Ερευνητές

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Καίτη Ρωμανού

''Μουσικολόγος, διδάκτωρ μουσικολογίας (Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών), με Master of Music στην μουσικολογία (Indiana University, Bloomington, Indiana, Η.Π.Α.). Από το 1993 διδάσκει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ήταν μουσικοκριτικός στην εφημερίδα Η Καθημερινή (1974-1986). Δίδαξε σε ωδεία της Αθήνας, του Άργους, της Καλαμάτας και του Βόλου. Είναι επιστημονική υπεύθυνη της ελληνικής ομάδας εργασίας του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale / Retrospective Index to Music Periodicals, 1800-1950) και μέλος της συμβουλευτικής επιστημονικής επιτροπής του περιοδικού Μουσικολογία. Έχει δημοσιεύσει πολλά επιστημονικά άρθρα και κεφάλαια (σε περιοδικά και συλλογικές εκδόσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού), καθώς και τα βιβλία: Εθνικής Μουσικής Περιήγησις. 1901-1912, 2 τόμοι (Κουλτούρα, Αθήνα 1996)· Ιστορία της Έντεχνης Νεοελληνικής Μουσικής (Κουλτούρα, Αθήνα 2000)· Η Ελληνική μουσική στους Ολυμπιακούς Αγώνες και τις Ολυμπιάδες (1858-1896) (Υπουργείο Πολιτισμού / Κουλτούρα, Αθήνα 2004)· Η μουσική βιβλιοθήκη της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας (Κουλτούρα, Αθήνα 2004)· Έντεχνη Ελληνική Μουσική στους Νεότερους Χρόνους (Κουλτούρα, Αθήνα 2006). Είναι επίσης επιμελήτρια της τρίγλωσσης συλλογικής έκδοσης Aspects of Greek and Serbian Music (Ορφεύς, Αθήνα 2007) και του τόμου Serbian and Greek Art Music. A patch to Western Music History (Intellect Books, Bristol – Chicago 2009).''

http://www.musicology.gr/basic/authorsgr/romanou.html

Thomas J. Mathiesen
Προβλήματα κριτικής κειμένου και μετάφρασης στην αρχαία ελληνική θεωρία της μουσικής

Μετάφραση: Καίτη Ρωμανού
Το άρθρο αναφέρεται στα σύνθετα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ερευνητής και μελετητής των αρχαίων μουσικών θεωριών, είτε στοχεύει σε έκδοση πηγών είτε σε κριτική μελέτη τους, από τη στιγμή που δεν βασίζεται σε μία σφαιρική συγκριτική εξέταση των πηγών. Το άρθρο έχει την ιδιαίτερη αξία της έγκυρης ενημέρωσης για το επίπεδο της σύγχρονης έρευνας. Υποδεικνύει ταυτόχρονα, κατά τρόπο σύντομο και περιεκτικό, βασικά ερευνητικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος ερευνητής των ανθρωπιστικών επιστημών, τα οποία συνδέονται με την έλλειψη ολοκληρωμένων κριτικών εκδόσεων των πηγών. Το άρθρο επισημαίνει βασικές «παρεξηγήσεις» εκδόσεων του παρελθόντος (ως προς την φύση κλιμάκων κ.λπ.), οι οποίες εντοπίζονται με βάση σύγχρονες κριτικές μεθόδους και κριτήρια ύφους των κειμένων. Θέτει ταυτόχρονα το πρόβλημα μιας αισθητικής της αρχαίας ελληνικής μουσικής που να βασίζεται στην αποκατάσταση των πηγών και στην αναθεώρηση των αντιλήψεών μας για το περιεχόμενο και την ερμηνεία των αρχαίων θεωριών για τη μουσική.

http://www.musicology.gr/issue007008/mathiesen1gr.html
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''[Μιλώντας στην εισαγωγή του για τους μουσικολόγους που επιχείρησαν τη σύνθεση μιας ιστορίας της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής, ο Mathiesen αναφέρει έργα των Curt Sachs, Théodore Reinach και Walther Vetter, γραμμένα μεταξύ του 1928 και 1935, και συμπληρώνει πως των έργων αυτών προηγήθηκε, κατά αρκετά έτη, η εργασία των Αδαμαντίου Ρεμαντά και Προκόπιου Ζαχαρία, Αρίων: Η μουσική των Ελλήνων ως διεσώθη από των αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι της σήμερον (Ζαγκουρόγλου, Αθήνα 1917 – το έργο αυτό κυκλοφόρησε πρόσφατα σε ανατύπωση από τις εκδόσεις Κουλτούρα· η χρονολογία της ανατύπωσης δεν αναγράφεται), «αλλά το έργο έμεινε σχεδόν τελείως άγνωστο εκτός της Ελλάδας». ]''
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Curt Sachs

