Ενδυμασία και στάση στο αναλόγιο

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
E,οχι και οι νεοκοροι με ρασο κε Χρηστο!...
Αυτο,πρωτη φορα τ'ακουω στη ζωη μου!...Με ρομπες,ναι, οπως γραφει και π. Μαξιμος...Αλλα οχι και ρασα!...:rolleyes:

''Σίγουρα εκπροσωπούμε το λαό, αλλά η υμνογραφική ποικιλία ανέδειξε την τάξη των ψαλτών από εκπροσώπους του λαού σε καλλιτέχνες και επιστήμονες, εφόσον τέτοια θεωρείται η τέχνη που υπηρετούν (την υπευθυνότητα της θέσεως την αισθάνεται διαφορετικά ο καθένας, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με την ψαλτική αυτή καθ' αυτή). Εάν κάποιοι θεωρούν ότι φορώντας το ράσο ή τα όποια άμφια είναι μεγάλοι και τρανοί, αυτό είναι δικό τους πρόβλημα και δεν αφορά μόνο τους ψάλτες, αλλά και τους ιερείς.''

Σ'αυτο θα συμφωνησω!...

Προσωπικα,δεν αισθανομαι τον εαυτο μου αξιο,ποσο μαλλον που δεν εχω χειροθετηθει αναγνωστης,θα φορεσω ρασο;...:wink:

Και για το περιστατικο που προανεφερα,δεν ειδα να σχολιασει κανεις κατι...:wink::)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Και για το περιστατικο που προανεφερα,δεν ειδα να σχολιασει κανεις κατι...:wink::)

Εγώ θα σχολιάσω με ένα παρόμοιο περιστατικό.
Πριν από περίπου 5 χρόνια ετοιμαζόταν να αποχωρήσει ο λαμπαδάριος ενός εκ των Ναών που υπηρετώ και οι ιερείς και το εκκλησιαστικό συμβούλιο μου ζήτησαν αν υπήρχε κάποιος που θα τον ενδιέφερε η θέση. Κάποιος φίλος μου ψάλτης και καθηγητής μου πρότεινε τον γιο του, τον οποίο πήρα μαζί μου κάποια Κυριακή για να ψάλλουμε, να τον δουν και να τον ακούσουν. Πέρα από το ψαλτικό τμήμα, το παιδί (γύρω στα 20 με 22) με ρώτησε όταν μπήκαμε στο Ναό: "Θα πρέπει να φορέσω ράσο;"
"Εννοείται. Αφού θα ψάλλεις!" Του απάντησα.
Φυσικά, δεν με ρώτησε λόγω του ότι φορούσε σκουλαρίκι στο αυτί (στο Ναό του πατέρα του και αυτός καθώς και όλη η χορωδία φοράνε ούτως ή άλλως ράσα), αλλά διότι δεν ήξερε αν περισσεύει κανένα ράσο γι' αυτόν. Με αυτό δεν εννοώ να φτάσουμε σε ακρότητες, αλλά ως ίσως ακραίο παράδειγμα το ανέφερα.
Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι τα άμφια δεν είμαστε εμείς ως πρόσωπα ή ως χαρακτήρες (όπως μπορεί να συμβαίνει στην ζωής μας γενικότερα), αλλά η διακονία μας. Δεν χρειάζεται να είσαι άξιος, διότι απλά κανείς δεν είναι και αν θεωρήσεις ότι είσαι, το έχασες το παιχνίδι, όπως ακριβώς ο Φαρισαίος στην παραβολή. Οι ιερείς οι ίδιοι στην ευχή του χερουβικού ύμνου, παραδέχονται την αναξιώτητα όλων των ανθρώπων να προσεγγίσουν το θείο μαγαλείο: "Οὐδεὶς ἄξιος τῶν συνδεδεμένων ταῖς σαρκικαῖς ἐπιθυμίαις καὶ ἡδοναῖς προσέρχεσθαι ἢ προσεγγίζειν ἢ λειτουργεῖν Σοι, Βασιλεῦ τῆς δόξης..."
αλλά όλ' αυτά μας τα επιτρέπει, όπως αναφέρεται στην ίδια ευχή παρακάτω: "...Αλλ' όμως δια την άφατον και αμέτρητόν σου φιλανθρωπίαν ατρέπτως και αναλλοιώτως γέγονας άνθρωπος...".
Αυτός είναι ο λόγος ύπαρξης όλης αυτής της τάξεως και της αμφίεσης, να διακρίνει τους διακονούντες με τον οποιοδήποτε τρόπο τις ιερές ακολουθίες, από το εκκλησίασμα, το οποίο μετέχει νοερά.

