Ηχητικά από κλίμακες Βυζαντινής μουσικής

πεταστής

Παλαιό Μέλος - Χαράλαμπος
Ηχητικά από τις κλίμακες των 8 ήχων, υπάρχουν πουθενά??Αλλά από εκτέλεση ανθρώπινης φωνής και όχι από ισοκράτες-μηχανήματα?
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Ηχητικά από τις κλίμακες των 8 ήχων, υπάρχουν πουθενά??Αλλά από εκτέλεση ανθρώπινης φωνής και όχι από ισοκράτες-μηχανήματα?
Στο Θεωρητικό του Άρχοντος Πρωτοψάλτου Τ.Μ.Τ.Χ.Ε. Κυρ. Δημητρίου Ιωαννίδη υπάρχει και mp3 με 67 τρακ για όλες τις ασκήσεις του βιβλίου στα παντα, με ηχητικά και από το μέλος τον κ. Καρασταμάτη.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ηχογραφήσεις κλιμάκων και άλλων διαστηματικών από τον π. Πανάρετο Φιλοθεΐτη υπάρχουν και στους «Διαλόγους Συμβολής» εδώ.
 

πεταστής

Παλαιό Μέλος - Χαράλαμπος
Βασίλης Κιαμηλίδης;63666 said:
Στο Θεωρητικό του Άρχοντος Πρωτοψάλτου Τ.Μ.Τ.Χ.Ε. Κυρ. Δημητρίου Ιωαννίδη υπάρχει και mp3 με 67 τρακ για όλες τις ασκήσεις του βιβλίου στα παντα, με ηχητικά και από το μέλος τον κ. Καρασταμάτη.

Αυτό μόνο το αγοράζεις, ή υπάρχει και ηλεκτρονική μορφή??
 

DiamantopoylosT

Παλαιό Μέλος
Μέ ἀπορία εἶδα πώς στήν ἐποχή μας, πού ὑπάρχουν χίλιοι δύο τρόποι γιά νά μάθει κάποιος τήν ψαλτική ὅπως μᾶς τήν παρέδωσαν οἱ πρόγονοί μας, ὑπάρχουν ἀκόμα δάσκαλοι σέ ὠδεῖα οἱ ὁποῖοι διδάσκουν τήν ψαλτική μέ τή βοήθεια πιάνου.

Τό καταλαβαίνω ἀσφαλῶς πώς κάθε τάξη στό ὠδεῖο ἔχει ἀπό μόνη της πάντα ἤ τίς περισσότερες φορές μέσα πιάνο διότι διδάσκονται καί ἄλλα μαθήματα. Ὅμως τό νά χρησιμοποιεῖται ἀπό τούς δασκάλους τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς εἶναι τουλάχιστον ἀπογοητευτικό.

Ἔτσι μέσα ἀπό τό πρόγραμμα scala ἐφτίαξα μερικές κλίμακες καί τίς ἀνέβασα στό youtube, γιά νά ἔχουν ὅλοι πρόσβαση ἀνά πάσα στιγμή ἀλλά κυρίως οἱ ἀρχάριοι γι’αὐτό καί τό τοποθέτησα σέ αὐτό τό τμῆμα τοῦ Ψαλτολογίου. Τά διαστήματα εἶναι βέβαιά της καθ’ἠμῶν ἀνατολικῆς ὀρθόδοξης μουσικῆς παράδοσης καί συγκεκριμένα ἀπό τό Θεωρητικό του ἀείμνηστου Σ. Καρά καί ὄχι αὐτά τοῦ πιάνου μέ τούς τόνους καί τά ἡμιτόνια.
Συνολικά λοιπόν εἶναι 6 βιντεάκια.


