[Ερώτηση] Εναρκτήριος ακολουθία & εορταζόμενος άγιος

nik1999

Νέο μέλος
Χριστός Ανέστη! Θα μπορούσε στην εναρκτήριο ακολουθία, όταν υπάρχει εορταζόμενος άγιος, να αναγνωστεί ίσως το απολυτίκιό του; Δεν έχω βρει σχετική διάταξη σε κάποιο τυπικό.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ἐφ' ὅσον γιὰ τὸν Ἅγιο Γεώργιο δὲν ὑφίσταται τέτοια ἐξαίρεση (πέραν τοῦ Κοινωνικοῦ «Εἰς μνημόσυνον» ἐὰν πανηγυρίζει ὁ ναός, ΤΜΕ σελ. 240 ὑπ.1) οὐ χρείαν ἔχομεν ἄλλων μαρτυριῶν :).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Καλά, «ίσως» εἶπε τό μέλος...
Γιά τό ΤΜΕ δέν τίθεται θέμα, ἀλλά γιά τά Ἁγιορείτικα Τυπικά στήν περίπτωση τοῦ Εὐαγγελισμοῦ καί σέ μνήμη Ἁγίου τήν Διακαινήσιμο καθώς καί στό ΣΤ, βλέπουμε ἐνδιαφέροντα πράγματα, πού ἐντάσσονται στόν τίτλο «Εναρκτήριος ακολουθία & εορταζόμενος άγιος»!
1) Στήν ὡς Ἀπόδειπνον, Ἐναρκτήριον Ἀκολουθίαν, ἐπισυνάπτονται οἱ Χαιρετισμοί τῆς Θεοτόκου, καί μετά τό τελευταῖο «Τῇ ὑπερμάχῳ», στήν περίπτωση ἑορταζομένου ἁγίου, εὐθύς λέγεται τό Κοντάκιον τοῦ ἁγίου. Σέ καθημερινή βραδυνή ἀναμετάδοση Μητροπόλεως τῆς Μακεδονίας, μετά τήν «Ἀκολουθίαν τοῦ Τριψάλμου» (ἔτσι ἀποκαλεῖ τήν Ἐναρκτήριον Ἀκολουθίαν) ἀναγινώσκονται οἱ Χαιρετισμοί.
2) Κατά τήν ὡς Ἀπόδειπνον, Ἐναρκτήριον Ἀκολουθίαν, ἐντάσσεται ἡ Λιτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ στήν ἀγρυπνία.
3) Κατά τήν ὡς Μεσονυκτικόν, Ἐναρκτήριον Ἀκολουθίαν, ἐντάσσεται ἡ Λιτή τοῦ ἁγίου, μή προβλεπομένης ἀγρυπνίας.

Ἐπειδή τό ἀπολυτίκιον τοῦ ἁγίου χρησιμοποιεῖται καί στήν Ἀκολουθία τῆς Τραπέζης, δέν θά ἦταν ἄστοχο νά χρησιμοποιηθεῖ τό Κοντάκιον τοῦ ἁγίου στήν Ἐναρκτήριον Ἀκολουθίαν «όταν υπάρχει εορταζόμενος άγιος», ὅπως ἐρωτᾶ τό μέλος nik1999, στήν ἐνοριακή πράξη, ἀντί ὅλων αὐτῶν τῶν ἐνδιαφερόντων, κατά τά Ἁγιορείτικα Τυπικά. Αὐτό θά μποροῦσε νά τοποθετηθεῖ στό Δόξα, ἀφοῦ τό «Ὡς ζωηφόρος» θά διαβαστεῖ ἄνευ τοῦ Δόξα, μετά τό «Ἐν τάφῳ σωματικῶς».

Σημ. α) Γιά τό θέμα δεῖτε ΣΤ, ΤΔ καί ἄλλα Ἁγιορείτικα Τυπικά (καί στό Ψ).
Σημ. β) Μήπως καί στήν ἐνοριακή πράξη δέν ἔχουν περάσει ὁ πολυέλεος καί καθίσματα πολυελέου πρό τῆς τάξεως τοῦ εὐαγγελίου;
Σημ. γ) Ἄλλα ἐνδιαφέροντα θέματα: Μικρὸς ἑσπερινὸς ἀγρυπνίας κατὰ τὴν Διακαινήσιμον Ἑβδομάδα - Ἀπορία & Σάββατον Διακαινησίμου. Ἀκολουθία Κολλυβάδων Πατέρων.

