Ενημέρωση για εργασίες E΄ Διεθνούς Μουσικολογικού και Ψαλτικού Συνεδρίου «Θεωρία και Πράξη της Ψαλτικής Τέχνης» (Αθήνα 13-15 Δεκεμβρίου 2012)

P

ptz

Guest
Θα ήθελα να καταθέσω ως προσωπική μαρτυρία πως κατά την παρουσίαση του δίσκου-άλμπουμ του ΙΒΜ γιά τον Κουκουζέλη,στην μεγάλη αίθουσα του Πανεπιστημίου,ο κ.Στάθης είχε τοποθετήσει την καρέκλα όπου καθόταν ο άρχων μπροστά-μπροστά [όπως Αρχιεπισκόπου],παρ ότι στις επόμενες θέσεις ήταν πολλοί συνομήλικοι Πρωτοψάλτες εν οις και ο μακαρίτης Σπυρ.Περιστέρης.Αυτό κάτι δείχνει νομίζω.
Επίσης όταν τελείωσε η παρουσίαση των μελών του Κουκουζέλη από την χορωδία των Μαϊστόρων σηκώθηκε όρθιος ο άρχων και εις επήκοον όλων δυνατά και γιά να το ακούσουν όλοι είπε "Αυτό είναι η Βυζ.μουσική".
Το ότι συνέβαλλε τα μέγιστα να μαθευτούν τόσο το ίδρυμα όσο και ο κ.Καθηγητής,ουδείς το αμφισβητεί.Το θέμα είναι η συνέχεια.Και σε αυτό τον τομέα το ΙΒΜ και ο κ.Καθηγητής έχουν προσφέρει πάρα πολλά.Ειδικά τόσους καλούς αποφοίτους επιστήμονες μουσικούς και ψάλτες.
Τώρα αν θέλουμε να συνεχίζουμε τα παλαιά ιεροψαλτικά και μίζερα αλληλοφαγώματα, ελευθερία έχουμε [ακόμα] και βοήθειά μας.
 
E

emakris

Guest
Ενδιαφέρουσες οι τοποθετήσεις...
..των Αετόπουλου-Αρβανίτη και πολύ σωστές. Πιστεύω, ωστόσο, πως τα συνέδρια αυτού του είδους δεν είναι ο κατάλληλος χώρος για να αναπτυχθεί ο σχετικός προβληματισμός, διότι ούτε χρόνος υπάρχει και, πολλές φορές, ούτε διάθεση. Ο μεγάλος αριθμός συμμετεχόντων έχει μεν το πλεονέκτημα ότι δίνει την ευκαιρία σε πολλούς να παρουσιάσουν τις εργασίες τους, αλλά καθιστά αδύνατο τον ουσιαστικό διάλογο και την ολοκληρωμένη παρουσίαση απόψεων.
Αυτή τη στιγμή υφίσταται μεν το εργαλείο για κάτι τέτοιο, αλλά φοβούμαι ότι δεν υπάρχει διάθεση να χρησιμοποιηθεί όπως πρέπει από τους (νεώτερους, τουλάχιστον) ερευνητές, ίσως διότι δεν πιστώνει ακαδημαϊκούς "πόντους" στον γράφοντα-ομιλούντα. Αναφέρομαι, φυσικά, στο Ψαλτολόγιο... Ίσως να αντιτείνει κανείς ότι χρειάζεται ένα πιο εξειδικευμένο φόρουμ, αφιερωμένο αποκλειστικά στην έρευνα, αλλά και πάλι δεν θα λειτουργήσει, αφού και πάλι δεν θα προσφέρει credits...
 
P

PANROUST

Guest
Με απόλυτη επιτυχία στέφθηκε η εμφάνιση της Χορωδίας των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος, στην Ψαλτική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 14/12 στην αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η Εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 5ου Διεθνούς Μουσικολογικού Συνεδρίου, που διοργάνωσε το Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Στην Ψαλτική εκδήλωση, στην οποία συμμετείχε και η Χορωδία της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκίδος, παρέστησαν οι Σεβ. Μητροπολίτες Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, ο Πρωτ. Θωμάς Συνοδινός, τ. Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και πλήθος μουσικολόγων και μουσικοφίλων.
Η Χορωδία των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος απέδωσε ύμνους των Χριστουγέννων, υπό την δ/νση του Αρχιμ. Επιφανίου Οικονόμου.
http://www.amen.gr/article11513
 

Η εν λόγω χορωδία ήταν για μένα η ευχάριστη έκπληξη των απογευματινών εκδηλώσεων του συνεδρίου. Άψογη εμφάνιση σε όλους τους τομείς (στήσιμο, χοραρχία, ισοκράτημα, σοβαρότητα, ερμηνεία), καθήλωσε τους πάντες (και ήταν μόνο 15-16 άτομα!).

