Επίσκεψη Βασιλέων Παύλου και Φρειδερίκης στην Κωνσταντινούπολη (1952)

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ιστορική και σπανιώτατη ηχογράφηση αναρτάται σήμερα! Πρόκειται για τη μοναδική (όπως προκύπτει από εδώ) επίσκεψη του Βασιλέως Παύλου και της συζύγου του Φρειδερίκης στην Κωνσταντινούπολη. Η ηχογράφηση αποτελεί την υποδοχή τους στον Πατριαρχικό Ναό. Προεξάρχει του χορού ο μακαριστός Άρχων Πρωτοψάλτης της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Κωνσταντίνος Πρίγγος. Είναι νομίζω και η παλαιότερη ζωντανή ηχογράφηση που έχουμε μέχρι τώρα με τη φωνή του Άρχοντος!

Περί της χρονολογήσεως, στα αρχεία αναγραφόταν το έτος 1952. Ο φίλος Βασίλης Μαυράγκανος με βοήθησε στην εύρεση περισσοτέρων λεπτομερειών για την επίσκεψη αυτή του Βασιλέως παραπέμποντάς με στην ιστοσελίδα αυτή. Μου είπε, ακόμη, πως είχε συναντήσει στο παρελθόν και σχετικό βίντεο στο αρχείο της ΕΡΤ, όμως δεν καταφέραμε να το εντοπίσουμε. Ούτε στα αρχεία του ΕΟΑ εντόπισα κάτι. Αν μπορεί κάποιος φίλος να βοηθήσει, ας το πράξει!

Η ηχογράφηση προέρχεται από το αρχείο του κ. Ιωάννου Παπαχρήστου (στο εξής ΑΙΠ), το οποίο ευγενώς παραχωρήθηκε στο Ψαλτολόγιον μέσω του κ. Νεκταρίου Κόντη (NKontis) και σταδιακά θα αναρτάται, αφού πρώτα γίνει αντιπαραβολή με το ήδη υπάρχον υλικό ώστε να διευκρυνιστεί τι δεν υπάρχει ήδη. Αυτή είναι η πρώτη ανάρτηση και πιστεύω πως συνοδεύεται από τις θερμότερες ευχαριστίες όλων μας!!!
 

Attachments

  • 01 Δοξολογία Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος, Ήχ. βαρύς εναρμ.mp3
    3.2 MB · Views: 409
  • 02 Πολυχρόνιον Βασιλέων.mp3
    3.2 MB · Views: 336
  • 03 Τον Δεσπότην και Αρχιερέα (απολύσεως).mp3
    1.2 MB · Views: 221

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
Αγαπητοί συνάδελφοι,

Θα ήθελα να καταθέσω στην αγάπη σας τη μαρτυρία του δασκάλου μου κ. Αθανασίου Παϊβανά, σχετικά με την εν λόγω ηχογράφηση που είχε την καλοσύνη να ανεβάσει προς κοινήν ωφέλειαν ο λίαν αγαπητός και εκλεκτός φίλος κ. Ιωάννης Μπουλμπουτζής.

Σε σχετική ερώτησή μου για την ανωτέρω ηχογράφηση, ο κ. Παϊβανάς μού απάντησε τα εξής:

«Είναι γνωστή αυτή η ηχογράφηση. Έχει κυκλοφορήσει πριν χρόνια. Μια λεπτομέρεια: στο Πολυχρόνιο του Παύλου η χορωδία δεν ψάλλει τη φράση «βασιλέα ημών» επειδή ο Παύλος βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη. Λένε απλώς «βασιλέα», ενώ στην Ελλάδα το Πολυχρόνιο το ψάλλαμε με τη φράση «βασιλέα ημών». Αυτή την παρατήρηση μου την είχε πει ο κ. Νίκος Μαλκότσογλου. Ήταν παρών. Αυτός μου είχε δώσει και την ηχογράφηση και μου είχε πει ότι έψαλε ένας Χορός υπό τον Πρίγγο και με τον Στανίτσα χορωδό».

