"Η Βυζαντινή μουσική και τα προβλήματά της" Σίμων Καράς

Status
Not open for further replies.
Κ

Κωσταντής1

Guest
Πρὸ τοῦ 1814 σημαίνει 12/11.
Ἀπὸ ἱστορικῆς πλευρᾶς (ποὺ κάτι λίγο μπορῶ ἴσως νὰ πῶ) οἱ θέσεις τοῦ Καρὰ στὸ βίντεο καὶ ἀλλοῦ μοιάζουν σχετικὰ σωστές. Οἱ περιηγητὲς ὅταν ἔρχονται ἑδῷ ἐπὶ Τουρκοκρατίας (εὑρυτέρας) παραξενεύονται ἐξίσου (καὶ δυσαρεστοῦνται) ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἀλλὰ καὶ τὴν λαϊκὴ μουσική. Ἡ διάκριση ἀνάμεσά τους δὲν εἶναι ὅπως στὸν Πλάτωνα, ποὺ λέει θὰ κρατήσουμε αὑτοὺς τοὺς τρόπους, σὰν χρηστούς, καὶ θὰ πετάξουμε τοὺς ἄλλους σὰν... ἄχρηστους, μαλακοὺς κ.τ.ὁ. Ἀντίθετα μὲ τὴν Δύση ὅπου ἡ λεγόμενη κλασσικὴ μουσικὴ μπῆκε στὸ καλοῦπι τῆς ἑκεῖ ἐκκλησιαστικῆς. Φαίνεται πὼς ὅλες οἱ κοινωνικὲς τάξεις σὲ μᾶς μοιράζονται τὸ ἴδιο περίπου μουσικὸ αἰσθητήριο.
Δὲν ὑπάρχει ἀπὸ αὑτὰ ποὺ βλέπω κάποιος λόγος τὸ αἰσθητήριο αὐτὸ νὰ μὴν ἔρχεται κατευθείαν ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα. Πέραν τοῦ ὅτι ἀκούγεται too good to be true. Ἒ δὲν ὑπάρχει ἑπιστημονικὸς ἢ ἄλλος λόγος νὰ μὴν εἶναι true. Ὁ μόνος λόγος εἶναι αὑτὴ ἡ ἔμμονη ἱδέα περὶ χαμένης ἁθωότητας, ποὺ λέει ὅτι χάσαμε τὸ νῆμα ποὺ μᾶς συνέδεε μὲ τοὺς ἀρχαίους, πρέπει νὰ τὰ ξαναβροῦμε κ.λπ. κ.λπ. Μὲ τὰ πολλὰ ὅτι ὑπῆρξε ἑκβαρβαρισμὸς συνολικὸς ἅρα καὶ μουσικός. Ἒ ὁ μουσικὸς δὲν προκύπτει ἀπὸ πουθενά.
Πρὸ τοῦ 1814 δὲν χρειαζόταν νὰ ὁρίσουν καὶ νὰ συγκεκριμενοποιήσουν τὰ διαστήματα γιατὶ ἁπλούστατα τὰ θεωρούσαν δεδομένα. Εἶναι σὰν τὸν Ἀρχοντοχωριάτη στὸν Μολιέρο ποὺ ἁνακαλύπτει ὅτι μιλάει σὲ πεζὸ λόγο. Οἱ διαφωνίες ἄρχισαν ἁπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ μπαίνουμε στὸν τρόπο σκέψης τῆς Δὐσης καὶ μᾶς ζητᾶνε μαέστρο, διότι ἁλλιῶς δὲν καταλαβαίνουν. Ὁ Γάλλος παραπάνω ἁνακαλύπτει ὅτι οἱ ψάλτες σὲ μᾶς θεωροῦν δεδομένο τὸν αὑτοσχεδιασμό, δηλ. μποροῦν σχετικὰ εὔκολα νὰ πάρουν μιὰ περικοπὴ χωρὶς ἄλλη ἔνδειξη ἀπὸ λ.χ. ἦχος β. πλάγιος καὶ νὰ αὑτοσχεδιάσουν χωρίς ἄλλες προσθῆκες, δηλ. ὄχι πρὸ τοῦ 1814 ἀλλὰ τοῦ... 814.
 
