[Ερώτηση] Πλ. Β΄ εκ του ΔΙ (αμετάβλητος)

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Θὰ ἤθελα νὰ ρωτήσω γιὰ τὸν ἦχο ποὺ μεταχειρίζομαι στὰ παρακάτω παραδείγματα. Περιγράφοντάς τον ἀπλᾶ θὰ ἔλεγα πὼς πρόκειται γιὰ τὸν Πλ Β΄ ἒκ τοῦ ΔΙ ὁ ὁποῖος κινεῖται ἀμετάβλητος καὶ πέραν τῶν ὁρίων τῆς ὀκτάβας (χωρὶς, δηλαδή, νὰ περνᾶ στὸ Διατονικὸ Γένος). Ποῦ ἐμπίπτει στὴ Βυζαντινὴ Μουσική; Κάποια παραδείγματα, παρακαλῶ. Τὸ αὐτὸ καὶ γιὰ τὴν Ὀργανικὴ Μουσική.
Περιλαμβάνω καὶ τὴ μεταγραφὴ σὲ Δυτικὴ Σημειογραφία καθὼς καὶ τὰ ἀντίστοιχα ἠχητικά.
Εὐχαριστῶ!
 

Attachments

  • Ἦχος_Πλ_Β΄_ΔΙ_(Εἰρηνικά)_ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ.mp3
    975 KB · Views: 81
  • Ἦχος_Πλ_Β΄_ΔΙ_(Εἰρηνικά)_ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ.pdf
    59.2 KB · Views: 100
  • Ἦχος_Πλ_Β΄_ΔΙ_(Εἰρηνικά)_ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ.mp3
    755.9 KB · Views: 51
  • Ἦχος_Πλ_Β΄_ΔΙ_(Εἰρηνικά)_ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ.pdf
    49.7 KB · Views: 56
Πρώτη φορά βλέπω τέτοια κλίμακα.
Μάλλον ανήκει στην σφαίρα της φαντασίας.
Σίγουρα όμως δεν είναι της βυζαντινής και ας γράφεται με την βυζαντινή σημειογραφία.

Μεταφορά βάσης είναι, όπως το είπατε. ο Πα 3 φωνές επάνω, στον Δι.
 

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Ἔχω τὴν ἐντύπωση πὼς, μὲ ὄρους Λαϊκῆς Μουσικῆς, ἀντιστοιχεῖ στὸ Δρόμο “Νιαβέντ”.
 

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Σίγουρα όμως δεν είναι της βυζαντινής και ας γράφεται με την βυζαντινή σημειογραφία.

Ἐννοεῖτε πὼς δὲν ἔχει χρησιμοποιηθεῖ στὴ Βυζαντινὴ ἤ πὼς δὲν ταιριάζει ὣς ἄκουσμα;
 
Εννοώ ότι δεν είναι βυζαντινή μουσική. Στην βυζαντινή σημειογραφία γράφεις τα πάντα, αλλά αυτή η μελοποίηση δεν είναι βυζαντινή μουσική.
Δεν τηρούνται οι κανόνες της μελοποιίας του χρωματικού σκληρού.
Και μετάθεση να δεχθώ (αλλαγή συστήματος ) δεν υπάρχουν οι σωστές καταλήξεις στους δεσπόζοντες που αρμόζει στον ήχο.
Αραβοπερσική ή οτιδήποτε άλλο ίσως να είναι, στις οποίες δεν έχω επαρκείς γνώσεις.
Θα το δεχόμουνα μόνο ως μάθημα σε συναυλία και σε καμία περίπτωση σε ακολουθία. Είναι «ξένον άκουσμα».
 

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Τὸ Θέμα καὶ ἡ ἐρώτησή μου ἀφοροῦνε στὸν Ἦχο.
(#1 «Θὰ ἤθελα νὰ ρωτήσω γιὰ τὸν ἦχο ποὺ μεταχειρίζομαι στὰ παρακάτω παραδείγματα.»)

Τὴ «Μελοποίηση» ποὺ παρέθεσα τὴ δημιούργησα γιατὶ δὲν βρῆκα κάτι ἀντίστοιχο ὥστε νὰ εἶναι πιὸ σαφὲς τὸ ἐρώτημά μου.