Σε ερώτησή μου για το ποιος ήταν ο κ. Νίκος Μαλκότσογλου, ο δάσκαλός μου, μου απάντησε τα κατωτέρω:

«Ο αγαπημένος μου φίλος! Υπεραγαπούσε, όσο κανείς, τον Στανίτσα. Πέθανε πριν λίγα χρόνια. Λίγο πριν πεθάνει, τον επισκέφθηκα για μια ακόμη φορά στο σπίτι του (εργατικές κατοικίες Νέας Ιωνίας). Ήταν ράπτης. Ήθελε να μου κάνει ένα τελευταίο δώρο, να μου ράψει ένα σακκάκι. Με υπεραγαπούσε και μέχρι τα τελευταία του... Θανασάκη… με φώναζε, γιατί πάντα με έβλεπε στην ηλικία των 19 ετών... Κάθε εβδομάδα που ηχογραφούσε τον Στανίτσα, μου έδινε να αντιγράψω τις κασσέτες. Είχε ένα ραφτάδικο στην Αιόλου, κοντά στην Αγία Ειρήνη. Εκεί πήγαινα συχνά. Πολύ καλός άνθρωπος, με αγάπη. Εκεί μαζεύονταν κι άλλοι Πολίτες, με τον Απτόσογλου να έρχεται συχνά. Κάποιες φορές, μου ζητούσαν να ψάλλω από τα μαθήματα που μου έκανε ο Δάσκαλος... για να ελέγξουν (με την καλή έννοια) την πρόοδό μου. Ο αείμνηστος Νίκος Μαλκότσογλου είχε αρχείο, πάνω από 1000 κασέτες. Πολύ πιθανό να είχε περί τις 3000 κασέτες. Αιωνία του η μνήμη! Πόσο πίσω με γύρισες…»
 

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
Περί της χρονολογήσεως, στα αρχεία αναγραφόταν το έτος 1952.
Αντιγράφω από εδώ: Την Παρασκευή 13 Ιουνίου το απόγευμα, μετέβησαν στο Φανάρι, όπου τελέσθηκε πάγκοινη πανηγυρική δοξολογία.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ήτανε ακριβώς έτσι ονοματισμένα τα αρχεία και στο αρχείο του κ. Παπαχρήστου, προφανώς θα πρόκειται για τα ίδια! Ζητώ συγγνώμη από τον κ. Τζανάκο, καθώς δεν είχα αντιληφθεί τις προηγούμενες αναρτήσεις, και του εκφράζω ολόθερμα τις ευχαριστίες για την ανάρτηση αυτή, έστω και καθυστερημένα. Πάντως δεν ήταν και πολύ ευδιάκριτες οι ηχογραφήσεις εκεί που είχαν ανεβεί...
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΣΑΒΒΑΤΟΝ 14 ΙΟΥΝΙΟΥ 1952..
 

