Ευνούχοι ψάλτες κατά τη Βυζαντινή περίοδο

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#61
Δεν μπορώ όμως να αρχίσω να αντιγράφω από βιβλία. Αν έχεις υπόψιν σου το βιβλίο στο οποίο αναφέρομαι και δεν συμφωνείς είναι άλλο από το να μην έχεις επαρκή γνώση των πληροφοριών. Δεν ξέρω τι απ' τα δυο συμβαίνει.
....
Και τέλος πάντων ποιο είναι το πρόβλημα, αν πράγματι ήταν έτσι ; Ξέρουμε ότι στο Βυζάντιο, τουλάχιστον μέχρι τον 10ο αι., οι ευνούχοι ήταν παντού, στις πιο υψηλόβαθμες θέσεις. Και Πατριάρχες είχαμε. Λογικό δεν θα ήταν να έχουμε και ψάλτες;
Δὲν ξέρω οὕτε ἄν ἀντιγράφεις βιβλία οὕτε ἄν τὰ ἀποστηθίζεις οὕτε ἄν τὰ μελετᾶς οὕτε ἄν τὰ φυλλομετρᾶς.

Κάτι ψευδογνώσεις ἔχω, ποὺ καιρὸς γιὰ νὰ διαβάζω διατριβές, ἄλλωστε τώρα μαθαίνω νὰ συλλαβίζω τὸ κτωήχι καὶ τὸ ψαλτήρι.

Γιὰ τὴν ἐπαρκὴ γνώση τῶν πληροφοριῶν περιμένω τὰ ἀποτελέσματα τοῦ ἐπόμενου ἱστορικομουσικολογικοῦ ἄρθρου σου ὥστε νὰ διαφωτισθῶ ὁ τάλας ... Ἴσως ὅταν μπεῖς στὴν διαδικασία σύνθεσης κειμένου ποὺ πρόκειται νὰ δημοσιευθεῖ σὲ ἔγκριτο περιοδικό καὶ νὰ κριθεῖ ἀπὸ εἰδικοὺς νὰ καταλάβεις καὶ τὶ συμβαίνει γενικὰ ἀλλὰ καὶ τὶ σημαίνει ἑρμηνεία πηγῶν.
 
#62
Δ ν ξέρω ο τε ν ντιγράφεις βιβλία ο τε ν τ ποστηθίζεις ο τε ν τ μελετ ς ο τε ν τ φυλλομετρ ς.

Κάτι ψευδογνώσεις χω, πο καιρ ς γι ν διαβάζω διατριβές, λλωστε τώρα μαθαίνω ν συλλαβίζω τ κτωήχι κα τ ψαλτήρι.

Γι τ ν παρκ γνώση τ ν πληροφορι ν περιμένω τ ποτελέσματα το πόμενου στορικομουσικολογικο ρθρου σου στε ν διαφωτισθ τάλας ... σως ταν μπε ς στ ν διαδικασία σύνθεσης κειμένου πο πρόκειται ν δημοσιευθε σ γκριτο περιοδικό κα ν κριθε π ε δικο ς ν καταλάβεις κα τ συμβαίνει γενικ λλ κα τ σημαίνει ρμηνεία πηγ ν.
:confused::confused::confused:
Κατάλαβες τι είπα; Eγω έχω υπόψη μου ένα βιβλίο-διδακτορική διατριβή για την ακρίβεια-το οποίο δίνει πoλλά στοιχεία για το θέμα που συζητάμε. Τεκμηριωμένα κατά την άποψη μου και με πείθει. Αν εσύ το έχεις επίσης υπόψιν σου και δεν συμφωνείς μπορούμε να συνεχίσουμε την συζήτηση, και μάλιστα και με άλλους καλύτερα κατάρτισμένους. Αν δεν το έχεις υπόψιν σου ή δεν έχεις πρόσβαση σ' αυτό, μοιραία δεν μπορούμε να συνεχίσουμε γιατι δεν μπορώ να αντιγράφω απ το βιβλίο σελίδες για το Ψ.
Τα υπόλοιπα είναι πραγματι εκ του πονηρού.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#63
Κων/νος Βαγενάς;116889 said:
:confused::confused::confused:
Κατάλαβες τι είπα; Eγω έχω υπόψη μου ένα βιβλίο-διδακτορική διατριβή για την ακρίβεια-το οποίο δίνει πoλλά στοιχεία για το θέμα που συζητάμε. Τεκμηριωμένα κατά την άποψη μου και με πείθει. Αν εσύ το έχεις επίσης υπόψιν σου και δεν συμφωνείς μπορούμε να συνεχίσουμε την συζήτηση, και μάλιστα και με άλλους καλύτερα κατάρτισμένους. Αν δεν το έχεις υπόψιν σου ή δεν έχεις πρόσβαση σ' αυτό, μοιραία δεν μπορούμε να συνεχίσουμε γιατι δεν μπορώ να αντιγράφω απ το βιβλίο σελίδες για το Ψ.
Τα υπόλοιπα είναι πραγματι εκ του πονηρού.
Ἐσὺ δηλαδὴ πιστεύεις ὅπως καὶ πολλοὶ ἄλλοι πὼς ἐδῶ μέσα πὼς πέραν κάποιων σχολίων μπορῦμε νὰ σχολιάσουμε ἄνετα στὸ forum διδακτορικὴ διατριβή καὶ μάλιστα νὰ ἀναλύσουμε τὶς ὑποσημειώσεις της, γιατὶ αὐτὲς εἶναι οἱ πιὸ βασικές;

