[Ερώτηση] Είναι σωστό στη θέση του κοινωνικού να ψάλλονται καταβασίες ;

xardavellase

New member
καλημερα κ χρονια πολλα ειναι σωστο στη θεση του κοινωνικου να ψαλονται οι καταβασιες π. χ των χριστουγεννων
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Εδώ κάποιοι λένε και.... ''ουράνια τεριρέμ''... Στις καταβασίες θα κολλήσουμε;
Φυσικά και δε λέγονται.
Θα μπορούσα, ίσως, να δικαιολογήσω αυτή την επιλογή(ή πολυέλεο) μόνο από πρακτικούς ψάλτες. Αλλά και πάλι.....
Τέτοιο όμως θέμα νομίζω οτι έχει ήδη αναλυθεί.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Τὸ Κοινωνικὸ δὲν εἶναι τὸ χωνευτήρι τῆς Θείας Λειτουργίας, ἀλλὰ ἡ ἱερότερη μετὰ τὴν Ἀναφορὰ χρονικὴ ἑνότητα τοῦ Μυστηρίου. Ἂν θέλουμε νὰ λεγόμαστε ψάλτες, νὰ κάτσουμε καὶ νὰ μάθουμε τὶς δύσκολες, ἀλλὰ ὑπέροχες συνθέσεις τῶν μεγάλων διδασκάλων ποὺ γέμουν τὶς μουσικὲς ἐκδόσεις, καὶ νὰ ἀφήσουμε τὶς «ἐμπνευσμένες» ἐναλλακτικές. Τὰ λειτουργικὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ τὸ Τυπικὸ εἶναι ὁ ὁδηγός τοῦ τί, πότε καὶ πῶς λέγεται ὁτιδήποτε στὴν κοινὴ λατρεία.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Εγώ θα κάνω μια άλλη ερώτηση που έχει σχέση με το κοινωνικό . Προβλέπεται να διακόπτει ο "ομιλητής" την ιερή μυσταγωγία του κοινωνικού και να κάνει κήρυγμα 20 λεπτά , αποπροσανατολίζοντας τους πιστούς από την προσμονή τους για τη θ. μετάληψη; Μ αυτό θέλω να δηλώσω ότι είμαστε λίγο "ότι νάναι" αλλάζουμε τα πράγματα κατά πως μας βολεύει. Όταν ήμουν αριστερός ο πρωτοψάλτης ήθελε να λέω κολοβωμένο το κοινωνικό, την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής ή σε άλλες μεγάλες γιορτές ,για να λέει αυτός το δοξαστικό του όρθρου με το σκεπτικό ότι ο πολύς ο κόσμος δεν το άκουσε. Φυσικά δεν του έκανα το χατήρι και αυτό ήταν η αρχή του διχασμού μας. Κάποιοι για τον ίδιο λόγο κάνουν την πομπή του σταυρού όχι μετά την δοξολογία που προβλέπεται αλλά μετά το "Ει το όνομα κυρίου" .Ο Θεός να μας φυλάει.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Το "τεριρεμ" και το "νενενα" είναι το τραγούδι που νανούριζε η Παναγία το Χριστό, (έτσι μου είπε ένας αγιασμένος παππούλης σε μια κελιώτικη αγρυπνία στο Α Όρος) δεν είναι λάθος να λέγονται με μέτρο και εκεί που πρέπει. Τα παρατράγουδα είναι άλλα. Αυτά που πολλοί αναφέραμε προηγουμένως και πολλά άλλα που " επιλήψει γαρ με διηγούμενον ο χρόνος"
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Τα κλασικά μεγάλα χερουβικά έχουν τεριρεμ και τα κοινωνικά νενενα
'Αλλο πράγμα αυτό.

