[Ανακοίνωση] Ηλεκτροακουστική Βυζαντινή Μουσική

ATHANASSIOS

Αθανάσιος Χατζής
Όταν έγραφα το κείμενο για την εκτέλεση ΒΕΜ με midi-πληκτροφόρο-Η/Υ είχα στο μυαλό μου απαντήσεις σαν την παρακάτω του αδελφού Βασίλη .... και είναι εξαιρετικά δύσκολο να κάνω την διάκριση αλλά θα προσπαθήσω και έχει ο Θεός. Περισσότερα για το θέμα θα βρείτε στην παρακάτω σελίδα,

http://athanassios.gr/byzmusic_electroakoustic.htm

Βασίλης Κιαμηλίδης;46286 said:
Το πρόγραμμα ''Μελωδός'' το έχετε υπόψην σας, διότι εξ όσων γνωρίζω είναι το μόνον πρόγραμμα, με το οποίο καταγράφεις την βυζαντινή μουσική, και έχεις την δυνατότητα να ακούσεις το καταγεγραμμένο σε όποια κλίμακα επιθυμείς , με τις οποιοεσδήποτε υφοδιέσεις, κλπ .

Ξεκίνησα νέο θέμα γιατί επιθυμώ να διαφοροποιήσω την εκτέλεση από την καταγραφή και αναπαραγωγή Βυζ. Μουσ. (ΒΜ) με Η/Υ και να κάνουμε μια αντιπαράθεση εδώ. Έχω επικοινωνήσει με τον Σάββα ως συνάδελφος-προγραμματιστής και θα ήθελα να τον συγχαρώ και δημοσίως για την κατασκευή του προγράμματος ΜΕΛΩΔΟΣ. Είναι ότι καλύτερο διαθέτουμε αυτή τη στιγμή για καταγραφή-αναπαραγωγή ΒΜ με Η/Υ, και για εκμάθηση, και για συγγραφή αλλά όχι και στην εκτέλεση, συνοδεία και ζωντανή παραγωγή ήχων και μουσικής.

Καταρχήν σε προηγούμενο θέμα αναφερόμουν για εκτέλεση από πληκτροφόρο όργανο, γενικά στην ζωντανή εκτέλεση ενός οργάνου φωνητικού-μουσικού υπάρχουν λεπτομέρειες στην έκφραση και την απόδοση που δεν μπορουν να αποτυπωθούν με το απλά να γράψεις κάτι και να το αναπαραγάγεις στον Η/Υ (π.χ. δυναμική του χρόνου, της έντασης κλπ). Ένα μου έρχεται στο μυαλό αυτή τη στιγμή το μηχανικό πιανό (πιανόλα) όπου τα όρια με την φυσική εκτέλεση γίνονται ακόμα πιο δυσδιάκριτα.

Ας περιοριστούμε όμως στην ζωντανή εκτέλεση ηλεκτρονικών οργάνων με ήχο που βγαίνει από μη φυσικό ηχείο, τότε μιλάμε για ηλεκτροακουστική βυζαντινή μουσική. Ας βγάλουμε και τις παραμέτρους της δυναμικής και της φυσικής εκτέλεσης για να μην μπλέκουμε, έτσι και αλλιώς στην ΒΕΜ ζωντανή-φυσική εκτέλεση γίνεται με την φωνή. Τι μένει λοιπόν για αντιπαράθεση ; Η ζωντανή πειραματική εκτέλεση παραλαγής είτε για εκπαιδευτικούς είτε για συγγραφικούς, είτε για άλλους σκοπούς σε αντίθεση με το να καταγράψω φθογγόσημα με κάποιο πρόγραμμα να ακούσω τι έγραψα και ύστερα να το τροποποιήσω στον Η/Υ και να ξαναπαίξω για να ακούσω το αποτέλεσμα.

Πάνω στο πληκτροφόρο όργανο ή πάνω σε κάποιο άλλο έγχορδο άταστο μουσικό όργανο αυτό γίνεται πολύ πιο εύκολα και φυσικά και εκτελείς επίσης το μέρος που θέλεις απ'ευθείας χωρίς να ψάχνεις στην οθόνη να βρεις που είσαι και να τροποποιήσεις. Αυτό πιστεύω είχαν στο μυαλό τους οι παλαιοί όταν λέγανε για εκμάθηση ΒΕΜ συνοδεία μουσικού οργάνου. Προσέξτε συνοδεία, γιατί με τον Η/Υ είναι δύσκολο να πετύχεις συνοδεία. Αν εγώ θέλω να κάνω μια μεγαλύτερη παύση δεν θα είμαστε συγχρονισμένοι με τον Η/Υ και έτσι ακολουθώ ουσιαστικά αυτό που είναι γραμμένο στην οθόνη.....

Και εδώ πρέπει να σταματήσω γιατί κλέει ο γιος μου 1 χρονού και δεν με αφήνει να συνεχίσω :( πιστεύω να κατάφερα να δείξω κάποιες διαφορές από την εμπειρία μου και στους δύο χώρους τεχνολογικό και μουσικό....

