Αυτό (κατα την γνώμη μου) δεν είναι πρώτος ήχος, διαστηματικά.Δια του λόγου το αληθές,
Σημερινό live εκ του ραδιοφώνου.
Τὸ «Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ» ψάλλω ἀπὸ τὸ εἱρμολόγιο Πέτρου λαμπαδαρίου ἐκδ. 1825 σὲ ἦχο δ’-γιὰ «τὰ» δ’ «πέρατα τῆς οἰκουμένης».
Γνωρίζω πάντως ότι οι περισσότεροι κληρικοί το λένε σαν το "Η Παρθένος...".
Δια του λόγου το αληθές,
Σημερινό live εκ του ραδιοφώνου.
Άφησα και λίγο συνέχεια...τεχνικού λάθους
Μια πολύ πρόχειρη ηχογράφηση (με σιγανή φωνή, κρυφά από την γυναίκα μου και μετά από βραδινό με παΐδάκια που έμειναν από το μεσημέρι) της εκδοχής σε Λέγετο. Ας μου επιτραπεί να κάνω λίγο τον δάσκαλο (αν και το ηχητικό έχει λίγο τα χάλια του: ψηλότερο λίγο Δι στο Κύ-, χαμηλούτσικο Κε στο εφάνης κλπ), μιας και γνωρίζω ότι αρκετοί δυσκολεύονται να το πουν. Ένα "κολπάκι", που νομίζω διευκολύνει το να μην αποκλίνει κανείς, είναι να μην ψάλει Βου-Γα (από 1 χρόνο) στο -φά- και στο φώς, ούτε Βου-ΒούΓα (που έχει το Ειρμολόγιο), αλλά αυτό που κάνω εδώ, δηλ. ΒούΓα-ΓάΒου.
Χρόνια Πολλά
(και συγγνώμη για την κακή ποιότητα, που θέλω να κάνω και το δάσκαλο!)
Βασίλη! Το άκουσμα σίγουρα είναι αυτό που παραθέτεις Ζω 6 Κε 12 Δι 12 Γα. ή Γα 8 Βου 10 Πα 12 Νη. Δηλαδή σαν τέταρτος στιχηραρικός εκ του Πα, όπως το έχει γραμμένο ο Στέφανος στην μουσική κυψέλη,και ο Σύρκας.Αυτό (κατα την γνώμη μου) δεν είναι πρώτος ήχος, διαστηματικά.
Ακούστε χαρακτηριστικά: "Επεφάνεις σήμερον" ή "και το φως Σου Κύριε". Αυτή η κατάβαση στο "σήμερον" ή στο "Κύριε", είναι (διαστηματικά) πρώτου ήχου με διαστήματα Δι 12 Γα 10 Βου 8 Πα;
Όχι για τα δικά μου αυτιά. Περισσότερο ως κατάβαση τρίτου μου ακούγεται με διαστήματα Ζω 6 Κε 12 Δι 12 Γα.
.
Ο Στέφανος το έχει λάθος.Θωμάς;59762 said:Δηλαδή σαν τέταρτος στιχηραρικός εκ του Πα, όπως το έχει γραμμένο ο Στέφανος στην μουσική κυψέλη,και ο Σύρκας.
Υπάρχει ηχητικό από Πατριαρχικό ή άλλο παλαιό ψάλτη;
(Οχι για να τον κρίνουμε -ανάξιοι όντες- αλλά για να ακούσουμε το σωστό αν και αυτοί πολλές φορές ακολουθούσαν τις αλλαγές και έψαλαν αυτό που είχε επικρατήσει).
Ιακωβοθεραπεία για να καθαρίσουν τα αυτιά.
Μπορεί να μας εξηγήσει κάποιος πως έχει προκύψει ο λέγετος της σχολής Καρα (καλοπροαίρετα ρωτάω);
Αγαπητέ, νομίζω ότι παρόλο που έχει δειχθεί στα προηγούμενα μηνύματα, δεν έχεις καταλάβει ότι δεν πρόκειται για "λέγετο της σχολής Καρά", αλλά για αυτό που υπάρχει όχι μόνο στο Ειρμολόγιο του Πέτρου, αλλά και στα βιβλία του Πρίγγου. Τώρα, γιατί ο Ιάκωβος τηρεί την άλλη παράδοση (παραδεκτή και αυτή), διαφορετική απ' αυτή που καταγράφει και ο Πρίγγος, αυτός το ήξερε.
Πιστεύω πως αυτή είναι η σωστή εκτέλεση του τετάρτου ήχου για το συγκεκριμένο τροπάριο:View attachment 22639
Πολλές ευχαριστίες στον πρωτοψάλτη Ευάγγελο Σφακιανάκη για αυτό το ντοκουμέντο, από το αρχείο του.
Ευχαριστώ για την απάντηση. Προφανώς δεν έγινα κατανοητός. Το μέλος που καταγράφει ο Πέτρος και ο Πρίγγος φυσικά και δεν είναι του Καρά .
Η ερώτηση μου είναι η εξής: Tο μέλος που καταγράφει ο Πέτρος και ο Πρίγγος και που ψάλει ο Στανίτσας παραπάνω ταυτίζεται με τον λέγετο; Δικαιολογείται απήχημα λέγετου (όπως έχει καθιερωθεί από την σχολή Καρά);
Ελπίζω να μην μπλεχτεί το ζήτημα με το αν πρέπει ή όχι να λέμε απηχήματα.
Το κομμάτι αυτό είναι ιδιόμορφο, κατάλοιπο παλαιοτέρων εποχών, όπου μπορούσαν να συμβούν διάφορα, όπως κατάληξη στον πλάγιο σε μέλος κύρίου ήχου, κατάληξη 3 φωνές χαμηλότερα κλπ. Την παλαιά εποχή το απήχημα καθοριζόταν από τον ήχο του κομματιού μεν, αλλά και από την αρχή του κομματιού. Π.χ. στιχηρό Β´, που άρχιζε από την βάση του κυρίου είχε απήχημα (με σημερινούς φθόγγους τα δίνω) Νεανες Δι Γα ΒουΓαΔι, αν άρχιζε από τον μέσο Νεανες Δι Γα Βου, και αν άρχιζε από την βάση του πλαγίου του (γιατί μπορούσε να συμβεί κι αυτό), Νεανες ΔιΚε ΒουΠα Νη. 'Ολα σχεδόν τα στιχηρά του Β' (και για τις τρείς περιπτώσεις που ανέφερα) τελείωναν στην βάση του πλαγίου του.Το Επεφάνης αρχίζει από τον Λέγετο (έστω κι αν δεν δείχνει καθαρά πλήρη φράση του λεγέτου στην αρχή, αλλά πέφτει στο Πα). Επίσης ως λέγετος γράφεται και στα βιβλία. Άρα πρέπει να ειπωθεί απήχημα λέγετος. Και μάλιστα αυτό είναι και το μέσον για να βοηθηθεί κάποιος να το πεί σωστά στον ήχο αυτό. Αλλιώς θα πάει αλλού.