαστούμε και μας πασάρουν κανένα κείμενο στην δημοτική στην λατρεία γιατί απ την μια μεν θα σταματήσουμε απ' τα αναλόγια απ την άλλη δε θα γελάει ο κόσμος.

Επαναλαμβάνω ότι η αλλοίωση των υμνολογικών κειμένων δεν με βρίσκει σύμφωνο λόγω της μουσικής παραδόσεώς μας, την οποία δεν μπορούμε και ίσως δεν πρέπει να βάλουμε στο περιθώριο.
 
Last edited:

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Κοίτα.
Δεν ξέρω αν τελικά ο κόσμος πρέπει να μένει "θεατής" των πάντων.
Άλλωστε μιλάμε για λατρεία και ζώσα λατρεία.
Απλά δεν έχω πεισθεί ότι θα βοηθήσει η μετάφραση στα νέα ελληνικά [των ευχών νομίζω απασχολεί κυρίως].
Ίσως η εις επήκοον ανάγνωσή τους σοβαρά στην εκκλησιαστική διάλεκτο [όπως ακούμε τους πολλούς καλούς κληρικούς π.χ. στους Γάμους] προσφέρει πολύ περισσότερο στην κατανόηση των τελουμένων.
Θυμάμαι πολλές φορές την αγία αναφορά όπως την άκουγα δίχορη από την Αγία Σκέπη επί εποχής Νεοχωρίτη και Κιζιρίδη στο ιλαρό μέλος του κλιτού "εν χορώ" δεξιά και αριστερά. Γιατί τελικά δεν υπήρχαν μελοποιημένα όλα αυτά;
Μήπως οι ευχές ήταν για να ακουστούν;
Μήπως ο λαός έπρεπε να συμμετέχει και να απαντήσει στο "και ποίησον..." με το "Αμήν";
Τα λέω για προβληματισμό για να μήν είμαστε απόλυτοι με τις ενέργειες των ποιμένων της Εκκλησίας, έστω και εάν διαφωνούμε με την "διαφορετικότητα" της τελέσεως.
Ίσως τους απασχολούν τα ζητήματα αυτά από ποιμαντικής απόψεως και αυτό είναι πολύ σημαντικό και καλύτερο από το να τελούμε την Θεία Λειτουργία "εξ' έθους" ή "από συνήθεια"...
[/font]

Συμφωνώ πάρα πολύ με τον Δημήτρη και ιδίως με τα τονισμένα σημεία. Παρακάτω παραθέτω απόσπασμα του 14ου κεφαλαίου της Α' προς Κορινθίους επιστολής του Απ. Παύλου. Το γενικότερο νόημα του κεφαλαίου είναι ότι όλα στην εκκλησία πρέπει να γίνονται προς οικοδομή. Συμβουλεύει το εντυπωσιακό χάρισμα της γλωσσολαλιάς να περιστέλλεται όταν δεν υπάρχει δυνατότητα ερμηνείας του, γιατί δεν ωφελεί τους άλλους. Ο ίδιος το εφάρμοζε. Αντίθετα η προφητεία (=διδασκαλία) οικοδομεί.
Νομίζω είναι πολύ βοηθητικό στο σχετικό θέμα, γιατί ξεκάθαρα θέτει ως προτεραιότητα την ωφέλεια και την κατανόηση (που από πολλούς κατηγορείται ως ορθολογισμός ή προτεσταντισμός). Δεν ξέρω αν είναι και επιχείρημα για τον περιορισμό των κρατημάτων.
Πάντως καταρρίπτει τα επιχειρήματα αυτών που λίγο-πολύ αναφέρουν ότι είμαστε τυχεροί που δεν τα καταλαβαίνουμε όλα ή δε βασιζόμαστε στην κατανόηση και έτσι λατρεύουμε το Θεό πνευματικά, μυστικά και όχι ορθολογικά.
Θεωρώ μεγάλο λάθος ότι το μυστικά δεν περιορίζεται
α) στον μυστηριακό τρόπο επενέργειας της χάριτος του Θεού
β) στον μυστικό, εντός της καρδιάς μας (=πνευματικό) τρόπο λατρείας του Θεού
αλλά επεκτείνεται στον τρόπο λατρείας και γίνεται μυστικιστικά.
Η λατρεία του Θεού παραδόθηκε ως λογική και έτσι πρέπει να τελείται.