Συγχαρητήρια.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
..των Αετόπουλου-Αρβανίτη και πολύ σωστές.

Απορία ήθελα να διατυπώσω και όχι να κάνω σχόλιο. Δυστυχώς η διατύπωση έδωσε μεγαλύτερη βαρύτητα στην ιδέα πίσω από την απορία, παρά στην ίδια την απορία. Χαίρομαι πάντως που συμφωνούμε ως προς αυτό.

Πιστεύω, ωστόσο, πως τα συνέδρια αυτού του είδους δεν είναι ο κατάλληλος χώρος για να αναπτυχθεί ο σχετικός προβληματισμός, διότι ούτε χρόνος υπάρχει και, πολλές φορές, ούτε διάθεση. Ο μεγάλος αριθμός συμμετεχόντων έχει μεν το πλεονέκτημα ότι δίνει την ευκαιρία σε πολλούς να παρουσιάσουν τις εργασίες τους, αλλά καθιστά αδύνατο τον ουσιαστικό διάλογο και την ολοκληρωμένη παρουσίαση απόψεων.
Αυτή τη στιγμή υφίσταται μεν το εργαλείο για κάτι τέτοιο, αλλά φοβούμαι ότι δεν υπάρχει διάθεση να χρησιμοποιηθεί όπως πρέπει από τους (νεώτερους, τουλάχιστον) ερευνητές, ίσως διότι δεν πιστώνει ακαδημαϊκούς "πόντους" στον γράφοντα-ομιλούντα. Αναφέρομαι, φυσικά, στο Ψαλτολόγιο... Ίσως να αντιτείνει κανείς ότι χρειάζεται ένα πιο εξειδικευμένο φόρουμ, αφιερωμένο αποκλειστικά στην έρευνα, αλλά και πάλι δεν θα λειτουργήσει, αφού και πάλι δεν θα προσφέρει credits...

Η ιδέα να ενοχλεί ο τρόπος και όχι ο τόπος δεν σας περνάει από το μυαλό;
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Η εν λόγω χορωδία ήταν για μένα η ευχάριστη έκπληξη των απογευματινών εκδηλώσεων του συνεδρίου. Άψογη εμφάνιση σε όλους τους τομείς (στήσιμο, χοραρχία, ισοκράτημα, σοβαρότητα, ερμηνεία), καθήλωσε τους πάντες (και ήταν μόνο 15-16 άτομα!).

Συγχαρητήρια.

!!!!!!!
Συμφωνώ και επαυξάνω
Συγχαρητήρια
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μακάρι να ήταν ιεροψαλτικού, Βυζαντινής Μουσικολογίας ήταν.

Χαρακτηριστική η ερώτηση του ψάλτη κ Μαφίδη (90 τόσων χρονών) πάνω σε ένα θέμα για τα αργά Ανοιξαντάρια και την πορεία τους στην γραφή μέσω των αιώνων.

- Μαφίδης : " Μα αυτά τα ανοιξαντάρια δεν ψάλλονται, έχουμε τα πολίτικα που ψάλλουμε "

- Στάθης : Άλλη ερώτηση.

Αν και έγιναν κάποιες προσπάθειες περί της Ψαλτικής, κάμποσα θέματα έμειναν σε καθαρά "Μουσικολογικά" ζητήματα, τουλάχιστον την πρώτη ημέρα που παρακολούθησα.
Δεν έγινε ακριβώς έτσι. Ο κ. Μαφίδης είπε κάτι πολύ πιο σωστό ως απάντηση στην παρουσίαση: «γιατί δεν καταλήξατε σε αυτά που ψάλλουμε σήμερα;»
Πιστεύω πως είχε δίκιο καθώς η εξέλιση του μέλυος των Ανοιξανταρίων δε σταμάτησε στις μεταγραφές.
 

xelwnas

Παλαιό Μέλος
Δεν έγινε ακριβώς έτσι. Ο κ. Μαφίδης είπε κάτι πολύ πιο σωστό ως απάντηση στην παρουσίαση: «γιατί δεν καταλήξατε σε αυτά που ψάλλουμε σήμερα;»
Πιστεύω πως είχε δίκιο καθώς η εξέλιση του μέλυος των Ανοιξανταρίων δε σταμάτησε στις μεταγραφές.

Μα δεν νομιζω οτι ειναι ιδιος τυπος συνθεσεων τα αργα ανοιξανταρια (συντετμημενα και ασυντμητα) με τα πολιτικα η του φωκαεα...νομιζω αυτος ειναι ο λογος. Αλλο ειδος μελοποιιας.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Η εισήγηση στο συνέδριο του Κωνσταντίνου Φωτόπουλου «Οἱ θέσεις τοῦ συντόμου στιχηραρικοῦ μέλους μὲ ἄξονα τὸ ἔργο Πέτρου τοῦ Πελοποννησίου» έχει αναρτηθεί εδώ.
 
Top