Καί μήν ξεχνᾶμε: «Τό τυπικόν ἔχει εὐελιξία»... καί «δέν εἶναι δόγμα»... :);)

Χριστός Ἀνέστη!!!
 
Χριστός ανέστη.

Από τη στιγμή που επιτελούνται μνήμες Αγίων κατά τη Διακαινήσιμο (επιτρεπτό άραγε κατ’ ακρίβεια ; ), τότε η εξέλιξη επέφερε και τα προηγουμένως αναφερθέντα.

Έχω την προφορική πληροφόρηση ότι παλαιά η Εκκλησία δεν επέτρεπε την συμπερίληψη των ακολουθιών Αγίων από της Μεγάλης Πέμπτης έως και της Κυριακής του Θωμά, ως μη συμβιβαζομένη με τον έντονο Δεσποτικό χαρακτήρα των ημερών. Κατόπιν, φαίνεται ότι θεωρήσαμε ότι ο συνεορτασμός Αγίων δεν συμβιβάζεται μεν με τον «πένθιμο» χαρακτήρα της Μεγάλης Εβδομάδος, αλλά αρμόζει κάλλιστα στον πανηγυρικό της Διακαινησίμου.

Επειδή δε η Διακαινήσιμος , ως τοις πάσι γνωστό, λογίζεται ως μία ημέρα (οιονεί «εν τη ανεσπέρω ημέρα της Βασιλείας Σου»), δεν έχει Ώρες, Απόδειπνο και Μεσονυκτικό. Η διάστασις αυτή της Διακαινησίμου αίρεται τρόπον τινά από τον συνεορτασμό Αγίων. Ας μείνει τουλάχιστον η συνετή διάταξις του ΤΜΕ να μη προβλέπει στην «Εναρκτήριο Ακολουθία» τροπάρια Εορτασθέντων Αγίων ή Χαιρετισμούς της Θεοτόκου. Η λιτότης ταυτίζεται με την λειτουργική σοβαρότητα, ενώ ο συναισθηματισμός στις λειτουργικές μας επιλογές μπορεί να καταλύσει το «lex orandi lex credendi».
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Από τη στιγμή που επιτελούνται μνήμες Αγίων κατά τη Διακαινήσιμο (επιτρεπτό άραγε κατ’ ακρίβεια ; ), τότε η εξέλιξη επέφερε και τα προηγουμένως αναφερθέντα.
Έχω την προφορική πληροφόρηση ότι παλαιά η Εκκλησία δεν επέτρεπε την συμπερίληψη των ακολουθιών Αγίων από της Μεγάλης Πέμπτης έως και της Κυριακής του Θωμά, ως μη συμβιβαζομένη με τον έντονο Δεσποτικό χαρακτήρα των ημερών. ...
Συμφωνῶ. Ἄλλωστε καί ἡ συμπερίληψη τῆς ἀκολουθίας τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς διστακτικά προσετέθη...

Ἐγώ τά ἔγραψα γιά ἐνημέρωση... :cool: Ὅτι ὑπάρχουν καί ἄλλα... (καί νά μή εἴμαστε μονολιθικοί... :D αὐτό κάνω ἐπί πολλά χρόνια... :p )
Ἄλλωστε στά θέματα πού παρέπεμψα εἶχα ἀπορήσει καί διαφωνήσει... o_O:unsure:

Ἀλλά γιά δές ΤΑγΣ !!!!!!!!!!!!!! :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ἀλλά γιά δές ΤΑγΣ !!!!!!!!!!!!!!:rolleyes::rolleyes::rolleyes:


Τὸ τυπικὸ τῆς Μεγάλης ἐκκλησίας θ'-ι' αἰ. ὅριζε μνῆμες Θεοτόκου, ἀποστόλων καὶ προδρόμου κατὰ τὴν διακαινήσιμο, ὁμοίως καὶ τὰ τυπικὰ Μεσσήνης σ. 253, Κασούλων σ. 250 καὶ τὰ ἁγιορείτικα, ἐνῶ τὰ ἁγιοταφιτικὰ Ἱεροσολυμιτικὸ κανονάριο (ζ' αἰ.), τυπικὸ τοῦ ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως (1122) καὶ ΤΑΣ ὁρίζουν μόνο τὴν ἀκολουθία τοῦ Πάσχα.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Συμφωνῶ. Ἄλλωστε καί ἡ συμπερίληψη τῆς ἀκολουθίας τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς διστακτικά προσετέθη...

Ἐγώ τά ἔγραψα γιά ἐνημέρωση... :cool: Ὅτι ὑπάρχουν καί ἄλλα... (καί νά μή εἴμαστε μονολιθικοί... :D αὐτό κάνω ἐπί πολλά χρόνια... :p )
Ἄλλωστε στά θέματα πού παρέπεμψα εἶχα ἀπορήσει καί διαφωνήσει... o_O:unsure:

Ἀλλά γιά δές ΤΑγΣ !!!!!!!!!!!!!!:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Ζητῶ συγγνώμη ἂν προηγουμένως στὸ μήνυμά μου φάνηκε ὅτι δογματίζω. Δὲ ἰσχύει κάτι τέτοιο, ἁπλῶς ἔχοντας ὑπ' ὄψιν ὅτι τὸ ΤΜΕ εἶναι - ἐν πολλοῖς τουλάχιστον - τὸ ἰσχῦον τυπικὸ τῆς ἐνοριακῆς πράξεως σήμερα, τὸ ἀνέφερα μάλιστα μὲ μία κάποια... ἐλαφρότητα :giggle:. Βεβαίως ἡ ἐρώτηση δὲν διευκρίνιζε λεπτομέρειες, καὶ ὀρθῶς στὶς ἐπόμενες ἀπαντήσεις ἀναφέρθηκαν καὶ ἄλλες πηγές, ὁ δὲ παραλληλισμός· «οὐ χρείαν ἔχομεν ἄλλων μαρτυριῶν» εἶναι προφανῶς ἄστοχος, ὅσο καὶ ἡ πηγὴ προελεύσεώς του :(
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ζητῶ συγγνώμη ἂν προηγουμένως στὸ μήνυμά μου φάνηκε ὅτι δογματίζω. Δὲ ἰσχύει κάτι τέτοιο, ἁπλῶς ἔχοντας ὑπ' ὄψιν ὅτι τὸ ΤΜΕ εἶναι - ἐν πολλοῖς τουλάχιστον - τὸ ἰσχύον τυπικὸ τῆς ἐνοριακῆς πράξεως σήμερα, τὸ ἀνέφερα μάλιστα μὲ μία κάποια... ἐλαφρότητα :giggle:. Βεβαίως ἡ ἐρώτηση δὲν διευκρίνιζε λεπτομέρειες, καὶ ὀρθῶς στὶς ἐπόμενες ἀπαντήσεις ἀναφέρθηκαν καὶ ἄλλες πηγές, ὁ δὲ παραλληλισμός· «οὐ χρείαν ἔχομεν ἄλλων μαρτυριῶν» εἶναι προφανῶς ἄστοχος, ὅσο καὶ ἡ πηγὴ προελεύσεώς του :(
Καμμία συγγνώμη νά μή ζητᾶς καί ὀρθῶς ἀπάντησες!!!
Ἄλλο ἄν ἐμπλουτίζουμε ἔνα θέμα... :)

Ἄλλωστε (ἐπίσης) πολλάκις ἔχουμε γράψει, ὅτι καλά εἶναι νά τά ξέρουμε, ἀλλ᾿ αὐτό δέν σημαίνει ὄτι τά ἐφαρμόζουμε...
Καί βεβαίως τό ἰσχῦον εἶναι τό ΤΜΕ! ;)
 
Top