Ἄς δοῦμε τί καί πώς:
Καταρχᾶς δέν ἔβαλα λόγους γιά νά μήν μπερδευόμαστε.
Ἔτσι, ὅπως ἔγραψα καί ἀλλοῦ ὅλα ξεκινοῦν ἀπό τή διαίρεση τοῦ 1200 μέ τό 72 τό ὁποῖο μᾶς δίνει τό 16.666666666666666666666666666667. Αὐτόν τόν ἀριθμό τόν πολλαπλασιάζω μέ τό ἀνάλογο διάστημα τῆς κάθε κλίμακας. Ἔτσι γιά παράδειγμα 16.666666666666666666666666666667 χ 12 (γιά τόν μείζονα τόνο) μᾶς κάνει 200.
Ἀπό τίς πράξεις πού ἔκανα προέκυψαν:
125 = 7.5 μόρια
266.66666666666666666666666666667 = 16 μόρια
108.33333333333333333333333333333 = 6.5 μόρια
200 = 12 μόρια
91.666666666666666666666666666667 = 5.5
300 = 18
100 = 6
Μέ βάση αὐτά δημιουργοῦνται οἱ κλίμακες τοῦ πλαγίου του τετάρτου, τοῦ πρώτου καί πλάγιου πρώτου (ἕνα βίντεο καθώς εἶναι ἴδια τά διαστήματα τῆς κλίμακάς τους), τρίτου καί βαρύ (ἐπίσης ἕνα ἀρχεῖο), δευτέρου, πλαγίου του δευτέρου καί λεγέτου.
Γιά νά μήν ἐπιβαρύνω τή σελίδα τοποθετῶ ἐδῶ μόνο δύο ἀπό τά ἔξι βιντεάκια. Γιά τῆς ὑπόλοιπες κλίμακες πατῆστε ἐπάνω στούς ἀνάλογους συνδέσμους.
Θά προσπαθήσω μετά ἀπό αὐτό νά ἀνεβάσω καί ἄλλα βιντεάκια μέ τίς ἀλλοιώσεις μόνιμες ἤ μή (ἕλξης) ὁρισμένων ἤχων, ὅπως γιά παράδειγμα τό ΖΩ ὕφεση ὅταν κατεβαίνουμε τόν πλάγιού του τετάρτου.


λεγετος

https://www.youtube.com/watch?v=OEpaRoceg_Q
τριτος

πρώτος


πλάγιος του τετάρτου


πλάγιος του δευτέρου


δεύτερος
 
Last edited by a moderator:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Ἔτσι, ὅπως ἔγραψα καί ἀλλοῦ ὅλα ξεκινοῦν ἀπό τή διαίρεση τοῦ 1200 μέ τό 72 τό ὁποῖο μᾶς δίνει τό 16.666666666666666666666666666667. Αὐτόν τόν ἀριθμό τόν πολλαπλασιάζω μέ τό ἀνάλογο διάστημα τῆς κάθε κλίμακας. Ἔτσι γιά παράδειγμα 16.666666666666666666666666666667 χ 12 (γιά τόν μείζονα τόνο) μᾶς κάνει 200.
Κι εγώ το έχω ξαναγράψει κι αλλού και το ξαναγράφω κι εδώ ότι διαφωνώ κάθετα με αυτό το σκεπτικό: 200 cents είναι το συγκερασμένο μέγεθος του τόνου και όχι το πραγματικό, το οποίο είναι 204 cents. Από τον Πυθαγόρα ήδη γνωρίζουμε ότι ο τόνος είναι η διαφορά ενός πενταχόρδου από ένα τετράχορδο. Τα μεγέθη αυτά, στα οποία εκ φύσεως τείνει η ανθρώπινη φωνή, είναι οι γνωστοί λόγοι 3/2 για το πεντάχορδο (702 cents), 4/3 για το τετράχορδο (498 cents) και 9/8 για τον τόνο (204 cents). Αυτό δηλ. που πρέπει να γίνει είναι:
α. Να πάρουμε αρχικά το πραγματικό μέγεθος στο οποίο πατάει η ανθρώπινη φωνή, το οποίο μέγεθος εκφράζεται μόνο με λόγους
β. Να εκφράσουμε το λόγο σε μόρια επί κλίμακος με τη βοήθεια λογαρίθμων, δηλ. με το γνωστό επιστημονικό τύπο (μόρια κλίμακας) x LOG(λόγος με βάση το 2) (συγκερασμός).
γ. Να στρογγυλοποιήσουμε το εξαγόμενο αποτέλεσμα στον πλησιέστερο ακέραιο, ώστε να μην έχουν μορφή δεκαδικού τα μόρια, για καλύτερη συνεννόηση.
Αυτή είναι η διαδικασία που προκύπτουν τα μόρια κάθε κλίμακας σε κάθε μουσική.

