Ερώτηση για τα δίπτυχα (περί αγιολογίου)

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#1
Ξεχώρισα το θέμα αυτό, για να μην υπάρχει σύγχυση με εκείνο που συζητιέται από χθες για τα λάθη στα δίπτυχα και στο οποίο είχα την ευκαιρία, όχι χωρίς επιχειρήματα, να τονίσω ότι
για το είδος του βιβλίου που περιέγραψα παραπάνω έχει πολύ λίγα λάθη
και να προτείνω:
Αντί όλων αυτών των ατέρμονων συζητήσεων ας δημιουργηθεί ένας ευέλικτος μηχανισμός έγκαιρης διαδικτυακής ή έντυπης (μέσω των ενοριών) ενημέρωσης για τυχόν παροράματα.
Αυτή είναι η άποψή μου και επιπλέον θεωρώ άδικες και κακόπιστες ορισμένες διαμαρτυρίες που γίνονται κατά καιρούς (όχι όλες φυσικά, εξαρτάται από τον τρόπο).

Η απορία μου τώρα είναι στο εξής. Διαβάζοντας το κείμενο του κ. Ανατολικιώτη, που δεν το είχα υπόψη μου αλλά μας παρέπεμψε ο Νεοκλής, μου κίνησε το ενδιαφέρον μια λεπτομέρεια, που σκέφτηκα ότι πιθανόν να συνδέεται με την παράλειψη του ονόματος του αγίου Ευγενίου Τραπεζούντος από το αγιολόγιο της 21ης Ιανουαρίου (μπορεί όμως και να μη συνδέεται, η απορία όμως παραμένει ούτως ή άλλως).

Ο συντάκτης ανάμεσα σε άλλες, πολύ κατανοητές δυσκολίες που είχε να αντιμετωπίσει αναφέρει "τὸ παραφορτωμένο καὶ ἐν πολλοῖς παράτυπο ἁγιολόγιο".

(ΣΗΜ. Η ερώτησή μου απευθύνεται κανονικά στον ίδιο τον κ. Ανατολικιώτη ως μέλος του φόρουμ. Δεν είμαι μέλος της Συμβολής, για να την υποβάλω εκεί, αλλά και να ήμουν, με ενδιαφέρει η πληροφόρηση να είναι εις γνώση των εδώ μελών.

Τι σημαίνει "παραφορτωμένο καὶ ἐν πολλοῖς παράτυπο ἁγιολόγιο";

α) ότι λόγω της ειδικής φύσεως του βιβλίου αυτού δεν θα έπρεπε να αναγράφονται όλοι οι άγιοι που αναγράφονται και έχουν κατά καιρούς αναγραφεί;
ή
β) ότι κάποιοι από αυτούς δεν είναι ανακηρυγμένοι και, ως εκ τούτου, κακώς αναγράφονται;

Αν ισχύει το (α) τότε η επόμενη ερώτηση είναι:

α) με ποια κριτήρια κρίνεται ποιοι (ανακηρυγμένοι) άγιοι δεν θα αναγράφονται (ή θα απαλειφθούν, ενώ είχαν αναγραφεί)
και
β) πώς (= από ποιο θεσμικό, εκκλησιαστικό όργανο) ορίζονται αυτά τα κριτήρια;

Εκ των προτέρων ευχαριστώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2

Γιῶργο,
Ἀπάντησα στή ἐκτός θέματος ἐκεῖ ἄστοχη παρατήρηση καί δέν ἔπρεπε νά ἀνοίξεις θέμα. Γιατί ἀπλούστατα αὐτό δέν εἶναι θέμα τοῦ Ψαλτολογίου. Ὅσοι θέλουν ἄς ἀπευθυνθοῦν στήν Ἱερά Σύνοδο γιά νά τούς ἀπαντήσει.

Ἀλλά ἐπειδή τό τράβηξες πολύ σέ ὑποθέσεις δικές σου χωρίς γνώση τοῦ ἀντικειμένου, σέ πληροφορῶ ὅτι τό θέμα εἶναι ἁπλούστατο. Ὁ κ. Ἀνατολικιώτης (πού σημειωτέον γιά τό θέμα τοῦ ἁγ. Εὐγενίου τότε δέν εἶχε καμμία σχέση μέ τά Δίπτυχα) ἀναφέρει δύο ἐπίθετα καί ἐσύ ἔδωσες τόσες... φανταστικές ἐξηγήσεις...

Τό «παραφορτωμένο» τό ἐξήγησα ὅτι «στούς τίτλους τῶν ἡμερῶν δέν (εἶναι δυνατόν νά) ἀναγράφεται τό μηνολόγιο/συναξάριον τῆς ἡμέρας».

Τό «παράτυπο» ἔχει σχέση μέ αὐτό τό θέμα πού ἔχει σχέση μέ τό ΤΜΕ.

