Ευστράτιος Καλογερίδης (1883-1960), Ο σπουδαγμένος μουσικός της Ανατολικής Κρήτης

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Αγαπητοί φίλες & φίλοι,

ανοίγω αυτό το νέο θέμα ως ελάχιστη πράξη ευγνωμοσύνης και ως όφλημα τιμής προς το πρόσωπο του Ευστράτιου Καλογερίδη, ο οποίος γεννήθηκε στην Σητεία Κρήτης το 1883.

Σε επόμενα μηνύματα θα παρουσιασω όσα περισσότερα στοιχεία έχω (ή θα βρω στην πορεία με την έρευνα που διεξάγω γι' αυτόν) και θα εξηγήσω μερικούς άγνωστους προς το ευρύ κοινό όρους της ντόπιας μουσικής διαλέκτου.

Για αρχή σας παραπέμπω σε ένα από τα πολλά βιογραφικά που έχουν γραφτεί γι' αυτόνεδώ.

Επίσης αναρτώ ένα μικρό δείγμα από το έργο του και συγκεκριμένα από τις χειρόγραφες παρτιτούρες του, των οποίων τα πρωτότυπα βρίσκονται εις την Βικελαίαν Βιβλιοθήκη Ηρακλείου Κρήτης.
 

Attachments

  • Eustratios Kalogeridis_Kritiki Mousiki_Kondylies.pdf
    5.5 MB · Views: 123
Last edited:

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Αναφορά στην εκπομπή Ελλήνων Δρώμενα-τίτλος "ΓΕΡΑΠΕΤΡΟΣ" του Βαγγέλη Βαρδάκη*

(Από εδώ και από το 14:50.)

Ένας που επηρρέασε πραγματικά όλη την Ανατολική Κρήτη με την προσωπικότητα του την μουσική ήτανε ο περίφημος Στρατής Καλογερίδης. Γεννημένος στη Στεία το 1883. Ο οποίος όμως μπορούμε να πούμε το μεγαλύτερο του μέρος της ζωής του και της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας το ανάλωσε στο Ηράκλειο.
Ήτανε για μένα ο,τι σημαντικότερο έχει περάσει από την περιοχή μας. Οι επικριτές του Καλογερίδη να πουνε ό,τι έχει ένα έντονο ευρωπαϊκό ύφος το οποίο δεν είναι το παραδοσιακό.
Έπαιξε με ένα πραγματικά ιδιαίτερο τρόπο, δικό του, την παράδοση μας.
Την καθάρισε.
Και αν μου πείτε για το στυλ το δικό του θα έλεγα ό,τι ήταν το στυλ του βιολιού της εποχής.

Ο Καλογερίδης το ευρωπαϊκό όντως στυλ που έχουν οι ηχογραφήσεις του δεν οφείλετε τόσο στο παίξιμο του, αλλά οφείλετε κυρίως στην ενορχήστρωση και στο ό,τι τον ακουλουθεί ένα δεύτερο βιολί το οποίο παίζει δεύτερη φωνή και συγκεκριμμένα ήταν ο Ευάγγελος Καλογερίδης ο αδερφός του.

Το θέμα είναι τι άφησε ο Καλογερίδης. Μας άφησε ένα μεγάλο <<λιβάδι για να βόσκομε>>. Διέσωσε μελωδίες, δημιούργησε μελωδίες, διασκεύασε μελωδίες οι οποίες αποτέλεσαν αντικείμενο μελέτης για όλους τους σύγχρονους του και μετέπειτα μουσικούς.

*Ο Βαγγέλης Βαρδάκης είναι βιολάτορας καταγόμενος από την Ιεράπετρα Κρήτης.
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Ο Ευστράτιος Καλογερίδης ηχογραφήθηκε (ευτυχώς) σε δίσκους γραμμοφώνου. Αυτές οι ηχογραφήσεις, (ίσως οι περισσότερες) επεξεργάσθηκαν και επανακυκλοφόρησαν σε ψηφιακό οπτικό δίσκο.