Επομένως:
α. Το πρωτότυπο μέγεθος του τόνου σε λόγο είναι ο επόγδοος 9/8 (δηλ. στα 8/9 μιας χορδής)
β. Με την εφαρμογή του γνωστού τύπου, το 9/8 βγαίνει 203,9100017307750 cents.
γ. Εφαρμόζοντας τη στρογγυλοποίηση, ο τόνος βγαίνει 204 cents.

Ο 200άρης τόνος είναι φριαγμένος επίτηδες για μουσική συνεννόηση και μόνο και όχι για ακριβή αποτύπωση διαστημάτων (άλλωστε και η 1200άρα κλίμακα των cents δεν είναι παρά ένας πολλαπλασιασμός επί 100 της 12άρας κλίμακας του πιάνου). Κι αυτό γιατί 200 x 6 = 1200, που είναι όμως λάθος επιστημονικώς, αφού "το διαπασών έλαττόν εστι ή εξ τόνων". Το μέγεθος αυτό λοιπόν είναι βολικό για μουσική συνεννόηση (εφόσον δεχτούμε και συνεννοούμαστε μουσικά με τις συμβάσεις του Αριστόξενου, ότι δηλ. το τετράχορδο έχει 2.5 τόνους, το πεντάχορδο 3.5, το διαπασών 6 κλπ.), όχι όμως για πραγματική αποτύπωση διαστημάτων, που θα τα ψάλλουμε στην πραγματικότητα ή θα τ' ακούσουμε στον υπολογιστή (βλ. και τη συζήτηση αυτή, όπου αναφέρεται η υποψία ότι ακόμα κι ο Αριστόξενος έπαιζε στην πράξη διαστήματα πυθαγόρεια!). Η διαφορά βέβαια των 4 cents είναι μηδαμινή ακουστικώς, όμως δεν υπάρχει κανένας λόγος να κάνουμε κλίμακες στον υπολογιστή με λάθος νούμερα, έστω και κατ' ελάχιστο!
Ἀπό τίς πράξεις πού ἔκανα προέκυψαν:
125 = 7.5 μόρια
266.66666666666666666666666666667 = 16 μόρια
108.33333333333333333333333333333 = 6.5 μόρια
200 = 12 μόρια
91.666666666666666666666666666667 = 5.5
300 = 18
100 = 6
Ο Καράς αναφέρει στο θεωρητικό του τους λόγους από τους οποίους προέκυψαν τα διαστήματά του (βλ. εδώ). Τα μεγέθη λοιπόν των λόγων είναι διαφορετικά από τους υπολογισμούς σου. Άσχετα από τα λάθη στο συγκερασμό που κάνει ο Καράς, το θέμα είναι ότι το πρωτότυπο μέγεθος των διαστημάτων είναι οι λόγοι που παραθέτει. Οπότε (από τον πίνακα του ίδιου του Καρά στο θεωρητικό του):
karaslute2.jpg
Άρα:
12 μόρια Καρά = λόγος 9/8 = 204 cents (και όχι 200)
7.5 μόρια Καρά = λόγος 15/14 = 119 cents (και όχι 125)
6.5 μόρια Καρά = λόγος 2187/2048 = 114 cents (και όχι 108)
5.5 μόρια Καρά = λόγος 256/243 = 90 cents (και όχι 92)
6 μόρια Καρά = λόγος 256/243 = ομοίως 90 cents (και όχι 100)
16 μόρια Καρά = λόγος 7/6 = 267 cents (σωστό)
18 μόρια Καρά = λόγος 32/27 = 294 cents (και όχι 300)

Με τα παραπάνω δε θέλω να απαξιώσω την εργασία του Τάκη (το μεγαλύτερο "λάθος" μάλιστα είναι στα 10 cents, δηλ. λίγο πάνω από μισό μόριο, μέγεθος ακουστικά αμελητέο). Απλώς θέλω να τονίσω ότι το ακουστικό αποτέλεσμα δεν βασίζεται στα πρωτότυπα διαστηματικά μεγέθη του Καρά -και αυτά είναι οι λόγοι και μόνο- αλλά στα εξ ανάγκης λανθάνοντα της (συμβατικής, όπως κι ο ίδιος παραδέχεται) κλίμακας. Παρόμοια εργασία είχε κάνει και η Πατριαρχική Επιτροπή με το γνωστό όργανα "Ψαλτήριο", για το οποίο όμως είχε τονίσει σωστά ότι τα διαστήματα είναι "λανθάνοντα". Το "λάθος" βέβαια, όπως λέει, δεν μπορεί να το καταλάβει στην πράξη ούτε το πλέον εξασκημένο αυτί και, όπως προείπα, τα μεγέθη του Τάκη ελάχιστα διαφέρουν των πραγματικών. Όμως δεν βρίσκω σκόπιμο να κάνουμε χρήση μιας μεθόδου που αποδεδειγμένα οδηγεί σε σφάλματα.