Attachments

  • ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟΝ 14 ΙΟΥΝΙΟΥ 1952.pdf
    10.9 KB · Views: 135
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Η ηχογράφηση είναι όντως γνωστή, αλλά καλό είναι που (ξανα)βγήκε στο προσκήνιο, χάρη στον ενθουσιώδη Γιάννη. Πρόκειται όχι μόνο για την παλαιότερη (γνωστή σε εμάς) ζωντανή ηχογράφηση από τον Πατριαρχικό Ναό (βλ. υπαινιγμό μου), αλλά και την παλαιότερη και μοναδική με την φωνή του Πρίγγου ως χοράρχου του Συνδέσμου Μουσικοφίλων, έναν χρόνο πριν από την επίσημη ίδρυση του σωματείου.
Εκτός από τα αναρτηθέντα μέλη, είχαν νωρίτερα ψαλεί τα απολυτίκια του απ. Παύλου και του αγ. Γεωργίου, το κοντάκιο Προστασία, καθώς και έξι στίχοι από τον ΟΑ΄ ψαλμό (Ο Θεός το κρίμα σου) σε πλ. δ΄. Η εναλλαγή των ήχων και του ίσου γίνεται χωρίς απηχήματα και με αξιοσημείωτη αρμονία: Δι-Βου-Νη-κάτω Κε.
Η επίσημη Δοξολογία διήρκεσε συνολικά 26 λεπτά και μεταδόθηκε ραδιοφωνικά, εξ ου και η ηχογράφηση. Πριν αρκετά χρόνια, την είχα αντιγράψει από κασέτα του δασκάλου μου Δ. Παικοπούλου. Όμως, στην ψηφιοποιημένη της μορφή υπερβαίνει το όριο ανάρτησης στο φόρουμ. Όποιος μπορεί, ας βοηθήσει.
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
... Η επίσημη Δοξολογία διήρκεσε συνολικά 26 λεπτά και μεταδόθηκε ραδιοφωνικά, εξ ου και η ηχογράφηση. Πριν αρκετά χρόνια, την είχα αντιγράψει από κασέτα του δασκάλου μου Δ. Παικοπούλου. Όμως, στην ψηφιοποιημένη της μορφή υπερβαίνει το όριο ανάρτησης στο φόρουμ. Όποιος μπορεί, ας βοηθήσει.

Εν αναμονή ανάρτησης στο φόρουμ, ιδού η εν λόγω ηχογράφηση σε ανεπεξέργαστη μορφή!

Προς κ.κ. Συντονιστές: Παρέλκει η αναφορά προέλευσης στον τίτλο του θέματος.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Αν και το αρχείο μου το έστειλε ο Δημήτρης την επομένη του προτελευταίου το μηνύματος, τώρα βρήκα το χρόνο να το φτιάξω. Κατ' αρχάς, το ανεβάζω πλήρες και ανεπεξέργαστο εδώ ώστε να μην το χάσουμε όταν σβηστεί από το sendspace. Έπειτα, το αναρτώ παρακάτω επεξεργασμένο και τεμαχισμένο. Οι ενέργειες που έπραξα είναι οι εξής:
-Διόρθωση των στροφών βάσει των τριών αρχείων που ανέβηκαν αρχικά, στα οποία ακούγονται πολύ φυσικότερες οι φωνές. Η διάρκεια είναι λίγο πάνω από το 96% της αρχικής.
-Τονισμός των πρίμων. Ξέρω ότι αυξήθηκε το φύσημα, εντούτοις η απουσία των πρίμων ήταν αισθητότατη από τις φωνές της αρχικής ηχογραφήσεως. Άλλωστε, ο ήχος παραείναι λειψός ώστε να τον κουτσουρέψουμε παραπάνω, γι' αυτό και δεν αφαίρεσα έπειτα το θόρυβο.
-Αποκατάσταση δύο σημείων που αντιλήφθηκα ότι επαναλαμβάνονται. Συγκεκριμένα, το Τρισάγιο στη Δοξολογία διακοπτόταν και ξαναξανάρχιζε, όπως και η Εκτενής, που διακοπτόταν μετά την αίτηση για τους βασιλείς. Στην τελευταία περίπτωση, επειδή η ποιότητα του ήχου ήταν διαφορετική (στο πρώτο μισό κατέβαινε η ένταση και την ανέβασα, οπότε αυξήθηκε το φύσημα, ενώ στο δεύτερο υπάρχει ένας πιο μπάσος θόρυβος), έγινε μπάλωμα με fades μεταξύ των δύο τμημάτων.
-Ενίσχυση των επί μέρους τμημάτων στα όρια της δυναμικής τους περιοχής. Ο λόγος είναι ότι ο ήχος είναι αρκετά υποτονικός. Άλλωστε, επί μέρους τμήματα της εγγραφής είναι σε διαφορετική ένταση, δηλαδή ούτως ή άλλως δεν υπήρχε απόλυτη ομοιομορφία.
Θέλω να τονίσω πως, ούτε στην τελευταία τη διεργασία, ούτε και στην αύξηση των πρίμων συντελέστηκε περαιτέρω περικοπή του ήχου λόγω έντασης. Αντίθετα, η ενίσχυση των πρίμων έγινε με παράλληλη μείωση της εντάσεως και μετά τη διεργασία η ένταση ήταν κάτω από τα όρια της δυναμικής περιοχής. Συνεπώς, η όλη παραμόρφωση έγγειται αφ' ενός μεν στη μήτρα της κασέτας που ψηφιοποιήθηκε, όπου οι φωνές ήταν ήδη παραμορφωμένες, αφ' ετέρου δε στην ψηφιοποίηση, η οποία έγινε με πολύ υψηλή στάθμη εγγραφής.
Αν μπορεί κανείς να πετύχει κάτι καλύτερο, που να μην κατακρεουργεί όμως περαιτέρω τις φωνές, ας το πράξει!