Ο τονισμός κάποιων χωρίων δικός μου.
 
Last edited:

pransot

Πράντζος Σωτήρης


[...] 6 νυνὶ δέ, ἀδελφοί, ἐὰν ἔλθω πρὸς ὑμᾶς γλώσσαις λαλῶν, τί ὑμᾶς ὠφελήσω, ἐὰν μὴ ὑμῖν λαλήσω ἢ ἐν ἀποκαλύψει ἢ ἐν γνώσει ἢ ἐν προφητείᾳ ἢ ἐν διδαχῇ; 7 ὅμως τὰ ἄψυχα φωνὴν διδόντα, εἴτε αὐλὸς εἴτε κιθάρα, ἐὰν διαστολὴν τοῖς φθόγγοις μὴ διδῷ, πῶς γνωσθήσεται τὸ αὐλούμενον ἢ τὸ κιθαριζόμενον; 8 καὶ γὰρ ἐὰν ἄδηλον φωνὴν σάλπιγξ δῷ, τίς παρασκευάσεται εἰς πόλεμον; 9 οὕτω καὶ ὑμεῖς διὰ τῆς γλώσσης ἐὰν μὴ εὔσημον λόγον δῶτε, πῶς γνωσθήσεται τὸ λαλούμενον; ἔσεσθε γὰρ εἰς ἀέρα λαλοῦντες. 10 τοσαῦτα εἰ τύχοι γένη φωνῶν ἐστιν ἐν κόσμῳ, καὶ οὐδὲν αὐτῶν ἄφωνον· 11 ἐὰν οὖν μὴ εἰδῶ τὴν δύναμιν τῆς φωνῆς, ἔσομαι τῷ λαλοῦντι βάρβαρος καὶ ὁ λαλῶν ἐν ἐμοὶ βάρβαρος. 12 οὕτω καὶ ὑμεῖς, ἐπεὶ ζηλωταί ἐστε πνευμάτων, πρὸς τὴν οἰκοδομὴν τῆς ἐκκλησίας ζητεῖτε ἵνα περισσεύητε. 13 Διόπερ ὁ λαλῶν γλώσσῃ προσευχέσθω ἵνα διερμηνεύῃ. 14 ἐὰν γὰρ προσεύχωμαι γλώσσῃ, τὸ πνεῦμά μου προσεύχεται, ὁ δὲ νοῦς μου ἄκαρπός ἐστι. 15 τί οὖν ἐστι; προσεύξομαι τῷ πνεύματι, προσεύξομαι δὲ καὶ τῷ νοΐ· ψαλῶ τῷ πνεύματι, ψαλῶ δὲ καὶ τῷ νοΐ. 16 ἐπεὶ ἐὰν εὐλογήσῃς τῷ πνεύματι, ὁ ἀναπληρῶν τὸν τόπον τοῦ ἰδιώτου πῶς ἐρεῖ τὸ ἀμήν ἐπὶ τῇ σῇ εὐχαριστίᾳ; ἐπειδὴ τί λέγεις οὐκ οἶδε· 17 σὺ μὲν γὰρ καλῶς εὐχαριστεῖς, ἀλλ' ὁ ἕτερος οὐκ οἰκοδομεῖται. 18 εὐχαριστῶ τῷ Θεῷ μου, πάντων ὑμῶν μᾶλλον γλώσσαις λαλῶν· 19 ἀλλ' ἐν ἐκκλησίᾳ θέλω πέντε λόγους διὰ τοῦ νοός μου λαλῆσαι, ἵνα καὶ ἄλλους κατηχήσω, ἢ μυρίους λόγους ἐν γλώσσῃ. 20 Ἀδελφοί, μὴ παιδία γίνεσθε ταῖς φρεσίν, ἀλλὰ τῇ κακίᾳ νηπιάζετε, ταῖς δὲ φρεσὶ τέλειοι γίνεσθε. 