Ἐγώ τὸ μόνο ποὺ θὰ σὲ ρωτήσω, γιατὶ τὸ παραπάνω εἶναι ἀδύνατο κατὰ τὴν γνώμη μου, ΕΣΥ ἔλεγξες τὶς πηγὲς ποὺ ἀναφέρει ἡ διατριβή στὶς ὑποσημειώσεις, τὶς βασάνισες γιὰ νὰ δεῖς πὼς καταλήγει ἐκεῖ ποὺ καταλήγει;

Μόνο ὁ τίτλος διδακτορικὴ διατριβή καὶ ἡ ἔκδοση σὲ βιβλίο δὲν εἶναι πάντα ἀρκετά, οὕτε ὁ ὠραῖος λόγος ἔχει σημασία, οὕτε αὐτὸς ποὺ μᾶς τὸ συστήνει μετρᾶ. Μόνο ὁ προσωπικὸς ἐλεγχος τῶν πηγῶν τοῦ συγγραφέα. Ἄν τὸ ἔκανες καὶ πείσθηκες μὲ γειά σου καὶ χαρά σου, γιὰ μένα εἶναι ἁπλὰ ἕνα ἐργαλεῖο ἀνάλυσης καὶ περαιτέρω ἔρευνας προσωπικῆς.

Τὰ ἐκ τοῦ πονηροῦ, εἶναι θέμα πονηριᾶς ...
 
#65
Και λάθος να κάνω εγώ που πείθομαι ότι δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά, και λάθος να κάνει η κ. Σπυράκου, τέλος πάντων τι να γίνει; Εγώ ως αναγνώστης με ελάχιστες γνώσεις από προσωπική μελέτη (μόνο όσες άπτονται της φιλολογικής μου ιδιότητας) δέχομαι τα συμπεράσματα. Ως αναγνώστης, επαναλαμβάνω. Αυτά, Δομέστιχε, περί προσωπικής μελέτης των πηγών και τα τοιαύτα αν δεν είναι εκ του πονηρού, εκ ποίου είναι; Δηλαδή εσύ όταν διαβάζεις το θεωρητικό του Χρυσάνθου ή τα πορίσματα της Επιτροπής θα τεντώσεις μια χορδή για να επαληθεύσεις τα αποτελέσματα!!! Και, επειδή ξέρω την απάντηση, ακριβώς εκεί θέλω να καταλήξω: αυτός που είναι δουλειά του, να βρει τα στοιχεία και να αντικρούσει την όποια λανθασμένη, κατά την άποψή του, θεωρία. Και βέβαια όχι στα πλαίσια ενός φόρουμ.