Υ.Γ. Τα ράσα σίγουρα δεν κάνουν τον παπά, αλλά ούτε και το αντίθετο. Όποιος κι αν είναι, αυτή είναι η θέση του στην κοινωνία και πρέπει να τα φοράει, όπως και οι ψάλτες. Το αν τα τιμάει ή όχι είναι θέμα καθαρά προσωπικό και δεν αφορά κανέναν που δεν θέλει να γίνεται επικριτής.
 
Last edited:
Τα πράγματα είναι πολύ απλά. Αν κάποιος θέλει να φορέσει ράσο με γεια του και χαρά του. Το ίδιο και σε αυτόν που δε θέλει. Το ζήτημα δεν είναι δογματικό ώστε να επιβάλλουμε στους άλλους να φοράν ή να μη φοράν ράσο.
Ο συνάδελφος ανέβασε φωτογραφία Πρίγγου-Στανίτσα με ράσα. Εκτός πατριαρχείου τους είδε κανείς ποτέ με ράσο; Μήπως λοιπόν ήταν συνδεδεμένο με το οφίκιο; Εν πάση περιπτώσει γιατί να χαλάμε τις καρδιές μας;Στην ενορία μας ο καθένας κάνει ότι νομίζει. Αν πάει επισκέπτης σε άλλη ενορία και του πουν "βάλε ράσο" ας βάλει κι αν δεν του δώσουν ας μη βάλει.
Εγώ παλιά δε φόραγα. Στην τωρινή εκκλησία μου λέει ο παπάς βάζε ράσο, για να μην ασχολείτε ο κόσμος με το τί φοράς. Οκ του λέω. Ήρθε το καλοκαίρι του λέω "πάτερ από Σεπτέμβρη πάλι ράσο έχει ζέστη". Οκ μου λέει.:wink:
 

π. Ρωμανός Καράνος

Παλαιό Μέλος
Ἄν θέλετε νά γίνει σοβαρή συζήτηση·
1) Τό Μέγα Εὐχολόγιον καί τό Ἀρχιερατικόν προβλέπουν τήν αὐτήν Τάξιν γιά χειροθεσία Ἀναγνώστου καί Ψάλτου. Δέν ὑπάρχει διαφορά. Ἡ διαφορά (ἱστορική) ἔγκειται στό ὅτι ὁ μέν Ἀναγνώστης διαβάζει λίγο ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, ὁ δέ ψάλτης ψάλλει προκείμενον. Σήμερα αὐτά εἶναι ἑνοποιημένα. Ὁποτε ἡ χειροθεσία Ἀναγνώστου εἶναι χειροθεσία Ψάλτου.

Πάτερ Μάξιμε,

Συμφωνώ απολύτως. Αναρωτιέμαι όμως αν η ευχή "εις χειροθεσίαν ιεροψάλτου" που διαβάζει ο Μητροπολίτης Βοστώνης είναι παλαιά ευχή που "ξετρύπωσε" σε κάποιο χειρόγραφο ο συντάκτης του ευχολογίου που την περιλαμβάνει.

Μένιος
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ο συνάδελφος ανέβασε φωτογραφία Πρίγγου-Στανίτσα με ράσα. Εκτός πατριαρχείου τους είδε κανείς ποτέ με ράσο;
Στο Βίντεο με τον Εσπερινό στην ιερά μονή Κίκκου φοράει, καθώς και σε φωτογραφίες εκτός Πατριαρχικού Ναού όπως αυτή που επισυνάπτω.
 

