Έχω την εντύπωση ότι ο γιαλός δεν είναι στραβός, εμείς στραβά αρμενίζουμε.
Κάπως έτσι έγινε και πριν κάμποσα χρόνια και η ψαλτική μας παράδοση, όχι απλά η Βυζαντινή Μουσική, μπήκε στα πανεπιστήμια να γίνει λέει "επιστήμη".
Επιστημονικοφάνεια είναι αυτό και όχι επιστήμη.
[Να μην αναφέρω εδώ παραδείγματα "επιστημόνων" που νομίζουν ότι ο Β΄Ήχος είναι σαν τον πλ. Β΄από άλλη βάση ή ότι υπάρχει ίσον Sol maggiore στον Ήχο πλ. Δ΄ τρομάρα τους, οι ακαδημαϊκοί τίτλοι τους έλειπαν]
Επιστήμη από ποιους; Από ανθρώπους που δεν ξέρουν να ψάλλουν; Έχετε δει τελευταία τους "Μαΐστορες", από τότε ειδικά που άλλαξαν χοράρχη;
Σας ρωτώ όλους ευθέως: Έτσι θέλετε να μάθετε να ψάλλετε όσοι από σας κάνετε όνειρα για ακαδημαϊκή καριέρα;
Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά, πόσο μάλλον τον ψάλτη.
Τι να πει τώρα ο Στάθης και ο κάθε Χαλδαιάκης σε έναν ψάλτη του διαμετρήματος του μακαριστού Χατζή Στάικου ή ακόμα του Δημητρίου Νερατζή ή του Χαραλάμπους Καρακατσάνη ή ακόμα νεώτερων όπως του Γεωργίου Χατζηχρόνογλου ή του Παναγιώτη Νεοχωρίτη; Εσύ δεν ξέρεις απ' αυτά γιατί εγώ έχω ακαδημαϊκό τίτλο σπουδών; Πόθεν; Που; Με τι αξιοκρατικά κριτήρια;
[Η παράθεση ονομάτων και σειράς είναι εντελώς τυχαία]
Σκεφτείτε να πάμε παλαιότερα, σε άλλα ιερά τέρατα την μουσικής μας. Αλλά απ' την άλλη... οι ακαδημαϊκοί τα ξέρουν όλα, αφού είναι του πανεπιστημίου βεβαίως βεβαίως.
Με 4 ή 5 χρόνια σπουδές σε οποιαδήποτε σχολή, ακόμα και στο πανεπιστήμιο, με όσο καλούς δασκάλους και να έχεις, ΨΑΛΤΗΣ ΔΕΝ ΓΙΝΕΣΑΙ. Τέτοιοι όμως απόφοιτοι μπορούν κάλλιστα να υπερκεράσουν τον οποιονδήποτε, χάριν... του χαρτιού τους. :wink:
Έτσι λοιπόν, μια απ' τα ίδια θα αποδειχτεί, αν ποτέ υλοποιηθεί - πράγμα απίθανο, το κολέγιο που ονειρεύονται στην ΟΜΣΙΕ.
Ένας ψάλτης δηλαδή του διαμετρήματος του
Συμεωνίδη θα πάει στο κολέγιο για ... επιμόρφωση... από ποιον κ. πρόεδρε; Από τον ακαδημαϊκό ή τον παραδοσιακό δάσκαλο;
Όχι κ. πρόεδρε, αυτά τα πράγματα είναι ουτοπίες και μόνο έτσι μπορούμε να τα βλέπουμε.
Υπάρχουν σοβαρότερα πράματα για να ασχοληθεί η ομοσπονδία, όπως για παράδειγμα:*
[*]Η επαγγελματική κατοχύρωσή του ψάλτου, ανεξαρτήτως τίτλου ή σχολής, όλοι τον ίδιο Θεό ψάλλουμε
[*]Ο κατώτατος μισθός ψάλτου και τα ασφαλιστικά του διακαιώματα στην περίθαλψη και σύνταξη
[*]Η δυνατότητα αντίδρασης του ψάλτου στον δικτατορικό χαρακτήρα ιερέων και ειδικά των προϊσταμένων
[*]Η δημιουργία σχολών (όχι στην Αθήνα, η Αθήνα σε μερικά χρόνια θα θυμίζει Αφρικανική πόλη) Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής σε κάθε μητρόπολη και κατ' επέκταση και σε κάθε ενορία (όπου είναι δυνατόν) για την παραγωγή ιεροψαλτών και όχι ψαλτών. Σε μερικά χρόνια δεν θα υπάρχουν ιεροψάλτες, αλλά μόνο πτυχιούχοι και διπλωματούχοι ψάλτες.