Έλεος πια! Σε λίγο θα μου πεις να κάνω γεωτρήσεις για να επιβεβαιώσω ότι στο εσωτερικό της γης υπάρχει πυρήνας και όχι ο κόσμος του Ιουλίου Βερν! Εγώ διαβάζω επιστημονικά εγχειρίδια και κατά την κρίση μου, του μη επιστήμονα αναγνώστη, βγάζω κάποια συμπεράσματα. Αν εσύ δεν δέχεσαι την εγκυρότητά τους, μην "τη λες" σε μένα, να "την πεις" στους συγγραφείς και να μας δώσεις επιστημονικά την γνώμη σου.

Κοίτα φίλε μου που θα δεχτώ επίθεση και ειρωνεία (και μην ψάξεις πολύ να την βρεις Δομέστιχε!) επειδή διάβασα ένα σοβαρό στο σύνολό του βιβλίο και δέχομαι τα πορίσματά του!
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#68
Εάν συμφωνούν και οι υπόλοιποι, ας διαγράψει ο κ. συντονιστής τα τελευταία μηνύματα, τα οποία εξάλλου δεν προσφέρουν τίποτα στη συζήτηση.
Γιά μιά ἑβδομάδα ἔχετε μόνοι σας τή δυνατότητα ἐπεξεργασίας μηνυμάτων (βλ. ἐδῶ). Συνεννοηθεῖτε μέ ΠΜ ἤ ἄς κάνει ὁ καθένας ὅ,τι νομίζει.


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#70
Έλεος πια! Σε λίγο θα μου πεις να κάνω γεωτρήσεις για να επιβεβαιώσω ότι στο εσωτερικό της γης υπάρχει πυρήνας και όχι ο κόσμος του Ιουλίου Βερν! Εγώ διαβάζω επιστημονικά εγχειρίδια και κατά την κρίση μου, του μη επιστήμονα αναγνώστη, βγάζω κάποια συμπεράσματα. Αν εσύ δεν δέχεσαι την εγκυρότητά τους, μην "τη λες" σε μένα, να "την πεις" στους συγγραφείς και να μας δώσεις επιστημονικά την γνώμη σου.

Κοίτα φίλε μου που θα δεχτώ επίθεση και ειρωνεία (και μην ψάξεις πολύ να την βρεις Δομέστιχε!) επειδή διάβασα ένα σοβαρό στο σύνολό του βιβλίο και δέχομαι τα πορίσματά του!
Τὸ ζήτημά μου δὲν εἶναι ὅτι διάβασες τὸ βιβλίο καὶ τὸ ἀποστήθισες -μὲ γειά σου καὶ χαρά σου.

Σχολιάζω τὴν τάση σου νὰ τὸ προβαλεις ὡς τὸ Α καὶ τὸ Ω. Δικαίωμά σου νὰ τὸ δέχεσαι καὶ νὰ τὸ διαλαλεῖς, δικαίωμά μου νὰ ἐπιδεικνύω σκεπτικισμὸ καὶ νὰ τὸ διαλαλῶ έπίσης.

Ὅσο γιὰ τὴν εἰρωνεία νὰ ξέρεις πὼς χρειάζεται προσοχὴ γιατὶ κόβεις μ' αὐτὴ ἀλλὰ κόβεσαι κιόλας.
 
#71
Τὸ ζήτημά μου δὲν εἶναι ὅτι διάβασες τὸ βιβλίο καὶ τὸ ἀποστήθισες -μὲ γειά σου καὶ χαρά σου.

Σχολιάζω τὴν τάση σου νὰ τὸ προβαλεις ὡς τὸ Α καὶ τὸ Ω. Δικαίωμά σου νὰ τὸ δέχεσαι καὶ νὰ τὸ διαλαλεῖς, δικαίωμά μου νὰ ἐπιδεικνύω σκεπτικισμὸ καὶ νὰ τὸ διαλαλῶ έπίσης.

