Συγχωρέστε με αλλά εγώ νόμιζα πως είναι διαστολές ρυθμού
Μπορείτε να ανεβάσετε και τις προηγούμενες σελίδες να δούμε συνολικά το κομμάτι? Δεν έχω ξαναδεί τόσο μεγάλη έκταση σε ψαλτικές συνθέσεις.
Ναί, φαίνονται σαν διαστολές αλλά δεν είναι. Απαντώντας μάλιστα και στον κ. Νεκτάριο -τον συνονόματο- στα πιο πάνω μηνύματα για το ότι όλες οι μαρτυρίες έχουν αυτή την γραμμή, πρέπει να πω πως το συγκεκριμένο απόσπασμα που ανήρτησα είναι όλο στην πάνω κλίμακα και είναι φυσικό να έχουν όλες οι μαρτυρίες τόνο. Και για τον Πα που λέτε ότι βγαίνει φυσιολογικά στην παραλλαγή, και εγώ αυτό λέω. Φυσιολογική είναι η παραλλαγή, αλλά είναι στην πάνω οκτάβα. Η γραμμή ξεκινάει από μαρτυρία άνω Πα!!! Εξάλλου δεν είναι λίγες οι σελίδες του χειρογράφου που δουλεύουν στην πάνω κλίμακα συνεχόμενα. Αν κάποιος πάρει από την αρχή το μάθημα και το παραλλαγήσει θα δει πως ξεκινάει από τον Δι (σαν Άγια που είναι) και πορεύεται (με αρκετές φθορές) στις περιοχές που περιγράφω εδώ. Είναι φυσικά αρκετή η ώρα που θα δαπανήσει γιατί είναι τεράστιο, αλλά επειδή έχω γράψει στον υπολογιστή τον πρώτο Οίκο τον έχω παραλλαγήσει όλο και γνωρίζω από την παραλλαγή πως η έκτασή του είναι αυτή που αναφέρω.
Το χειρόγραφο μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=17346
που μας το έχουν προσφέρει γεναιόδωρα άλλοι κοπιάσαντες. Και εγώ από εκεί το έχω κατεβάσει.
Κατεβάστε το λοιπόν για να δείτε και εσείς του λόγου το αληθές για την έκταση του κομματιού και να περάσουμε, μετά από αυτό, στην ουσία του θέματος, δηλ. τους ευνούχους και να μου πείτε πώς ερμηνεύετε εσείς την δυνατότητα απόδοσης τέτοιας έκτασης μαθημάτων. Γιατί, επαναλαμβάνω, για μένα δεν είναι θέμα εάν το μάθημα φτάνει αυτές τις νότες. Το έχω διαβάσει και ξέρω πως τις φτάνει. Για μένα το θέμα είναι το ποιός ή ποιοί τις έφταναν αυτές τις νότες. Αυτή την απορία θα ήθελα να μου λύσετε.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την εξέταση τέτοιων ζητημάτων είναι το να έχει κανείς το πρωτότυπο κείμενο από χειρόγραφο της εποχής. Είναι τουλάχιστον αστείο να παίρνει κανείς μια μεταγραφή του 19ου αιώνος, που έγινε με βάση κάποιο άγνωστο χειρόγραφο, και να βγάζει συμπεράσματα για τους... ευνούχους του Βυζαντίου, των οποίων μάλιστα η περίοδος ακμής είχε ήδη παρέλθει ανεπιστρεπτί την εποχή του Κλαδά!!! Το είπα στον Shota (τον οποίο κατά τ' άλλα εκτιμώ ιδιαιτέρως), το λέω και στους λοιπούς εκλεκτούς συνομιλητές: ας σοβαρευτούμε, παρακαλώ...
Δεν είχα δει το μήνυμά σας πριν αναρτήσω το δικό μου και προσθέτω τώρα την ερώτησή μου.
Μπορείτε, σας παρακαλώ, κ. Μακρή να μας δώσετε την δική σας εξήγηση για αυτά τα μαθήματα και το πώς λέγονταν. Εγώ δέχομαι άνετα το γεγονός ότι μπορεί η μεταγραφή να μην αντιστοιχεί στο πρωτότυπο του Κλαδά. Το ερώτημα όμως παραμένει: όταν γράφτηκε, (με όποιο τρόπο και να γράφτηκε) αυτό το μάθημα ποιός το έλεγε. Και μπορεί να μην το έλεγαν ευνούχοι. Και αυτό το δέχομαι. Ποιός όμως; και αν δεν το έλεγε κανένας, γιατί γράφτηκε έτσι;
Ευχαριστώ
Υ.Γ.
το λέω και στους λοιπούς εκλεκτούς συνομιλητές: ας σοβαρευτούμε, παρακαλώ...
Αυτά που ρωτάω, τα ρωτάω γιατί πράγματι μου έχει δημιουργηθεί απορία και θα ήθελα να μάθω μέσα από την κουβέντα μας αυτή. Είναι δηλ. καθ᾽ όλα σοβαρή η τοποθέτησή μου και θα ήθελα να ακούσω και μία τεκμηριωμένη απάντηση από όποιον γνωρίζει κάτι παραπάνω. Νομίζω πως δεν αρκεί να λέμε σε κάποιον να σοβαρευτεί, εάν δεν αναφέρουμε και το λόγο για τον οποίο κάνει λάθος.