Επεφάνης σήμερον

dimitris

Παλαιό Μέλος
Δια του λόγου το αληθές,
Σημερινό live εκ του ραδιοφώνου.
Άφησα και λίγο συνέχεια...τεχνικού λάθους :D
 

Attachments

  • live epefanis.mp3
    2.3 MB · Views: 91

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Δια του λόγου το αληθές,
Σημερινό live εκ του ραδιοφώνου.
Αυτό (κατα την γνώμη μου) δεν είναι πρώτος ήχος, διαστηματικά.

Ακούστε χαρακτηριστικά: "Επεφάνεις σήμερον" ή "και το φως Σου Κύριε". Αυτή η κατάβαση στο "σήμερον" ή στο "Κύριε", είναι (διαστηματικά) πρώτου ήχου με διαστήματα Δι 12 Γα 10 Βου 8 Πα;

Όχι για τα δικά μου αυτιά. Περισσότερο ως κατάβαση τρίτου μου ακούγεται με διαστήματα Ζω 6 Κε 12 Δι 12 Γα.

Ευχαριστώ και χρόνια πολλά.

Υ.Γ.
Κι εγώ σε τέταρτο το ψάλλω, όπως είναι στο ειρμολόγιο του Πέτρου. Απλά με παραξένεψε η άποψη ότι οι περισσότεροι το ψάλλουν σε πρώτο. Γνώμη μου είναι ότι οι περισσότεροι σε τρίτο το ψάλλουν.
 

VlachosNektarios

Bλάχος Χ Νεκτάριος
Νομίζω πως η πλειονότητα των ψαλτών το ψάλλει σε τρίτο ήχο παρ΄όλο που βλέπει πάνω από το κοντάκιο ήχος δ΄.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis


Τὸ «Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ» ψάλλω ἀπὸ τὸ εἱρμολόγιο Πέτρου λαμπαδαρίου ἐκδ. 1825 σὲ ἦχο δ’-γιὰ «τὰ» δ’ «πέρατα τῆς οἰκουμένης».

Κι εγώ όπως κι ο φίλος Μανόλης Θεοδωράκης το ψάλλω σε ήχο δ' από το Ειρμολόγιο Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Γνωρίζω πάντως ότι οι περισσότεροι κληρικοί το λένε σαν το "Η Παρθένος...".
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Μια πολύ πρόχειρη ηχογράφηση (με σιγανή φωνή, κρυφά από την γυναίκα μου :D και μετά από βραδινό με παΐδάκια που έμειναν από το μεσημέρι) της εκδοχής σε Λέγετο. Ας μου επιτραπεί να κάνω λίγο τον δάσκαλο (αν και το ηχητικό έχει λίγο τα χάλια του: ψηλότερο λίγο Δι στο Κύ-, χαμηλούτσικο Κε στο εφάνης κλπ), μιας και γνωρίζω ότι αρκετοί δυσκολεύονται να το πουν. Ένα "κολπάκι", που νομίζω διευκολύνει το να μην αποκλίνει κανείς, είναι να μην ψάλει Βου-Γα (από 1 χρόνο) στο -φά- και στο φώς, ούτε Βου-ΒούΓα (που έχει το Ειρμολόγιο), αλλά αυτό που κάνω εδώ, δηλ. ΒούΓα-ΓάΒου.

Χρόνια Πολλά
(και συγγνώμη για την κακή ποιότητα, που θέλω να κάνω και το δάσκαλο!)
 

Attachments

  • Epephanis1.mp3
    921.2 KB · Views: 206

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Μια πολύ πρόχειρη ηχογράφηση (με σιγανή φωνή, κρυφά από την γυναίκα μου :D και μετά από βραδινό με παΐδάκια που έμειναν από το μεσημέρι) της εκδοχής σε Λέγετο. Ας μου επιτραπεί να κάνω λίγο τον δάσκαλο (αν και το ηχητικό έχει λίγο τα χάλια του: ψηλότερο λίγο Δι στο Κύ-, χαμηλούτσικο Κε στο εφάνης κλπ), μιας και γνωρίζω ότι αρκετοί δυσκολεύονται να το πουν. Ένα "κολπάκι", που νομίζω διευκολύνει το να μην αποκλίνει κανείς, είναι να μην ψάλει Βου-Γα (από 1 χρόνο) στο -φά- και στο φώς, ούτε Βου-ΒούΓα (που έχει το Ειρμολόγιο), αλλά αυτό που κάνω εδώ, δηλ. ΒούΓα-ΓάΒου.

Χρόνια Πολλά
(και συγγνώμη για την κακή ποιότητα, που θέλω να κάνω και το δάσκαλο!)