Η ηχογράφηση δεν είναι καλή. Καλύτερη ποιότητα ενδεχομένως να πετύχουμε επαναψηφιοποιώντας τη μήτρα και επεξεργαζόμενοι το ασυμπίεστο wav που δε θα έχει παραλείψει συχνότητες που πρέπει να ενισχυθούν. Ακόμη, έγινε φανερό πως υπάρχουν τουλάχιστον 3 άμεσα προσβάσιμες πηγές της ηχογραφήσεως, με μαρτυρίες για άλλες δύο που είναι οι πηγές αυτών. Κρίμα να μείνουμε μόνο σε αυτήν την πηγή, τη στιγμή που άλλες, όπως πχ τα αναρτηθέντα από τον κ. Τζανάκο, φαίνονται να έχουν πολύ καθαρότερο και πιο γεμάτο ήχο! Συνεπώς, απευθύνω παράκληση προς όλους να ενεργήσουν με σκοπό την ανάδειξη του εν λόγω υλικού σε αξιοπρεπή ποιότητα!
 

Attachments

  • 01 Απολυτίκιον Απ. Παύλου.mp3
    5.1 MB · Views: 138
  • 02 Απολυτίκιον Αγ. Γεωργίου.mp3
    2.9 MB · Views: 95
  • 03 Προστασία των Χριστιανών.mp3
    4.4 MB · Views: 125
  • 04 Ψαλμός ''Ο Θεός το κρίμα σου''.mp3
    14.3 MB · Views: 133
  • 05 Δοξολογία Χουρμουζίου βαρύς εναρμόνιος.mp3
    8.4 MB · Views: 139
  • 06 Εκτενής Αίτηση.mp3
    4.7 MB · Views: 83
  • 07 Πολυχρονισμός βασιλέων.mp3
    7.9 MB · Views: 119
  • 08 Απόλυση - Τον δεσπότην.mp3
    3.7 MB · Views: 75
  • 09 Ανταπόκριση - Καμπάνες.mp3
    3.5 MB · Views: 84
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Το Απολυτίκιο του Αποστόλου Παύλου «Εθνών σε κήρυκα...», σε ήχο δ΄, όπως το απέδωσε ο βυζαντινός χορός του Συνδέσμου Μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως υπό τη διεύθυνση του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Κωνσταντίνου Πρίγγου από το γυναικωνίτη του Πανσέπτου Πατριαρχικού Ναού κατά τη Δοξολογία που τελέσθηκε για την υποδοχή των Ελλήνων Βασιλέων Παύλου και Φρειδερίκης την Παρασκευή 13 Ιουνίου 1952.
Η απομαγνητοφώνηση του μέλους έγινε από τον αναρτώντα.
Είχα έναν ενδοιασμό στην καταγραφή της αναλύσεως στο ΧΡΙστόν και, επειδή μου εκ του αποτελέσματος το επεσήμαναν και άλλοι, το αναρτώ διορθωμένο χωρίς την ανάλυση αυτή.
 