21 ἐν τῷ νόμῳ γέγραπται ὅτι ἐν ἑτερογλώσσοις καὶ ἐν χείλεσιν ἑτέροις λαλήσω τῷ λαῷ τούτῳ, καὶ οὐδ' οὕτως εἰσακούσονταί μου λέγει Κύριος. 22 ὥστε αἱ γλῶσσαι εἰς σημεῖόν εἰσιν οὐ τοῖς πιστεύουσιν, ἀλλὰ τοῖς ἀπίστοις, ἡ δὲ προφητεία οὐ τοῖς ἀπίστοις, ἀλλὰ τοῖς πιστεύουσιν. 23 Ἐὰν οὖν συνέλθῃ ἡ ἐκκλησία ὅλη ἐπὶ τὸ αὐτὸ καὶ πάντες γλώσσαις λαλῶσιν, εἰσέλθωσι δὲ ἰδιῶται ἢ ἄπιστοι, οὐκ ἐροῦσιν ὅτι μαίνεσθε; 24 ἐὰν δὲ πάντες προφητεύωσιν, εἰσέλθῃ δέ τις ἄπιστος ἢ ἰδιώτης, ἐλέγχεται ὑπὸ πάντων, ἀνακρίνεται ὑπὸ πάντων, 25 καὶ οὕτω τὰ κρυπτὰ τῆς καρδίας αὐτοῦ φανερὰ γίνεται· καὶ οὕτω πεσὼν ἐπὶ πρόσωπον προσκυνήσει τῷ Θεῷ, ἀπαγγέλλων ὅτι ὁ Θεὸς ὄντως ἐν ὑμῖν ἐστι. 26 Τί οὖν ἐστιν, ἀδελφοί; ὅταν συνέρχησθε, ἕκαστος ὑμῶν ψαλμὸν ἔχει, διδαχὴν ἔχει, γλῶσσαν ἔχει, ἀποκάλυψιν ἔχει, ἑρμηνείαν ἔχει· πάντα πρὸς οἰκοδομὴν γινέσθω. 27 εἴτε γλώσσῃ τις λαλεῖ, κατὰ δύο ἢ τὸ πλεῖστον τρεῖς, καὶ ἀνὰ μέρος, καὶ εἷς διερμηνευέτω· 28 ἐὰν δὲ μὴ ᾖ διερμηνευτής, σιγάτω ἐν ἐκκλησίᾳ, ἑαυτῷ δὲ λαλείτω καὶ τῷ Θεῷ. [...] 40 πάντα εὐσχημόνως καὶ κατὰ τάξιν γινέσθω.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἀγαπητοί καί ἀγαπητές,
Δέν χρειάζεται νά ξαναρχίσουμε τά ἴδια μέ τό κλειδωμένο θέμα. Γιατί θά αἰσθάνομαι ἐνοχή πού ἐνημέρωσα. Ἡ Σύνοδος ἀπεφάνθη
Οιαδήποτε μετάφραση λειτουργικών κειμένων μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην ενότητα της Εκκλησίας.
Ὁπότε «οὐ μὴ φάγω κρέα εἰς τὸν αἰῶνα, ἵνα μὴ τὸν ἀδελφόν μου σκανδαλίσω». Ἐάν δέν σκανδαλίσω ὅμως...

Προσωπικά ελπίζω να μην γίνει τπτ και να μην αναγκαστούμε και μας πασάρουν κανένα κείμενο στην δημοτική στην λατρεία γιατί απ την μια μεν θα σταματήσουμε απ τα αναλόγια απ την άλλη δε θα γελάει ο κόσμος.