Ε θα μας κουφάνει τελείως...:D:D:D
 

Θωμάς

Δανιήλ
Αυτό (κατα την γνώμη μου) δεν είναι πρώτος ήχος, διαστηματικά.

Ακούστε χαρακτηριστικά: "Επεφάνεις σήμερον" ή "και το φως Σου Κύριε". Αυτή η κατάβαση στο "σήμερον" ή στο "Κύριε", είναι (διαστηματικά) πρώτου ήχου με διαστήματα Δι 12 Γα 10 Βου 8 Πα;

Όχι για τα δικά μου αυτιά. Περισσότερο ως κατάβαση τρίτου μου ακούγεται με διαστήματα Ζω 6 Κε 12 Δι 12 Γα.

.
Βασίλη! Το άκουσμα σίγουρα είναι αυτό που παραθέτεις Ζω 6 Κε 12 Δι 12 Γα. ή Γα 8 Βου 10 Πα 12 Νη. Δηλαδή σαν τέταρτος στιχηραρικός εκ του Πα, όπως το έχει γραμμένο ο Στέφανος στην μουσική κυψέλη,και ο Σύρκας.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
Θωμάς;59762 said:
Δηλαδή σαν τέταρτος στιχηραρικός εκ του Πα, όπως το έχει γραμμένο ο Στέφανος στην μουσική κυψέλη,και ο Σύρκας.
Ο Στέφανος το έχει λάθος.
Ο Σύρκας απλά δείχνει ένα παράδειγμα λάθους και από κάτω έχει το σωστό.
Γενικά οι πρακτικοί λένε κάτι μεταξύ τρίτου και πρώτου (φαίνεται καλύτερα στον δεύτερο ψάλτη).

Πολλοί που ψάλλουν από το γνήσιο του Πέτρου νομίζουν ότι ψάλλουν τέταρτο αλλά κάτι τους τραβά προς ήχο Α΄και ίσως ευθύνονται τα ακούσματα που έχουν επικρατήσει από το Στέφανο.
Π.χ. Αν ψάλλουμε το "Επεφάνης" από του Πέτρου και εν συνεχεία "καπάκι" το "Ανοίξω το στόμα μου" θα δούμε αν το λέμε σωστά ή υπάρχει διαφορά ήχου.

Ο Λαοσυνάκτης δείχνει ένα σωστό παράδειγμα μετά από παϊδάκια :D που υπάρχει κάποια άνεση. Τι γίνεται όμως στην πράξη με ισοκράτη να ισοκρατεί τρίτο, δομέστιχο να λέει πρώτο και να σιγοντάρει και ο λαός με τριτόπρωτο;

Απλά είναι ένα κομμάτι που θέλει προσοχή.

Υπάρχει ηχητικό από Πατριαρχικό ή άλλο παλαιό ψάλτη;
(Οχι για να τον κρίνουμε -ανάξιοι όντες- αλλά για να ακούσουμε το σωστό αν και αυτοί πολλές φορές ακολουθούσαν τις αλλαγές και έψαλαν αυτό που είχε επικρατήσει).
 

pasapoyn

Παναγιώτης Σαπουντζής
Υπάρχει ηχητικό από Πατριαρχικό ή άλλο παλαιό ψάλτη;
(Οχι για να τον κρίνουμε -ανάξιοι όντες- αλλά για να ακούσουμε το σωστό αν και αυτοί πολλές φορές ακολουθούσαν τις αλλαγές και έψαλαν αυτό που είχε επικρατήσει).

Ιακωβοθεραπεία για να καθαρίσουν τα αυτιά.

Μπορεί να μας εξηγήσει κάποιος πως έχει προκύψει ο λέγετος της σχολής Καρα (καλοπροαίρετα ρωτάω);
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Eίτε με βάση τον πα το πείς (όπως το έχει ο Πρωγάκης στην μουσική συλλογή) είτε με βάση τον δι (όπως το έχει ο Πέτρος στο ειρμολογιό του) είτε με βάση τον νη (όπως το έχει ο Ευθυμιάδης) αν δεν το πείς με το άκουσμα του Ιακώβου θα σε κοιτάν παράξενα ακόμα και οι γιαγιούλες στην εκκλησία, γιατί και έτσι το εχουν συνηθίσει αλλά και έτσι είναι το σωστό και όπου σωστό εκεί και το εύηχον.Τα υπόλοιπα είναι για να λέμε ότι ανακαλύψαμε το φεγγάρι.....
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Ιακωβοθεραπεία για να καθαρίσουν τα αυτιά.