Ὅσο γιὰ τὴν εἰρωνεία νὰ ξέρεις πὼς χρειάζεται προσοχὴ γιατὶ κόβεις μ' αὐτὴ ἀλλὰ κόβεσαι κιόλας.
Δεν θέλω να συνεχίσω την αντιδικία γιατί είναι πλέον δίχως νόημα (υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές:wink:). Αλλά, για να το πάω ένα βήμα πιο πέρα και να σε τσιγκλίσω να το κάνεις, αν θεωρείς ότι προβάλω μια πηγή ως Α και Ω είναι επειδή δεν έχω υπόψιν μου άλλη που να αντιτίθεται σ' αυτή. Μέχρι στιγμής στο θέμα αυτό δεν έχω δει (πιθανώς να φταίει και το πλαίσιο που γίνεται η συζήτηση, πράγματι δεν μπορείς να αντιλογήσεις σε ένα φόρουμ), δεν έχω δει λοιπόν πραγματικό και συστηματικό αντίλογο ούτε παραπομπή κάπου αλλού. Το ζήτημα όμως δεν είναι να λες "αυτό είναι λάθος", είναι να υποδεικνύεις και το σωστό. Αλλιώς δεν μπορείς να έχει την αξίωση ο άλλος να σε πιστέψει. Αν δείξεις το σωστό, τότε είναι πλέον στην ευθύνη του άλλου να το κρίνει και να αποφασίσει.
Καταλαβαίνω πάντως ότι υπάρχει μια μερίδα εν πολλοίς επαϊόντων που έχουν διαφορετική άποψη επί του θέματος. Περιμένω με πραγματική ανυπομονησία κι ενδιαφέρον την πλήρη έκθεση της γνώμης τους (κι εδώ δεν υπάρχει κίνδυνος να κοπώ).
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#72
Δεν θέλω να συνεχίσω την αντιδικία γιατί είναι πλέον δίχως νόημα (υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές:wink:). Αλλά,


για να το πάω ένα βήμα πιο πέρα και να σε τσιγκλίσω να το κάνεις, αν θεωρείς ότι προβάλω μια πηγή ως Α και Ω είναι επειδή δεν έχω υπόψιν μου άλλη που να αντιτίθεται σ' αυτή. Μέχρι στιγμής στο θέμα αυτό δεν έχω δει (πιθανώς να φταίει και το πλαίσιο που γίνεται η συζήτηση, πράγματι δεν μπορείς να αντιλογήσεις σε ένα φόρουμ), δεν έχω δει λοιπόν πραγματικό και συστηματικό αντίλογο ούτε παραπομπή κάπου αλλού. Το ζήτημα όμως δεν είναι να λες "αυτό είναι λάθος", είναι να υποδεικνύεις και το σωστό. Αλλιώς δεν μπορείς να έχει την αξίωση ο άλλος να σε πιστέψει. Αν δείξεις το σωστό, τότε είναι πλέον στην ευθύνη του άλλου να το κρίνει και να αποφασίσει.
Καταλαβαίνω πάντως ότι υπάρχει μια μερίδα εν πολλοίς επαϊόντων που έχουν διαφορετική άποψη επί του θέματος. Περιμένω με πραγματική ανυπομονησία κι ενδιαφέρον την πλήρη έκθεση της γνώμης τους (κι εδώ δεν υπάρχει κίνδυνος να κοπώ).
Αὐτὸ τὸ ἀλλὰ τί τὸ 'θελες;

Πάντως νὰ σὲ ἐνημερώσω, γιὰ νὰ μὴν συγχέεις πράγματα, μιὰ διδακτορικὴ διατριβὴ ΠΟΤΕ δὲν θεωρεῖται πηγή ἀλλὰ βιβλιογραφία, μὲ τὴν ἀντίστοιχη βαρύτητα. Πηγὲς εἶναι μόνο τὸ πρωτόλειο ὑλικό, ἡ ἑρμηνεία τοῦ ὁποίου καθορίζει τὴν πορεία τῆς διατριβῆς, τὴν ἀξία της καὶ τὸ περιεχόμενό της.