Attachments

  • Stani21a.jpeg
    54.9 KB · Views: 33
Προφανώς όχι. Το ράσο το φορά ο ψάλτης εν είδει αμφίου, δηλαδή εν ώρα ακολουθίας και μόνο.

Δε με καταλάβατε. Εννοώ σε ναό άλλον εκτός του πατριαρχείου, π.χ. στον Άγιο Δημήτριο Αμπελοκήπων. Η περίπτωση της Μονής Κύκκου που ανέβασε ο φίλος Χρήστος, μήπως είναι εξαίρεση;
Εν πάση περιπτώση συμφωνούμε όλοι νομίζω ότι το θέμα δεν είναι δογματικό για να επιβληθεί η μία ή η άλλη άποψη:wink:
Και κάτι ακόμη. Η χειροθεσία σε αναγνώστη ή ψάλτη φέρνει υποχρεώσεις πολύ μεγαλύτερες από την ένδυση με ράσο κατά την ακολουθία, όπως καθημερινή συμμετοχή στις ακολουθίες, αποχή από τις προγαμιαίες σχέσεις για τους μη νυμφευμένους, απαγόρευση δευτερογαμίας, τήρηση νηστειών και γενικώς το να είσαι τύπος και υπογραμμός. Οπότε το ράσο δεν κάνει ούτε τον παπά ούτε τον ψάλτη επιμένω. Αλλά και όποιος το φοράει μπράβο του δεν καταδικάζω κανένα.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Στο Βίντεο με τον Εσπερινό στην ιερά μονή Κίκκου φοράει, καθώς και σε φωτογραφίες εκτός Πατριαρχικού Ναού όπως αυτή που επισυνάπτω.

και καλπακίου άτερ!


Δ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πάτερ Μάξιμε,

Συμφωνώ απολύτως. Αναρωτιέμαι όμως αν η ευχή "εις χειροθεσίαν ιεροψάλτου" που διαβάζει ο Μητροπολίτης Βοστώνης είναι παλαιά ευχή που "ξετρύπωσε" σε κάποιο χειρόγραφο ο συντάκτης του ευχολογίου που την περιλαμβάνει.

Μένιος

 

π. Ρωμανός Καράνος

Παλαιό Μέλος
Η χειροθεσία σε αναγνώστη ή ψάλτη φέρνει υποχρεώσεις πολύ μεγαλύτερες από την ένδυση με ράσο κατά την ακολουθία, όπως καθημερινή συμμετοχή στις ακολουθίες, αποχή από τις προγαμιαίες σχέσεις για τους μη νυμφευμένους, απαγόρευση δευτερογαμίας, τήρηση νηστειών και γενικώς το να είσαι τύπος και υπογραμμός.

Ε μάλλον όλοι οι χριστιανοί έχουν αυτές τις υποχρεώσεις, όχι μόνο οι ψάλτες:).
 
Ε μάλλον όλοι οι χριστιανοί έχουν αυτές τις υποχρεώσεις, όχι μόνο οι ψάλτες:).


Δε με καταλάβατε πάλι. Σαφώς όλοι οι χριστιανοί έχουν τις υποχρεώσεις, αλλά η μη τήρησή τους δεν επιφέρει έκπτωση από κάτι π.χ. από την τάξη του αναγνώστη (θυμηθείτε την περίπτωση δευτερογαμίας του Πρωτοψάλτη Πέτρου Βυζαντίου του Φυγά). Ας μην παίζουμε με τις λέξεις
 

π. Ρωμανός Καράνος

Παλαιό Μέλος
Δε με καταλάβατε πάλι. Σαφώς όλοι οι χριστιανοί έχουν τις υποχρεώσεις, αλλά η μη τήρησή τους δεν επιφέρει έκπτωση από κάτι π.χ. από την τάξη του αναγνώστη (θυμηθείτε την περίπτωση δευτερογαμίας του Πρωτοψάλτη Πέτρου Βυζαντίου του Φυγά). Ας μην παίζουμε με τις λέξεις