Συνάδελφε, μιλάμε για Ουράνια-τραγουδιάρικα, δηλ. τεριρέμ, σε στιλ έντονου συναισθήματος και ψευτοκατάνηξης...
Όχι για κλασσικά κομμάτια.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Εγώ θα κάνω μια άλλη ερώτηση που έχει σχέση με το κοινωνικό . Προβλέπεται να διακόπτει ο "ομιλητής" την ιερή μυσταγωγία του κοινωνικού και να κάνει κήρυγμα 20 λεπτά , αποπροσανατολίζοντας τους πιστούς από την προσμονή τους για τη θ. μετάληψη; Μ αυτό θέλω να δηλώσω ότι είμαστε λίγο "ότι νάναι" αλλάζουμε τα πράγματα κατά πως μας βολεύει. Όταν ήμουν αριστερός ο πρωτοψάλτης ήθελε να λέω κολοβωμένο το κοινωνικό, την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής ή σε άλλες μεγάλες γιορτές ,για να λέει αυτός το δοξαστικό του όρθρου με το σκεπτικό ότι ο πολύς ο κόσμος δεν το άκουσε. Φυσικά δεν του έκανα το χατήρι και αυτό ήταν η αρχή του διχασμού μας. Κάποιοι για τον ίδιο λόγο κάνουν την πομπή του σταυρού όχι μετά την δοξολογία που προβλέπεται αλλά μετά το "Ει το όνομα κυρίου" .Ο Θεός να μας φυλάει.
Δεν είναι το ίδιο πράγμα με την περίπτωσή σας...
Κάποιες διαδικασίες γίνονται ΚΑΙ ''κατ'οικονομίαν'' είτε συμφωνούμε, είτε όχι.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Το " κατ΄ οικονομίαν" ισχύει σε θέματα πνευματικού περιεχομένου όχι τυπικού .Το τυπικό δεν έχει δικαίωμα να το αγνοεί ούτε και ο δεσπότης γιατί ισχύει με την έγκριση της Συνόδου. Ο Επίσκοπος που διακρίνεται από αυτοσεβασμό σέβεται την τυπική διάταξη της εκκλησίας. Τώρα κατ΄ οικονομίαν ,αν ο δεσπότης θέλει κάτι διαφορετικό κάνουμε υπακοή , όχι γιατί θα μας καρατομήσει αλλά γιατί είναι ο επίσκοπος και οφείλουμε υπακοή. Τώρα αν ο ιερέας του ναού που ψάλλεις αυθαιρετεί συστηματικά συζητάς μαζί του και αν διαφωνείτε ή κάνεις υπακοή ή φεύγεις. Τα πράγματα είναι απλά, όμως στο τυπικό δεν γίνονται εκπτώσεις, ούτε το καταργούμε για να κάνουμε σόου. Όποιος θέλει να συμμετέχει στα εκκλησιαστικά δρώμενα ξυπνάει μισή ώρα νωρίτερα και έρχεται στην εκκλησία ,όποιος θέλει να ξεκουραστεί λίγο παραπάνω δεν πειράζει του χρόνου.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Το " κατ΄ οικονομίαν" ισχύει σε θέματα πνευματικού περιεχομένου όχι τυπικού .Το τυπικό δεν έχει δικαίωμα να το αγνοεί ούτε και ο δεσπότης γιατί ισχύει με την έγκριση της Συνόδου. Ο Επίσκοπος που διακρίνεται από αυτοσεβασμό σέβεται την τυπική διάταξη της εκκλησίας. Τώρα κατ΄ οικονομίαν ,αν ο δεσπότης θέλει κάτι διαφορετικό κάνουμε υπακοή , όχι γιατί θα μας καρατομήσει αλλά γιατί είναι ο επίσκοπος και οφείλουμε υπακοή. Τώρα αν ο ιερέας του ναού που ψάλλεις αυθαιρετεί συστηματικά συζητάς μαζί του και αν διαφωνείτε ή κάνεις υπακοή ή φεύγεις. Τα πράγματα είναι απλά, όμως στο τυπικό δεν γίνονται εκπτώσεις, ούτε το καταργούμε για να κάνουμε σόου. Όποιος θέλει να συμμετέχει στα εκκλησιαστικά δρώμενα ξυπνάει μισή ώρα νωρίτερα και έρχεται στην εκκλησία ,όποιος θέλει να ξεκουραστεί λίγο παραπάνω δεν πειράζει του χρόνου.
Όχι όχι δε μιλάω για ακραίες περιπτώσεις. Συμφωνώ οτι το τυπικό, είναι τυπικό, αν και πιο πάνω δικαιολόγησα ''κατ' οικονομίαν'' κατάσταση. Τέτοιες παρουσιάζονται κάποιες φορές, έστω μικρής σημασίας.
 
Μια άλλη επιλογή είναι αντί χερουβικου να ειπωθεί το αγνή παρθενε Δέσποινα, ωραίο και λαοφιλέστατο.
Ο Ύμνος "Αγνή Παρθένε είναι μη-λειτουργικός ύμνος αδελφέ μου. Απαγορεύετε αυστηρα οι μη-λειτουργικοι ύμνοι κατά την ώρα που ψάλλεται το Κοινωνικό.
 
Top