Καραογλάν βασίλειος
Μέλος
Εις την εορτή της Γεννήσεως της Θεοτόκου το ΤΑΣ (κεφ. ΙΑ΄, Σεπτέμβριος) σημειώνει «Δει ειδέναι ότι, ει τύχοι η παρούσα εορτή εν Κυριακή , προηγούνται τα αναστάσιμα. Ου μέντοι λέγεται Ευαγγέλιον εωθινόν αλλά προκείμενον και Ευαγγέλιον της ειρημένης εορτής. Ομοίως και εις την Υπαπαντήν και εις την Κοίμησιν και εις τον Ευαγγελισμόν….». Εξαιρεί δηλαδή την εορτήν των Εισοδίων.
Ο π. Κωνσταντίνος Παπαγιάννης εις την σημ. 367 αποσαφηνίζει περισσότερο το θέμα. Από τα στοιχεία που παραθέτει προκύπτει ότι τα νεώτερα μοναστικά Τυπικά (πλήν της μεταβατικής διατάξεως του ΤΠ για προαιρετική ανάγνωση είτε του Εωθινού είτε του Ευαγγελίου της εορτής κατά την εορτή των Εισόδιων) ακολουθώντας τη διάταξη του ΤΑΣ αλλά και την όμοια του ΤΕ ορίζουν κατά την εορτή των Εισοδίων εν Κυριακή το Εωθινόν Ευαγγέλιον και όχι το της εορτής. Το αυτό άλλωστε προβλέπει και το ΤΔ αλλά και το ΤΜ. Η πλήρης εξίσωση της εορτής των Εισοδίων με τις υπόλοιπες θεομητορικές εορτές στο θέμα αυτό επήλθε με τα νεώτερα πατριαρχικά Τυπικά.
Εις το κεφάλαιο Ξ΄, πάλι, των απορουμένων του ΤΑΣ «Περί των εορτών της Θεοτόκου, της Γεννήσεως, της Εισόδου, Της Υπαπαντής, του Ευαγγελισμού και της Κοιμήσεως ει τύχωσι εν Κυριακή» σημειώνεται εις τον Όρθρον: «Προκείμενον και Ευαγγέλιον της εορτής, άνευ της Εισόδου». Το «άνευ της Εισόδου» μετά απ’ όλα αυτά νομίζω ότι σημαίνει «εκτός από την εορτή των Εισοδίων» κατά την οποία λέγεται Ευαγγέλιον Όρθρου το Εωθινόν και όχι το της εορτής. Άλλωστε «Είσοδο» και όχι «Εισόδια» την ονομάζει το ΤΑΣ τόσο εις το κεφάλαιο ΙΔ΄ όσο και εις την προμετωπίδα του Ξ΄κεφαλαίου.
Ο π. Δοσίθεος (Τατάρνης) , όμως, εις την έκδοση του ΤΑΣ που επιμελήθηκε σχολιάζει εις το κεφάλαιον Ξ΄: «Άνευ δηλαδή Εισόδου του Ιερέως προς προσκύνησιν του Ι. Ευαγγελίου υπό των αδελφών. Άρα το Ευαγγέλιον αναγινώσκεται από της Ωραίας Πύλης μετά φελωνίου».
Κατόπιν τούτων θα ήθελα να ερωτήσω τους ειδήμονας του Ψαλτολογίου:
1. Το «άνευ της Εισόδου», όντως αναφέρεται εις την Εορτή των Εισοδίων ή εις την «Άνευ δηλαδή Εισόδου του Ιερέως προς προσκύνησιν του Ι. Ευαγγελίου»;
Αν , όντως «άνευ της Εισόδου» σημαίνει «πλην της εορτής των Εισοδίων», τότε το Ευαγγέλιον του Όρθρου προσκυνείται κανονικά. Οπότε:
2. Μήπως η ερμηνεία του π. Δοσιθέου ήταν και η κυρίαρχη ερμηνεία η οποία συνέτεινε στην κατάργηση της προσκύνησεως του Ευαγγελίου του Όρθρου κατά τις Θεομητορικές εορτές, οπότε το αυτό ίσχυσε πολλώ μάλλον και για τις Δεσποτικές εν Κυριακή;
Ο π. Κωνσταντίνος Παπαγιάννης εις την σημ. 367 αποσαφηνίζει περισσότερο το θέμα. Από τα στοιχεία που παραθέτει προκύπτει ότι τα νεώτερα μοναστικά Τυπικά (πλήν της μεταβατικής διατάξεως του ΤΠ για προαιρετική ανάγνωση είτε του Εωθινού είτε του Ευαγγελίου της εορτής κατά την εορτή των Εισόδιων) ακολουθώντας τη διάταξη του ΤΑΣ αλλά και την όμοια του ΤΕ ορίζουν κατά την εορτή των Εισοδίων εν Κυριακή το Εωθινόν Ευαγγέλιον και όχι το της εορτής. Το αυτό άλλωστε προβλέπει και το ΤΔ αλλά και το ΤΜ. Η πλήρης εξίσωση της εορτής των Εισοδίων με τις υπόλοιπες θεομητορικές εορτές στο θέμα αυτό επήλθε με τα νεώτερα πατριαρχικά Τυπικά.
Εις το κεφάλαιο Ξ΄, πάλι, των απορουμένων του ΤΑΣ «Περί των εορτών της Θεοτόκου, της Γεννήσεως, της Εισόδου, Της Υπαπαντής, του Ευαγγελισμού και της Κοιμήσεως ει τύχωσι εν Κυριακή» σημειώνεται εις τον Όρθρον: «Προκείμενον και Ευαγγέλιον της εορτής, άνευ της Εισόδου». Το «άνευ της Εισόδου» μετά απ’ όλα αυτά νομίζω ότι σημαίνει «εκτός από την εορτή των Εισοδίων» κατά την οποία λέγεται Ευαγγέλιον Όρθρου το Εωθινόν και όχι το της εορτής. Άλλωστε «Είσοδο» και όχι «Εισόδια» την ονομάζει το ΤΑΣ τόσο εις το κεφάλαιο ΙΔ΄ όσο και εις την προμετωπίδα του Ξ΄κεφαλαίου.
Ο π. Δοσίθεος (Τατάρνης) , όμως, εις την έκδοση του ΤΑΣ που επιμελήθηκε σχολιάζει εις το κεφάλαιον Ξ΄: «Άνευ δηλαδή Εισόδου του Ιερέως προς προσκύνησιν του Ι. Ευαγγελίου υπό των αδελφών. Άρα το Ευαγγέλιον αναγινώσκεται από της Ωραίας Πύλης μετά φελωνίου».
Κατόπιν τούτων θα ήθελα να ερωτήσω τους ειδήμονας του Ψαλτολογίου:
1. Το «άνευ της Εισόδου», όντως αναφέρεται εις την Εορτή των Εισοδίων ή εις την «Άνευ δηλαδή Εισόδου του Ιερέως προς προσκύνησιν του Ι. Ευαγγελίου»;
Αν , όντως «άνευ της Εισόδου» σημαίνει «πλην της εορτής των Εισοδίων», τότε το Ευαγγέλιον του Όρθρου προσκυνείται κανονικά. Οπότε:
2. Μήπως η ερμηνεία του π. Δοσιθέου ήταν και η κυρίαρχη ερμηνεία η οποία συνέτεινε στην κατάργηση της προσκύνησεως του Ευαγγελίου του Όρθρου κατά τις Θεομητορικές εορτές, οπότε το αυτό ίσχυσε πολλώ μάλλον και για τις Δεσποτικές εν Κυριακή;