Ερωτήσεις για το τυπικό του βαπτίσματος

#1
θα ηθελα να με διαφωτισετε με τις γνωσεις και τις εμπειριες σας....
'
1)λεγεται στη βαπτιση το "ευλογητος ει χριστε ο θεος ημων...." ,απολυτικιον
2)μετα το "μακαριοι ων αφεθησαν αι ανομιαι..." τι λεμε? διαβαζουμε οι ψαλτες ολον το αποσπασμα?
3)στην προσκυνηση των εικονων απο το βρεφος ψελνουμε το απολυτικιο του αγιου του?
4)στα "εις το ονομα του Πατρος και του Υιου...." λεμε μια φορα στο τελος αμην ή σε καθε Προσωπο της Αγιας Τριαδας?

αν μπορουσατε οι απαντησεις σας να ειναι τεκμηριωμενες θα το εκτιμουσα!
ευχαριστω για το χρονο σας
 
#2
ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ;112770 said:
θα ηθελα να με διαφωτισετε με τις γνωσεις και τις εμπειριες σας....
'
1)λεγεται στη βαπτιση το "ευλογητος ει χριστε ο θεος ημων...." ,απολυτικιον
2)μετα το "μακαριοι ων αφεθησαν αι ανομιαι..." τι λεμε? διαβαζουμε οι ψαλτες ολον το αποσπασμα?
3)στην προσκυνηση των εικονων απο το βρεφος ψελνουμε το απολυτικιο του αγιου του?
4)στα "εις το ονομα του Πατρος και του Υιου...." λεμε μια φορα στο τελος αμην ή σε καθε Προσωπο της Αγιας Τριαδας?

αν μπορουσατε οι απαντησεις σας να ειναι τεκμηριωμενες θα το εκτιμουσα!
ευχαριστω για το χρονο σας
Θα προσπαθήσω να απαντήσω σε αυτά που γνωρίζω (εκ πείρας) αλλά δεν θα παραθέσω ιδιαίτερα τεκμήρια. Ίσως το κάνει κάποιος πιο ικανός ομιλητής.

1) Κανονικά πριν το "Ευλογημένη ἡ βασιλεία" της βάπτισης, δεν ψάλλεται τίποτα. Όπως και σε όλες τις ακολουθίες του ασματικού τυπικού προσφέρεται θυμίαμα εν σιγῇ. Σήμερα ωστόσο συνηθίζεται να ψάλλεται το απολυτίκιο "Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε". Το "Εὐλογητὸς εἶ Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν" το έχω ακούσει μόνο την εβδομάδα μετά την Πεντηκοστή.
4) Σε κάθε τέλεια κατάδυση του βρέφους μέσα στο μεγάλο αγιασμό της κολυμβήθρας εκφέρεται το όνομα κάθε προσώπου της αγίας Τριάδος, και συνηθίζεται σήμερα να απαντά ο χορός "Ἀμήν". Ωστόσο, υπάρχει και η αντίθετη άποψη, αυτών που λένε ότι πρέπει να ειπωθεί άπαξ μετά το πέρας των τριών καταδύσεων, και αυτό για να μένει ο λόγος του Ευαγγελίου χωρίς παρεμβολές.

Δεν γνωρίζω κάτι παραπάνω.

Υ.Γ: Και ένα σχετικό παλιό θέμα που καλύπτει μάλλον επαρκώς το 1ο ερώτημα, ίσως και το 2ο και το 3ο:
[Ερώτηση] Ακολουθία του Αγίου Βαπτίσματος



 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#3


Τὰ τροπάρια ποὺ ἀναφέρετε δὲν τὰ συναντῶ σὲ πηγές.

«Τὸ ῾῾Ἀμὴν᾿᾿ μετὰ ἀπὸ κάθε ὄνομα, ὄχι μόνο μαρτυρεῖται ἀπὸ τὰ χειρόγραφα καὶ τὰ ἔντυπα, ἀλλὰ καὶ πρακτικῶς ὅταν λέγεται ἔντονα καὶ κάπως παρατεταμένα ἀπὸ τὸ λαό, ὑπογραμμίζει τὴν σπουδαιότητα τῆς πράξεως τοῦ βαπτίσματος, καλύπτει τὸν ἀπαιτούμενο γιὰ τὴν κατάδυση καὶ ἀνάδυση χρόνο καὶ τούς, πολὺ συχνά, κλαυθμυρισμοὺς τοῦ νηπίου» (Ἰ. Φουντούλη Τελετουργικὰ θέματα τ. 1 σ. 195).