Σοῦ τὸ σημειώνω γιὰ νὰ καταλάβεις τὸν σκεπτικισμό μου, ἄν μπορεῖς φυσικά. Ἔχω περάσει τὴν φάση ποὺ ἔβλεπα διδακτορικὴ διατριβή στὸ Πανεπιστήμιο καὶ ἄνοιγα τὸ στόμα μου μιὰ σπιθαμή. Πήγαινε νὰ παρακολουθήσεις κάποιες κρίσεις καὶ θα καταλάβεις
 
#73
Αὐτὸ τὸ ἀλλὰ τί τὸ 'θελες;

Πάντως νὰ σὲ ἐνημερώσω, γιὰ νὰ μὴν συγχέεις πράγματα, μιὰ διδακτορικὴ διατριβὴ ΠΟΤΕ δὲν θεωρεῖται πηγή ἀλλὰ βιβλιογραφία, μὲ τὴν ἀντίστοιχη βαρύτητα. Πηγὲς εἶναι μόνο τὸ πρωτόλειο ὑλικό, ἡ ἑρμηνεία τοῦ ὁποίου καθορίζει τὴν πορεία τῆς διατριβῆς, τὴν ἀξία της καὶ τὸ περιεχόμενό της.

Σοῦ τὸ σημειώνω γιὰ νὰ καταλάβεις τὸν σκεπτικισμό μου, ἄν μπορεῖς φυσικά. Ἔχω περάσει τὴν φάση ποὺ ἔβλεπα διδακτορικὴ διατριβή στὸ Πανεπιστήμιο καὶ ἄνοιγα τὸ στόμα μου μιὰ σπιθαμή. Πήγαινε νὰ παρακολουθήσεις κάποιες κρίσεις καὶ θα καταλάβεις
Σ' αυτό το μήνυμα συμφωνούμε απόλυτα και πολύ καλώς μου υποδεικνύεις την λανθασμένη ορολογία που χρησιμοποίησα εκ παραδρομής. Καταλαβαίνω το σκεπτικισμό, πιθανώς να οφείλεται και σε προσωπική πείρα και γνώση κάποιων πραγμάτων, ίσως όμως να γέρνεις λίγο προς το άλλο άκρο. Σαφώς και δεν δεχόμαστε άκριτα, ούτε όμως απορρίπτουμε συλλήβδην (αυτά είναι, εννοώ, τα δύο άκρα) κι είναι πολύ επικίνδυνο και εύκολο να ολισθήσει κάποιος. Και πιστεύω, γενικά το λέω, ότι για να διατυπώσεις μια άποψη πρέπει να είσαι απόλυτα σίγουρος ότι έχεις μελετήσεις το θέμα, το έχεις βασανίσει, ότι ξέρεις όλα τα πιθανά και γνωστά δεδομένα και έπειτα να προχωρήσεις με τη μετριοπάθεια που απαιτεί ένα εκ των πραγμάτων μη βέβαιο συμπέρασμα αλλά και με τη σιγουριά που πηγάζει απ' την σωστή και πλήρη προσωπική μελέτη των πηγών. Αυτά ισχύουν για τον λόγο αλλά και για τον αντίλογο.
Νομίζω ότι κατά βάσιν δεν διαφωνούμε, απλώς χρειαζόταν να εκτονωθεί ίσως η ένταση για να δούμε την ουσία.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#74
Πήγαινε νὰ παρακολουθήσεις κάποιες κρίσεις καὶ θα καταλάβεις.
Θά παραστῶ τήν ἄλλη Τετάρτη (6/7) στή Φιλοσοφική Ἀθηνῶν γιά κρίση διδακτορικοῦ γνωστοῦ μας (στό φόρουμ ἐννοῶ· πληροφορίες μετά τό πέρασμα...).


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#75
Θά παραστῶ τήν ἄλλη Τετάρτη (6/7) στή Φιλοσοφική Ἀθηνῶν γιά κρίση διδακτορικοῦ γνωστοῦ μας (στό φόρουμ ἐννοῶ· πληροφορίες μετά τό πέρασμα...).



Καλὴ ἐπιτυχία εὔχομαι, ἄν καὶ πρόκειται γιὰ καθαρὰ τυπικὴ διαδικασία, συνήθως πανηγυρικοῦ χαρακτήρα (καμιὰ φορὰ βγαίνει καὶ φαρμάκι ἀλλὰ χωρὶς πρακτικὲς συνέπειες, πέραν τῆς κακίας).

