[Ερώτηση] Επιτάφιος της Παναγίας

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#1
π. Μάξιμε την ευχή σας!
έχω μια ερώτηση για εσάς...
Στο θέμα περί της νυχτερινής Ακολουθίας και της Αποδόσεως του Πάσχα γράψατε μεταξύ άλλων:
" Γι᾿ αὐτό πάντα θά ἰσχύει ἡ ἀπαγόρευση τοῦ Τ.Μ.Ε. (σελ. 306, 307 ὑποσ. 4), ἤτοι τῆς Μ.τ.Χ.Ε., ἀλλά καί τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, γιά «Ἐπιτάφιο τῆς Παναγίας» μέ κουβούκλια στολισμένα καί περιφορές.

Γνωρίζω ότι σε νησιά του Αιγαίου μεταξύ αυτών και η Λήμνος απ¨όπου έλκω την καταγωγή μου, στολίζουν και περιφέρουν Επιτάφιο της Παναγίας
μάλιστα, η φυλάδα με βάση την οποία γίνονται όλα αυτά είναι παλαιότερη έκδοση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων... εχουν πέσει δε στα χέρια μου και νεώτερες τέτοιες εκδόσεις με φωτογραφίες που δείχνουν ότι η τελετη τελείται ακόμα και τώρα...
Και κάτι άλλο: στη Λήμνο, όταν μια ενορία θέλει να παραγγείλει Επιτάφιο της Παναγίας, τον παραγγέλνει στο Αγ. Ορος, και οι Αγιορείτες Πατέρες το φτιάχνουν...
Από εσάς όμως διαβάζω ότι κάτι τέτοιο απαγορεύεται....
Μπορείτε να μου δώσετε λίγες παραπάνω εξηγήσεις;

Εύχεσθε
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2
π. Μάξιμε την ευχή σας!
έχω μια ερώτηση για εσάς...
Στο θέμα περί της νυχτερινής Ακολουθίας και της Αποδόσεως του Πάσχα γράψατε μεταξύ άλλων:
" Γι᾿ αὐτό πάντα θά ἰσχύει ἡ ἀπαγόρευση τοῦ Τ.Μ.Ε. (σελ. 306, 307 ὑποσ. 4), ἤτοι τῆς Μ.τ.Χ.Ε., ἀλλά καί τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, γιά «Ἐπιτάφιο τῆς Παναγίας» μέ κουβούκλια στολισμένα καί περιφορές.

Γνωρίζω ότι σε νησιά του Αιγαίου μεταξύ αυτών και η Λήμνος απ¨όπου έλκω την καταγωγή μου, στολίζουν και περιφέρουν Επιτάφιο της Παναγίας
μάλιστα, η φυλάδα με βάση την οποία γίνονται όλα αυτά είναι παλαιότερη έκδοση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων... εχουν πέσει δε στα χέρια μου και νεώτερες τέτοιες εκδόσεις με φωτογραφίες που δείχνουν ότι η τελετη τελείται ακόμα και τώρα...
Και κάτι άλλο: στη Λήμνο, όταν μια ενορία θέλει να παραγγείλει Επιτάφιο της Παναγίας, τον παραγγέλνει στο Αγ. Ορος, και οι Αγιορείτες Πατέρες το φτιάχνουν...
Από εσάς όμως διαβάζω ότι κάτι τέτοιο απαγορεύεται....
Μπορείτε να μου δώσετε λίγες παραπάνω εξηγήσεις;

Εύχεσθε
Κατ᾿ ἀρχήν νά παρακαλέσουμε τούς καλούς συντονιστάς νά μετονομάσουν τόν τίτλο σέ: "Επιτάφιος της Παναγίας" μέ δημιουργό chanendes.
Προβλέπω νά ἔχει πολύ ἐνδιαφέρον.