Μετὰ τὸ δεύτερο «Μακάριοι ὧν ἀφέθησαν αἱ ἀνομίαι...» παρεμβάλλεται στίχος «Μακάριος ἀνήρ, ᾧ οὐ μὴ λογίσηται Κύριος ἁμαρτίαν, οὐδέ ἐστιν ἐν τῷ στόματι αὐτοῦ δόλος», ἀλλὰ δὲν λέγεται ὁλόκληρος ὁ ψαλμὸς λα’ (ΤΕΛ σσ. 195-196).
 
Last edited:
#4

Μετὰ τὸ δεύτερο «Μακάριοι ὧν ἀφέθησαν αἱ ἀνομίαι...» παρεμβάλλεται στίχος «Μακάριος ἀνήρ, ᾧ οὐ μὴ λογίσηται Κύριος ἁμαρτίαν, οὐδέ ἐστιν ἐν τῷ στόματι αὐτοῦ δόλος», ἀλλὰ δὲν λέγεται ὁλόκληρος ὁ ψαλμὸς λα’ (ΤΕΛ σσ. 195-196).
Από το ΤΑγΣ, D τ. I, σελ. pdf. 287, φαίνεται πάλι ότι δεν λέγεται απαραίτητα ολόκληρος ο ψαλμός, αλλά τόσοι στίχοι όσοι χρειάζονται ώστε να πραγματοποιηθεί η είσοδος... "ἕως οὗ δώσῃ αὐτῷ ὁ διάκονος ἀπὸ τοῦ θυσιαστηρίου".
 

Attachments

Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#5


«Καὶ τοῦ διακόνου λέγοντος τὸ Πρόσχωμεν λαμβάνει ὁ ἱερεὺς τὸ τρυβλίον τοῦ ἁγίου ἐλαίου, καὶ ποιεῖ ἐξ αὐτοῦ εἰς τὸ ὕδωρ τρεῖς σταυροὺς ψάλλων τὸ Ἀλληλούια σὺν τῷ ὄχλῳ γ’. ἦχος πλ. β’» (χφ. Σινὰ 962 εὐχολόγιο ια’-ιβ’ αἰ. (Dmitrievskij τ. 2 σ. 69)).
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#6
«Ἦχος βαρύς· Μακάριοι ὧν ἀφέθησαν αἱ ἀνομίαι...»

(Dmitrievskij τ. 1 σσ. 134, 193, 910, J. Mateos Le Typicon de la Grande Eglise τ. 1 σ. 184, τ. 2 σσ. 62, 136, τυπικὸ Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 245).


«Μακάριοι ὧν ἀφέθησαν αἱ ἀνομίαι...καὶ λέγει σὺν τῷ λαῷ τὸν στίχον τοῦτον γ’ καὶ δοξάζει»

(χφ. St. Petropolitanus Rossijskaja Nacionalnaja Biblioteka gr. 226 εὐχολόγιο θ' αἰ. φ. 86v, Κρυπτοφέῤῥης Γ.β.VII εὐχολόγιο ι’ αἰῶνος ἔκδ. G. Passarelli L’ Eucologio Cryptense Γ.β.VII (sec. X) ᾿Ανάλεκτα Βλατάδων 36 Θεσσαλονίκη 1982 σ. 106, χφφ. εὐχολόγια Sevastianov 474 ι’ αἰ. φ. 51v, Κρυπτοφέῤῥης Γ.β.X εὐχολόγιο τέλη ι’ αἰ. φ. 49v, Γ.β.IV μεταξὺ τῶν ἐτῶν 985-1000 φ. 86r, Σινὰ 959 ια’ αἰ. φ. 93v (Dmitrievskij τ. 2 σ. 54), 961 ια’—ιβ’ αἰ. φ. 66v, Κρυπτοφέῤῥης Γ.β.I ιγ’ αἰ. φ. 58r)


«καὶ μίαν περισσήν»

(χφ. St. Petropolitanus Rossijskaja Nacionalnaja Biblioteka gr. 226 εὐχολόγιο θ' αἰ. 226 φ. 86v).


«Τοῦτο ψάλλεται γ’ καὶ Δόξα, Καὶ νῦν. Καὶ ὧν ἐπεκαλύθησαν αἱ ἁμαρτίαι»

(χφ. Κρυπτοφέῤῥης Γ.β.II εὐχολόγιο ἀρχὲς ιβ’ αἰ. φ. 84v).
 
Top