Last edited by a moderator:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Θα μας διευκόλυνες πολύ αν πέραν των συνδέσμων μας έδινες και επιγραμματικά τη ζητούμενη πληροφορία.
Πάντως σύνδεσμοι σαν τον τελευταίο δεν μας απαντούν τελικά στο ερώτημα. ..
Ακούστε, με προσοχή και το Σεμινάριο, από τον Άρχοντα διδάσκαλο του Αποστόλου της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας κ. Δ. Νεραντζή, εδώ.
"Φωτίζει", σε μεγάλο βαθμό, τα όσα, σχετικά με το θέμα μας, θεωρητικά γράφονται, εδώ.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Ακούστε, με προσοχή και το Σεμινάριο, από τον Άρχοντα διδάσκαλο του Αποστόλου της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας κ. Δ. Νεραντζή, εδώ.
"Φωτίζει", σε μεγάλο βαθμό, τα όσα, σχετικά με το θέμα μας, θεωρητικά γράφονται, εδώ.
Γιὰ τὸ +-1000 μ. Χ. καὶ τοὺς μὴ καταγεγραμμένους διαβατικοὺς φθόγγους, ἐδῷ. Ἐξαιρετικό!
 
Last edited by a moderator:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Συνοψίζοντας το παράδειγμα με τους διαβατικούς φθόγγους έχουμε:

Διαβάζουμε Δι - Πα και ψάλλουμε Δι Γα Βου Πα (προσθέτοντας ίσως κι άλλα ποικίλματα)
Τι από όλα αυτά γνώριζε αλλά δεν εκτέλεσε ο Ναυπλιώτης κατά τις ηχογραφήσεις του;
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Συνοψίζοντας το παράδειγμα με τους διαβατικούς φθόγγους έχουμε:

Ἂν κατάλαβα καλά, λέει ὅτι ὁ Ναὑπλιώτης τὰ ἤξερε μὲν ὅλα καὶ μάλιστα καὶ τὰ πρὸ τῶν τριῶν διδασκάλων ἀλλὰ ἑξ ἁκοῆς, ἑξ οὖ καὶ τὸν ἔβαλαν νὰ τὰ ἠχογραφήσηι μἠ ὄντας σὲ θέση νὰ τὰ γράψῃ μὲ πλήρη ἀναλυτικότητα. Ἁλλὰ δὲν τὸ λέει εἱδικὰ γιὰ αὑτὸ τὸ θέμα, τὸ λέει γιὰ τὰ πρὸ τῆς μεθόδου τῶν τριῶν διδασκάλων ποὺ ἦταν καὶ πιὸ ἱδιαίτερα καὶ πιὸ ἁπαιτητικά. Πάντως - ἱδοῦ λοιπὸν πόσο σημαντικὴ καὶ δεδομένη εἶναι ἡ χρήση τῆς κλίμακας.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Συνοψίζοντας το παράδειγμα με τους διαβατικούς φθόγγους έχουμε:
Διαβάζουμε Δι - Πα και ψάλλουμε Δι Γα Βου Πα
1. (προσθέτοντας ίσως κι άλλα ποικίλματα).
2. Τι από όλα αυτά γνώριζε αλλά δεν εκτέλεσε ο Ναυπλιώτης κατά τις ηχογραφήσεις του;
1. Μ' αυτό το παράδειγμα, που έφερε ο κ. Δ. Νεραντζής, εξάγουμε δύο συμπεράσματα: Α) Διαβάζεται "μετροφωνικά", δηλ., "ξερή μουσική που προέκυπτε από τη ανάβαση και την κατάβαση των ποσοτικών χαρακτήρων" και είναι το αποτέλεσμα της κατάργησης σημαδοφώνων της παλαιάς γραφής [γι' αυτό οι: Δ. Νεραντζής, Δ. Γαλάνης, Γρ. Στάθης, αείμνηστος π. Σπυρίδων Μικραγιαννανίτης, αείμνηστος Σ. Καράς κ. ά. εισηγήθηκαν και εισηγούνται την επαναφορά των παλαιών σημαδοφώνων (α. της οξείας, που έδιδε την ενέργεια της στον υπερκείμενο από αυτή χαρακτήρα.
β. Tου λύγισματος, που "λύγιζε προς τα πάνω παρεστιγμένα και κατέβαινε."
γ. Tου ολίγου με κλάσμα, που ανέβαινε σταδιακά το διάστημα.
δ. Tου πιάσματος, που έδιδε χαρακτηριστική ευστροφία.
ε. του τρομικού,
10.3.gif
και το στρεπτού,
10.4.gif
που χρησίμευαν για ποικιλία στη μελωδία τα οποία στη Nέα μέθοδο, που αντικαταστάθηκαν από το ψηφιστό ανεπιτυχώς.)] Από εδώ.
Β). "Τα άλλα ποικίλματα", που εύστοχα παρατηρούμε ότι απουσιάζουν είναι το Mέλος, δηλ. η ολοκληρωμένη μελωδία που προέκυπτε από την ερμηνεία όλων των χαρακτήρων της ποσότητας, ποιότητας χρόνου και αφώνων σημαδιών.
2.
Ο Ιακ. Ναυπλιώτης, ο μεγαλοπρεπής, τα ήξερε ακουστικά από την παράδοση και τα έψαλλε, χωρίς να είναι γραμμένα στο νέο σύστημα!
Πιθανόν, να αναγκάστηκε, στις ηχογραφήσεις να "τα ψάλλει μετροφωνικά"! Εξ' ου και η πρόταση: «Στους δίσκους, ο Ιάκωβος δεν τα είπε όπως τα έχει ακούσει»!.......... (Χρειάζεται μελέτη των ηχογραφήσεών του για να δοθεί ολοκληρωμένη απάντηση)!
Συμπέρασματα: α). θα πρέπει να εισαχθούν "τα παλαιά σημαδόφωνα" ώστε να 'χουμε ''ΜΈΛΟς" ΚΙ ΟΧΙ "Μετροφωνία"!
β).
Η ιδέα - πρόταση του αειμνήστου Σ. Καρά για την εισαγωγή των παραπάνω, "δεν ήταν, τελικά, και τόσο παρανοϊκή"!
 