''Ο Κουρτ Ζαξ (Curt Sachs) γεννήθηκε στις 29 Ιουλίου 1881 στο Βερολίνο. Είναι περισσότερο γνωστός για τις έρευνές του στον τομέα της εθνομουσικολογίας, και κυρίως για το άρθρο που δημοσίευσε το 1914 μαζί με τον Έριχ Μόριτς φον Χορνμπόστελ στο «Εθνολογικό περιοδικό» [Zeitschrift für Ethnologie] με τίτλο «Συστηματική κατάταξη των Μουσικών Οργάνων. Μια προσπάθεια» [Systematik der Musikinstrumente. Ein Versuch], το οποίο τους έκανε ευρέως γνωστούς και τους καθιέρωσε έκτοτε στον τομέα της οργανολογίας. Η μελέτη αυτή, μετά από αλλεπάλληλες βελτιώσεις, αποτελεί την γνωστή «Συστηματική ταξινόμηση κατά Σαξ-Χόρνμποστελ» και, παρά τις αλλεπάλληλες κριτικές που έχει δεχτεί, εξακολουθεί να αποτελεί σίγουρα τα δημοφιλέστερο, και μάλλον και το πιο συνεπές, σύστημα ταξινόμησης ως σήμερα.

Σπούδασε Πιάνο, μουσική Θεωρία και Σύνθεση ιδιωτικά στο Βερολίνο και Ιστορία της Μουσικής στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Παρόλα αυτά, η διπλωματική του εργασία (1904) ήταν στην Ιστορία της Τέχνης (για την γλυπτική του Verrocchio). Αρχικά εργάστηκε ως κριτικός και ιστορικός τέχνης, ενώ αργότερα έγινε διευθυντής της «Συλλογής παλαιών μουσικών οργάνων» [Staatliche Instrumentensammlung] του Κρατικού Πανεπιστημίου Μουσικής του Βερολίνου, την οποία προσπάθησε να κάνει γνωστή στη μουσικολογική κοινότητα και το ευρύ κοινό. Εκεί ξεκίνησε την σταδιοδρομία του ως «οργανολόγος». Το 1913 εξέδωσε το «Λεξικό των Μουσικών Οργάνων» [Reallexicon der Musikinstrumente].

Το 1933 ο Ζαξ, όπως και ο Χορνμπόστελ, υποχρεώθηκε από το Ναζιστικό καθεστώς, λόγω της εβραϊκής του καταγωγής, να εγκαταλείψει τις εργασιακές του θέσεις. Κατέφυγε στο Παρίσι και αργότερα στη Νέα Υόρκη, όπου δίδαξε στο New York University από το 1937 έως το 1953, εργαζόμενος παράλληλα στη Δημόσια Βιβλιοθήκη [Public Library] της Νέας Υόρκης. Το 1956 ανακηρύχτηκε επίτιμος διδάκτορας του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου ενώ δόθηκε το όνομά του στην αίθουσα συναυλιών του Μουσείου Μουσικών Οργάνων.

Έγραψε βιβλία για το Ρυθμό, το Χορό και τα Μουσικά Όργανα. Σημαντικά του έργα:

Λεξικό των Μουσικών Οργάνων (1913)
“Systematik der Musikinstrumente. Ein Versuch” στο Zeitschrift für Ethnologie, Bd. 46, 1914, Nr. 4–5, σσ. 553–590 (με τον Hornbostel)
Η ιστορία των μουσικών οργάνων (1940)
The Rise of Music in the Ancient World (1943).
The Wellsprings of Music (1962)
Πέθανε στις 5 Φεβρουαρίου 1959 στη Νέα Υόρκη. Το 1983 η American Musical Instrument Society θεσμοθέτησε το ομώνυμο βραβείο, που δίνεται ετησίως σε ερευνητές με σημαντικό έργο στον τομέα της οργανολογίας.''

http://digitalschool.minedu.gov.gr/...ras/html/kef1_gymbm1_4p1/kef1_gymbm1_4p1.html
 

Attachments

  • B5481A.JPG
    B5481A.JPG
    45.2 KB · Views: 0
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Anderson, Warren D., Ethos and Education in Greek Music: The Evidence of Poetry and Philosophy (Cambridge, MA: Harvard University Press, c1966)

H κλασική μονογραφία του Anderson εξετάζει την εκπαιδευτική, ηθική και φιλοσοφική διάσταση της μουσικής των Ελλήνων από τον Πίνδαρο, τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη έως τον Πάπυρο Hibeh 13 και τον Φιλόδημο. Ο Anderson πρώτος αμφισβήτησε ως υπερβολική τη σημασία που αποδιδόταν στο Δάμωνα, στα πλαίσια της ιστορία της περί ήθους θεωρίας (π.χ. στον Abert, αλλά και στον Lasserre, βλ. τίτλο αρ. 34).

