Ευλογητάρια την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος
Θα παρακαλούσα τους αδελφούς γνώστες των Τυπικών να σχολιάσουν την ποιό κάτω διάταξη του Τυπικού της Εκκλησίας της Κύπρου για την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως όπου ορίζει και δικαιολογεί Ευλογητάρια.

Ὄρθρος
Ἑξάψαλμος. Ἀπολυτίκια ὡς ἐν τῷ Ἑσπερινῷ.
Καθίσματα: τὰ ἀναστάσιμα καὶ τὸ μετὰ τὸν πολυέλεον κάθισμα τοῦ
Τριῳδίου· «Ἐν Παραδείσῳ μὲν τὸ πρίν». Δόξα, καὶ νῦν, τὸ αὐτό.
Τὰ εὐλογητάρια35,
ἡ ὑπακοή, οἱ ἀναβαθμοὶ τοῦ βαρέος ἤχου καὶ ἅπασα
ἡ τάξις τοῦ ἑωθινοῦ (Ζʹ) Εὐαγγελίου.
Ὁ νʹ ψαλμός. Δόξα· «Τῆς μετανοίας». Καὶ νῦν· «Τῆς σωτηρίας». «Ἐλέησόν
με ὁ Θεὸς …, Τὰ πλήθη τῶν πεπραγμένων».


35. Τὸ Τ.Μ.Ε. (Προθεωρία § 22, σελ. 20 καὶ Τυπ. Τριῳδ. § 38, σελ. 341) παραλεί*
πει τὰ ἀναστάσιμα εὐλογητάρια κατὰ τὰς ἐν Κυριακῇ συμπιπτούσας θεομητορικὰς
ἑορτὰς καὶ τὴν Κυριακὴν τῆς Σταυροπροσκυνήσεως. Δὲν παραλείπει ὅμως αὐτὰ
εἰς τὰς ἐν Κυριακῇ συμπιπτούσας μνήμας ἁγίων, ὁρίζον (ὀρθῶς) ἀντὶ τοῦ Ἀμώμου
τὸν πολυέλεον καὶ μετ᾿ αὐτὸν τὰ εὐλογητάρια. Εἶναι γνωστὸν εἰς τὰς διαφό*
ρους τυπικὰς διατάξεις ὅτι ἐν ἑκάστῃ Κυριακῇ στιχολογεῖται ὁ Ἄμωμος, μεθ᾿ ὃν
ψάλλονται τὰ τροπάρια τοῦ Ἀμώμου, ἤτοι τὰ ἀναστάσιμα εὐλογητάρια. Ὅταν,
ὅμως, ἐν Κυριακῇ τύχῃ θεομητορικὴ ἑορτὴ ἢ ἁγίου μνήμη ἔχοντος πολυέλεον, ἀν*
τὶ τοῦ Ἀμώμου λέγεται ὁ πολυέλεος, χωρὶς νὰ καταλιμπάνωνται τὰ ἀναστάσιμα
εὐλογητάρια.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἡ ὑποσημείωση δείχνει τή διάσταση γνωμῶν, ἀπό τή διαφοροποίηση διατάξεων τοῦ ΤΜΕ καί ἄλλων τυπικῶν.
Ὁπότε καί αὐτή ἡ διάταξη δέν εἶναι ἀστήριχτη.
Διάβασε ἐδῶ κι ἐδῶ (Ἰω. Φουντούλη, Ἀπαντήσεις..., τ. Ε΄, σσ. 132-137 καί ΣΤ σ. 626 μέ τίς παραπομπές σέ ὑποσημειώσεις).


 
Last edited:

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος
Για την ερχόμενη Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης ορίζει και Ευλογητάρια;

Ὄρθρος
Ἀπολυτίκια: ὡς ἐν τῷ Ἑσπερινῷ.
Καθίσματα: μετὰ τὴν αʹ καὶ βʹ στιχολογίαν, τὰ ἀναστάσιμα. Μετὰ δὲ τὸν
πολυέλεον, τὸ τοῦ Σταυροῦ· «Ἐν Παραδείσῳ μὲν τὸ πρίν». Δόξα, καὶ
νῦν, τὸ αὐτό.
Τὰ εὐλογητάρια, ἡ ὑπακοή, οἱ ἀναβαθμοὶ τοῦ γʹ ἤχου καὶ ἅπασα ἡ τάξις
τοῦ ἑωθινοῦ (ΙΑʹ) Εὐαγγελίου.
Ὁ νʹ ψαλμός. Δόξα· «Τῆς μετανοίας». Καὶ νῦν· «Τῆς σωτηρίας». «Ἐλέη*
σόν με, ὁ Θεὸς …, Τὰ πλήθη τῶν πεπραγμένων».
 

panayiotis constantinou

Παλαιό Μέλος
Το τυπικό Βιολάκη δεν προβλέπει ευλογητάρια. Πάντως σε προηγούμενα χρόνια για την συγκεκριμένη Κυριακή , το τυπικό της εκκλησίας της Κύπρου αναφέρει ότι τα ευλογητάρια καταλιμπάνονται.
Με τα πιο πάνω καταλήγω στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για τυπογραφικό λάθος.
 
Στο τυπικό του π. Γεωργίου Ρήγα την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως (σ. 781) τα ευλογητάρια προβλέπονται κανονικά (όπως και η ψαλμώδηση του Ν΄ ψαλμού - αλλά γιαυτό αναφερθήκαμε σε άλλο θέμα).

Επίσης, στα εισαγωγικά (Γενικαί διατάξεις, σ. 78) τα ευλογητάρια θεωρούνται αναπόσπαστον μέρος του αμώμου, μηδέποτε ψαλλόμενα μόνα εάν μη προηγηθή αυτών ο άμωμος. Διό και τροπάρια του αμώμου καλούνται ενίοτε.

Τώρα, θα μου πείτε, με τις συντομεύσεις που υφίσταται η ακολουθία του όρθρου της Κυριακής στη σύγχρονη πρακτική έχει πλέον χαθεί η άμεση σχέση αμώμου - ευλογηταρίων.

Γι' αυτό το λόγο πρέπει πολλές φορές να ανατρέχουμε σε παλαιότερες τυπικές διατάξεις, όπου φανερώνεται η σχέση των διαφόρων τμημάτων του όρθρου και της Θ. λειτουργίας μεταξύ τους και έτσι λύνονται διάφορες παρεξηγήσεις ή διορθώνονται λάθη.
 
Μήπως είναι εύκολο να αναρτηθούν τα μνημονευθέντα άρθρα του Ιω. Φουντούλη και του π. Κων/νου Παπαγιάννη;

Δυστυχώς, δεν έχω ούτε το βιβλίο του καθηγητή, ούτε το αντίστοιχο τεύχος της Συμβολής.
 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος
Ἐπαναλαμβάνεσαι ἀγαπητέ...

Σημ.: Συγχώνευσα τά περσινά... μέ τό φετινά...​

Επειδή όπως και πέρσι έτσι και φέτος διήσταντε οι απόψεις,για αυτό επανήλθα Πάτερ Μάξιμε για να εμπλουτίσουμε και εμείς οι πτωχοί περί Τυπικού τις γνώσεις και απόψεις μας .

Υ.Γ. Ευχαριστώ όλους που δίνουν απαντήσεις γιατί είναι προς όφελος όλων μας!!!
 
Top