Εναρμόνιο Γένος. Υπάρχει;

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Ναι έτσι μάλλον πρέπει να συμβαίνει μόνον στην κατάβαση προς τον Πα, και τούτο λόγω της έλξεως του Βου προς τον Πα, όπως αναφέρεται στην σελίδα 185 του Βιβλίου του Άρχοντος Πρωτοψάλτου Βασ. Κατσιφή με τίτλο, Έλξεις, η αρμονία της Φυσικής κλίμακας , την οποία παραθέτω.
Ενώ στην ανάβαση τα διαστήματα είναι τα προαναφερόμενα.
Βασίλης Κιαμηλίδης
Στην πρώτη κλίμακα(αναβάσεως δηλαδή) το ΒΟΥ-ΓΑ πρέπει να είναι λάθος αντί για 6 μάλλον εννοεί 4...στην τρίτη κλίμακα(καταβάσεως δηλαδή) αν βλέπω καλά χαμηλώνει τον ΔΙ και μάλιστα 1 κόμμα???:eek:
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Δεν μπορώ να καταλάβω...πάντως είμαι περίεργος για αυτό που λες...όταν ψάλλεις στιχηραρικό Γ' και κάνει συνεχώς καταλήξεις στον ΠΑ(πλ.Α' το λέγαν οι παλαιοί)εσύ κάνεις ΓΑ-ΒΟΥ=6 και ΒΟΥ-ΠΑ=12???...και αυτήν την κατάληξη στον ΒΟΥ που αναφέρεις σε ποιο κομμάτι το συναντάς?...δεν θυμάμαι εγώ κάτι τέτοιο...
Ο Γ' στιχηραρικός δεν κάνει καταλήξεις στον ΒΟΥ. Εμείς κάνουμε μια κατάληξη ΝΗ ΠΑ ΒΟΥ όταν ψάλλουμε τρίτο για να διαπιστώσουμε ότι ο Βου ακούγεται πιο χαμηλα από αυτόν που ψέλναμε στο τρίτο . Γιατί στον Γ΄ο ΒΟΥ έλκεται από τον ΓΑ και όχι από τον Πα όπως αναφέρει ο κ. Κατσιφής.
 
Last edited:

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Ο Γ' στιχηραρικός δεν κάνει καταλήξεις στον ΒΟΥ. Εμείς κάνουμε μια κατάληξη ΝΗ ΠΑ ΒΟΥ όταν ψάλλουμε τρίτο για να διαπιστώσουμε ότι ο Βου ακούγεται πιο χαμηλα από αυτόν που ψέλναμε στο τρίτο . Γιατί στον Γ΄ο ΒΟΥ έλκεται από τον ΓΑ και όχι από τον Πα όπως αναφέρει ο κ. Κατσιφής.

Σωστές οι διαπιστώσεις σας.
Όσον αφορά τις σχετικές απόψεις που διατυπώνονται πιο πάνω από τα μέλη, νομίζω πως απαντάει ο κ. Περικλής Μαυρουδής στις σελίδες 208-211 του βιβλίου του.
 

Attachments

  • 02 Γ΄ ήχος Περ. Μαυρουδή.pdf
    172.7 KB · Views: 119

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Υπάρχει διάσταση απόψεων για το τί ονομάζουμε τελικά εναρμόνιο γένος.
Είναι ένα θέμα που σίγουρα δε θα συμφωνήσουμε.
Μπορούμε να συμφωνήσουμε όμως ότι οι αρχαίοι έλληνες ονόμαζαν εναρμόνιο γένος την διαίρεση του ημιτονίου, κάτι αντίστοιχο γίνεται στο κλιτόν.

Στο θέμα τώρα:
Στον γ' ήχο τα μόρια (κατεβαίνοντας στον Πα) είναι διατονικά (και μάλιστα μαλακό διάτονο).
Ομοίως και στον βαρύ. Μιά γενική ύφεση στον ζω θέλει τα διαστήματα πάνω από τον γα (γα-Δι-κε-ζω) με σκληρό διάτονο.
Γενικότερα, νομίζω, ότι είναι χρήσιμο να μήν συγχέουμε ήχο και γένος.
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Προβληματισμός τις εποχής του Π. Κηλτζανίδη, Μ. Μισαηλίδη και Ευ. Παπαδόπουλου (1881) σχετικά με την ύπαρξη ή όχι εναρμονίου γένους στη Βυζαντινή μουσική υπάρχει στο έργο αυτό:

Παναγιώτης Κηλτζανίδης: Περί του ζητήματος της μουσικής της Ορθοδόξου Ανατολικής Ελληνικής Εκκλησίας.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Περί του εναρμονίου γένους μιλάει ο γερο-Αντώνιος Σύρκας εδώ.
 
Ναι έτσι μάλλον πρέπει να συμβαίνει μόνον στην κατάβαση προς τον Πα, και τούτο λόγω της έλξεως του Βου προς τον Πα, όπως αναφέρεται στην σελίδα 185 του Βιβλίου του Άρχοντος Πρωτοψάλτου Βασ. Κατσιφή με τίτλο, Έλξεις, η αρμονία της Φυσικής κλίμακας , την οποία παραθέτω.
Ενώ στην ανάβαση τα διαστήματα είναι τα προαναφερόμενα.
Βασίλης Κιαμηλίδης
Θα ήθελα να ρωτήσω: Μήπως έχετε όλο το βιβλίο του κου Κατσιφή σε pdf;
 
Top