Εσπέρια της Συνάξεως των 12 Αποστόλων

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Όπως φαίνεται και εδώ, το Μηναίο προβλέπει στον Εσπερινό 3 προσόμοια των Πρωτοκορυφαίων και 3 των 12. Το ΤΜΕ παραδόξως προβλέπει τα 3 γνωστά και από το Ειρμολόγιο "Ποίοις ευφημιών". Το λάθος όμως δεν σταματάει εκεί (εφόσον ήδη βλέπουμε ότι η ακολουθία της 30 Ιουνίου έχει υλικό για τους Πρωτοκορυφαίους και δεν υφίσταται λόγος ψαλμώδησης των της εορτής), αλλά συνεχίζει ονομάζοντας τα 3 προσόμοια "[FONT=&quot]Ε[/FONT][FONT=&quot]δωκας καυχήματα, τη Εκκλησία φιλάνθρωπε," ως αναφερόμενα στους 12, ενώ είναι των Πρωτοκορυφαίων. Το Σύστημα Τυπικού δίνει την προφανή λύση στο πρόβλημα, προτρέποντάς μας να ψάλλουμε την Ακολουθία της σύναξης των 12 όπως ορθά αναγράφεται στο Μηναίο την ημέρα εκείνη. Ο π. Κων/νος μάλιστα αναφέρει ότι: "Ίσως πρόκειται περί αβλεπτήματος". Γιατί όμως και τα Δύπτιχα και το ΗΟΠ κάνουν το λάθος να ακουλουθούν το ΤΜΕ έστω στο πρώτο μέρος αυτής της μικρής παρατυπίας;
[/FONT]
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γιατί όμως και τα Δίπτυχα και το ΗΟΠ κάνουν το λάθος να ακουλουθούν το ΤΜΕ έστω στο πρώτο μέρος αυτής της μικρής παρατυπίας;
Γιατί δέν πρόκειται περί παρατυπίας τοῦ ΤΜΕ σ᾿ αὐτό τό «πρῶτο μέρος». Αὐτά προβλέπει καί τό ΤΑΣ.
Ἡ Σύναξις τῶν ΙΒ΄ εἶναι κατ᾿ οὐσίαν ἀπόδοσις τῆς ἑορτῆς τῶν Πρωτοκορυφαίων.


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Σε αυτή την περίπτωση τι ρόλο έχουν τα εσπέρια των Πρωτοκορυφαίων της 30 Ιουνίου; Ο πρώτος Κανόνας του Όρθρου που ενώ πάλι αφορά στους Πρωτοκορυφαίους δεν μας παραπέμπει στην εορτή αλλά έχει άλλον; Οι Αίνοι; Το Δόξα των Αίνων που αφορά στους 12; Έτσι είναι οι αποδόσεις των εορτών; Με επιλογή μόνο των Εσπερίων και του Δοξαστικού των Αποστίχων; Δεν μοιάζει περισσότερο για μεθέορτο ημέρα παρά για απόδοση εορτής;

Πέρα απ' όλα αυτά που μπορεί να φαντάζουν και ηλίθια, γιατί δεν αναφέρεται στο Μηναίο ως απόδοση; Δεν αναφέρομαι στη ουσία και δεν έχω λόγο να διαφωνήσω ότι είναι αυτή, αλλά στον τύπο. Έχετε δει άλλη εορτή να αποδίδεται με τέτοιο τρόπο; Αντίθετα τέτοιες διατάξεις ψιλοπροσομοιάζουσες με την εορτή δεν συναντάμε στην μεθέορτη περίοδο;


Δεν βγάζω συμπεράσματα, παρατηρώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Κατ᾿ ἀρχάς, Χρῆστο, τό "Ίσως πρόκειται περί αβλεπτήματος" τοῦ ΣΤ ἀφορᾶ μόνον στό «Ἔδωκας καυχήματα» ἀντί τοῦ «Ὡς αὐτόπται καὶ μάρτυρες», πού εἶναι καί τό μόνο σφάλμα τοῦ ΤΜΕ. Ἐπίσης νά μήν ξεχνᾶμε ὅτι ὁ π. Κων. Παπαγιάννης πέρασε ὅλη τήν ἱερατική του διακονία στόν Ναό τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καί προκρίνει τήν συμπλήρωση τῆς ἀκολουθίας μέ φυλλάδα πού ὑπάρχει καί στό Ψ.

Κατά δεύτερον καί οὐσιαστικό, τό ὑμνολογικό ὑλικό (πού εἶναι καί πολύ) δέν ἔχει σχέση μέ τυπική διάταξη, πού ἐπιλέγει ὅπως θέλει (πρβλ. ἀπόστιχα), ὅπως ἔχουμε καί ἄλλες διατάξεις ἐπιλογῆς ἄλλων τροπαρίων ἀπό τά καταγραφόμενα στά λειτουργικά βιβλία. Ἄλλωστε σοῦ ὑπέδειξα καί τό ἀρχαῖον τυπικό.

Ἄν δέν σοῦ ἀρέσει τό «ἀπόδοσις» (πού ἐδῶ εἶναι) σκέψου ὡς «α΄ μεθέορτο», ὅπως Ἁγίου Ἰωάννου (7 Ἰανουαρίου = Σύναξις) καί ἄλλες Συνάξεις (3 Φεβρουαρίου κλπ.).

Παρόμοιες περιπτώσεις (ἐκτός 25 Νοεμβρίου, πού ἀφορᾶ σέ θεομητορική) δές 25 Ἰουνίου καί 30 Αὐγούστου.

Σ᾿ εὐχαριστοῦμε γιά τό θέμα.


 
Top