Ἐσύ δέν παίζεσαι μέ τίποτε...!!!!!!!!!!!! Πῶς τά σκέφτεσαι αὐτά (καί ἄλλα, ἀπ᾿ ὅ,τι παρακολουθῶ)!!!!

Γιά τή Μητρόπολη Δημητριάδος γιατί δέν εἶπαν τίποτε; Δέν πῆγαν φαίνεται διαμαρτυρίες ἤ
διάφορα κείμενα που κατατέθηκαν στην Ιερά Σύνοδο για την μετάφραση των λειτουργικών κειμένων
Ἔπρεπε καί τό Ψαλτολόγιον νά στείλει, μέ ἐκπρόσωπο τήν Ἑλένη τή Βολιώτισσα, πού ἄνοιξε ἐκεῖνο τό θέμα (χά, χά, χά, χά).

ΥΓ. Μετά ἀπό αὐτό, ἔχω συγκλονιστεῖ τόσο, πού πλέον δέν ἀντιπαρατίθεμαι, οὔτε συγχύζομαι, οὔτε στεναχωριέμαι. Λίγο χιοῦμορ δέν βλάπτει... Ποῦ εἶσαι Σταῦρο;


 

raphael

Ραφαήλ Ζουμής
Ἐσύ δέν παίζεσαι μέ τίποτε...!!!!!!!!!!!! Πῶς τά σκέφτεσαι αὐτά (καί ἄλλα, ἀπ᾿ ὅ,τι παρακολουθῶ)!!!!

Δεν σας καταλαβαίνω ειλικρινά. Ξεχνάτε ότι κάποιο φεγγάρι μας δίνανε το Αποστολικό ανάγνωσμα στην δημοτική?

Ενικός? Γνωριζόμαστε και από χθες και το λησμονώ?
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Δεν σας καταλαβαίνω ειλικρινά. Ξεχνάτε ότι κάποιο φεγγάρι μας δίνανε το Αποστολικό ανάγνωσμα στην δημοτική?
Ἀγαπητέ μου,
Τότε τήν ἐντολή τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου μας κάποιοι δέν τήν τηροῦσαν. Μετά πού τό ἀπέσυρε τοῦ εἶπε κάποιος: «Τώρα δέν θά τήν τηρῶ ἐγώ».

Ενικός? Γνωριζόμαστε και από χθες και το λησμονώ?

Τόσο παράξενος;;;;;;;;;;;
Κάποιοι φίλοι μου ἀπό δῶ μέσα μοῦ εἶχαν πεῖ καλά λόγια...
Ἔχεις πολύ φαντασία πάντως...


 

raphael

Ραφαήλ Ζουμής
Ἀγαπητέ μου,
Τότε τήν ἐντολή τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου μας κάποιοι δέν τήν τηροῦσαν. Μετά πού τό ἀπέσυρε τοῦ εἶπε κάποιος: «Τώρα δέν θά τήν τηρῶ ἐγώ».



Τόσο παράξενος;;;;;;;;;;;
Κάποιοι φίλοι μου ἀπό δῶ μέσα μοῦ εἶχαν πεῖ καλά λόγια...
Ἔχεις πολύ φαντασία πάντως...




Άρα βρισκόμαστε σε μια εκκλησία που ο καθένας μπορεί να εφαρμόσει ή να αγνοήσει κάτι. Να προσθέσει ή να αφαιρέσει ότι αυτός θεωρεί σωστό, πρέπον ή άχρηστο. Αυτό σίγουρα δεν είναι η παρακαταθήκη των Πατέρων μας που πρέπει να φυλάσσουμε ως κόρη οφθαλμού.
Κατά το δοκούν του καθενός στον Ναό του, στην Μητρόπολη του και όπου τέλος πάντων μπορεί να προηγηθεί ο καθένας. Για αυτό και ο κόσμος θα γελάει, για αυτό και εμάς που μεγαλώσαμε μαθαίνοντας την τάξη της εκκλησίας από μωρά όλα αυτά θα μας ξενίζουν και έπειτα όπως λέτε και εσείς θα μας ξινίζουν. Τίποτα δεν είναι τυχαία βαλμένο στην Εκκλησία μας και αλίμονο στον καθένα μας αν τολμήσει να αλλάξει κάτι. Σεις σαν καλόγερος το γνωρίζετε καλύτερα από εμάς τους λαϊκούς.