Υ.Γ. Ο Τάκης έχει πάρει προφανώς τη μέθοδο αυτή από το βιβλίο του Μαυροειδή (στην αρχή υποστήριζα κι εγώ αυτή τη θεωρία, όμως μετά αναίρεσα τις απόψεις μου, βλ. εδώ), το οποίο όμως έχει και αυτό σφάλμα, μια και οι λόγοι που δέχεται στο βασικό μαλακό διατονικό τετράχορδο, και τους οποίους τους έχει βγάλει με βάση την παραπάνω μέθοδο, δεν δίνουν πλήρες τετράχορδο 4/3! Κι αυτό γιατί δεν είναι δυνατό να πάρει κανείς τα συγκερασμένα - λανθάνοντα (έστω και κατ' ολίγον) διαστηματικά μεγέθη 12-10-8 της κλίμακας και από αυτά να προσπαθήσει να "εξάγει" (;) τους λόγους, όπως κάνει ο Μαυροειδής, τη στιγμή μάλιστα που οι λόγοι είναι ΗΔΗ δοσμένοι από την Πατριαρχική Επιτροπή και είναι φυσικά διαφορετικοί (στον ελάσσονα και στον ελάχιστο τόνο) από αυτούς του Μαυροειδή.
 
Last edited:

kmironakis

π. Ευστάθιος
Καταρχήν να πω ένα ευχαριστώ για τη βοήθεια που προσφέρεται σε όσους ασχολούνται με τη ψαλτική και κυρίως στους αρχάριους.
Στο θέμα τώρα μιας και είμαι στο 1ο χρόνο που μαθαίνω έχω να προτείνω τη σελίδα

http://www.seventhstring.com/tuner/tuner.html

είναι ένας online ανιχνευτής ακουστικών συχνοτήτων χρειάζεται μόνο μικρόφωνο και firefox, IE κλπ
Βέβαια υπάρχουν και φορητοί ανιχνευτές όπως πχ Korg CA-1 Chromatic Tuner

http://www.musicroom.com/se/id_no/068311/details.html

Με βάση τα παραπάνω βίντεο με τη κλίμακα και τις σελιδες

http://music.analogion.net/Klimakes/diatonikh_sugkrishEuro.html

όπου βλέπουμε τη σύγκριση με τη δυτική κλίμακα μιας και ο ανιχνευτής χρησιμοποιεί το δυτικό σύστημα

και τη σελίδα με τη διατονική

http://music.analogion.net/Klimakes/diatonikh.html

Η ερώτηση μου μιας και είναι ευκολότερη η 1η στήλη είμαι λάθος αν χρησιμοποιώ τώρα στην αρχή αυτήν, έχοντας υπόψιν και τη σελίδα

http://music.analogion.net/Klimakes/diatonikh_sugkrish2.html


2η ερώτηση παρατηρώ ότι χρησιμοποιείται η οκτάβα C3-C4 στα περισσότερα βοηθήματα με CD, αλλά σύμφωνα με την επιτροπή πρέπει να είμαστε μεταξύ C4-C5 κάνω λάθος;
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Η ερώτηση μου μιας και είναι ευκολότερη η 1η στήλη είμαι λάθος αν χρησιμοποιώ τώρα στην αρχή αυτήν, έχοντας υπόψιν και τη σελίδα