[*]Κατάρτιση του προγράμματος σπουδών με περισσότερη πράξη και λιγότερη θεωρία. Η μουσική μας, ειδικά η ψαλτική, είναι μουσική ακούσματος και όχι θεωρίας. Είναι ζωντανή παράδοση και όχι ακαδημαϊκή μόρφωση. Ναι στην εκμάθηση της ευρωπαϊκής μουσικής, μόνο όμως όσον αφορά τη σημειογραφία, περαιτέρω γνώση αρμονίας και αντίστιξης θεωρώ ότι αποτελεί τροχοπέδη στην αφομοίωση της παράδοσης.
[*]Υποχρεωτική εκμάθηση παραδοσιακού οργάνου που να εκτελεί τα μουσικά μας διαστήματα, ούτι, κανονάκι, λύρα, βιολί, βιολοντσέλο, ταμπούρ κ.α. μέχρι κάποιο σημείο άνετης εκτέλεσης των παραδοσιακών Βυζαντινών μελών, ώστε να ακούει ο μαθητής με το αυτί και να διορθώνει τη γλώσσα. (Ο Χρύσανθος στο μεγάλο θεωρητικό, προτρέπει να εκμάθηση οργάνου)
[*]Η εκμάθηση των μελών να γίνεται αυστηρά σε ΧΡΟΝΟ ΑΠΛΟ και όχι σε δυτικής προέλευσης συνεπτυγμένους. Για τα κρατήματα και τα γρήγορα μέλη, ενδείκνυται ο δίσημος έως και τρίσημος μετ' εξαιρέσεων.
[*]Απαραίτητη κρίνεται και η συμμετοχή του μαθητού στο αναλόγιο, τουλάχιστον στον εσπερινό του Σαββάτου και το πρωί της Κυριακής, αν όχι στον δάσκαλό του (το καλύτερο), σε κάποιον Ι.Ν. με παραδοσιακό ψάλτη.
Ο Δομέστιχος καλά τα λέει, αν και κάπως χοντρά. Απ' την άλλη όμως, αντιτίθεται στην γνώση ευρωπαϊκής μουσικής, ακούγοντας AC/DC, όπερ εστί "Anti-Christ/Devil's Child(ren)" ή κατά άλλους "Anti-Christ/Devil Christ" αλλά και "Anti Crist/Death to Crist". :wink:
Τελειώνοντας με κάποιες σκέψεις:
- Το πιάνο σκοτώνει την Βυζαντινή Μουσική και περισσότερο απ' όλα την ψαλτική παράδοση.
- Η Βυζαντινή μουσική και δη η ψαλτική είναι ΜΟΝΟΦΩΝΙΚΗ, ως εκ τούτου δεν επιδέχονται εναρμονίσεις, παρά μόνο ένα αργοκίνητο και δωρικό ίσον, ψαλλόμενο από ζωντανά χείλη και όχι από ηλεκτρονικά κυκλώματα, βασιζόμενο στα σύμφωνα διαστήματα της Ελληνικής μουσικής και όχι τρίτες, κόντρες και ευρωπαϊκή κανταδο-φαλτσαδούρα.