Ὅσο γιά τό δικό σου «ανακηρυγμένοι», λές νά μήν γνωρίζουμε; Πᾶνε καί ἔρχονται οἱ Ἐγκύκλιοι γιά νέες ἁγιοκατατάξεις.

Ὅσο γιά τό ποιό εἶναι τό «θεσμικό, εκκλησιαστικό όργανο» δέν τό φαντάζομαι νά ρωτᾶς ἐσύ!

Καταθέτω ἐπιπλέον ὅσα γνωρίζω. Τό «ἁγιολόγιο» στούς τίτλους ἔχει παγιωθεῖ καί μόνον μέ ἀπόφαση τῆς Συνόδου θά προστίθεται κάποιος, μετά ἀπό γραπτό αἴτημα τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου.

 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#3
Πάτερ, ευχαριστώ για την απάντηση. Σαφώς και δεν έχω γνώση του αντικειμένου. Καμία απόδοση ευθύνης ή μομφή δεν υπάρχει (ειδικά προς το δικό σας πρόσωπο), υπάρχει μόνο ερώτηση, τουτέστι δήλωση άγνοιας, η οποία όμως απευθύνεται ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ στον κ. Ανατολικιώτη (του οποίου το τιτάνιο έργο αναγνωρίζω και σέβομαι) και ο οποίος γράφοντας ως επι το πλείστον σε α΄ ενικό πρόσωπο, άρα παίρνοντας προσωπική ευθύνη, συντάσσει το κείμενο στο οποίο παρέπεμψα.

Κατανοώ ότι ίσως πρέπει να γίνεται κάποια επιλογή αγίων, αυτή όμως θα πρέπει να ακολουθεί κριτήρια, αλλιώς αν δεν υπάρχουν κριτήρια, καλύτερα να αναφέρονται όλοι οι άγιοι του Μηναίου, για να μην αποφαινόμεθα περί κρεισσόνων. Αν υπάρχουν, ζητώ να τα μάθω εντελώς καλοπροαίρετα (και θα ήταν άτοπο να απευθυνθώ στη Σύνοδο τη στιγμή που ο κατ' εξοχήν αρμόδιος είναι μέλος του φόρουμ). (Φυσικά αυτό δεν τον υποχρεώνει κανέναν να απαντήσει, ας μη γινόμαστε υπερφίαλοι).

Σε κάθε περίπτωση, και για να μην το παρατραβάω, το όλο θέμα ξεκινά από το ότι η φράση "τὸ παραφορτωμένο καὶ ἐν πολλοῖς παράτυπο ἁγιο*λόγιο" δεν είναι αθώα απαξιωτικών υποδηλώσεων, πράγμα που γεννά σκανδαλισμό (τουλάχιστον σε "ασθενείς τη συνειδήσει", όπως εγώ). Διότι αν το (εκτός Διπτύχων ή προ διπτύχων) αγιολόγιο είναι "εν πολλοίς παράτυπο", τότε δεν οφείλω να ξέρω ως πιστός πού ακριβώς έγκειται το παράτυπο, ώστε να μη μνημονεύω και προσεύχομαι σε αγίους "εική";

Και για να έλθω στο θέμα από όπου ξεκίνησα: δικαιούμαι να ξέρω αν η παράλειψη (μάλλον η απάλειψη) του αγίου Ευγενίου, τον οποίο τιμά η πολυπληθέστερη ίσως ενορία της Αθήνας, οφείλεται στο "κατάφορτο" ή στο "παράτυπο". Δεν ζητώ λογοδοσία -σωστά είπατε ότι αυτό έχει ήδη γίνει παλαιότερα- αλλά ρωτώ για τα κριτήρια.

ΥΓ Το θέμα πιστεύω ότι δεν είναι εκτός θεματολογίας και παρακαλώ τους συντονιστές να μη διαγραφεί.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4

Γιῶργο, πραγματικά ἐκπλήσσομαι!
Ἄν θέλει ὁ Διονύσιος ἄς ἀπαντήσει. Πάντως δέν εἶναι ο κατ' εξοχήν αρμόδιος.
Προσωπικῶς σκανδαλίζομαι γιά τά περί κρεισσόνων καί τῆς προσευχῆς σέ ἁγίους μέ βάση τόν τυπικό χαρακτηρισμό τῆς ἡμέρας γιά τίς ἀνάγκες τοῦ τυπικοῦ.
Ἄς καταλάβουμε ὅτι τό τυπικό δέν ἁγιολόγιο. Δέν βλέπετε τά ΤΜΕ, ΤΑΣ, ΤΓΡ, ΣΤ κ. ἄ.; Αὐτό πρέπει νά εἶναι τό πρότυπο.
Κανείς δέν μιλάει γιά ἀφαιρέσεις; Ξέρω, οἱ ψάλτες ἄλλα ζητοῦν καί οἱ ἀρχιερεῖς ἄλλα (σέ ἀφαιρέσεις)...
Ἀπό ἀρχιερεῖς καί ἄλλους ἴσως ἔγιναν ἐπεμβάσεις γιά τοπικούς ἁγίους. Αὐτά τελείωσαν ἤ πρέπει νά τελειώνουν...