http://music.analogion.net/Klimakes/diatonikh_sugkrish2.html


2η ερώτηση παρατηρώ ότι χρησιμοποιείται η οκτάβα C3-C4 στα περισσότερα βοηθήματα με CD, αλλά σύμφωνα με την επιτροπή πρέπει να είμαστε μεταξύ C4-C5 κάνω λάθος;
Δεν κατάλαβα τι εννοείς με τους όρους C1, C2 κλπ., αλλά από τις κλίμακες της πολύ καλής σύγκρισης που έχει κάνει ο Παναγιώτης Παπαδημητρίου εδώ, είναι σαφές ότι χρησιμοποιούμε την 2η, της Επιτροπής. Τώρα, για το αν πάντα ο ΒΟΥ και ο ΖΩ είναι εκεί "καρφωμένα", η δική μου απάντηση είναι όχι φυσικά. Θα πρέπει όμως να ορίσουμε μια ορισμένη θέση τους φθόγγους αυτούς. Αν τους ορίσουμε όπως στην κλίμακα του Διδύμου, όπως έχουν κάνει οι Τούρκοι, το άκουσμα είναι πιο κοντά στην ευρωπαϊκή μουσική, ειδικά μάλιστα στον α' ήχο, όπου βάσει έρευνας έχει δειχθεί ότι υπάρχει απόκλιση μεταξύ θεωρίας και πράξης της τουρκικής μουσικής, όπως έχω πει εδώ. Οι Τούρκοι λοιπόν, που υιοθετούν την 1η κλίμακα (Διδύμου), δέχονται ότι το ΒΟυ του 1ου ήχου είναι στην πραγματικότητα εκεί που το έχουμε εμείς, στη 2η κλίμακα (Επιτροπής). Αν ακούσεις την κλίμακα της Επιτροπής από ΠΑ, θα σου φανεί πολύ πιο οικεία η θέση του ΒΟΥ. Την παραθέτω εδώ, με ηχητική επεξεργασία του αρχείου του Παναγιώτη (ο τελευταίος ΠΑ όμως είναι χαμηλός αντί υψηλός).
 

Attachments

  • diatonic_epitropi1881_PA.mp3
    126.5 KB · Views: 120
Last edited:

kmironakis

π. Ευστάθιος
Επομένως ακολουθώ την επιτροπή και πρέπει να είμαστε μεταξύ C4-C5.
C4 είναι σε ένα πιάνο η νότα ΝΤΟ της 4η οκτάβας με συχνότητα 261,6256 δηλαδή κοντά στο ΝΗ 260,7407.
Άρα στον ανιχνευτή θα πρέπει να βλέπω:
C4 για ΝΗ
D4 για ΠΑ
E4 για ΒΟΥ
F4 για ΓΑ
G4 για ΔΙ
A4 για ΚΕ
B4 για ΖΩ
C5 για ΝΗ'

Ευχαριστώ, απλά η οκτάβα C3-C4 βγαίνει χωρίς προσπάθεια ενώ η παραπάνω έχει μια δυσκολία.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Επομένως ακολουθώ την επιτροπή και πρέπει να είμαστε μεταξύ C4-C5.
C4 είναι σε ένα πιάνο η νότα ΝΤΟ της 4η οκτάβας με συχνότητα 261,6256 δηλαδή κοντά στο ΝΗ 260,7407.
Άρα στον ανιχνευτή θα πρέπει να βλέπω:
C4 για ΝΗ
D4 για ΠΑ
E4 για ΒΟΥ
F4 για ΓΑ
G4 για ΔΙ
A4 για ΚΕ
B4 για ΖΩ
C5 για ΝΗ'

Ευχαριστώ, απλά η οκτάβα C3-C4 βγαίνει χωρίς προσπάθεια ενώ η παραπάνω έχει μια δυσκολία.
Σήμερα υπάρχει δωρεάν δοκιμαστικό πρόγραμμα με το οποίο μπορείτε με λίγη ενημέρωση να δείτε, να κάνετε και να ακούσετε ακριβώς αυτό που θέλετε.
Δείτε το δείγμα που επισυνάπτω με ένα βιντεάκι που μόλις το έκανα.
Αδιόρθωτος βέβαια,
 

Attachments

  • Κύριε εκέκραξα α΄ ήχος με τον Μελωδό.rar
    1.9 MB · Views: 107

kmironakis

π. Ευστάθιος
Πολύ ωραίο πρόγραμμα το μελωδός, εύχομαι να το αποκτήσουμε σύντομα.