1) Ἡ ἀπαγόρευση τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου καί τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος εἶναι σαφής.
2) Ἡ συγκεκριμένη τελετή σαφῶς ἔχει τοπική -Ἱεροσολυμίτικη- προέλευση, γίνεται στόν τάφο τῆς Παναγίας καί ἄς μείνει ἐκεῖ. Ἐκεῖ ὄντως ἔχει νόημα καί ἀξία. Παραπέρα χάνει...
3) Θά μοῦ πεῖτε ὅτι καί τό "Δεῦτε λάβετε φῶς" εἶναι ἐκτός Τυπικοῦ, κι ὅμως ἐπικράτησε, ὡς ἀπομίμηση τῆς τελετῆς τοῦ Ἁγίου Φωτός στόν Πανάγιο Τάφο.
Δέν εἶναι ὅμως τό ἴδιο τελετουργικό.
4) Τό ἱεροσολυμίτικο τυπικό ὄντως ἐπικράτησε παντοῦ. Σέ ὁρισμένα ὅμως χρειάζεται διακριτική αὐτοσυγκράτηση. Νά ξεχωρίζουμε τά τοπικά.
5) Μέ τήν ἀνοχή τῶν ἐκασταχοῦ Ἀρχιεπισκόπων καί Μητροπολιτῶν -καί μέ τήν συμμετοχή τους- τελεῖται ὁ Ἐπιτάφιος τῆς Παναγίας.
6) Μιά πιό συγκρατημένη τελετή στά πλαίσια τῆς Λιτῆς τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς Παναγίας (ὅπως προτείνει ὁ Καθηγητής κ. Ἀριστ. Πανώτης σέ ἔκδοσή του), χωρίς κουβούκλια καί περιφορές -πού θυμίζουν ἀκριβῶς Μ. Παρασκευή- θά ἦταν ἴσως ἀνεκτή.
Ἄς ποῦν καί ἄλλοι τή γνώμη τους, ὅταν θά ἀνοίξει τό θέμα.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#4
Π. Μάξιμε ευχαριστώ για την διευκρινιση, γιατί εδώ και καιρό τα έχω , και ένοιωθα ασεβής που δεν τα έψαλλα, διότι έμαθα ότι τα λένε σε κάποιους Ναούς.
Επισυνάπτω την 1η σελίδα
Βασίλης Κιαμηλίδης Βέροια.
 

Attachments

dimitris

Παλαιό Μέλος
#6
Είχα ακούσει ότι τα εγκώμια της Θεοτόκου ψάλλονται μόνο στη Γεσθημανή.
Τελευταία όμως ψάλλονται και σε όλες τις εκκλησίες που εορτάζουν τον 15αύγουστο.
Τι λέτε περί τούτου; Είναι σωστό;
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#8
Ευχαριστώ Δημήτρη.

Τελικά με αυτά που γίνονται γύρω μας είμαστε για τα "πανηγύρια".
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#9
Μέχρι τώρα δεν είχα παρευρεθεί στα εγκώμια της Θεοτόκου. Είχα διαβάσει αυτό περί της απαγορεύσεως, αλλά δεν έδινα σημασία, γιατί πίστευα πως ήταν μια συνήθεια η οποία αφορούσε το παρελθόν.

Η πραγματικότητα με διέψευσε.

Τα διάβασα όλα αυτά που γράψατε εδώ. Είναι εντελώς κατατοπιστικά. Ήξερα από πριν πως καλύτερη ενημέρωση σχετικά με το θέμα δεν επρόκειτο να βρω, παρά μόνο στο analogion.com. Δεν θέλω να γράψω περισσότερα και για συγκεκριμένα μέλη αφού ο ...έπαινος, έκλυτον την ψυχήν απεργάζεται και νωθροτέραν προς τα καλά ! :)

Πάντως προσπαθώ να βρω ελαφρυντικά για την εν λόγω ακολουθία των εγκωμίων της Θεοτόκου.
Εάν για παράδειγμα είμαστε σε μία ενορία στην οποία βλέπουμε πως ενώ το εκκλησίασμα έρχεται στις παρακλήσεις και η εκκλησία είναι γεμάτη, στον εσπερινό της κοιμήσεως είναι άδεια τι θα κάναμε;

Ίσως κάπως έτσι να σκέπτονται οι ιερείς, οι προϊστάμενοι των ναών και στην προσπάθειά τους να φέρουν τον κόσμο στο ναό αποφασίζουν να εμπεριέχονται και τα εγκώμια στην ακολουθία, του εσπερινού για παράδειγμα.