 

Arhontas_Artis

Νέο μέλος
#5
To ερώτημα που μένει αναπάντητο και δεν έχει απαντήσει ΚΑΝΕΙΣ είναι γιατί ενώ υπήρχε για τουλάχιστον 40χρόνια στα ΔΙΠΤΥΧΑ (το έχω δει και σε Δίπτυχο της δεκαετίας του 60' )αποφάσισαν να τον αφαιρέσουν το 2003-2004 . τί άλλαξε τότε;
είχα σκοπό να το κάνω θέμα με τίτλο Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας. :)
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#6
Η δική μου γνώμη για το παραφορτωμένο και εν πολλοίς παράτυπο αγιολόγιο έγκειται στην επινόηση τοπικών εορτών και την υπερφόρτωση με αυτές της διακαινησίμου εβδομάδος, των Κυριακών του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου και των Κυριακών εν γένει. :mad::mad:

Και να έμεναν οι εορτές αυτές σε τοπικό επίπεδο! Πληροφορήθηκα περί μονής εντός της Αττικής που τιμά τον άγιο Δημήτριο (το καθολικό είναι τρισυπόστατο) και εορτάζει την ανάμνηση ευρέσεως εικόνας του Αγίου Δημητρίου στη Σύρο! :eek: Φυσικά άλλη μια πανήγυρις ενός λαοφιλούς αγίου σε ημέρα που δεν υπάρχει και ανταγωνισμός, δεν είναι κακή ιδέα, από εμπορικής απόψεως! :rolleyes:

Δυστυχώς έπαψε να μας ενθουσιάζει πνευματικώς "το φαιδρόν της Αναστάσεως κήρυγμα" και έγινε της μόδας η υπερβολική τιμή των αγίων, κατά τρόπο απάδοντα στην Ορθόδοξη Παράδοση. Δηλαδή η αρχαία τάξις που όριζε την μη τέλεση εορτών αγίων κατά τις αποδόσεις των Δεσποτικών και Θεομητορικών Εορτών ή την τέλεση αυτών κατ' εξαίρεση (π.χ. 25 Νοεμβρίου) ή ακόμη και τον περιορισμό εορτασμού Θεομητορικής Εορτής (η εορτή των Εισοδίων αποδίδεται ενωρίτερα λόγω της νηστείας των Χριστουγέννων) ήταν λανθασμένη;:mad:

Παραλείπω το τι τερατουργήματα από απόψεως τυπικού έχω ακούσει για να τιμηθούν την ίδια ημέρα τρεις και τέσσερις άγιοι! Κάνουμε δηλαδή ανυπακοή στο τυπικό και υπερηφανευόμαστε ότι τιμούμε τους αγίους! Αίσχος!

Η ιστορία με τη θυσία του βασιλέως Σαούλ (η οποία ήταν προϊόν ανυπακοής) εφαρμόζει τέλεια στην προκειμένη περίπτωση: "καὶ εἶπε Σαμουήλ· εἰ θελητὸν τῷ Κυρίῳ ὁλοκαυτώματα καὶ θυσίας ὡς τὸ ἀκοῦσαι φωνῆς Κυρίου; ἰδοὺ ἀκοὴ ὑπὲρ θυσίαν ἀγαθὴν καὶ ἡ ἐπακρόασις ὑπὲρ στέαρ κριῶν·" (Βασιλειῶν Α΄ ιε΄ 22)
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#7
To ερώτημα που μένει αναπάντητο και δεν έχει απαντήσει ΚΑΝΕΙΣ είναι γιατί ενώ υπήρχε για τουλάχιστον 40χρόνια στα ΔΙΠΤΥΧΑ (το έχω δει και σε Δίπτυχο της δεκαετίας του 60' )αποφάσισαν να τον αφαιρέσουν το 2003-2004 . τί άλλαξε τότε;
είχα σκοπό να το κάνω θέμα με τίτλο Άγιος Ευγένιος Τραπεζούντας. :)
Μα τι να σου απαντήσουμε εμείς; Ρώτα την αρμόδια συνοδική υποεπιτροπή του έτους στο οποίο το παρετήρησες.

Υ.Γ. Αρτινός είσαι;
 

Arhontas_Artis

Νέο μέλος
#8
Μα τι να σου απαντήσουμε εμείς; Ρώτα την αρμόδια συνοδική υποεπιτροπή του έτους στο οποίο το παρετήρησες.

Υ.Γ. Αρτινός είσαι;
την ποια;; όχι αδελφέ μου εγώ ένας ταπεινός ψαλτάκος είμαι δεν έχω πάρε δώσε με επιτροπές και ιεραρχίες. στο φόρουμ υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι που ασχολούνται και με τα τυπικά και έχουν διασυνδέσεις. ας ρωτήσουν και αν μάθουν ας πούνε και σε μας. :)
 
Top