Δὲν γνωρίζω ΠΟΤΕ νὰ κόπηκε διατριβὴ στὴν κρίση της, ΟΛΕΣ περνᾶνε ἔστω μὲ κάποιον βαθμό, καὶ ΟΛΟΙ ὀνομάζονται τὸ ἴδιο Διδάκτορες εἴτε πραγματικὰ ἄξιοι ἐπιστήμονες εἴτε ἤσσονες δημοσιοσχετίστες πομφόλυγες.
Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα εἶναι θέμα βύσματος καὶ βαθμοῦ προσωπικῶν ἐκπτώσεων ἡ ἀνάδειξη καὶ σὲ πανεπιστημιακὴ θέση (ὄχι πάντα φυσικά).
 
#76

Καλὴ ἐπιτυχία εὔχομαι, ἄν καὶ πρόκειται γιὰ καθαρὰ τυπικὴ διαδικασία, συνήθως πανηγυρικοῦ χαρακτήρα (καμιὰ φορὰ βγαίνει καὶ φαρμάκι ἀλλὰ χωρὶς πρακτικὲς συνέπειες, πέραν τῆς κακίας).

Δὲν γνωρίζω ΠΟΤΕ νὰ κόπηκε διατριβὴ στὴν κρίση της, ΟΛΕΣ περνᾶνε ἔστω μὲ κάποιον βαθμό, καὶ ΟΛΟΙ ὀνομάζονται τὸ ἴδιο Διδάκτορες εἴτε πραγματικὰ ἄξιοι ἐπιστήμονες εἴτε ἤσσονες δημοσιοσχετίστες πομφόλυγες.
Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα εἶναι θέμα βύσματος καὶ βαθμοῦ προσωπικῶν ἐκπτώσεων ἡ ἀνάδειξη καὶ σὲ πανεπιστημιακὴ θέση (ὄχι πάντα φυσικά).
Επειδή έχω παρακολουθήσει κι εγώ, η εμπειρία μου δεν ήταν ακριβώς έτσι. Επρόκειτο για υποψήφια διδάκτορα του Τομέα της Βυζαντινής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και οφείλω να πω ότι της έγιναν παρατηρήσεις για διόρθωση και αναθεώρηση τυπικών (ευρετήριο, βιβλιογραφία) και ουσιαστικών ζητημάτων επί του πονήματός της.

Ο Δομέστιχος πρέπει να έχει συσσωρεύσει πολλά!:D Δεν ξέρω, εγώ μπορεί να ζω στο δικό μου αγγελικό κόσμο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#77
Ο Δομέστιχος πρέπει να έχει συσσωρεύσει πολλά!:D Δεν ξέρω, εγώ μπορεί να ζω στο δικό μου αγγελικό κόσμο.

Συνήθως, δεν ἀσχολοῦμαι μὲ τὴν ἡλικία κανενὸς μέλους, ἀλλὰ στὴν περίπτωσή σου τώρα τελευταία φίλτατε Κωνσταντίνε, τὸ νεαρὸν τῆς ἡλικίας σου, κάνει μπάμ!

Θὰ ἤθελα νὰ μάθω πάντως, ἄν καὶ ἐφ' ὅσον ἔγιναν οὐσιαστικὲς παρατηρήσεις τὶ βαθμὸ ἔλαβε τελικῶς; Ἄν γνωρίζεις βέβαια. Τὸ πιθανότερο πῆρε ἄριστα καὶ χτύπησαν κὰι τὰ χέρια στὸ γραφεῖο ...
 
#78

Συνήθως, δεν ἀσχολοῦμαι μὲ τὴν ἡλικία κανενὸς μέλους, ἀλλὰ στὴν περίπτωσή σου τώρα τελευταία φίλτατε Κωνσταντίνε, τὸ νεαρὸν τῆς ἡλικίας σου, κάνει μπάμ!