Attachments

  • Απολυτίκιον Απ. Παύλου υπό Κ. Πρίγγου.pdf
    63.1 KB · Views: 63

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Δοξολογία που τελέστηκε στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό κατά την επίσκεψη των Ελλήνων βασιλέων Παύλου και Φρειδερίκης στις 13-6-1952. Στην τελετή έψαλε ο βυζαντινός χορός του Συνδέσμου Μουσικοφίλων Πέραν υπό τη διεύθυνση του Άρχ. Πρωτοψάλτου της Μ.Χ.Ε. Κωνσταντίνου Πρίγγου. Στο βίντεο εναλλάσσονται φωτογραφίες από την επίσκεψη αυτή στην Κωνσταντινούπολη και στο Πατριαρχείο, έχοντας σαν πηγές τη σελίδα http://www.omogeneia-turkey.com/history/id/pavlofrederica1952.html και την εφημερίδα του Πατριαρχείου Απόστολος Ανδρέας της 21/6/52, με φωτογραφίες της χορωδίες του Συνδέσμου Μουσικοφίλων υπό τη διεύθυνση του ιδίου χοράρχου μη προερχόμενες από την εκδήλωση αυτή. Η ηχογράφηση προέρχεται από ραδιοφωνική μετάδοση, διασώζεται από αρχείο του αειμνήστου πρωτοψάλτου Δημητρίου Ιωαννίδη.


Την περιγραφή του βίντεο τη διαβάζετε και στο youtube. Παρακάτω αντιγράφω την ανταπόκριση της εφημερίδας Απ. Ανδρέας από την ως άνω τελετή, καθώς δε χωρούσε στην περιγραφή του βίντεο.

Η ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ
Είτα άρχεται η επί τούτω Ιερά Τελετή. Ο Μ. Αρχιδιάκονος, εκφωνεί «Ευλόγησον Δέσποτα».
Ο Πατριάρχης: «Ευλογητός ο Θεός ημών πάντοτε, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων».
Και αμέσως άρχεται ψάλλουσα η επί τούτω καταρτισθείσα Εκκλησιαστική Χορωδία υπό την διεύθυνσις του Άρχοντος Πρωτοψάλτου κ. Κ. Πρίγκου εμμελέστατα και μετ' αρχαϊκής μεγαλοπρεπείας τα Απολυτίκια του Αποστόλου Παύλου, του Αγίου του π. Πατριαρχικού Ναού Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου, της Παναγίας, «Προστασία των Χριστιανών», τον 71ον ψαλμόν: «Ο Θεός το κρίμα Σου τω Βασιλεί δος και την δικαιοσύνην σου τω Υιώ του Βασιλέως», και τέσσαρας στίχους της Δοξολογίας.
Μεθ' ο: Ο Μ. Αρχιδιάκονος: «Ελέησον ημάς ο Θεός».
- Ο Τριτεύων: «Έτι δεόμεθα υπέρ των ευσεβών και Ορθοδόξων Χριστιανών».
- Ο Ιερολ. Διάκονος κ. Χρυσόστομος: «Έτι δεόμεθα υπέρ του Αρχιεπισκόπου ημών Αθηναγόρου».
- Ο Ιερολ. Διάκονος κ. Μάξιμος: «Έτι δεόμεθα υπέρ των Αγίων Αρχιερέων των τε ενδημούντων και των εν ταις Επαρχίαις αυτών».
- Ο Μ. Αρχιδιάκονος: «Έτι δεόμεθα υπέρ των Ευσεβεστάτων Βασιλέων Παύλου και Φρειδερίκης, του διαδόχου Αυτών Κωνσταντίνου, απάσης της Βασιλικής Οικογενείας και παντός του ευσεβούς Ελληνικού Έθνους».
- Ο Πατριάρχης:
- «Ότι ελεήμων και φιλάνθρωπος Θεός υπάρχεις και Σοι την δόξαν αναπέμπομεν, τω Πατρί και τω Υιώ και τω Αγίω Πνεύματι, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων».
Ευθύς αμέσως οι Χοροί ψάλλουσι τον Πολυχρονισμόν των Βασιλέων, μεθ' ον ο Μ. Αρχιδιάκονος εκφωνεί: «Του Κυρίου δεηθώμεν».
Ο Πατριάρχης ποιείται απόλυσιν, οι δε Χοροί ψάλλουσι: «Τον Δεσπότην και Αρχιερέα ημών, Κύριε, φύλαττε εις πολλά έτη, Δέσποτα».
Τούτου ψαλλομένου, οι Σεβ. Άγιοι Αρχιερείς οδηγούμενοι υπό του Μ. Εκκλησιάρχου και ποιούντες σχήμα, εξέρχονται του Ιερού Ναού και ανελθόντες εις το Πατριαρχικόν Γραφείον καταλαμβάνουσι τας οικείας θέσεις.
Ληξάσης της Ιεράς Τελετής, η Α. Θ. Παναγιότης κατελθούσα του Θρόνου ευλογεί διά του Τιμίου Σταυρού τας Α.Α. Μ.Μ. τους Βασιλείς, Οίτινες εν ευλαβεία πολλή ασπάζονται τον Τίμιον Σταυρόν ως και την Δεξιάν Αυτής, ο δε Πατριάρχης ασπάζεται τον Βασιλέα εις το μέτωπον. Είτα η Α. Θ. Παναγιότης, έχουσα εκατέρωθεν τους Βασιλείς, εξέρχεται εις τον Νάρθηκα, ένθα απεκδύεται τον μανδύαν, το επιτραχήλιον και το ωμοφόριον και ανέρχεται εις τον Πατριαρχικόν Οίκον.
Τα εν τω Περιβόλω πλήθη εκσπούν εις παρατεταμένα χειροκροτήματα, τα οποία κορυφούνται, όταν από της κορυφής της κλίμακος στρεφόμενοι, ο μεν Πατριάρχης ευλογεί, οι δε Βασιλείς χαιρετούν τα πλήθη.
 