Ναι διαφωνώ και εγώ με τα εγκώμια της Θεοτόκου όχι μόνο επειδή το Τ.Μ.Ε το απαγορεύει αυστηρώς. Αλλά και επειδή υπάρχουν τόσες ακολουθίες την κάθε μέρα που τις παραλείπουμε, μα και από αυτές που λέμε τα μισά ίσως και περισσότερα τα αφαιρούμε, και τώρα να προσθέτουμε κάτι το οποίο απαγορεύεται;

Όμως δεν υπάρχει και ...οικονομία; σε μια εποχή δύσκολη σαν και αυτή που ζούμε. Που βλέπουμε όλο και λιγότερους ανθρώπους να πηγαίνουν εκκλησία; Η στάση σας (του χριστιανού με το διακόνημα του ιεροψάλτη) πια θα ήταν σε μια ανάλογη περίπτωση; Να εναντιωθείτε στον ιερέα, ή να του αναφέρετε τη διαφωνία αλλά να κάνετε υπακοή στο τέλος, ή τι;
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#10
Ευχαριστώ στον Πατέρα Μάξιμο που μας το έβαλε το θέμα στην σειρά. Όπως είπε, "Ἡ ἀπαγόρευση τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου καί τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος εἶναι σαφής." Και αυτό διότι μας το γράφει ρητώς το Τ.Μ.Ε. του Βιολάκη.

Θυμάμαι από μικρός (και ακόμα το κάνει) ο πατέρας μου έκανε μια μικρή "αγρυπνία" την παραμονή της Παναγίας. Και τι λέγαμε; Αρχίζαμε, φυσικά με τον Μέγα Εσπερινό της Κοιμήσεως. Μετά το "Δι' ευχών", έβαλε αμέσως "Ευλογητός" και έψαλλε την Μικρή Παράκληση. Μετά από την Παράκληση, έκανε ένα κήρυγμα περί της εορτής, περί της Παναγίας, περί της Κοιμήσεώς της, και τελείωνε το πρώτο μέρος της αγρυπνίας με το να πάνε όλοι στο κοινοτικό κέντρο για ένα ελαφρό και νηστήσιμο κέρασμα από τις κυρίες της Φιλοπτώχου Αδελφότητος. (Φακί, λαχανικά, ψωμί, κλπ.) Τέλος, πηγαίνανε όλοι πίσο στον Ναό και έψαλλε τους Χαιρετισμούς. Αλλά, ΠΟΙΟΥΣ Χαιρετισμούς; Τους Χαιρετισμούς ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ, όπου ο κάθε Απόστολος, εκεί δίπλα στον τάφο της Παναγίας, λέει τις σκέψεις του και τα δικά του εγκώμια για την Παναγία. Το κείμενο είναι πολύ συγκινητικά και άρμοζε πολύ ωραία με την όλη βραδειά, η οποία τελείωνε γύρω στις 11:30 τα μεσάνυχτα.

Και τελέσαμε την αγρυπνία μας χωρίς επιτάφιο, χωρίς κουβούκλιο, χωρίς περιφορές, και χωρίς πυροτεχνήματα.

Με όλα αυτά που γίνονται σήμερα σχετικά μ' αυτή την εορτή, νομίζω μερικοί το παρακάνουνε κάπως, δεν νομίζετε;

Απόστολος
 
#11


4) Τό ἱεροσολυμίτικο τυπικό ὄντως ἐπικράτησε παντοῦ. Σέ ὁρισμένα ὅμως χρειάζεται διακριτική αὐτοσυγκράτηση. Νά ξεχωρίζουμε τά τοπικά.
5) Μέ τήν ἀνοχή τῶν ἐκασταχοῦ Ἀρχιεπισκόπων καί Μητροπολιτῶν -καί μέ τήν συμμετοχή τους- τελεῖται ὁ Ἐπιτάφιος τῆς Παναγίας.


