[Ερώτηση] Διαστήματα χερουβικού β΄ ήχου Φωκαέως

fytaki20

Νέο μέλος
Καλησπέρα σας! Θα ήθελα μια βοήθεια με το χερουβικό του Β' ήχου του Φωκαέως. Όταν ανεβαίνουμε στον άνω Πα'-Βου' τι διαστήματα έχουμε; 14 μόρια ή εκτελείται σαν πλάγιος του Β' με 6 μόρια; Γιατί ακούω χαμηλό το διάστημα άνω Πα'-Βου'. Ευχαριστώ πολύ!
 
Last edited by a moderator:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Καλησπέρα σας! Θα ήθελα μια βοήθεια με το χερουβικό του Β' ήχου του Φωκαέως. Όταν ανεβαίνουμε στον άνω Πα'-Βου' τι διαστήματα έχουμε; 14 μόρια ή εκτελείται σαν πλάγιος του Β' με 6 μόρια; Γιατί ακούω χαμηλό το διάστημα άνω Πα'-Βου'. Ευχαριστώ πολύ!
Καλημέρα!
Συνήθως, στα μαθήματα του πλ' του β' ήχου, στο οξύ τετράχορδο, τίθεται η σκληρή χρωματική φθορά του πα στη βάση του, δηλ. στο φθόγγο κε και ακολουθεί, πλέον το πεντάχορδο σύστημα!
Επομένως, το διάστημα πα' - βου' είναι μείζων τόνος!
Τα 6 ή 8 ηχομόρια του συγκεκριμένου διαστήματος θα ισχύουν όταν ο φθόγγος πα' γίνει βάση ενός νέου πεντάχορδου, με τη χρήση και πάλι της σκληρής χρωματικής φθοράς του πα στη βάση του!
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Η ερώτηση όμως αφορά τον β΄ ήχο.
Αμφότεροι οι ήχοι του χρωματικού γένους ακολουθούν, κατά την πορεία του μέλους το πεντάχορδο σύστημα. Μ' αυτήν την παραδοχή
στο β' ήχο, κατά κανόνα, έχοντας ως βάση πενταχόρδου το φθόγγο δι και διαστήματα τα γνωστά της "μαλακής χρωματικής", στον άνω πα', που είναι "η κορυφή του πενταχόρδου" Δι - πα', θα πρέπει να τεθεί εκ' νέου "η μαλακή χρωματική φθορά του δι" ώστε να σχηματιστεί το νέο πεντάχορδο: πα' - κε', με διαστήματα, αυτά της "μαλακής χρωματικής: 8-14-8.
Επομένως, το διάστημα πα' - βου' θα είναι οκτώ (8) ηχομόρια!
 
Last edited:
θα πρέπει να τεθεί εκ' νέου "η μαλακή χρωματική φθορά του δι" ώστε να σχηματιστεί το νέο πεντάχορδο: πα' - κε', με διαστήματα, αυτά της "μαλακής χρωματικής: 8-14-8.
Τί συμβαίνει όμως αν δεν τεθεί αυτή η φθορά;
Αν ακούσουμε τα διαστήματα που υπερβαίνουν τον άνω πα του Χαρίλαου Ταλιαδώρου, θα παρατηρήσουμε ότι πρόκειται για τα σκληρά του πλ.Β έστω και χωρίς την οικεία φθορά!

Ας δούμε και τί γράφει ο Θ. Γεωργιάδης σχετικά:
1959_Θεωρ. Θεοδ. Γεωργιάδη.png1963_ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΠΛΟΥΤΟΣ-ΝΕΑ ΜΕΘΟΔΟΣ-Θεοδ. Γεωργιάδου.png
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Τί συμβαίνει όμως αν δεν τεθεί αυτή η φθορά;
Αν ακούσουμε τα διαστήματα που υπερβαίνουν τον άνω πα του Χαρίλαου Ταλιαδώρου, θα παρατηρήσουμε ότι πρόκειται για τα σκληρά του πλ.Β έστω και χωρίς την οικεία φθορά!
Ο άνω άνω βου όντως τραβιέται προς τα κάτω. Ο ζω παντού όμως είναι σε διφωνία 21 το πολύ 22 μοιρίων όχι παραπάνω (στην άνω ηχογράφηση όταν το μέλος κινείται ψηλά στο 3'18'' είναι δι 218Hz και ο ζω 223Hz, το ίδιο με πριν ). Παραπάνω ανύψωση του ζω δεν υφίσταται ακόμα κι αν είναι πλάγιος δεύτερος ο ήχος. Αντιθέτως στον πλάγιο δεύτερο όπως έχω εξηγήσει και παλαιότερα όταν το μέλος επιστρέφει η διφωνία πα-γα γίνεται πολύ μικρή- εξισώνεται με του πρώτου ήχου σε συνολικό μέγεθος. Ο πολύ χαμηλός γα είναι και η αιτία χαμηλώματος του ζω, στην συγκεκριμένη περίπτωση αντίστοιχη κίνηση κάνει ο άνω άνω βου που απέχει από τον άνω πα 7 μόρια (άνω πα 269 Hz, άνω βου 287Hz~πα-βου=6,7 μόρια ).
Η τόσο έντονη δίεση τόσο στα τσιριχτά άνω ζω στον δεύτερο ήχο όσο και στον πλάγιο δεύτερο τα τσιριχτά γα είναι εκτός προφορικής παράδοσης.
Περισσότερα για την κατά όμοια διφωνία του β ήχου έχω φέρει προς συζήτηση στο θέμα
Η κατά ομοίαν διφωνία πορεία του Β ήχου και η σχέση της με την μαλακή διατονική κλίμακα
 
Last edited:
Top