Η ηχογράφηση είναι όντως γνωστή, αλλά καλό είναι που (ξανα)βγήκε στο προσκήνιο, χάρη στον ενθουσιώδη Γιάννη. Πρόκειται όχι μόνο για την παλαιότερη (γνωστή σε εμάς) ζωντανή ηχογράφηση από τον Πατριαρχικό Ναό (βλ. υπαινιγμό μου), αλλά και την παλαιότερη και μοναδική με την φωνή του Πρίγγου ως χοράρχου του Συνδέσμου Μουσικοφίλων, έναν χρόνο πριν από την επίσημη ίδρυση του σωματείου.
Εκτός από τα αναρτηθέντα μέλη, είχαν νωρίτερα ψαλεί τα απολυτίκια του απ. Παύλου και του αγ. Γεωργίου, το κοντάκιο Προστασία, καθώς και έξι στίχοι από τον ΟΑ΄ ψαλμό (Ο Θεός το κρίμα σου) σε πλ. δ΄. Η εναλλαγή των ήχων και του ίσου γίνεται χωρίς απηχήματα και με αξιοσημείωτη αρμονία: Δι-Βου-Νη-κάτω Κε.
Η επίσημη Δοξολογία διήρκεσε συνολικά 26 λεπτά και μεταδόθηκε ραδιοφωνικά, εξ ου και η ηχογράφηση. Πριν αρκετά χρόνια, την είχα αντιγράψει από κασέτα του δασκάλου μου Δ. Παικοπούλου. Όμως, στην ψηφιοποιημένη της μορφή υπερβαίνει το όριο ανάρτησης στο φόρουμ. Όποιος μπορεί, ας βοηθήσει.
Οι 6 στίχοι από τον ΟΑ' Ψαλμό σε ήχο πλ.δ', ποιου μελοποίηση είναι; Μπορούμε να βρούμε το μουσικό κείμενο?
Ευχαριστώ!
 
Top