Στο Καρλόβασι της Σάμου πανηγυρίζει ο Μητροπολιτικός Ναός Κοιμήσεως.
Ο εσπερινός σύμφωνα με το Μηναίο μέχρι τα αναγνώσματα.
Στα απόστιχα λέγονται τα προσόμοια "Ότε εκ του οίκου σου νεκράν" και δοξαστικό "Σε την αγνώς τεξαμένην" κατά το "Σε τον αναβαλλόμενον" και ακολουθούν τα εγκώμια κλπ και τέλος περιφορά του Επιταφίου. Των εκδηλώσεων προεξάρχει ο εκάστοτε Μητροπολίτης.
Ο αείμνηστος δάσκαλός μας Ματθαίος Ανδρέου έκανε χορωδία για τα εγκώμια αλλά και για την λειτουργία. Τρίφωνα Λειτουργικά Γ. Παχτίκου από τη Νέα Ανθολογία του Εμμ. Βαμβουδάκη.
Το 1971 προσεκλήθη ο Άρχων Θρ. Στανίτσας, μα ο τότε Σάμου Παντελεήμων Χρυσοφάκης (ύστερον Θεσσαλονίκης) ΔΕΝ ΕΠΕΤΡΕΨΕ ΝΑ ΨΑΛΛΕΙ!
Καλή δύναμη στο κουμπαράκι μου Κώστα Γιαννούτσο, και στον λαμπαδάριό του και Αρχιμουσικό της Φιλαρμονικής Μπάμπη Κοτζαμάνη (μαθητές Ανδρέου).
Μην ξεχνάμε ότι η Σάμος ανέδειξε Πατριάρχες Ιεροσολύμων και ο Βαμβουδάκης υπήρξε πρωτοψάλτης του Παναγίου Τάφου.
 

Attachments

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#13
Στην ενορία που ψάλλω στις άνω Αρχάνες στο Ηράκλειο, εδώ και χρόνια γίνεται επίσημος επιτάφιος της Θεοτόκου με εγκώμια, κουβούκλιο, περιφορά κλπ. Ενώ έχω αναφέρει την απαγόρευση του τυπικού και τους λόγους, θεωρείται αδύνατον μετά από τόσα χρόνια να σταματήσει αυτή η παράδοση. Συν τοις άλλοις, θα πρέπει να πάρω μέρος σε αυτό, αφού τα εγκώμια πρέπει να ψαλλούν από την χορωδία μου:(. Τι να πω, αυτά δεν μας σώζουν και ας ελπίσω να μην μας καταδικάσουν...
 
#15
Γιατί;;;
διαφωτίστε μας...
Φίλε συνονόματε,
Δεν υπάρχει γιατί! Έτσι θέλω εγώ! Δεσπότης είμαι! :D
Ένας από τους ιερείς που ήξερε(;) μουσικά είχε μαζέψει τους παρατρεχάμενούς του και είχε φτιάξει χορωδία (=κοροϊδία - παρωδία) και μάλλον τού 'χε βάλει λόγια. Έψαλε λοιπόν η χορωδία. (Τα ανοιξαντάρια όπου το μέλος ... σήκωνε, πχ στο αλληλούϊα τά 'λεγαν πρίμο - σεγόντο, Σακελλαριδιστί:D)! Και τον άρχοντα δεν θα τον πλήρωνε ο Ναός αλλά οι μερακλήδες που τσοντάρησαν... (ψαλμωδία ... ρεφενέ, έχεις ξανακούσει;:D) -Απ' ότι ξέρω, ο άρχων πληρώθηκε και μάλλον έψαλλε σε ένα κοντινό χωριό.
Πρωτεργάτης αυτής της κίνησης να προσκληθεί ο άρχων υπήρξε ο αείμνηστος δάσκαλός μου Μ. Ανδρέου που είχε έρθει από τον Καναδά για διακοπές - ήταν εγκατεστημένος εκεί από το 1960.
Του πρότειναν να ψάλλει, και τους είπε να καλέσουμε τον Στανίτσα! Εγώ ήμουν τότε στρατιώτης και έλαβα γράμμα από τον άρχοντα αν μπορούσα να πάρω άδεια για να πάω μαζί του! Το γράμμα βέβαια φυλάσσεται σαν κειμήλιο.
 
#16
Στοχασμοί του Δεκαπενταύγουστου


Ο Επιτάφιος και τα εγκώμια της Παναγίας

Όταν οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί μιλούμε για «Επιτάφιο» και «Εγκώμια», αμέσως ο νους μας πηγαίνει συνήθως στη Μεγάλη Παρασκευή, όπου το πλήθος των πιστών έρχεται να προσκυνήσει μέσα στο ανθοστόλιστο κουβούκλιο το εικονιζόμενο Σώμα του Χριστού. Υπάρχει όμως σε πολλά μέρη του Ορθοδόξου κόσμου η ευλαβής συνήθεια να στολίζουν ανάλογο κουβούκλιο με άνθη την ημέρα του Δεκαπενταύγουστου, και μέσα εκεί να αποθέτουν εικόνα Κοιμήσεως της Παρθένου, και να της ψάλλουν επίσης Εγκώμια με συντριβή και κατάνυξη που θυμίζει τις πένθιμες ώρες της Μεγάλης Παρασκευής. Έτσι κάνουν συνήθως σε πολλά Ορθόδοξα Μοναστήρια, αφού είναι γνωστή η ιδιαίτερη ευλάβεια των Ορθοδόξων Μοναχών προς το πάνσεπτο πρόσωπο της Αειπαρθένου, στην οποία άλλωστε έχουν αφιερώσει κι ολόκληρο το Άγιον Όρος ως αποκλειστικά δικό Της περιβόλι.