Τὸ νέο μου ἐρώτημα εἶναι ἂν ὁ Ἦχος ποὺ προσπάθησα νὰ περιγράψω πιὸ πάνω ἔχει καμία σχέση μὲ τὸ Σπάθιον Μέλος. Στὸ παράδειγμα ποὺ παραθέτω ἒκ νέου ἐδῶ ἐπιχείρησα νὰ μεταγράψω αὐτὸ τοῦ πρώτου μηνύματος σὲ πλ α΄ μὲ Σπάθη στὸν Κε.
 

Attachments

  • Εἰρηνικὰ σὲ Σπάθιον Μέλος.pdf
    37.9 KB · Views: 48

Β.Π

Εὐφραίνου ἐν Κυρίῳ ὁ ἁγιώνυμος Ἄθως.
Θὰ ἤθελα νὰ ρωτήσω γιὰ τὸν ἦχο ποὺ μεταχειρίζομαι στὰ παρακάτω παραδείγματα. Περιγράφοντάς τον ἀπλᾶ θὰ ἔλεγα πὼς πρόκειται γιὰ τὸν Πλ Β΄ ἒκ τοῦ ΔΙ ὁ ὁποῖος κινεῖται ἀμετάβλητος καὶ πέραν τῶν ὁρίων τῆς ὀκτάβας (χωρὶς, δηλαδή, νὰ περνᾶ στὸ Διατονικὸ Γένος). Ποῦ ἐμπίπτει στὴ Βυζαντινὴ Μουσική; Κάποια παραδείγματα, παρακαλῶ. Τὸ αὐτὸ καὶ γιὰ τὴν Ὀργανικὴ Μουσική.
Περιλαμβάνω καὶ τὴ μεταγραφὴ σὲ Δυτικὴ Σημειογραφία καθὼς καὶ τὰ ἀντίστοιχα ἠχητικά.
Εὐχαριστῶ!
Ο Χριστός και η Παναγία … Σαν πνευματικό παιδί του Πατρος Αυγουστίνο φρονώ ότι θα έβγαζε αφρούς … Αχ δόλια μουσική τι τραβάς !!!
 

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Ο Χριστός και η Παναγία … Σαν πνευματικό παιδί του Πατρος Αυγουστίνο φρονώ ότι θα έβγαζε αφρούς … Αχ δόλια μουσική τι τραβάς !!!

Ἀγαπητέ, συγχωρέστε με. Δὲν .ἦταν στὶς προθέσεις μου νὰ σᾶς προκαλέσω.
Καλοπροαίρετα ἔθεσα τὴν ἐρώτηση στὴν ὁποῖα ἀπαντήσατε (καὶ σᾶς εὐχαριστῶ γιαυτό) προσβλέποντας σὲ κάποια βοήθεια.
Ἀπὸ ἀδυναμία δικιά μου ἀκόμη δὲν κατάλαβα τὸ σφάλμα μου καὶ οὔτε εἶμαι σὲ θέση νὰ ἀντιληφθῶ τὸ μέγεθός του.
Σᾶς εὐχαριστῶ καὶ πάλι.
 

Β.Π

Εὐφραίνου ἐν Κυρίῳ ὁ ἁγιώνυμος Ἄθως.
Ἀγαπητέ, συγχωρέστε με. Δὲν .ἦταν στὶς προθέσεις μου νὰ σᾶς προκαλέσω.
Καλοπροαίρετα ἔθεσα τὴν ἐρώτηση στὴν ὁποῖα ἀπαντήσατε (καὶ σᾶς εὐχαριστῶ γιαυτό) προσβλέποντας σὲ κάποια βοήθεια.
Ἀπὸ ἀδυναμία δικιά μου ἀκόμη δὲν κατάλαβα τὸ σφάλμα μου καὶ οὔτε εἶμαι σὲ θέση νὰ ἀντιληφθῶ τὸ μέγεθός του.
Σᾶς εὐχαριστῶ καὶ πάλι.
Μια φράση … εκτός ψαλτικής παράδοσης !!! Τίποτα παραπάνω τίποτα λιγότερο … πιο πολύ με προκάλεσε η αφιέρωση παρά το μουσικό κείμενο , όσο μουσικό μπορεί κανεις να το πει !!! Αλλά ας είναι, εσείς ξέρετε …
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Στὴν ἀμιγῶς ψαλτικὴ τέχνη τὸ φαινόμενο χρωματικῆς πτώσεως στὸν κατώτερο ἀπὸ τὴν βάση φθόγγο δὲν εἶναι τόσο ξένο, ἁπλῶς συναντᾶται ὡς κίνηση μέλους καὶ ὄχι ὡς «ὁπλισμό» γι' αὐτὸ καὶ τὸ ξένον ἄκουσμα, βοηθάει φυσικὰ καὶ ἡ μελικὴ συμπεριφορὰ στὰ παραδείγματα τοῦ πρώτου μηνύματος. Τὸ βλέπουμε σὲ φράσεις ὅπως οἱ παρακάτω ἡ πρώτη ἀπὸ τὴν ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων ἡ δεύτερη ἀπὸ τὰ ἑσπέρια ἰδιόμελα τῶν Χριστουγέννων.
 