Βεβαίως και είναι παράξενος ο πληθυντικός, μπορεί να έχουμε κοινούς φίλους αλλά αυτό δεν σας δίδει το δικαίωμα να απευθύνεστε κατά το δοκούν.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Κι ἐγώ δέν καταλαβαίνω γιατί δέν τό καταλαβαίνεις. Ἀπό σένα ἄλλα περίμενα νά σχολιάσεις.
Ἐδῶ ἀναπαράγεται κάτι πού συνήθως λέγεται. Ἡ λατρεία μας ἐνῶ θαυμάζεται καί ἀπό ἑτεροδόξους, πῶς θά τήν «πειράξουμε» ἐμεῖς;


Ἔχεις δεῖ ποτέ αὐτό νά γίνεται; Πάντως ἀπό τό ἀνακοινωθέν φαίνεται τί εἰπώθηκε. Ὅλες οἱ τάσεις «ἐκπροσωπήθηκαν» καί «ἐκπροσωποῦνται»... καί «Το θέμα αποδεσμεύθηκε από την πρακτική που τηρείται στην Ιερά Μητρόπολη Νικοπόλεως και Πρεβέζης»... καί «Το θέμα όμως αυτό θα συνεχισθεί να συζητείται»...



Χριστός ανέστη, πάτερ!

Έχω διατυπώσει απερίφραστα την άποψή μου ήδη εδώ. Επιφυλάσσομαι για τη συντακτική απροσεξία του συντάκτη του κμν, που δείχνει να συγχέει την παραβολικότητα με την αναφορικότητα. Δεν μπορώ να επεκταθώ τώρα, λόγω άλλων υποχρεώσεων!

Την ευχή σας,
Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
και εμάς που μεγαλώσαμε μαθαίνοντας την τάξη της εκκλησίας από μωρά όλα αυτά θα μας ξενίζουν και έπειτα όπως λέτε και εσείς θα μας ξινίζουν.
Αὐτό, ἀγαπητέ Ραφαήλ, χωρίς ἴσως νά τό καταλαβαίνεις, ἐγκρύπτει ὑποκειμενικότητα. Ἔτσι εἶναι· ὅ,τι μάθαμε ὁ καθένας (γιατί δέν μάθαμε ὅλοι τά ἴδια...) τό θεωροῦμε «δόγμα» ἀπαράβατο καί ὑποστηρίζουμε «μέχρι θανάτου» τή δική μας γνώμη, ἄποψη ἤ ὅ,τι μάθαμε στή περιοχή μας, στόν τόπο μας ἤ στή χώρα μας. Ἐδῶ μέσα ἔχουμε μάθει πολλά καί ἀνοίχτηκαν σέ πολλά τά μάτια μας καί δέν εἴμαστε μόνοι μας...

Τίποτα δεν είναι τυχαία βαλμένο στην Εκκλησία μας και αλίμονο στον καθένα μας αν τολμήσει να αλλάξει κάτι. Σεις σαν καλόγερος το γνωρίζετε καλύτερα από εμάς τους λαϊκούς.
Ἀναλόγως γιά τί συζητᾶμε. Οἱ δογματικοί Ὅροι καί οἱ Κανόνες δέν ἀλλάζουν.

ΥΓ. Δέν ἀπευθύνομαι, ἀγαπητέ μου, «κατά το δοκούν». Εὐλόγησον!