Last edited:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Άρα έχουμε 2 "ναυπλιώτες": τον "πραγματικό", όπως έψαλε στην εκκλησία και τον "στουντιακό" που κάποιος τον ανάγκασε να ψάλει αλλιώς.

Τον δεύτερο τον έχουμε στο δίσκο, τον πρώτο τον έχει ακούσει κανείς; πώς ξέρουμε τι έψαλε; έχουμε καμία μαρτυρία;

Και στο μεταξύ έχουμε κάποιο παράδειγμα για το πώς θα ήταν οι ύμνοι των δίσκων αν ο Ναυπλιώτης τους έψαλε όπως στο ζωντανό; Έχει κάτι να μας ψάλει ο Νερατζής, ο Γαλάνης, κάποιος...?
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Άρα έχουμε 2 "Ναυπλιώτες": τον "πραγματικό", όπως έψαλε στην εκκλησία και τον "στουντιακό" που κάποιος τον ανάγκασε να ψάλει αλλιώς.
1. Τον δεύτερο τον έχουμε στο δίσκο, τον πρώτο τον έχει ακούσει κανείς; πώς ξέρουμε τι έψαλε; έχουμε καμία μαρτυρία;
2. Και στο μεταξύ έχουμε κάποιο παράδειγμα για το πώς θα ήταν οι ύμνοι των δίσκων αν ο Ναυπλιώτης τους έψαλε όπως στο ζωντανό; Έχει κάτι να μας ψάλει ο Νεραντζής, ο Γαλάνης, κάποιος...?
1. "(Χρειάζεται μελέτη των ηχογραφήσεών του για να δοθεί ολοκληρωμένη απάντηση)" (Το έγραψα, πιο πάνω).
2. Ξεκινώντας, όμως, από το πιο πάνω εύστοχο παράδειγμα, που ο Άρχων αναφέρει, δηλ. να ψάλλει, πρώτα "μετροφωνικά" και κατόπιν "μέλος", όπου οι χαρακτήρες "στο μέλος", ερμηνεύονται πλήρως "στην εμπλουτισμένη τους μορφή" (συμπεριλαμβανομένων και των παλαιών σημαδοφώνων) θεωρώ, ότι θα ήταν αυτονόητο για τον Ιακ. Ναυπλιώτη, να τα ψάλλει "μέλος", με την έννοια που πριν δόθηκε...
Το έχω γράψει και σε προηγούμενο μήνυμά μου και το ξανά υπογραμμίζω:
«τα ανήσυχα ιεροψαλτικά πνεύματα», διακρίνουν ότι δεν αποτυπώνεται, με ακρίβεια, «το αρχαίο κάλλος» & «η αρχαία δύναμις», της Ε.Β.Μ.!" ("αρχαίον κάλος & αρχαία δύναμις" ταυτίζεται με την έννοια "του μέλους", που τελευταία δώσαμε) και ζητούν επιτακτικά την επαναφορά των "παλαιών σημαδοφώνων", προκειμένου να αποτυπωθούν και στην ερμηνεία, "τα πιο πάνω ποθούμενα - ζητούμενα"! :)
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Για να γίνουμε ακόμα πιο συγκεκριμένοι, μπορείς να δώσεις το λινκ ενός δίσκου του Ναυπλιώτη που να ψάλει μετροφωνικά; Και αμέσως μετά, τον ίδιο όμως ύμνο, ηχογραφημένο από κάποιον που να εκτελεί και τα σημαδόφωνα, με τον τρόπο που τα εκτελούσε ο Ναυπλιώτης έξω από το στούντιο;