Στην σειρά Οι πρωτομάστορες 1920-1955, Μουσικές εκδόσεις Σείστρον περιέχονται 5 κοντυλιές στις οποίες παίζει βιολί ο Ευστράτιος Καλογερίδης. (Μερικές απ' αυτές έχουν ανεβεί και στο YouTube).

Και συγκεκριμμένα τις:
α) Σητειακές Κοντυλιές (οργανικό)
β) Κοντυλιές της νύχτας (οργανικό)
γ) Καστρινές κοντυλιές
δ) Λασιθιώτικες κοντυλιές (οργανικό)
και ε) Κοντυλιές Καλογερίδη (οργανικό)

Υπ.: Κάστρο λεγόταν παλαιότερα το Ηράκλειο. Σε επόμενο μήνυμα θα σας δώσω πληροφορίες για τις κοντυλιές, τι ονομάζεται κοντυλιά κ.λπ.
 
Last edited:

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Αναφορά στον Στρατή Καλογερίδη (σε συνέντευξη του κ. Ιωάννη Αικατερινίδη) εδώ στην ιστοσελίδα του ΙΤΕ-Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
απ' εδώ (η ελεύθερη μετάφραση κάτωθι),

Ευστράτιος Καλογερίδης, Κονδυλιές ανάμεικτες με ασκομαντούρα

Μαϊος 4, 2009

Εδώ και κάποιο διάστημα, ήθελα να γράψω κάτι για την νησί της Κρήτης. Η μουσική της Ελλάδας είναι πλούσια και διαφέρει από περιοχή σε περιοχή, από νησί σε νησί-δεν είναι όλα μπουζούκι και χασισοποτεία (όσο τρομερό αυτό μπορεί να ναι!) Υπάρχει η Ηπειρώτικη μουσική με τις ομοιότητες προς την αλβανική, η μουσική της Ρούμελης, οι παραδοσιακές Θράκικες τσαμπούνες, και ο ποντιακός κεμετζές ή λύρα τα οποία παίζουν σε διαφορετικά είδη. Όσο πιο βαθιά θα σκάψεις τόσο πιο πολύ πλούτο θα βρεις.

Τα Κρητικά, ή αλλιώς η παραδοσιακή μουσική της Κρήτης έχει ως κέντρο είτε την τρίχορδη λύρα, η οποία παίζεται όρθια και από μερικούς θεωρείται ως επίγονος της Βυζαντινής λύρας, είτε το βιολί το οποίο εμφανίστηκε στην περιοχή τον 17ο αι.

Γενικά, το μεγαλύτερο μέρος της παραδοσιακής κρητικής μουσικής βασίζεται αναμεσα σε μουσικά δίστιχα, ή αλλιώς σε απλές μελωδικές φράσεις οι οποίες ονομάζονται μαντινιάδες στην δυτική και την κεντρική Κρήτη και κοντυλιές στην ανατολική περιοχή της Κρήτης. Τα τραγούδια ενσωματώνονται σε ένταση όση ο καλλιτέχνης της λύρας ή του βιολιού αυτοσχεδιάζει. Χοροί, όπως ο πηδηκτός και ο πεντοζάλης, παίζονται. Αυτές οι μουσικές φράσεις είναι μέρος της κοινής μουσικής μνήμης στην Κρήτη, παραδείγματος χάριν, η μουσική σε μια εκτέλεση δεν είναι προκαθορισμένη.