Εντάξει, συμφωνώ ότι οι ψάλτες/αναγνώστες (γιατί όμως μόνο οι χειροθετηθέντες;) πρέπει να είναι τύπος και υπογραμμός. Τώρα πόσοι από μας είμαστε...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ο κ. Δημήτριος Χατζόπουλος με πληροφόρησε οτι ο Στανίτσας δεν φορούσε το καλπάκι εκτός του Πατριαρχικού ναού. Ίσως πρέπει να ανοιχτεί ξεχωριστό θέμα όμως με την Πατριαρχική τάξη περί ενδυμασίας ψαλτών, αναγνωστών, οφφικιάλων κτλ.
 

tzark

Μέλος

Ἀπορῶ μέ αὐτές τίς ἀπόψεις τοῦ πατρός, Δημήτρη. Μᾶλλον «ἀντιψαλτικές» μοῦ φαίνονται.

Γιά τό θέσαντα καί ἐρωτῶντα ὑπάρχει εἰδική ἑνότητα καί θέματα ἀκριβῶς ἐπ᾿ αὐτοῦ
Τάξη χορών· Ενδυμασία, στάση, εναλλαγή χορών και παρεμφερή θέματα.
Ψάλτης και ράσο
καί ἀπό ἐκεῖ παραπέμπει σέ ἄλλα, ὅπως καί
Εμμ. Γιαννόπουλου : Η ψαλτική τέχνη. Λόγος και μέλος στη λατρεία της ορθόδοξης εκκλησίας, ὅπου κεφάλαιον «Οι τίτλοι-οφφίκια και τα άμφια των ιεροψαλτών» (σσ. 19-47). (κάτι ἔχει αὐτή τή στιγμή ἡ σελίδα τοῦ κ. Γιαννόπουλου)



Εχει δίκιο ο πατερας Δημητριος.
 
Νομίζω ότι είναι η πρώτη φορά που κάποιος κληρικός διαφωνεί στο να φέρουν οι ψάλτες ράσο κατά τις ακολουθίες. Όλοι υπερθεματίζουν επί της αναγκαιότητας ο ψάλτης να ενδύεται ράσο ώστε και ο ίδιος και οι πιστοί να συνασθάνονται ότι δεν είναι κοσμικός καλλιτέχνης αλλά παράγων της λατρείας. Μάλλον είναι υπερβολικός ο συλλογισμός του π. Βασιλείου.
 

χριστοφόρος4

Παλαιό Μέλος
Σεβαστές όλες οι απόψεις .

Κατά τη γνώμη μου , ο ψάλτης χρειάζεται να δοκιμαστεί για κάνα 1 με 1,5 χρόνο στο αναλογίο και μετά εάν τοπώσει να βάλει και ράσο ...

Δεν διαφωνώ ότι χρειάζεται να φορά ο ψάλτης ράσο ... αλλά να έχει πάρει πρωτύτερα την αντίστοιχη ευχή από τον μητροπολίτη της περιοχής του και να είναι αρκετά έτοιμος για αυτό το τεράστιο βήμα στη ζωή του ...
 

χριστοφόρος4

Παλαιό Μέλος
Όταν αναγράφεται στο θέμα στάση ... εννοείται και η συμπεριφορά ??

Γιατί εδώ στην ενορία μου έχουμε πρόβλημα ....

Τα παπαδοπαίδια της Εκκλησίας .. ο Θεός να τα κάνει ... μαθαίνουν Βυζαντινή και ανεβαίνουν στο αναλογίο για να ψάλλουν ...

Και από εκείνο το σημείο αρχίζει η χάβρα ...

Πειράζουν τα μικρόφωνα , μιλάνε πιο πολύ και από τις γυναίκες και γενικά διαταράσσουν την λειτουργία και κυρίως την προσευχή των πιστών ...

Τι προτείνετε σε αυτή την περίπτωση ? Να τους διώξουμε ή να τους συνετίσουμε ??
 
Top