Attachments

  • 1.png
    1.png
    68.7 KB · Views: 34
  • 2.png
    2.png
    67.4 KB · Views: 33

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Μια φράση … εκτός ψαλτικής παράδοσης !!! Τίποτα παραπάνω τίποτα λιγότερο … πιο πολύ με προκάλεσε η αφιέρωση παρά το μουσικό κείμενο , όσο μουσικό μπορεί κανεις να το πει !!! Αλλά ας είναι, εσείς ξέρετε …
Μὰ ἂν ἐπρόκειτο γιὰ κάτι ἀμιγῶς ἐντὸς ψαλτικῆς παράδοσης δὲν θὰ χρειαζόταν νὰ θέσω τὸ ἐρώτημα τὸ ὁποῖο, ἐξάλλου, ἀφορᾶ ξεκάθαρα στὴ θεωρία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς καὶ ὄχι σὲ ἄλλα ἐπὶ μέρους, ἔστω καὶ σοβαρὰ ζητήματα.

Αὐτὸ ποὺ νομίζεται πως ἀνακαλύψατε ἔχει ἤδη ἐπισημανθεῖ ἀπὸ τὸν κύριο Καραγιαννάκη ὁ ὁποῖο μεταξύ ἄλλων ἐπισημαίνει:
«Σίγουρα όμως δεν είναι της βυζαντινής και ας γράφεται με την βυζαντινή σημειογραφία.
Θα το δεχόμουνα μόνο ως μάθημα σε συναυλία και σε καμία περίπτωση σε ακολουθία. Είναι «ξένον άκουσμα».»

Πέραν τῶν καλοδεχούμενων ἀφορισμῶν σας θὰ μὲ χαροποιοῦσε ἂν γινόσασταν πιὸ σαφὴς καὶ μὲ τεκμηριωμένες ἀπαντήσεις εἴτε ἐντὸς θέματος εἴτε γιὰ ὅ,τι ἄλλο σᾶς ἀπασχολεῖ σχετικῶς.
 

Δούναβις

Ἡ πεῖρα μοῦ ξέμαθε τὸν κόσμο... Ὀδυσσέας Ἐλύτης.
Στὴν ἀμιγῶς ψαλτικὴ τέχνη τὸ φαινόμενο χρωματικῆς πτώσεως στὸν κατώτερο ἀπὸ τὴν βάση φθόγγο δὲν εἶναι τόσο ξένο, ἁπλῶς συναντᾶται ὡς κίνηση μέλους καὶ ὄχι ὡς «ὁπλισμό» γι' αὐτὸ καὶ τὸ ξένον ἄκουσμα, βοηθάει φυσικὰ καὶ ἡ μελικὴ συμπεριφορὰ στὰ παραδείγματα τοῦ πρώτου μηνύματος. Τὸ βλέπουμε σὲ φράσεις ὅπως οἱ παρακάτω ἡ πρώτη ἀπὸ τὴν ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων ἡ δεύτερη ἀπὸ τὰ ἑσπέρια ἰδιόμελα τῶν Χριστουγέννων.

Ἐμπεριστατωμένη καὶ διαφωτιστικώτατη ἀπάντηση.
 
Top