"Ο Στανίτσας τραγουδάει Ζαχαρία Χανεντέ"
Ο Στανίτσας είχε όψη και έκφραση και κατάρτιση μεταβυζαντινού χανεντέ. Μελωποιού και μελωδού. Με ηδύτητα και πάθος. Είχε και τάλαντο φωνής από απλόχερη προικοδότηση της φύσης. Όλα, στοιχεία προσαρμογής στο μουσικό κατεστημένο της Ανατολής και της Πόλης. Στο χώρο που ζούσε και πρωτοψάλτευσε (1959 – 1964), ύστερα από μία μακρά θητεία ως Λαμπαδάριος. Όπου μυστικοπαθείς φιγούρες ασίκηδων (τροβαδούρων) και μουλλάδων, προσαρμοσμένες στους μυστικοπαθείς ρυθμούς των τεκέδων, εκτελούσαν συνθέσεις ονομαστών μουσικοσυνθετών. Ανάμεσά τους και Ρωμηοί.
Είχε τελειώσει η Λειτουργία μια Κυριακή πρωί. Κι ο Στανίτσας όπως το συνήθιζε, ήρθε στην παλιά Μεγάλη Αρχιδιακονία. Πάνω στο δρόμο του Φαναριού. Γεμάτος από τέλεσμα λειτουργικό και μέθη υμνολογική. Και έτοιμος να συνεχίσει ώσπου να υπνώσουν μέσα του οι φθόγγοι. Μα συνεχίστηκε η κουβέντα μας γύρω από τους παλιούς χανεντέδες. Τούρκους και Ρωμιούς. Από δω ο Ντεντέ Εφέντης, από κει ο Βασιλάκης Εφέντης. Ο Ιτρί και ο Ζαχαρίας Εφέντης. Λέγοντας, ο Πρωτοψάλτης πήρε τη βάση του. Σωπάσαμε. Ο Ζαχαρίας Εφέντης σε απόδοση Στανίτσα. Ένας μπεστές σε ήχο Σεγκιάχ. Και το δώμα γέμισε. Κι ο χώρος όλος. Και το ποίκιλμα της μουσικής ξεχύθηκε στο δρόμο. Στο Φανάρι. Και χτύπησε η πόρτα μας.
Τρεις γενειοφόροι μεβλεβήδες άνθρωποι ωραίοι και ευγενείς μας έκαναν σχήμα και ζήτησαν να παρακαθήσουν μέσα. Πήγαιναν σε κάποιο μεβλούτι χανέ τους. Μα τους ξάφνιασε αυτό που άκουσαν. Το γνώρισαν που ήτανε του Ζαχαρία. Κι ήθελαν να γνωρίσουν κι αυτόν που το εκτελούσε. Το μουγκάνι το Ρούμ. Το Ρωμηό Πρωτοψάλτη. Πλησίασαν και φιλήθηκαν με το Στανίτσα. Και του ζήτησαν κάτι. Να τους ακολουθήσει στο Ντεργκιάχ τους. Και να το ξαναψάλει στη μνήμη του χανεντέ τους. Και θα το θεωρούσαν έκφραση αδερφοσύνης. Κι ο Πρωτοψάλτης δεν τους το αρνήθηκε.
Μαζί είχαμε πάρει τον ανήφορο της Μεγάλης Σχολής. ΚΙ εκεί πλάι στο "Καρακολάκι" της Μουχλιώτισσας ακούστηκαν από τον μεβλαχανά τους τ’ ασματικά τους. Ακούστηκαν και τα ηχήματα του πλαγίαυλου και τα κρουστά να μελωδούν το θείο έρωτα. Βγήκε και μας παρέλαβε ο "Γέροντας" τους μ’ ένα βαθύτατο σχήμα. Ανταποκριθήκαμε και μπήκαμε από μία είσοδο μυστικισμένη με γράμματα χρυσά στο υπέρυθρο: YA HAZRET – I MEVLANA.
"Ήρθε ο πρωτοψάλτης της Ορθοδοξίας, ανήγγειλε ο Τυπικάρης. ΚΙ έχει κάτι να μας πει". Κι οι Σεμαϊ σταμάτησαν. Κι ο πλαγίαυλος και τα κρουστά. Κι ο Στανίτσας μυστικοπαθώς, αλλοιωμένος, επανέλαβε το μάθημα της "Αρχιδιακονίας". Πάλι σε ήχο Σεγκιάχ. Μέσα σε μια ατμόσφαιρα θαυμασμού των παρισταμένων. Και με τιμητικότατες εκδηλώσεις για τη μουσική των Ρούμ. Και φιλοφρονήσεις για τον ψαλμωδό μας.