Θα επανέλθω, να'στε καλά, να χαίρεστε τις οικογένειές σας....

Αθανάσιος :)

ΥΓ: Επανήλθα .......

Ο συγκεκριμένος τρόπος χορδίσματος midi-keyboard έχει πολύ χαμηλό κόστος υλοποίησης (ας πούμε ένα mini laptop 500 ευρώ και το keyboard 100 ευρώ και software δωρεάν Midirel) δηλαδή με 600 ευρώ έχεις ένα απολύτως φορητό σύστημα που κάνει και εκτέλεση, μετροφωνία, κλπ....

Χορδίζεται σε ελάχιστο χρόνο αρκεί κάποιος να έχει γράψει ένα αρχείο με κατάλληλη μορφή για να το διαβάσει το πρόγραμμα χορδίσματος στον Η/Υ. Τέτοιο είναι το παρακάτω το εξηγώ στο site μου.

coords 1
morio 0.013888889
notes 12
! 00 A - NH
1 08 !M - ΝΗ - ΧΡΩΜΑΤΙΚΟ (ΔΙΕΣΗ +8)
2 12 !A - ΠΑ
3 18 !M - ΒΟΥ - ΧΡΩΜΑΤΙΚΟ (ΥΦΕΣΗ -4)
4 22 !A - ΒΟΥ
5 30 !A - ΓΑ
6 38 !Μ - ΓΑ - ΧΡΩΜΑΤΙΚΟ (ΔΙΕΣΗ +8)
7 42 !Α - ΔΙ
8 50 !Μ - ΚΕ - ΧΡΩΜΑΤΙΚΟ (ΥΦΕΣΗ -4)
9 54 !Α - KE
10 60 !Μ - ΖΩ - ΕΝΑΡΜΟΝΙΟ (ΥΦΕΣΗ -4)
11 64 !Α - ΖΩ
12 72 !Α - NH
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Τα ακριβά αρμόνια διαθέτουν δυνατότητα "arabic scales" ή κάπως έτσι λέγεται. Έπαιζα με ένα κάποτε. Δε ξέρω αν μου έκανε το ΠΑ-ΒΟΥ 10 ή 9 ή 9.3, πάντως το ΒΟΥ και το ΖΩ ήταν χαμηλότερα από τα "ευρωπαϊκά".

Εφαρμόζοντας και τις υφεσοδιέσεις πιστεύω αποδίδει πολύ καλύτερα από ένα κλασικό αρμόνιο σε μια ορχήστρα.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Και μια προσθήκη, ένα ηλεκτρικό σάζι ή "κανονικό" βοηθάει πολύ σε μια ορχήστρα με σκοπό να εκτελέσει μέλη "δικά μας"
Και δεν είναι δύσκολο να αποδίδεις τα μόρια, φαίνονται όλα στη ταστιέρα (εφόσον στα δείξει ο δάσκαλος βεβαίως). Εξ άλλου ο τρόπος που σχεδιάζουμε τις κλίμακες της ΒΜ είναι μια ταστιέρα ταμπουρά ουσιαστικά.

Το κανονάκι θέλει πιο πολυχρόνια εξάσκηση, και η τιμή του είναι μια τάξη μεγέθους μεγαλύτερη. Για το βιολί (νομίζω) αυτά ισχύουν ακόμα περισσότερο.

Προσωπικά έπαιζα λίγο μπουζούκι παλιότερα και η μετάβασή μου σε σάζι ήταν σχετικά εύκολη.
 

ATHANASSIOS

Αθανάσιος Χατζής
Μιχάλη, η λύση που προτείνω στο site μου

http://athanassios.gr/byzmusic_electroakoustic.htm


είναι πολύ εύκολο να υλοποιηθεί με μικρό κόστος, αλλά για κάνε μια σύγκριση και πες μου..... δεν έχω παίξει σάζι ....

ΑΧ
 
Last edited:

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Τα ακριβά αρμόνια διαθέτουν δυνατότητα "arabic scales" ή κάπως έτσι λέγεται. Έπαιζα με ένα κάποτε. Δε ξέρω αν μου έκανε το ΠΑ-ΒΟΥ 10 ή 9 ή 9.3, πάντως το ΒΟΥ και το ΖΩ ήταν χαμηλότερα από τα "ευρωπαϊκά".

Εφαρμόζοντας και τις υφεσοδιέσεις πιστεύω αποδίδει πολύ καλύτερα από ένα κλασικό αρμόνιο σε μια ορχήστρα.

και πάλι όμως στα δικά μας ξεφεύγει..

είναι αλήθεια πάντως ότι το 9άρι που παίζει ας πούμε το Πα-βου με τις αραβικές κλίμακες, παρόλο που είναι πιο κοντά στο 10, μάς ακούγεται ξένο! Κι αυτό γιατί μάλλον κανείς δεν το κάνει 10άρι αλλά παραπάνω...
 
Top