Θὰ ἤθελα νὰ μάθω πάντως, ἄν καὶ ἐφ' ὅσον ἔγιναν οὐσιαστικὲς παρατηρήσεις τὶ βαθμὸ ἔλαβε τελικῶς; Ἄν γνωρίζεις βέβαια. Τὸ πιθανότερο πῆρε ἄριστα καὶ χτύπησαν κὰι τὰ χέρια στὸ γραφεῖο ...
Μα, δεν είπα ότι είμαι τόσο αφελής ή τόσο ονειροπαρμένος ώστε να νομίζω ότι μέσα στα Πανεπιστήμια βασιλεύει η... διαφάνεια και η αξιοκρατία. Κι εγώ φοιτητής είμαι και μάλιστα τα έχω ζήσει στο πετσί μου και με προσωπικές εμπειρίες! :mad:

Αλλά, τέλος πάντων, πιστεύω ότι όταν φτάσει κάποιος σε αυτό το επίπεδο (όπως κι αν φτάσει) υποχρεούται ακόμα να φανερώσει ένα επιστημονικό πρόσωπο, αλλιώς εκτίθενται και οι επιτηρητές του. Αυτό δηλαδή που συμβαίνει συνήθως κι έχω ζήσει εγώ δεν είναι τόσο η ανέλιξη (τυπικά) ανίκανων, αλλά η αδικία εις βάρος ικανών χωρίς βύσμα (άρα τυπικά και ουσιαστικά ικανών) σε όφελος ικανών (τουλάχιστον τυπικά) με βύσμα. Βέβαια έχει συμβεί να κάνει μάθημα κάποιος σε μεταπτυχιακούς και να υπαγορεύει από τις σημειώσεις του. Διόλου απροσδόκητο, δυστυχώς. Και πολλά άλλα, βέβαια. Αυτά ίσως διαφέρουν από τμήμα σε τμήμα κι από πανεπιστήμιο σε πανεπιστήμιο.

Για το συγκεκριμένο παράδειγμα που ανέφερα, αυτό που εικάζω πως έγινε είναι να δώσανε πίσω την εργασία να τη διορθώσει και μετά να την κατέθεσε με δόξα και τιμή. Ακόμα κι αυτό, όμως, δεν ξέρω για ποιον είναι επαίσχυντο. Εξηγούμαι: εγώ έκανα το χειμερινό εξάμηνο που μας πέρασε την πτυχιακή μου και ο καθηγητής που επέλεξα (επιλογή απόλυτα συνειδητή) μας έμαθε πώς γράφουμε, πώς δομούμε το περιεχόμενο και όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια επιστημονική εργασία. Πώς φτιάχνουμε τη βιβλιογραφία, τις υποσημειώσεις, παραπομπές, ευρετήριο κ.λπ. Αν δεν επέλεγα αυτόν τον καθηγητή, ώστε σήμερα να έχω αυτές τις γνώσεις, μπορεί να έφτανα ακόμη και μέχρι το διδακτορικό κι ακόμα να μην τις είχα, διότι κανείς δεν μας λέει τίποτα. Είναι λοιπόν θέμα τύχης ή επιλογής να μάθεις. Περάσανε 4 χρόνια κι ακόμα κανείς δεν μας είπε, συνειδητοποιώ τώρα, ουσιώδη πράγματα για την επιστήμη μας, δεν μας είπαν ακόμα τα βασικά εργαλεία για την έρευνα (γραμματολογικά εγχειρίδια συστηματοποιημένα και συγκεντρωμένα εννοώ) (γενικεύω, βέβαια, αλλά δεν γίνεται αλλιώς).

Τέλος πάντων βγήκαμε πολύ εκτός. Το ζουμί είναι πως εγώ βλέπω το ποτήρι μισογεμάτο. Ξεκινώ δηλαδή από μια θετική αφετηρία. Κι επαναλαμβάνω πως αυτοί οι οποίοι κάνουν σπουδές και έχουν συγγραφική δραστηριότητα και μάλιστα υπό επίβλεψη στο χώρο του Πανεπιστημίου δεν μπορεί να τους μηδενίσουμε. Άλλο τώρα το πώς γίνεσαι καθηγητής κ.τ.ο. Κι επίσης, πρέπει να εξατομικεύουμε τις περιπτώσεις, όχι όλα στο ίδιο τσουβάλι.
 
Last edited:
Top