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Για να γίνουμε ακόμα πιο συγκεκριμένοι, μπορείς να δώσεις το λινκ ενός δίσκου του Ναυπλιώτη που να ψάλει μετροφωνικά; Και αμέσως μετά, τον ίδιο όμως ύμνο, ηχογραφημένο από κάποιον που να εκτελεί και τα σημαδόφωνα, με τον τρόπο που τα εκτελούσε ο Ναυπλιώτης έξω από το στούντιο;
Ωραία ιδέα - πρόταση για Ακαδημαϊκή εργασία! (Εάν δεν την έχει εκπονήσει, ήδη, κάποιος Πανεπιστημιακός) :)
Σας το ξανά 'πα: "Χρειάζεται μελέτη των ηχογραφήσεών του, που αυτή τη στιγμή δεν την έχω (για να δοθεί ολοκληρωμένη απάντηση), και ταυτόχρονα κάποιος άλλος ερμηνευτής να τα ψάλλει "μέλος", με την έννοια που δίνει ο αξιόλογος ερευνητής κι όχι μόνο, Δ. Νεραντζής.
Θεωρώ, όμως ότι ο Άρχων, πιο πάνω δεν τα είπε αυθαίρετα και ειδικά για τον Ιακ. Ναυπλιώτη!
Εξ' άλλου δεν είναι δυνατόν οι μεταγενέστεροι του Ιακ. Ναυπλιώτη, να μπορούν να ερμηνεύσουν όλους τους χαρακτήρες ποσότητας, ποιότητας χρόνου και αφώνων σημαδιών, (με μια λέξη "Μέλος" - σύμφωνα με τα παραπάνω) και να μην μπορούσε να τα ερμηνεύσει ο ίδιος!
Θα προσθέσω και το ερώτημα : "Eίναι πράγματι απορίας άξιον, για ποιο λόγο ανέλαβαν τρεις νέοι σχετικά άνθρωποι (μέλη της Επιτροπής του 1814), ένα τόσο μεγάλο και δύσκολο έργο (της αναλυτικής γραφής) και αγνοήθηκαν οι μεγάλοι της εποχής εκείνης όπως ο πρωτοψάλτης της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας Mανουήλ, ο α΄ δομέστικος Kωνσταντίνος ο Bυζάντιος, ο Aντώνιος ο πρώην Λαμπαδάριος, ο B. Στεφανίδης, ο Aπόστολος Kώνστας και άλλοι..." Από εδώ.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Διότι ἡ μεταῥῥύθμιση ἦταν στραμμένη πρὸς τὴν Δύση καὶ ἔπρεπε νὰ τὴν ἀναλάβῃ κάποιος ποὺ θὰ εἶχε ἑλπίδες νὰ τὰ βγἀλῃ πέρα μαζί της.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Διότι ἡ μεταῥῥύθμιση ἦταν στραμμένη πρὸς τὴν Δύση καὶ ἔπρεπε νὰ τὴν ἀναλάβῃ κάποιος ποὺ θὰ εἶχε ἑλπίδες νὰ τὰ βγἀλῃ πέρα μαζί της.
Γιατί, όμως, η συγκεκριμένη τριανδρία της Επιτροπής του 1814, θα μπορούσε, με αξιώσεις να σταθεί απέναντι στη Δύση κι όχι οι άλλοι, πιο πάνω, αναφερόμενοι, που κατά τον άρχοντα Δ. Νεραντζή, αγνοήθηκαν, ενώ θα ήταν, σε τελευταία ανάλυση πιο κατάλληλοι;
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Γιατί, όμως, η συγκεκριμένη τριανδρία της Επιτροπής του 1814, θα μπορούσε, με αξιώσεις να σταθεί απέναντι στη Δύση κι όχι οι άλλοι, πιο πάνω, αναφερόμενοι, που κατά τον άρχοντα Δ. Νεραντζή, αγνοήθηκαν, ενώ θα ήταν, σε τελευταία ανάλυση πιο κατάλληλοι;