Μπορεί να μας εξηγήσει κάποιος πως έχει προκύψει ο λέγετος της σχολής Καρα (καλοπροαίρετα ρωτάω);

Αγαπητέ, νομίζω ότι παρόλο που έχει δειχθεί στα προηγούμενα μηνύματα, δεν έχεις καταλάβει ότι δεν πρόκειται για "λέγετο της σχολής Καρά", αλλά για αυτό που υπάρχει όχι μόνο στο Ειρμολόγιο του Πέτρου, αλλά και στα βιβλία του Πρίγγου. Τώρα, γιατί ο Ιάκωβος τηρεί την άλλη παράδοση (παραδεκτή και αυτή), διαφορετική απ' αυτή που καταγράφει και ο Πρίγγος, αυτός το ήξερε.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Πιστεύω πως αυτή είναι η σωστή εκτέλεση του τετάρτου ήχου για το συγκεκριμένο τροπάριο:View attachment epefanis_stanitsas.mp3

Πολλές ευχαριστίες στον πρωτοψάλτη Ευάγγελο Σφακιανάκη για αυτό το ντοκουμέντο, από το αρχείο του.
 

pasapoyn

Παναγιώτης Σαπουντζής
Αγαπητέ, νομίζω ότι παρόλο που έχει δειχθεί στα προηγούμενα μηνύματα, δεν έχεις καταλάβει ότι δεν πρόκειται για "λέγετο της σχολής Καρά", αλλά για αυτό που υπάρχει όχι μόνο στο Ειρμολόγιο του Πέτρου, αλλά και στα βιβλία του Πρίγγου. Τώρα, γιατί ο Ιάκωβος τηρεί την άλλη παράδοση (παραδεκτή και αυτή), διαφορετική απ' αυτή που καταγράφει και ο Πρίγγος, αυτός το ήξερε.

Ευχαριστώ για την απάντηση. Προφανώς δεν έγινα κατανοητός. Το μέλος που καταγράφει ο Πέτρος και ο Πρίγγος φυσικά και δεν είναι του Καρά :eek:.

Η ερώτηση μου είναι η εξής: Tο μέλος που καταγράφει ο Πέτρος και ο Πρίγγος και που ψάλει ο Στανίτσας παραπάνω ταυτίζεται με τον λέγετο; Δικαιολογείται απήχημα λέγετου (όπως έχει καθιερωθεί από την σχολή Καρά);
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Καί ἀπό τήν Ὑμνωδία τοῦ Ι. Θ. Σακελλαρίδου, 1914 (β΄), σ. 390.

Ἡ διαφορά εἶναι στό «εφ ημας». Τί σημασία ὅμως ἔχει; Ὅπως τί σημασία ἔχει ἄν καταλήξεις «του λογου το ασφαλες» στόν Πα ἤ στον Δι; Ἤ «Χριστον τον Θεον ικετευε», στό ἀπολυτίκιο τοῦ ἁγ. Δημητρίου, στόν Πα ἤ στόν Κε;

Μέ τούς ἤχους μήν τά ψάχνετε καί πολύ γιατί δέν βγάζετε ἄκρη...


 

Attachments

  • epefanis.bmp
    400.6 KB · Views: 65

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Πιστεύω πως αυτή είναι η σωστή εκτέλεση του τετάρτου ήχου για το συγκεκριμένο τροπάριο:View attachment 22639

Πολλές ευχαριστίες στον πρωτοψάλτη Ευάγγελο Σφακιανάκη για αυτό το ντοκουμέντο, από το αρχείο του.

Αυτή είναι ή λάθος εκτέλεση (χωρίς αυτό να σημαίνει τίποτα παραπέρα για την αξία του Στανίτσα). Η σωστή, για την εκδοχή με την οποία αρχίζει ο Στανίτσας, είναι αυτή του Ιακώβου που ανέβηκε εδώ.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Ευχαριστώ για την απάντηση. Προφανώς δεν έγινα κατανοητός. Το μέλος που καταγράφει ο Πέτρος και ο Πρίγγος φυσικά και δεν είναι του Καρά :eek:.