Music and Musicians in Ancient Greece (Ithaca: Cornell University Press, 1994)

To νεώτερο βιβλίο του Anderson συμπληρώνει το πρώτο, εξετάζοντας τις μαρτυρίες για την πράξη της μουσικής. Στο επίκεντρο τοποθετείται ο 5ος αιώνας π.Χ., πλαισιωνόμενος από αναφορές για τα πριν και τα μετά. Έτσι, η πραγμάτευση ακολουθεί τον ιστορικό χρόνο, από τη Λίθινη Εποχή και τους λεγόμενους ‘Σκοτεινούς Χρόνους’ (το διάστημα από το 1100 έως το 900 π.Χ.) έως την εποχή του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη.

http://www.mmb.org.gr/page/default.asp?id=1684&la=1

Διεθνής συνάντηση μουσικής: Μουσική και αρχαία Ελλάδα
5-15 Αυγούστου 1996: Πρακτικά συμποσίου

Μάριος Δ. Μαυροειδής, Christoph Stroux, Warren D. Anderson, James Diggle, Στέλιος Ψαρουδάκης, Diane Touliatos, Egert Pohlmann, Michael Maier, Ζώζη Παπαδοπούλου, Γεώργιος Αμαργιανάκης, Δημήτριος Γ. Θεμελής, Χαράλαμπος Χ. Σπυρίδης, Ευτυχία Δ. Παπανικολάου, Elias Tsimbidaros, Agostino Ziino, Marianne McDonald, John Daverio, Μάρκος Φ. Δραγούμης

Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών
1999
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Christoph Stroux
Γεννήθηκε στο Μόναχο και σπούδασε μουσικολογία στο Humboldt-Universität του Βερολίνου και στο Πανεπιστήμιο του Freiburg. Έλαβε το πτυχίο της Μουσικολογίας στο Βερολίνο το 1954 και αναγορεύτηκε σε διδάκτορα της φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου του Freiburg το 1967. Θέμα της διατριβής του: Die Musica Poetica des Magisters Heinrich Faber (1548).Από το 1954 έως το 1967 ήταν μέλος του προσωπικού του Μουσικού Λεξικού Riemann (12η έκδοση σε 3 τόμους, 1959-1967) και από το 1967 έως το 1970 ήταν βοηθός (από το 1964 και λέκτορας) στο Τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου του Freiburg. Έπειτα δίδαξε στη βαθμίδα του Senior Lecturer στα Τμήματα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Port Elizabeth (1970-1979) και του University of South Africa στην Πρετόρια (1980-1991).Από το 1992 ζει μονίμως στην Αθήνα και από το 1994 είναι υπεύθυνος για τη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη». Ο Christoph Stroux είναι μέλος της Επιστημονικής και Συμβουλευτικής Επιτροπής της Μουσικολογίας, καθώς και του περιοδικού Μουσικός Λόγος.


http://www.musicology.gr/congress/contributorsgr/stroux.html

''Το 1992 οι ανασκαφές τού καθηγητή Δ.Παντερμαλή στο Δίον έφεραν στο φως τμήμα υδραύλεως τού 1ου π.Χ αιώνα. Τρία χρόνια αργότερα, το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, υπό την επίβλεψη τού Βασίλη Καρασμάνη ξεκίνησε ερευνητικό πρόγραμμα ανακατασκευής τής υδραύλεως τού Δίου με επικεφαλής τόν καθηγητή μουσικολογίας Μάριο Μαυροειδή και (μετά τον θάνατό του ) τον μουσικολόγο Christoph Stroux.''

Διεθνής συνάντηση μουσικής: Μουσική και αρχαία Ελλάδα
5-15 Αυγούστου 1996: Πρακτικά συμποσίου

Μάριος Δ. Μαυροειδής, Christoph Stroux, Warren D. Anderson, James Diggle, Στέλιος Ψαρουδάκης, Diane Touliatos, Egert Pohlmann, Michael Maier, Ζώζη Παπαδοπούλου, Γεώργιος Αμαργιανάκης, Δημήτριος Γ. Θεμελής, Χαράλαμπος Χ. Σπυρίδης, Ευτυχία Δ. Παπανικολάου, Elias Tsimbidaros, Agostino Ziino, Marianne McDonald, John Daverio, Μάρκος Φ. Δραγούμης

Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών
1999

http://www.mmb.org.gr/page/default.asp?id=4268&la=1
 

Attachments

  • στρ.jpg
    6.1 KB · Views: 23
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''O James Diggle είναι Καθηγητής Αρχαίων Ελληνικών και λατινικών στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ και μέλος (Fellow) του Κολεγίου Κουίνς. Στις δημοσιεύσεις του περιλαμβάνονται τα έργα: "The Oxford Classical Text of Euripides" (Οξφόρδη, 1981-94), "Euripidea: Collected Essays" (Οξφόρδη, 1994) και "Theophrastus: Characters" (Κέμπριτζ, 2004). Διατέλεσε πανεπιστημιακός ρήτωρ (University orator) στο Κέμπριτζ για έντεκα χρόνια, και δημοσίευσε επιλεγμένες διαλέξεις του στο έργο "Cambridge Orations" (Κέμπριτζ, 1994). Είναι αντεπιστέλλων εταίρος της Ακαδημίας Αθηνών.''


http://www.classics.cam.ac.uk/faculty/staff-bios/research_staff/james-diggle/

Διεθνής συνάντηση μουσικής: Μουσική και αρχαία Ελλάδα
5-15 Αυγούστου 1996: Πρακτικά συμποσίου