Γιατὶ ἔπρεπε νὰ ξέρεις ξένες γλῶσσες.
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
ὑγ. Τὸ θέμα ποὺ θέτετε μὲ τοὺς ἐλλίποντες χαρακτῆρες εἶναι νομίζω ὑπαρκτό μεν, δευτερεῦον δε. Τό θέμα ἦταν: ποιοί χαρακτῆρες θὰ περάσουν ἀπὸ τὸ χειρόγραφο, στὸ τυπογραφεῖο. Θυμίζει δὲ τὸ ζήτημα τοῦ μονοτονικοῦ στὸν 20ὸ αἰ. Πρωτεῦον ζήτημα. ὅπως τὸ ἔθεσε καὶ ἡ ἐπιτροπὴ τοῦ 1881, ἦταν (καὶ εἶναι) τὰ διαστήματα. Ὁ παλαιὸς τρόπος ἐκτέλεσης ποὺ ἀκοῦμε ἁπὸ τοὺς μεγάλους ψάλτες καὶ διαβάζουμε στοὺς περιηγητὲς βασίζεται στὴν καθαρότητα τῶν διαστημάτων. Τὸ δὲ ἴσον ποὺ ξενίζει τοὺς περιηγητὲς (βλ. παραπάνω τὸν Βιγιωτὼ (σ.367 κ. ἑ) ἀναγκάζει τὸν ψάλτη νὰ μένει ἐντὸς τῆς περιοχῆς ποὺ ὁρίζει ἡ τονικὴ καὶ ἡ ἀξία του ἔγκειται (ἀντίστροφα ἀπὸ ὅ,τι ἐπαινεῖται γενικῶς στὴν δύση: φούγκα, μεταφορὰ τοῦ θέματος σὲ ἄλλη βαθμίδα τῆς κλίμακας, μετατροπία) στὸ νὰ ΜΗΝ ξεφεύγει ἀπὸ τὴν τονική. Αὐτὸ τὸ πλαίσιο περικλείει αὐτὴν τὴν τεράστια τέχνη ποὺ φτάνει καὶ ἴσως ξεπερνάει κιόλας τὴν τραγικὴ τέχνη τῶν Ἑλλήνων.

Τὰ διαστήματα λοιπὸν εἶναι τὸ νο 1 (βλ. ἐδῷ συγκριτικὰ ψηφιακὰ ἠχητικά).
ΠΡΟΣΘΗΚΗ. Δὲν μποροῦσε ἀπὸ αὑτὴν τὴν ἄποψη νὰ βρεθῇ πιὸ κατάλληλος ἄνθρωπος ἀπὸ τὸν Χρύσανθο. Εἶναι ὁ μόνος (ποιὸς ἄλλος τὸ ἔκανε; ξέρουμε ἄλλον; ) ποὺ πῆγε πιὸ μπροστὰ ἀπὸ τὴν Δύση, ἡ ὁποία σήμερα ζητάει ἑπιστροφὴ στὰ φυσικὰ διαστήματα.
 