- Η δυτική μουσική των 12 ημιτονίων, στο σύνολό της είναι φάλτσα, με ιδιότητα να προκαλεί διακροτήματα σε όλες τις συνηχήσεις εκτός της οκτάβας. Τα διακροτήματα αυτά, δεν τα ακούμε άμεσα, αλλά έμμεσα, αφού αποκωδικοποιηθούν απ' το ακουστικό νεύρο. Στην περίπτωση δε που αποτελούν καθημερινό, πολύωρο φαινόμενο, όπως στην εποχή μας (καφέ, εστιατόρια, μπαρ, ξενοδοχεία, ταξί, λεωφορεία, κλπ), που όπου πας ακούς δυτική μουσική, τότε τα αποτελέσματα μπορεί να είναι σοβαρά. Για έναν ψάλτη - μουσικό της Ανατολής, αποτελεί κίνδυνο να ξεκουρδιστεί απ' τα παραδοσιακά του διαστήματα, ειδικά όταν ακούει για παράδειγμα ένα μέλος σε λέγετο (Σεγκιά Μακάμ) να παίζεται από δυτικώς συγκερασμένα όργανα. Για τον μη μουσικό τώρα (αλλά και για όλον τον κόσμο), η συγκέντρωση όλων αυτών των διακροτημάτων στο ακουστικό κέντρο του εγκεφάλου, προκαλεί αύξηση της όχλησης του ακουστικού κέντρου, επεξεργασία απ' το υποσυνείδητο αυτών των οχλήσεων (παρόμοια γίνεται και με τα υποσυνείδητα μηνύματα) και διαβίβασή τους σε άλλα κέντρα, όπως της γνώσης, των εμπειριών, των αναμνήσεων κ.α. Λόγο όμως ότι τα διακροτήματα είναι απλά μια όχληση, ένας θόρυβος, περιττός και ανώφελος για τον εγκέφαλό, είναι δυνατόν να προκληθούν μακροπρόθεσμα, σοβαρές σωματικές βλάβες που οφείλονται στην συγκέντρωση πολλών οχλήσεων λόγω διακροτημάτων και των χαμηλών συχνοτήτων που αυτά απαντώνται. Δεν είναι τυχαίο ότι άνθρωποι που ακούν αποκλειστικά δυτικοί μουσική έχουν περισσότερα περιστατικά ημικρανίας, αυτοάνοσων ασθενειών, πνευματικής κατάπτωσης, πάσχουν από κομάρες και μη χειρότερα. Σε αντίθεση με τους Ανατολικούς λαούς, που αυτά τα πράγματα είναι τελείως άγνωστα στους περισσότερους. [Δεν υποστηρίζω ότι τα 12 ημιτόνια είναι αιτία των ασθενειών όλου του κόσμου, προς Θεού, αλλά ότι αυτά συμβάλλουν αρνητικά στην υγεία μας, σωματική, πνευματική και μουσική]
- Το άκουσμα χαμηλών συχνοτήτων, συμβάλει στην καλύτερη υγεία, περισσότερο απ' τις υψηλές. Επομένως η εκμάθηση βιολοντσέλου είναι προτιμότερη απ'την εκμάθηση βιολιού, πάντα αναφερόμενος στην εκμάθηση Βυζαντινής Μουσικής και στο εποπτικό όργανο του μαθητού. [Εγώ προτιμώ το ούτι, με χαμηλές κατά βάση συχνότητες, είναι ένα όργανο που συμβάλλει καθημερινώς στην προσωπική μου μουσικοθεραπεία.]
- Ναι στη διακριτική και όχι επιδεικτική χρήση τονοδότη και μόνο στην αρχή των ψαλλομένων μελών, για την επιλογή της σωστής βάσης, ειδικά σε κάποιον αρχάριο του αναλογίου.
Να προτιμούμε βάσεις χαμηλές, ικετευτικές και γαλήνιες, όπου είναι δυνατόν, παρά οξείες και εντυπωσιακές, βάσεις επίδειξης του άνωθεν ταλάντου, στη ματαιοδοξία της στιγμής.
"Λάβετε ημέτερε τα δέοντα προς λήψην προτοβουλίας". Βασίλης Τριανταφυλλίδης
Θα κλείσω εδώ κ. πρόεδρε, ελπίζοντας να σας αποτρέψω από ακόμα έναν φορέα πιστοποίησης του ανεπαρκούς σε μια χώρα του τίποτα.
"...Μάρθα, Μάρθα μεριμνάς και τυρβάζει περί πολλά. Ενός δε έστι χρεία..." λέει ο Κύριος ημών όταν δεν βλέπουμε τι χρειάζεται και ασχολούμαστε με αλλότρια.
Μην κάνετε κινήσεις εντυπωσιασμού ή υστεροφημίας, αλλά εργαστείτε για ουσιαστικές λύσεις των προβλημάτων του χώρου.
Ευχαριστώ όλους για την υπομονή τους, γιατί η δική μου εξαντλήθηκε...
Υ.Γ.: Θα μπορούσε ο κ. συντονιστής να μεταφέρει μέρος του μηνύματος ανοίγοντας μια νέα συζήτηση "Οι επιπτώσεις του ισοσυγκερασμού σε 12 ημιτόνια στην ακοή και στην υγειά μας".