Μάριος Δ. Μαυροειδής, Christoph Stroux, Warren D. Anderson, James Diggle, Στέλιος Ψαρουδάκης, Diane Touliatos, Egert Pohlmann, Michael Maier, Ζώζη Παπαδοπούλου, Γεώργιος Αμαργιανάκης, Δημήτριος Γ. Θεμελής, Χαράλαμπος Χ. Σπυρίδης, Ευτυχία Δ. Παπανικολάου, Elias Tsimbidaros, Agostino Ziino, Marianne McDonald, John Daverio, Μάρκος Φ. Δραγούμης

Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών
1999
 

Attachments

  • diggle.jpg
    diggle.jpg
    9.7 KB · Views: 21
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Diane Touliatos-Miliotis

Καθηγήτρια μουσικής του Πανεπιστημίου του Μισούρι. Διευθύντρια του Κέντρου για τις Ανθρωπιστικές Σπουδές
Diana- Helen Τουλιάτου
Τη διδακτορική εργασία στην ιστορική μουσικολογία ολοκλήρωσε η Diane Τουλιάτος στο Σχολείο της Μουσικής του Πανεπιστημίου του Ohio.

Ως μέλος ΔΕΠ στο Τμήμα Μουσικής στο UM-St. Louis από το 1979 και ως Ερευνήτρια στο Κέντρο Διεθνών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Michigan από το 1982, η Diane Τουλιάτου έχει επικεντρώσει τις ερευνητικές προσπάθειές της στην Ανατολική Μεσαιωνική, Αρχαία Ελληνική Μουσική, και τις Γυναίκες Συνθέτριες. Στον τομέα της μουσικολογίας, έχει επιτύχει μια παγκόσμια φήμη με τις δημοσιεύσεις της. Πιο συγκεκριμένα στην περιοχή της Μεσαιωνικής Βυζαντινής Μουσικολογίας και των γυναικών συνθετών, είναι εμπειρογνωμόνων παγκοσμίου φήμης και προσκεκλημένη ομιλήτρια σε συνέδρια και σεμινάρια πανεπιστήμιων σε όλη τη Δυτική Ευρώπη, Ελλάδα, Πολωνία, Ρωσία, και την πρώην Γιουγκοσλαβία.


Από τον Ιανουάριο του 1997 η Diana Τουλιάτου εξελέγη από τη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών της Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών του Πανεπιστημίου του Μισούρι στο Σεντ Λούις ως Διευθυντής του Κέντρου για τις Ανθρωπιστικές σπουδές.


Διεθνής συνάντηση μουσικής: Μουσική και αρχαία Ελλάδα
5-15 Αυγούστου 1996: Πρακτικά συμποσίου

Μάριος Δ. Μαυροειδής, Christoph Stroux, Warren D. Anderson, James Diggle, Στέλιος Ψαρουδάκης, Diane Touliatos, Egert Pohlmann, Michael Maier, Ζώζη Παπαδοπούλου, Γεώργιος Αμαργιανάκης, Δημήτριος Γ. Θεμελής, Χαράλαμπος Χ. Σπυρίδης, Ευτυχία Δ. Παπανικολάου, Elias Tsimbidaros, Agostino Ziino, Marianne McDonald, John Daverio, Μάρκος Φ. Δραγούμης

Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών
1999
 

Attachments

  • touliatoudianahelen.jpg
    touliatoudianahelen.jpg
    7 KB · Views: 21
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Michael Maier

Διεθνής συνάντηση μουσικής: Μουσική και αρχαία Ελλάδα
5-15 Αυγούστου 1996: Πρακτικά συμποσίου

Μάριος Δ. Μαυροειδής, Christoph Stroux, Warren D. Anderson, James Diggle, Στέλιος Ψαρουδάκης, Diane Touliatos, Egert Pohlmann, Michael Maier, Ζώζη Παπαδοπούλου, Γεώργιος Αμαργιανάκης, Δημήτριος Γ. Θεμελής, Χαράλαμπος Χ. Σπυρίδης, Ευτυχία Δ. Παπανικολάου, Elias Tsimbidaros, Agostino Ziino, Marianne McDonald, John Daverio, Μάρκος Φ. Δραγούμης

Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών
1999
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Δρ. Ευτυχία Δ. Παπανικολάου
Επίκουρος Καθηγήτρια Μουσικολογίας
Πανεπιστημίου Μαϊάμι, Οχάϊο, ΗΠΑ

Διεθνής συνάντηση μουσικής: Μουσική και αρχαία Ελλάδα
5-15 Αυγούστου 1996: Πρακτικά συμποσίου

Μάριος Δ. Μαυροειδής, Christoph Stroux, Warren D. Anderson, James Diggle, Στέλιος Ψαρουδάκης, Diane Touliatos, Egert Pohlmann, Michael Maier, Ζώζη Παπαδοπούλου, Γεώργιος Αμαργιανάκης, Δημήτριος Γ. Θεμελής, Χαράλαμπος Χ. Σπυρίδης, Ευτυχία Δ. Παπανικολάου, Elias Tsimbidaros, Agostino Ziino, Marianne McDonald, John Daverio, Μάρκος Φ. Δραγούμης

Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών
1999
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Ο καθηγητής Φιλοσοφίας του Université de Paris VIII,
Ηλίας Τσιμπιδάρος

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
REINACH THEODORE
Εκδότης ΚΑΡΔΑΜΙΤΣΑ
Χρονολογία Έκδοσης Δεκέμβριος 1999

Πρόλογος, επιμέλεια ΤΣΙΜΠΙΔΑΡΟΣ Γ. ΗΛΙΑΣ

Elias Tsimbidaros (Univ. Paris VII), Platon et la musique d’après le Pseudo Plutarque, 2006
http://calenda.revues.org/nouvelle7195.html
"Musiques, rythmes et danses dans l’Antiquité"
Brest - Université de Bretagne Occidentale
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Agostino Ziino (Palermo, 1937) è un musicologo italiano.

''Figlio del direttore d'orchestra Ottavio Ziino, presidente dell'Orchestra di Roma e del Lazio (ORL), è stato presidente della Società Italiana di Musicologia (SIdM) dal 1988 al 1994, ed attualmente è il presidente dell'Istituto Italiano per la Storia della Musica (IISM). Ha insegnato alle Università di Siena, di Napoli, e, fino al 2010, anno in cui è andato in pensione, è stato professore di Storia della musica nel corso di laurea triennale in "Discipline delle Arti, della Musica e dello Spettacolo" (DAMS) e nel corso di laurea specialistica in "Musicologia e Beni Musicali", presso l'Università degli studi di Roma Tor Vergata. I suoi studi musicologici si sono rivolti in particolar modo alla musica antica ed allo studio della Lauda. Nel 2000 ha conseguito il Premio Feltrinelli Sezione musica. È Accademico Effettivo dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia.''

http://www.123people.it/ext/frm?ti=...yRkFnb3N0aW5vX1ppaW5v&section=bing&wrt_id=366
 
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''...η κυρία Marianne McDonald, αμερικανίδα ελληνίστρια καθηγήτρια κλασικών σπουδών στο πανεπιστήμιο Irvine, στην Καλιφόρνια. Την ξέρουν αρκετοί στους φιλολογικούς κύκλους της Ελλάδας, μάλιστα συνηθίζει να λαβαίνει μέρος, σχεδόν κάθε χρόνο, στο Συμπόσιο Αρχαίου Δράματος που διοργανώνεται το καλοκαίρι στους Δελφούς. Πολλοί περισσότεροι ελληνιστές την ξέρουν στο εξωτερικό. Σίγουρα χιλιάδες ασχολούμενοι με τα ελληνικά κλασικά κείμενα, ξένοι ή έλληνες, βρήκαν στο έργο της σανίδα σωτηρίας, πολλές φορές. [...]

...ο Ίβυκος, που δημιουργήθηκε με το ηλεκτρονικό πρόγραμμα TLG, που σημαίνει Thesaurus Linguae Graecae. Περιέχει τα άπαντα των ελλήνων συγγραφέων, από τον 8ο αιώνα π.Χ. μέχρι το 16ο μ.Χ αιώνα. Για να δημιουργηθεί χρειάστηκαν 28 χρόνια, από το 1972 μέχρι το 2000. Επειδή το σχεδίασε και το υλοποίησε η κ. ΜcDonald, χρειάστηκαν και τα ανάλογα χρόνια από τη ζωή της, τα καλύτερά της χρόνια δηλαδή, αφού όταν το ξεκίνησε ήταν μόλις απόφοιτη αρχαίας ελληνικής φιλολογίας.

Στον Ίβυκο περιέχονται 76 εκατομμύρια τύποι λέξεων της αρχαίας, ελληνιστικής και μεσαιωνικής ελληνικής γλώσσας σε κείμενα από τον Ομηρο μέχρι το Γεώργιο Φραντζή στην τουρκοκρατία.

Το "TLG Project" ξεκίνησε με την καθοδήγηση του καθηγητή Theodore F. Brunner, ο οποίος διηύθυνε το "TLG" από το 1972 μέχρι το 1998, οπότε συνταξιοδοτήθηκε από το Πανεπιστήμιο της Irvine. Η προσπάθεια είχε τη συμπαράσταση του David W. Packard, που με το επιτελείο του κατασκεύασαν την αναγκαία τεχνολογική υποδομή. Έπρεπε να γίνει η δουλειά από την αρχή. Δεν υπήρχε κάτι έτοιμο. Έπρεπε να γίνει δηλαδή η καταγραφή, η διόρθωση, η ανεύρεση και η επεξεργασία των αρχαίων ελληνικών κειμένων. Το πιο δύσκολο κομμάτι ήταν η εξεύρεση. Πάπυροι και περγαμηνές από ολόκληρη τη Γη φωτογραφήθηκαν και στάλθηκαν στο Πανεπιστήμιο. Τα έργα των Ελλήνων συγγραφέων έπρεπε να δακτυλογραφηθούν λέξη λέξη, καθώς η χρήση scanner δεν ήταν διαδεδομένη ακόμη. Το αποτέλεσμα είναι ένας δίσκος 11.000 έργων και 3.000 συγγραφέων που συγκροτούν μια βάση δεδομένων 76.000.000 ξεχωριστών τύπων ελληνικών λέξεων, ένα cd 614 MB, που ο καθένας μπορεί να βάλει στο pc του και να διαβάσει όλα τα έργα των αρχαίων, ελληνιστικών, μεσαιωνικών και βυζαντινών συγγραφέων στο πρωτότυπο.