Last edited by a moderator:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Γιατί ἔπρεπε νὰ ξέρεις ξένες γλῶσσες.
Από πού προκύπτει η άγνοια ή η μη κατοχή ξένων γλωσσών του πρωτοψάλτη της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας Mανουήλ, του α΄ δομέστικου Kωνσταντίνου του Bυζάντιου, του Aντώνιου του πρώην Λαμπαδάριου, του B. Στεφανίδη, του Aπόστολου Kώνστα και άλλων...
ΥΓ: Το αναφέρετε με τόση σιγουριά, "(Γιατί ἔπρεπε νὰ ξέρεις ξένες γλῶσσες)" λες και οι υπόλοιποι πιο πάνω αναφερόμενοι, "(μεγάλοι της εποχής εκείνης)" σας έχουν καταθέσει τα βιογραφικά τους!:giggle:
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Από πού προκύπτει η άγνοια ή η μη κατοχή ξένων γλωσσών του πρωτοψάλτη της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας Mανουήλ, του α΄ δομέστικου Kωνσταντίνου του Bυζάντιου, του Aντώνιου του πρώην Λαμπαδάριου, του B. Στεφανίδη, του Aπόστολου Kώνστα και άλλων...
ΥΓ: Το αναφέρετε με τόση σιγουριά, "(Γιατί ἔπρεπε νὰ ξέρεις ξένες γλῶσσες)" λες και οι υπόλοιποι πιο πάνω αναφερόμενοι, "(μεγάλοι της εποχής εκείνης)" σας έχουν καταθέσει τα βιογραφικά τους!:giggle:

Μὲ συγχωρεῖτε. Ἐννοοῦσα ὅτι ὅπως καὶ σὲ ἄλλες περιπτώσεις ἐκείνη τὴν ἐποχὴ τοῦ Νεοελληνικοῦ Διαφωτισμοῦ προτιμοῦνταν ἄνθρωποι ποὺ εἶχαν πιὸ δυτικὰ μυαλὰ ἀπὸ ἄλλους ποὺ πάλι τὴν ἴδια ἐποχὴ θεωροῦνταν ὅτι εἶχαν σχολαστικὰ μυαλά. Ὑπάρχει βιβλιογραφία σὲ σχέση μὲ τὶς διαφωνίες μεταξὺ "προοδευτικῶν" καὶ "συντηρητικῶν" τῆς προεπαναστατικῆς περιόδου, καὶ ἑκτὸς ἁλλὰ καὶ ἑντὸς τῆς ἐκκλησίας. Αὐτὸ εἶχα ὑπόψιν μου.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Μὲ συγχωρεῖτε. Ἐννοοῦσα ὅτι ὅπως καὶ σὲ ἄλλες περιπτώσεις ἐκείνη τὴν ἐποχὴ τοῦ Νεοελληνικοῦ Διαφωτισμοῦ προτιμοῦνταν ἄνθρωποι ποὺ εἶχαν πιὸ δυτικὰ μυαλὰ ἀπὸ ἄλλους ποὺ πάλι τὴν ἴδια ἐποχὴ θεωροῦνταν ὅτι εἶχαν σχολαστικὰ μυαλά. Ὑπάρχει βιβλιογραφία σὲ σχέση μὲ τὶς διαφωνίες μεταξὺ "προοδευτικῶν" καὶ "συντηρητικῶν" τῆς προεπαναστατικῆς περιόδου, καὶ ἑκτὸς ἁλλὰ καὶ ἑντὸς τῆς ἐκκλησίας. Αὐτὸ εἶχα ὑπόψιν μου.
Γιατί, όμως, να υπάρχει τόσο "δυτικοδουλεία" & "ραγιαδισμός" κι ένας λόγος παρά πάνω (του να μην υπάρχει) είναι ο τελικός σκοπός & προορισμός του εγχειρήματος της μ. μεταρρύθμισης του 1814: η εφαρμογή του νέου συστήματος της αναλυτικής μ. γραφής "στην καθ' υμάς Ανατολή"! {"τι λόγος έπεφτε στη Δύση" για το νέο μ. σύστημα;}
 