 

raphael

Ραφαήλ Ζουμής
Αὐτό, ἀγαπητέ Ραφαήλ, χωρίς ἴσως νά τό καταλαβαίνεις, ἐγκρύπτει ὑποκειμενικότητα. Ἔτσι εἶναι· ὅ,τι μάθαμε ὁ καθένας (γιατί δέν μάθαμε ὅλοι τά ἴδια...) τό θεωροῦμε «δόγμα» ἀπαράβατο καί ὑποστηρίζουμε «μέχρι θανάτου» τή δική μας γνώμη, ἄποψη ἤ ὅ,τι μάθαμε στή περιοχή μας, στόν τόπο μας ἤ στή χώρα μας. Ἐδῶ μέσα ἔχουμε μάθει πολλά καί ἀνοίχτηκαν σέ πολλά τά μάτια μας καί δέν εἴμαστε μόνοι μας...


Ἀναλόγως γιά τί συζητᾶμε. Οἱ δογματικοί Ὅροι καί οἱ Κανόνες δέν ἀλλάζουν.

ΥΓ. Δέν ἀπευθύνομαι, ἀγαπητέ μου, «κατά το δοκούν». Εὐλόγησον!



Συμφωνούμε απόλυτα. Μα εδώ δεν συζητάμε αν κάποιος παραλλάσσει κάτι επειδή έτσι το έμαθε (το οποίο δεν κάνει κακό). Μιλάμε για αλλαγές επί του κειμένου και για αυτό το θεωρώ πολύ κακό.
Ο Κύριος πάτερ μου. Να ευχεσθε.
 
Να σχολιάσω ότι επειδή έχω διαβάσει μερικές ευχές "μεταφρασμένες" έτσι όπως λέγονται στην μητρόπολη Πρεβέζης ,είναι τουλάχιστον ΓΕΛΟΙΕΣ.....
Αποϊεροποιούν εντελώς τη Θεία λειτουργία !!
Ποιος δεν γνωρίζει τη λέξη "Υιός" και πρέπει να την μεταφράσουμε σε ..γιος ;
Ποιος δεν γνωρίζει τη λέξη "αποστρέψεις" και πρέπει να την μεταφράσουμε σε....μην γυρίσεις από την άλλη μεριά ;;
Και αναγκάζουν με εγκύκλιο όλους τους ιερείς της μητρόπολης να λένε τις ευχές με αυτόν τον τρόπο :(
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τελικὰ καὶ σὲ αὐτὸ τὸ θέμα πολὺ «τρελό» μανιτάρι ἔχουν φάει ὁρισμένοι καὶ μιλᾶνε γιὰ γελοιότητες, ἀποστροφὲς, σχέδια ἑντὸς ἄλλων σχεδίων, τυρβάζουν περὶ τυπικῶν ποὺ «ἔμαθαν» ἀπὸ μωρὰ καὶ βεβαίως βεβαίως «φυλάσσουν» τὴν «παρακαταθήκη» τῶν Πατέρων. Δὲν μᾶς διευκρινίζουν βέβαια ποιὰ εἶναι αὐτὴ τέλος πάντων.

Γιατὶ ἀπ᾿ ὅσο ἔχω καταλάβει ἡ παράδοση τῶν Πατέρων -γιὰ τοὺς ἐν λόγῳ κυρίους- εἶναι μᾶλλον ἡ παράδοση φροντιστηριακῶν μαθημάτων ἀρχαίας ἑλληνικῆς καὶ ὄχι ἡ τέλεση τοῦ Μυστηρίου ποὺ καμία σχέση δὲν ἔχει μὲ τὴν γλῶσσα. Στὸ ἐξωτερικὸ ποὺ ἔχουν μεταφραστεῖ τὰ πάντα οἱ πιστοὶ ἐκεῖ δὲν εἶναι ὀρθόδοξοι, δὲν τελοῦν Μυστήρια;

Ἀλλὰ εἴπαμε, τὰ μανιτάρια φταῖνε καὶ οἱ παραισθήσεις τους :D:D:D

Ξανὰ ...


 
Top