Ετσι δημιουργήθηκε η μεγαλύτερη, ίσως, ψηφιακή τράπεζα κειμενικών δεδομένων του κόσμου, που περιέχει τα μείζονος σημασίας έργα για την ανάπτυξη της δυτικής σκέψης. Σήμερα, διευθυντική θέση στο πρόγραμμα κατέχει και μια Ελληνίδα, η καθηγήτρια κ. Μαρία Παντελιά.

Για το εγχείρημα αυτό απαιτήθηκε και ένα τεράστιο ποσό χρημάτων. Η κυρία MacDonald κατέθεσε για τον σκοπό αυτόν στο Πανεπιστήμιο με την έναρξη του προγράμματος, ένα εκατομμύριο δολλάρια.''

Διονύση Βίτσου

http://vitsos.blogspot.com/2007/09/blog-post.html
 

Attachments

  • mcdonald.jpg
    mcdonald.jpg
    51.7 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Φύλακας μιας ανεπανάληπτης «κιβωτού» της Ελληνικής Γραμματείας, που πλέον «διαχέεται» σε όλο το Διαδίκτυο, η κυρία Μαρία Παντελιά δραστηριοποιείται κυριολεκτικά στην άλλη άκρη του πλανήτη.
Πρόκειται για μια βέρα Αθηναία, που μεγάλωσε στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου και αποφοίτησε από το Αρσάκειο. Όμως, εδώ και 27 χρόνια ζει στην Καλιφόρνια, όπου εργάζεται ως Καθηγήτρια Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της πόλης Irvine. Από το 1996, διευθύνει το πρόγραμμα Thesaurus Linguae Graecae (TLG), του «Θησαυρού της Ελληνικής Γλώσσας», που επιτρέπει με τη βοήθεια της πληροφορικής τον εντοπισμό οποιασδήποτε εμφάνισης κάθε λέξης της ελληνικής γλώσσας μέσα στα συμφραζόμενα. Η κ. Παντελιά μίλησε αποκλειστικά στο ΑΘΗΝΑ984FreePress, με την ευκαιρία της συμμετοχής της στο 2ο Συνέδριο του Δήμου Αθηναίων, «Η Ελλάδα στον κόσμο, Βυζαντινές Σπουδές», το οποίο συγκέντρωσε επιστήμονες από όλο τον κόσμο.



— Τι ακριβώς είναι το TLG;
— Είναι ένα πρόγραμμα ψηφιοποίησης όλων των ελληνικών κειμένων που έχουν διασωθεί από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Ξεκίνησε το 1972, σε μία εποχή που οι φιλόλογοι δεν ήξεραν καν τη χρήση της ηλεκτρικής γραφομηχανής. Η Marianne McDonald, φοιτήτρια τότε στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, διέθεσε για τον σκοπόν αυτόν ένα εκατομμύριο δολάρια, ποσό αστρονομικό για εκείνη την εποχή, και έτσι δημιουργήθηκε το Ινστιτούτο και άρχισε το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Σήμερα, έχουμε ψηφιοποιήσει όλα τα κείμενα από τον Όμηρο μέχρι την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως τον 15ο αιώνα και πλέον συνεχίζουμε με κείμενα που ξεπερνούν αυτό το χρονικό όριο. Το 60% των κειμένων που έχουμε είναι απ’ τη Βυζαντινή περίοδο. Υπάρχουν πολλά κενά γιατί από εκείνη την περίοδο δεν διαθέτουμε πολλές έγκριτες εκδόσεις. Και αυτό ακριβώς επισημάνθηκε στο 2ο Συνέδριο του Δήμου Αθηναίων.