Κ

Κωσταντής1

Guest
Γιατί, όμως, να υπάρχει τόσο "δυτικοδουλεία" & "ραγιαδισμός" κι ένας λόγος παρά πάνω (του να μην υπάρχει) είναι ο τελικός σκοπός & προορισμός του εγχειρήματος της μ. μεταρρύθμισης του 1814: η εφαρμογή του νέου συστήματος της αναλυτικής μ. γραφής "στην καθ' υμάς Ανατολή"! {"τι λόγος έπεφτε στη Δύση" για το νέο μ. σύστημα;}

Διότι (ὅπως λέει καὶ ὁ Νεραντζῆς στὸ βίντεο ποὺ μᾶς ὑποδείξατε) "τότε ἤμασταν σκλαβωμένοι". Ὑπῆρχε λοιπὸν μιὰ σεβαστὴ μερίδα ἀνθρώπων, ὄχι κατανάγκην πλειοψηφία, ἀλλὰ σίγουρα ἱσχυρὴ μειοψηφία, ποὺ θεωροῦσε ὅτι πρέπει νὰ γίνῃ Ἐπανάσταση πολιτική, ἢ ἔστω γενναία μεταῤῤύθμιση πνευματικὴ - γραφειοκρατικὴ ἐντὸς τοῦ ῥωμέικου μιλιὲτ καὶ ἡ ὁποία θὰ εἶχε καὶ στὶς δύο περιπτώσεις χαρακτήρα ἐξευρωπαϊσμοῦ. Τὰ ἴδια ἔγιναν κατόπιν καὶ γίνονταν σὲ ὅλον τὸν κόσμο, βλ. λ. χ. τὸν Κεμὰλ στὴν Τουρκία τί ἔκανε, ἀλλὰ καὶ πρωτύτερα τὰ Τανζιμάτ. Ἡ μερίδα αὑτή, ποὺ ἐπικράτησε λίγο-πολὺ μέχριτὸν καιρὸ τῆς Ἑπιτροπῆς (1881) στὰ ἑλληνικὰ πράγματα, ταύτιζε τὸν ἐξευρωπαἰσμὸ μὲ τὴν ἐλευθερία, ἀντίστροφα μὲ μᾶς σήμερα ποὺ ἐνδέχεται νὰ τὸν θεωροῦμε ἀποικιοκρατία. Τώρα βέβαια τὸ εἱδικὸ θέμα τῶν συγκεκριμένων προσώπων δὲν τὸ κατέχω ἀλλὰ οἱ τάσεις πρέπει νὰ ἦταν αὐτὲς πάνω-κάτω.

Προσθήκη, νὰ τὸ κάνω λιανά, αὐτοσχεδιάζοντας. Ἕνας "προοδευτικὸς" πατριάρχης πιάνει τοὺς τρεῖς καὶ τοὺς λέει, ἀκοῦστε, πρέπει νὰ ἑκσυγχρονιστοῦμε. Φτιάξτε μου μιὰ θεωρία τῆς μουσικῆς μὲ βάση τὰ δυτικὰ πρότυπα, κόψτε μου τὸ 70 τοῖς ἑκατὸ τῶν χαρακτήρων νὰ χύσουμε στοιχεῖα μολύβδινα μὲ τοὺς ὑπόλοιπους βασικοὺς χαρακτῆρες καὶ φτιάξτε μου μιὰ σχολὴ νὰ ξεπετᾶμε τοὺς ψάλτες σὲ λίγα χρόνια. Τὸ σινάφι θὰ πέσῃ νὰ σᾶς φάῃ ἀλλὰ ἐδῷ εἶμαι ἑγώ. Δὲν λέω ὅτι ἔτσι ἔγινε, λέω πῶς μπορεῖ νὰ ἔγινε.
 