Το σημερινό δημοσίευμα είναι καταπληκτικό- και ο τίτλος, “Kondylies Anamiktes me Askomadoura", είναι απλά ένας περιγραφικός όρος. Κυριολεκτικά σημαίνει "Κοντυλιές Ανάμεικτες με Ασκομαντούρα". Οι κοντυλιές είναι οι προαναφερθείσες μουσικές φράσεις, και η ασκομαντούρα είναι η κρητική γκάϊντα (τσαμπούνα). Εδώ είναι που παρουσιάζει το ενδιαφέρον, η ασκομαντούρα δεν παίζει ως όργανο σ'αυτό το κομμάτι, αλλά μιμείται ως παίξιμο από τον βιρτουόζο βιολάτορα, κ. Καλογερίδη. Είμαι σίγουρος ό,τι κάποιος μπορεί να εντοπίσει τα γυρίσματα πολύ εύκολα, αλλά το βιολί ως ασκομαντούρα συμβαίνει από το 1:10-1:24, και στο περίπου 2:15-2:34. Συνοδεύεται από έναν μη αναγνωρίσιμο κιθαρίστα και πιανίστα, ωστόσο ο πιανίστας μπορεί να ναι ο θρυλικός ρεμπέτης μουσικός Σπύρος Περιστέρης (1900-1966), ο οποίος ήταν ο διευθυντής ηχογραφήσεων για την Odeon την χρονική στιγμή της ηχογραφήσεως (περ. 1938), και συνήθως κρατούσε ακομπανιαμέντο πάνω σε διάφορα όργανα.

Ο Καλογερίδης θεωρείται ως ένας θρύλος-βιολάτορας στην Κρήτη, παρ'ολο που έχουν καταγραφεί περίπου στις 15 από τις ηχογραφήσεις του. Γεννήθηκε το 1883 στην Σητεία, και σπούδασε στο Κονσερβατόριο στο Παρίσι μέχρι το 1915, οπότε επέστρεψε στην Κρήτη-ως ο πρώτος σπουδαγμένος στην κλασική, μουσικός της Κρήτης. Ωστόσο, παρόλο που έγινε ο διευθυντής της φιλαρμονικής ορχήστρας του Ηρακλείου, και την εκλεπτυσμένη καταγωγή, ο Καλογερίδης σύνθεσε γνήσια Κρητική παραδοσιακή μουσική χωρίς Ευρωπαϊκή διάνθιση, η οποία βασιζόταν στους αυτοσχεδιασμούς της λύρας της ανατολικής Κρήτης. Ο Καλογερίδης επίσης κατέγραψε τους αυτοσχεδιασμούς του- επιπλέον, οι συνθέσεις του άσκησαν τόση επιρροή ώστε να περάσουν στην προφορική παράδοση από άλλους παραδοσιακούς καλλιτέχνες της Κρήτης. Οι πρώτες του ηχογραφήσεις έγιναν το 1926, και οι τελευταίες το 1950. Απεβίωσε το 1960 στον Πειραιά, έχοντας προφανώς βιώσει δύσκολες στιγμές μέσα από την πολυχρόνια ασθένεια του, και έχοντας αναγκαστεί να πουλήσει το ένα από τα βιολιά του για 7000 δραχμές.

Αυτή η κυκλοφορία από την αμερικάνικη Decca, την πήρε η Odeon masters στην Ελλάδα, και διανεμήθηκε στην Αμερική στην ελληνική κοινότητα και μαγαζιά (αυτό ακόμα κρατά το αυτοκόλλητο από ένα πολύ γνωστό κατάστημα της Νέας Υόρκης).

Ελεύθερη μετάφραση, Εμμ. Παπαδάκης, 16/06/2014, Σητεία Κρήτης
 
Last edited:

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
«Τα Βιολιά τση Κρήτης» στον Καλογερίδη

μεταξύ των άλλων υπάρχει αναφορά για ένα άλλο σπουδαίο μουσικό της Ανατολικής Κρήτης, τον Γιάννη Παπαχατζάκη ή τυφλό, ο οποίος άφησε εποχή με το παίξιμο του βιολιού του..
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Ευστράτιος Καλογερίδης (του Ηλία Οικονομάκη)

*Ο Ηλίας Οικονομάκης (αξιωματικός της ελλ. αστυνομίας ε.α, καταγόμενος από την επαρχία Σητείας, είναι βιολάτορας και μελετητής της παραδοσιακής μουσικής της Ανατολικής Κρήτης με έμφαση στο έργο του Ευστράτιου Καλογερίδη
 
Top