— Πώς έφθασε η Marianne McDonald να εμπνευσθεί και να εμψυχώσει αυτό το φιλόδοξο σχέδιο;
— Είναι η κόρη του ιδρυτή της εταιρείας Zenith. Ήθελε να γράψει τη διατριβή της με θέμα «Όροι ευτυχίας στον Ευριπίδη». Υπήρξαν, στο παρελθόν, στο εξωτερικό —και κυρίως στην Ευρώπη— πολλές αποτυχημένες προσπάθειες καταγραφής των εκατομμυρίων λέξεων της ελληνικής γλώσσας. Έτσι, το 1972 η Marianne McDonald σκέφτηκε ότι με τα κομπιούτερ που υπήρχαν εκείνη την εποχή —που δεν ήταν τα micro computer που γνωρίζουμε εμείς σήμερα— θα μπορούσε να γίνει καλύτερα η καταγραφή των κειμένων. Μία άλλη ευτυχής συγκυρία ήταν ότι ο πρώτος Διευθυντής του Κέντρου, που ήταν καθηγητής Κλασικών Σπουδών, υπήρξε συμφοιτητής του David Packard, του γιου του συνιδρυτή της εταιρείας Hewlett-Packard, και μέσω αυτής της προσωπικής τους γνωριμίας, τον έπεισε να ασχοληθεί με το πρόγραμμα.
Τροποποίησε, λοιπόν, έναν υπολογιστή που είχε ήδη η εταιρεία, τον HP-1000, για να μπορεί να διαβάζει ελληνικά. Και αυτό ήταν κάτι το πρωτοποριακό και απίστευτο συγχρόνως για την εποχή, γιατί τότε οι υπολογιστές δεν μπορούσαν να «διαβάσουν» ελληνικά! Επίσης, δημιούργησε μια σειρά προγραμμάτων, τα οποία είχαν τη δυνατότητα να επεξεργάζονται την ελληνική γλώσσα.
Έφτιαξε στην ουσία έναν κώδικα που επέτρεπε στο πρόγραμμα να καταγράφει τα κείμενα με λατινικούς χαρακτήρες και αυτοί κατόπιν να μετατρέπονται σε ελληνικούς. Αυτός ήταν ο λεγόμενος «Κώδικας Β», ο οποίος χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα.
Το 1985, με τη βοήθεια του ιδίου, το TLG κυκλοφόρησε τον πρώτο ψηφιακό δίσκο στην ιστορία των υπολογιστών που δεν περιείχε μουσική. Περιείχε ελληνικά κείμενα! Εκτός απ’ αυτό, δημιούργησε έναν μικρό υπολογιστή — λένε μάλιστα ότι τον έφτιαξε στο γκαράζ του σπιτιού του— ο οποίος είχε τη δυνατότητα να διαβάζει τα συγκεκριμένα CD του TLG. Οπότε, τα πανεπιστήμια μπορούσαν να αγοράσουν αυτό το κομπιούτερ, αλλά και το CD, και έτσι να έχουν πρόσβαση σε όλα τα κείμενα που είχε ψηφιοποιήσει το Ερευνητικό μας Κέντρο. Τότε, ήταν περίπου 50 εκατομμύρια ελληνικές λέξεις. Τώρα πια δεν βγάζουμε CD, καθώς όλο το υλικό βρίσκεται στο Διαδίκτυο, στη διεύθυνση www.tlg.uci.edu. Έχουμε τώρα 105 εκατομμύρια ελληνικές λέξεις*, 3.962 συγγραφείς και περίπου 15.000 κείμενα.

— Πόσα άτομα βρίσκονται πίσω από αυτή την προσπάθεια;
— Έχουμε οκτώ ερευνητές και προγραμματιστές. Η ψηφιοποίηση γίνεται στην Κίνα. Στέλνουμε μέσω ταχυδρομείου τα βιβλία και οι Κινέζοι, που δεν ξέρουν ελληνικά, καταγράφουν τα κείμενα. Όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα έστειλαν δείγματα στην Κορέα, στις Φιλιππίνες και στην Ελλάδα, για να δουν ποιος θα κάνει τα περισσότερα λάθη. Οι Έλληνες έκαναν τα περισσότερα, γιατί διάβαζαν τα κείμενα, θεωρούσαν ότι κάτι δεν ήταν σωστό και το διόρθωναν. Είχαν άποψη για τα κείμενα, ενώ οι άλλοι δεν είχαν, απλώς έγραφαν ό,τι έβλεπαν. Γι’ αυτό και τα τελευταία 20 χρόνια, η πληκτρολόγηση γίνεται στην Κίνα. Επίσης ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η δακτυλογράφηση γίνεται στα λατινικά και, όταν εμείς παίρνουμε τα κείμενα, τα μετατρέπουμε στα ελληνικά.

— Πώς είναι να ζει μια Αθηναία επί τόσα πολλά χρόνια στην Αμερική;
— Η Καλιφόρνια μου θυμίζει πολύ τη χώρα μας. Υπάρχει εκεί μεγάλη ελληνική κοινότητα. Ο καιρός και το φυσικό περιβάλλον της μοιάζει πολύ με της Αθήνας, αλλά από την άποψη της κουλτούρας τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Είναι μάλλον φανερό πως μετά από τόσα χρόνια στην Αμερική νιώθω πιο άνετα εκεί.

— Πώς βλέπετε σήμερα την Αθήνα; Πόσο πολύ έχει αλλάξει;
— Όταν ήμουν φοιτήτρια, η Αθήνα ήταν μια κάπως διαφορετική πόλη, οι ανθρώπινες σχέσεις πολύ πιο στενές. Παρόλο όμως που σήμερα η Αθήνα έχει εξελιχτεί σε μια μεγαλούπολη, δεν μπορώ να βρω ιδιαίτερες αλλαγές.

* 105 εκατομμύρια ελληνικές λέξεις σημαίνει ότι το σύνολο των έργων που έχει καταγράψει το TLG περιέχει 105.000.000 λέξεις, όπως το κείμενο της συνέντευξης έχει συνολικά 693 λέξεις ή το συνολικό έργο του Σέξπιρ 884.647 λέξεις.''