Συνεχίζω εκτός από τον ανιχνευτή

http://www.seventhstring.com/tuner/tuner.html

υπάρχει και μετρονόμος

http://www.seventhstring.com/metronome/metronome.html

αλλά και το πιο εντυπωσιακό πρόγραμμα το Trascribe!

http://www.seventhstring.com/xscribe/download.html

από εδώ μπορείτε να δείτε πως λειτουργεί

http://www.youtube.com/watch?v=1fr_5v6nc-s

πολύ περιληπτικά μόλις το εγκαταστήσετε πατήσετε το εικονίδιο με το μικρόφωνο, πείτε την κλίμακα από ΠΑ έως ΠΑ' σταματήστε την ηχογράφηση, τσεκάρεται τις επιλογές

View ---> show Spectrum
---> Show Note Guesses
----> Show Time Line

Piano Roll ---> Show Piano Roll

πατώντας το Pause βλέπουμε σε κάθε χρονική στιγμή ποια νότα δώσαμε.
Το δοκίμασα και μπορώ να πω ότι είναι χρήσιμο για έναν που μαθαίνει και όχι μόνο!
Για τη διατονική κλίμακα που έχουν ο 1ος και ο 4ος ήχος με τους πλάγιους θα πρέπει να έχουμε την εξής αντιστοιχία
C4 για ΝΗ
D4 για ΠΑ
E4 για ΒΟΥ
F4 για ΓΑ
G4 για ΔΙ
A4 για ΚΕ
B4 για ΖΩ
C5 για ΝΗ
επειδή είναι ψηλά μπορούμε να κατέβουμε
C3 για ΝΗ
D3 για ΠΑ
E3 για ΒΟΥ
F3 για ΓΑ
G3 για ΔΙ
A3 για ΚΕ
B3 για ΖΩ
C4 για ΝΗ
αν και είναι γνωστό ότι πολλοί ψάλτες κατεβαίνουν άλλες 2 νότες ειδικά σε εμάς τους αρχάριους
B2 για ΠΑ
C3 για ΒΟΥ
D3 για ΓΑ
E3 για ΔΙ
F3 για ΚΕ
G3 για ΖΩ
A3 για ΝΗ
Ελπίζω να βοήθησα.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Καλησπέρα και από μένα,

ενημερωτικά κατ΄αρχήν: η διατονική κλίμακα του Διδύμου, αν και χρησιμοποιείται σε πολλά θεωρητικά βιβλία Ψαλτικής, δεν είναι η κλίμακα της Ψαλτικής. Πολλά θεωρητικά δίνουν την διατονική του Διδύμου σε κλάσματα, και της Επιτροπής σε κόμματα, αυτό είναι λάθος διότι αυτές δεν είναι ισοδύναμες (εδώ). Η παραδεδομένη κλίμακα για την Ψαλτική και σε κλάσματα και σε κόμματα είναι της Επιτροπής 1881:

Νη - 9/8 - Πα - 800/729 - Βου - 27/25 - Γα - 9/8 - Δι - 9/8 - Κε - 800/729 - Ζω’ - 27/25 - Νη’

και σε κόμματα:

Νη - 12 - Πα - 10 - Βου - 8 - Γα - 12 - Δι - 12 - Κε - 10 - Ζω’ - 8 - Νη’.


Αυτή η σελίδα δίνει την σύγκριση με την ευρωπαϊκή:

http://music.analogion.net/Klimakes/007_HxosKlimakwn1881/007_hxhtika_klimakes1881.htm (και εδώ)

και εδώ φυσικά όπως είπε ο αγαπητός Νίκος:

http://music.analogion.net/Klimakes/diatonikh_sugkrish1.html
http://music.analogion.net/Klimakes/diatonikh_sugkrish2.html

(επίσης η σελίδα http://music.analogion.net/Klimakes/diatonikh_sugkrishEuro.html διαγράφηκε επειδή προκαλούσε σύγχυση, επειδή συνέκρινε την ευρωπαϊκή μετά της του Διδύμου).


Αυτές οι σελίδες βέβαια είχαν φτιαχτεί χρόνια πριν το Ψαλτικό Πιάνο: http://www.windowsphone.com/el-gr/apps/c3d7c431-8b66-4dd7-8f95-a85ee5935664 :)


Επίσης επισυνάπτω την κλίμακα Πα-Πα' από τον Άρχοντα Υμνωδό της Μ.τ.Χ.Ε. κ. Χατζηχρόνογλου.
 

Attachments

  • Xatzixronoglou-Pa-Pa' - 062704.mp3
    256.2 KB · Views: 139
Last edited:
Top