Επειδή όμως αυτό το ευλαβικό έθιμο δεν είναι ευρύτερα γνωστό ανάμεσα στα πλήθη των πιστών μας, είναι πολύ φυσικό ορισμένοι να παραξενεύονται, κι ίσως ακόμη και να σκανδαλίζονται, βλέποντας τον Επιτάφιο της Παναγίας. Από τότε μάλιστα που αυτό το έθιμο άρχισε να παρουσιάζεται, έστω και σποραδικά, και εδώ στην Αυστραλία, όπως π.χ. στο Μοναστήρι της Μεταμορφώσεως (Earlwood N.S.W), η ανάγκη να εξηγήσουμε μερικα βασικά πράγματα γύρω απ' αυτό το θέμα, γίνεται ακόμη πιο επιτακτική.

Η πρώτη εντύπωση του πιστού που θα μπει στο Ναό και θα δει για πρώτη φορά σε εικόνα το σώμα της Θεοτόκου να βρίσκεται τοποθετημένο σε προσκύνηση μέσα σε μεγαλόπρεπο ανθοστόλιστο κουβούκλιο, δε χωρεί αμφιβολία πως θα είναι η έκπληξη και η απορία. Γιατί, δικαιολογημένα, θα διερωτηθεί: Καλά, ο Χριστός είναι Θεός, και ο Επιτάφιος Θρήνος έρχεται με κάθε θεολογική νομιμότητα να πλαισιώσει όχι μονάχα την οφειλετική προσκύνηση προς το πανάχραντο Σώμα του Κυρίου, αλλά και να εκφράσει λατρευτικά το φρικτό δέος γης και ουρανού μπροστά στο ανήκουστο θέαμα ενός Θεού σαβανωμένου. Φυσικό λοιπόν είναι η Εκκλησία έναν τέτοιο καινοφανή και ανήκουστο «ενταφιασμό» να τον υμνεί ως την άκρα του Θεού συγκατάβαση:

Η Ζωή εν τάφω κατετέθης, Χριστέ,

Και Αγγέλων στρατιαί εξεπλήττοντο,

συγκατάβασιν δοξάζουσαι την Σην.

Ερωτάται όμως ύστερ' απ' όλα αυτά: Δικαιολογείται ανάλογη έκπληξη μπροστά στην Κοίμηση της Παναγίας, για να στολίζουμε και γι' αυτήν Επιτάφιο και να ψάλλουμε Εγκώμια; Δεν ήταν Αυτή άνθρωπος σαν εμάς; Δεν ήταν φυσικό να πεθάνει και να ενταφιασθεί όπως όλα τα άλλα δημιουργήματα, αφού κι η ίδια δεν είχε συλληφθεί ασπόρως; Γιατί να δώσουμε τέτοια έμφαση στην Κοίμησή Της; Γιατί να προσκυνήσουμε λατρευτικά το νεκρο σώμα Της, τοποθετώντας το έτσι σχεδόν στην ίδια βαθμίδα με το πανάχραντο Σώμα του Θεανθρώπου;

Τα ερωτήματα αυτά εκ πρώτης όψεως είναι και εύλογα και φυσικά, γι' αυτό και φαίνονται τελείως δικαιολογημένα. Έτσι όμως σκέφτεται κανείς μόνο όταν δεν εμβαθύνει στο μυστήριο του Χριστού και της Παναγίας. Γιατί τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά όταν θυμηθούμε τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας σχετικά με την ενανθρώπηση του Θεού. Το θεμελιωδέστερο λοιπόν στοιχείο αυτής της διδασκαλίας είναι ότι η Παναγία συνέλαβε τον Υιόν του Θεού ασπόρως, δηλαδή άνευ σποράς ανδρός, υπερφυώς. Το Σύμβολον της Πίστεως λέει επιγραμματικά ότι ο Θεος έγινε άνθρωπος «εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου».