Συνέντευξη στην Αγάθα Ζαρακοβίτου
http://lexilogia.gr/forum/showthrea...Συνέντευξη-της-Μαρίας-Παντελιά-στη-City-Press
 

Attachments

  • image003.jpg
    image003.jpg
    25.8 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
John Daverio
Musicologist. (1953-2003)

(Chair, Department of Music History and Literature, Boston University, USA)

''Daverio died under mysterious circumstances, drowning in the Charles River at the age of 48. It remains unclear whether his death was accident or suicide, though foul play has been ruled out. Some have noted an unfortunate irony in the manner of Daverio's death, as Robert Schumann attempted suicide in 1854 by throwing himself into the Rhine river, and Daverio was among the world's leading Schumann scholars.''
 

Attachments

  • Ν.gif
    17.2 KB · Views: 20
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Δραγούμης Μάρκος Φ.
(Αθήνα 1934). Διακεκριμένος μουσικολόγος, μουσικογράφος και παιδαγωγός, με μεγάλη κατάρτιση και σημαντική προσφορά στον τομέα της μουσικοϊστορικής διδασκαλίας και της εθνομουσικολογικής έρευνας.
 

Attachments

  • 8818.jpg
    8818.jpg
    32.1 KB · Views: 20
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Εθνομουσικολογική έρευνα σε κοινότητες του Ινδικού Καυκάσου. Γιάννης Μανωλιδάκης
(Καλάς)
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Ο Γιάννης Τζεδάκις φοίτησε στο ιστορικό και αρχαιολογικό τμήμα της φιλοσοφικής σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών, συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου (ινστιτούτο αρχαιολογίας), με υποτροφία του βρετανικού συμβουλίου και το 1980 ανακηρύχθηκε διδάκτορας γραμμάτων και ανθρωπιστικών σπουδών του πανεπιστημίου της Σορβόννης για το συνολικό του έργο (doctorat sur dossier).


Εργάστηκε ως επιμελητής αρχαιοτήτων και στη συνέχεια ως προϊστάμενος στην εφορεία προϊστορικών και κλασικών αρχαιοτήτων δυτικής Κρήτης. Ακολούθως, ως προϊστάμενος στην εφορεία προϊστορικών και κλασικών αρχαιοτήτων Κυκλάδων και τέλος ως προϊστάμενος στην εφορεία προϊστορικών και κλασικών αρχαιοτήτων δυτικής Κρήτης.


Τη διετία 1978-1979 διετέλεσε διευθυντής του αρχαιολογικού μουσείου Ηρακλείου και της εφορείας προϊστορικών και κλασικών αρχαιοτήτων Ηρακλείου (παράλληλα με την δυτική Κρήτης), ενώ από το 1982 έως και το 1990 ήταν διευθυντής προϊστορικών και κλασικών αρχαιοτήτων στο υπουργείο Πολιτισμού. Τα έτη 1992-1993 ήταν προϊστάμενος της εφορείας σπηλαιολογίας-παλαιοανθρωπολογίας, ενώ από το 1993 έως και το 1997, διετέλεσε διευθυντής προϊστορικών και κλασικών αρχαιοτήτων στο υπουργείο Πολιτισμού και τέλος τα έτη 1997-1998, ήταν γενικός διευθυντής αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού.''

http://rethemnosnews.gr/2011/06/2011-06-05-23-22-30/

Τζεδάκις Γ., 1970 "Μινωικός κιθαρωδός", AAA, III, 111-112.
 

Attachments

  • 11-tzedakis.jpg
    11-tzedakis.jpg
    14.1 KB · Views: 20
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
''Ο Νικόλαος Πλάτων (* 8 Ιανουαρίου 1909 Κεφαλονιά - 28 Μαρτίου 1992 Αθήνα) ήταν Έλληνας προϊστορικός αρχαιολόγος. Διενήργησε ανασκαφές στον κάτω Ζάκρο της Κρήτης και πρότεινε στο Συνέδριο Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Αμβούργου το 1958 ένα διαφορετικό σύστημα χρονολόγησης του μινωικού πολιτισμού στηριγμένο κυρίως στις μεταβολές του ανακτορικού συστήματος με την εναλλακτική χρονολογική αλληλουχία: Προανακτορική (ΠM I–MM I), Πρωτοανακτορική (MM I–MM III), Νεοανακτορική l (MM III–ΥΜ II [ΥΜ IIIa στην Κνωσσό]) και Μεταανακτορική (ΥΜ III). Η ακαδημαϊκή κοινότητα αποδέχθηκε το νέο χρονολογικό σχήμα χωρίς ωστόσο να απορρίψει το σχήμα που είχε προτείνει ο Άρθουρ Έβανς.''

Platon, N., Minoiki Lyra, Charisterion eis A.K. Orlandon G (1966) 208 ff.
 

Attachments

  • 4714_ph1.jpg
    4714_ph1.jpg
    10.2 KB · Views: 0
Top