Last edited by a moderator:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
..............................................................................................................................................................
Προσθήκη, νὰ τὸ κάνω λιανά, αὐτοσχεδιάζοντας. Ἕνας "προοδευτικὸς" πατριάρχης πιάνει τοὺς τρεῖς καὶ τοῦς λέει, ἀκοῦστε, πρέπει νὰ ἑκσυγχρονιστοῦμε. Φτιάξτε μου μιὰ θεωρία τῆς μουσικῆς μὲ βάση τὰ δυτικὰ πρότυπα, κόψτε μου τὸ 70 τοῖς ἑκατὸ τῶν χαρακτήρων νὰ χύσουμε στοιχεῖα μολύβδινα μὲ τοὺς ὑπόλοιπους βασικοὺς χαρακτῆρες καὶ φτιάξτε μου μιὰ σχολὴ νὰ ξεπετᾶμε τοὺς ψάλτες σὲ λίγα χρόνια. Τὸ σινάφι θὰ πέσῃ νὰ σᾶς φάῃ ἀλλὰ ἐδῷ εἶμαι ἑγώ. Δὲν λέω ὅτι ἔτσι ἔγινε, λέω πῶς μπορεῖ νὰ ἔγινε.
Εάν έγινε έτσι, επιπόλαια, επιδερμικά & "τόσο φθηνιάρικα", εύλογα προκύπτουν τα πιο πάνω ερωτήματα από τον κ. Δ. Νεραντζή κι όχι μόνο!
 

alex7305

Well-known member
1)Ο Νεραντζής έχει αρνηθεί δις (ίσως και τρις αν δεν απατώμαι) σε συνεντεύξεις του (μεταγενέστερες από την ανάρτηση του κειμένου) την επαναφορά των παλαιών σημαδιών, λέγοντας ότι αρκεί να γνωρίζουμε τις ενέργειες τους, μεμφόμενος τον Χρύσανθο για την μη-μεταφορά των ενεργειών των καταργηθέντων σημαδοφώνων στα υπάρχοντα.
2) Καίτοι δεν ασχολούμαι πολύ με την θεωρία, έχω να θέσω ένα ερώτημα: Το γεγονός πως ο Καράς, ο Νεραντζής ή οποιοσδήποτε άλλος μας περιγράφει την ενέργεια αυτών των σημαδιών, σημαίνει πως μπορούμε να είμαστε σε θέση να το εκτελέσουμε χωρίς να το έχουμε ακούσει και να είμαστε και σίγουροι για την ορθή εκτέλεση; Προσωπικά πρώτα άκουσα τον Ναυπλιώτη να εκτελεί το στρεπτόν στην "Παγκόσμιον δόξαν" ή τον Δοσίθεο στα σύντομα χερουβικά του Πέτρου και μετά έμαθα ότι λέγεται στρεπτόν. Θα προτιμήσω λοιπόν να ακούσω χίλιες ώρες τον Ναυπλιώτη, τον Δοσίθεο και όλους τους παραδοσιακούς ιεροψάλτες, να εντρυφήσω και να αφομοιώσω αυτό που εκτελούν και να είμαι σε θέση να το χρησιμοποιώ σε αντίστοιχες μουσικές θέσεις.
3) Ο ίδιος ο Νεραντζής μας λέει πως θεωρητικά οι περισσότερες θέσεις μπορούν να εκτελεστούν χρησιμοποιώντας διαφορετικό σημαδόφωνο, δίνοντας μάλιστα και παραδείγματα. Και ερωτώ λοιπόν, επαναλαμβάνοντας πως δεν έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με τα θεωρητικά ζητήματα: Η επαναφορά ενός και μόνου τέτοιου σημαδοφώνου κάτω από μία μουσική θέση, δεν με δεσμεύει αυτομάτως σε μία και μόνο εκτέλεση; Αν ναι, 1) γιατί να αυξηθεί έτι περισσότερο το φαινόμενο της κονσερβοποίησης των αναλύσεων, κάτι που αντιτίθεται απόλυτα στην παραδοσιακή ψαλτική και, 2) εφόσον έχω μάθει ακουστικά μάθει την εκτέλεση του στρεπτού λ.χ. στο προαναφερθέν "Την παγκόσμιον δόξαν", τι παραπάνω κερδίζω από την αναγραφή του στρεπτού; Εν τέλει κωδικοποιείς μία πληροφορία με περισσότερους χαρακτήρες από όσους χρειάζεται.

Θα χαρώ να δω την απάντηση σας και να γίνει ένας εποικοδομητικός διάλογος. Συγγνώμη για το κατεβατό, Χριστός Ανέστη!
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top