Έχοντας αυτή τη θεμελιώδη αλήθεια στο νου μας, θα πρέπει τώρα να ρωτήσουμε με πολλή ευλάβεια και προσοχή και με κάθε φόβο Θεού: Στον Επιτάφιο του Χριστού τι σώμα κλαίμε, υμνολογούμε και προσκυνούμε; Ασφαλώς όχι ένα σώμα αμαρτωλο και φθαρτό σαν τα δικά μας σώματα, γιατί αυτό θα ήταν ειδωλολατρία και αρειανισμός. Ούτε όμως πάλι και το τεθεωμένο Σώμα του Χριστού, που ενωμένο αχώριστα με τον Θεόν-Λόγον ανελήφθη εις τους ουρανούς και εκάθησεν εκ δεξιών του Πατρός. Κατά το Πάθος και τον θάνατό Του ο Χριστός έμεινεν ο απαθής τη θεότητι, και εν τάφω ευρέθη μόνον σωματικώς. Το σώμα λοιπόν που ενταφιάζουμε και προσκυνούμε στον Επιτάφιο του Χριστού, είναι αυτό το ίδιο το σώμα της Αειπαρθένου Μαρίας, η σάρκα που Του εδάνεισε εκ των αχράντων αιμάτων Της.

Απ' όλους τους πιο πάνω ευλαβείς συλλογισμούς, που δεν αποτελούν βέβαια φιλοσοφικές θεωρίες ή εικασίες προσωπικές, αλλά απλά και ανεπιτήδευτα συμπεράσματα από θεμελιώδεις αλήθειες της Εκκλησίας μας, δύο βασικά πράγματα προκύπτουν, ως πρακτικά διδάγματα για την Ορθόδοξη ευσέβεια και λατρεία:

α) Ότι αφού το Σώμα του Χριστού που προσκυνούμε και υμνολογούμε στον Επιτάφιο δεν είναι άλλο απ' αυτό το ίδιο το σώμα της Αειπαρθένου Μητρός Του, τότε κανείς θεολογικός ή δογματικός λόγος δεν μας εμποδίζει να τιμήσουμε με Επιτάφιο και Εγκώμια και το πανάχραντο σώμα της Παναγίας κατά την ένδοξο Κοίμησή Της.

β) Ότι αφού το σώμα της Παναγίας αφθαρτοποιήθηκε, λόγω της υπερφυούς κυοφορίας από μέρους Της του Λόγου του Θεού, επόμενο ήταν να μη μείνει στη γη και να λιώσει όπως τα δικά μας κοινά και αμαρτωλά σώματα, αλλά να τύχει ιδιαιτέρας τιμής εκ μέρους του Υιού και Θεού Της. Οπότε πολύ δικαιολογημένα η Εκκλησία πίστεψε πάντοτε στη «μετάσταση» της Θεοτόκου, ασχέτως αν δεν χρειάσθηκε να δογματίσει επίσημα και τυπικά αυτή την αλήθεια σε Όρο Συνοδικό. Όλο αυτό το άρρητο μυστήριο που εκτείνεται όχι μονάχα στη ζωή, αλλά και στην Κοίμηση της Θεοτόκου, η Εκκλησία το συμπύκνωσε υμνολογικά στο απαράμιλλο σε θεολογική πυκνότητα και ακριβολογία απολυτίκιο της Κοιμήσεως:

Εν τη Γεννήσει την παρθενίαν εφύλαξας·

εν τη Κοιμήσει, τον κόσμον ου κατέλιπες, Θεοτόκε

Μετέστης προς την ζωήν, μήτηρ υπάρχουσα της ζωής,

και ταις πρεσβείαις ταις Σαις λυτρουμένη,

εκ θανάτου τας ψυχάς ημών.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#19
Εχει πέσει στην αντίληψη μου οτι η Ιερα Σύνοδος έχει απαγορεύσει το να ψάλλονται εγκώμια της Παναγίας και των Αγίων στις Εκκλησίες.

Παρακαλώ πολύ αν κάποιο μέλος του φόρουμ έχει αυτην την ανακοινωση ή εγκύκλιο που απαγορεύει να την αναρτήσει γιατι εδώ στον Βόλο παραγίνεται το κακό με τα εγκώμια της Παναγίας μας.
 
Top