Η ερώτηση μου είναι η εξής: Tο μέλος που καταγράφει ο Πέτρος και ο Πρίγγος και που ψάλει ο Στανίτσας παραπάνω ταυτίζεται με τον λέγετο; Δικαιολογείται απήχημα λέγετου (όπως έχει καθιερωθεί από την σχολή Καρά);

Ελπίζω να μην μπλεχτεί το ζήτημα με το αν πρέπει ή όχι να λέμε απηχήματα.
Το κομμάτι αυτό είναι ιδιόμορφο, κατάλοιπο παλαιοτέρων εποχών, όπου μπορούσαν να συμβούν διάφορα, όπως κατάληξη στον πλάγιο σε μέλος κύρίου ήχου, κατάληξη 3 φωνές χαμηλότερα κλπ. Την παλαιά εποχή το απήχημα καθοριζόταν από τον ήχο του κομματιού μεν, αλλά και από την αρχή του κομματιού. Π.χ. στιχηρό Β´, που άρχιζε από την βάση του κυρίου είχε απήχημα (με σημερινούς φθόγγους τα δίνω) Νεανες Δι Γα ΒουΓαΔι, αν άρχιζε από τον μέσο Νεανες Δι Γα Βου, και αν άρχιζε από την βάση του πλαγίου του (γιατί μπορούσε να συμβεί κι αυτό), Νεανες ΔιΚε ΒουΠα Νη. 'Ολα σχεδόν τα στιχηρά του Β' (και για τις τρείς περιπτώσεις που ανέφερα) τελείωναν στην βάση του πλαγίου του.Το Επεφάνης αρχίζει από τον Λέγετο (έστω κι αν δεν δείχνει καθαρά πλήρη φράση του λεγέτου στην αρχή, αλλά πέφτει στο Πα). Επίσης ως λέγετος γράφεται και στα βιβλία. Άρα πρέπει να ειπωθεί απήχημα λέγετος. Και μάλιστα αυτό είναι και το μέσον για να βοηθηθεί κάποιος να το πεί σωστά στον ήχο αυτό. Αλλιώς θα πάει αλλού.
 
Last edited:

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
Ελπίζω να μην μπλεχτεί το ζήτημα με το αν πρέπει ή όχι να λέμε απηχήματα.
Το κομμάτι αυτό είναι ιδιόμορφο, κατάλοιπο παλαιοτέρων εποχών, όπου μπορούσαν να συμβούν διάφορα, όπως κατάληξη στον πλάγιο σε μέλος κύρίου ήχου, κατάληξη 3 φωνές χαμηλότερα κλπ. Την παλαιά εποχή το απήχημα καθοριζόταν από τον ήχο του κομματιού μεν, αλλά και από την αρχή του κομματιού. Π.χ. στιχηρό Β´, που άρχιζε από την βάση του κυρίου είχε απήχημα (με σημερινούς φθόγγους τα δίνω) Νεανες Δι Γα ΒουΓαΔι, αν άρχιζε από τον μέσο Νεανες Δι Γα Βου, και αν άρχιζε από την βάση του πλαγίου του (γιατί μπορούσε να συμβεί κι αυτό), Νεανες ΔιΚε ΒουΠα Νη. 'Ολα σχεδόν τα στιχηρά του Β' (και για τις τρείς περιπτώσεις που ανέφερα) τελείωναν στην βάση του πλαγίου του.Το Επεφάνης αρχίζει από τον Λέγετο (έστω κι αν δεν δείχνει καθαρά πλήρη φράση του λεγέτου στην αρχή, αλλά πέφτει στο Πα). Επίσης ως λέγετος γράφεται και στα βιβλία. Άρα πρέπει να ειπωθεί απήχημα λέγετος. Και μάλιστα αυτό είναι και το μέσον για να βοηθηθεί κάποιος να το πεί σωστά στον ήχο αυτό. Αλλιώς θα πάει αλλού.



Μια σκεψη κι απο μενα.

Η αρχικη μαρτυρια ειναι δι χωρις να υπάρχει το συνεχες ελαφρον που υποδηλωνει λεγετο. Δεν θα πρεπε ναμιλαμε για 'Ἀγια';
Ανεξαρτητα απο αυτο, πιστευω πως η σωστοτερη εκδοχη (εκτελεση) ειναι του κ Αρβανιτη (λαοσυνακτη) με βαση φυσικα το κειμενο του Πετρου Λαμπ.

Επισης, το ιδιο ιδιομορφο ειναι και το Η παρθενος σημερον το οποιο απ αλλου αρχιζει (Γα υποτιθεται) αλλου εχει δεσποζοντες (πα κυριως) και αλλου καταληγει.. ΝΗ.

Απλως κατα τη γνωμη μου το Επεφανης σημερον εχει μεγαλυτερη δυσκολια γιατι οι περισσοτεροι το λενε αλλιως, (σαν Η παρθενος σημερον) κ ισως το γεγονος οτι "μεσαζει" απο το βου στον νη εινα λιγο "αλλοκοτο" :p
 
Top