Emmanouil Giannopoulos
Emmanouil Giannopoulos
Δελτίο Τύπου
30-6-2020
Η σπουδαιότατη συλλογή παλαιών ψαλτικών χειρογράφων (13ος-19ος αιώνας) τα οποία με κόπους και με μόχθους συνέλεξε, διέσωσε και μελέτησε ο αείμνηστος Σίμων Καράς, είναι η σπουδαιότερη ιδιωτική συλλογή τέτοιων πολύτιμων τεκμηρίων, καθώς αριθμεί 197 κώδικες. Η συλλογή άρχισε να σχηματίζεται το έτος 1925 και ήδη στις δεκαετίες του 1930 και 1940 είχε μεγαλώσει πολύ και είχε χρησιμοποιηθεί από τον Σ. Καρά για εξαιρετικά ενδιαφέρουσες μουσικολογικές μελέτες, κάτι που συνεχίστηκε παραγωγικότατα έως τα τέλη του βίου του στα 1999. Ωστόσο, παρότι πολλοί συζητούσαν για τα χειρόγραφα αυτά επί δεκαετίες, κανείς δεν τα είχε δει ή μελετήσει συστηματικά και με πληρότητα, από μουσικολογικής, λειτουργικής και παλαιογραφικής πλευράς.
Με το παρόν Δελτίο Τύπου ανακοινώνεται η έκδοση ενός αναλυτικού περιγραφικού καταλόγου των χειρογράφων αυτών, έργο του επ. καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Εμμανουήλ Γιαννοπούλου, με τον τίτλο:
Ἡ συλλογὴ παλαιῶν ψαλτικῶν χειρογράφων τοῦ Σίμωνος Καρά.
Ἀναλυτικὸς περιγραφικὸς κατάλογος,
ὑπὸ Ἐμμανουὴλ Στ. Γιαννοπούλου
[Κέντρον Ἐρεύνης καὶ Προβολῆς τῆς Ἐθνικῆς Μουσικῆς.
Μουσικό, Λαογραφικὸ καὶ Φιλολογικὸ Ἀρχεῖο Σίμωνος καὶ Ἀγγελικῆς Καρά]
Ἀθήνα 2020.
Στην εκτενή Εισαγωγή του τόμου των 890 σελίδων παρουσιάζονται αναλυτικά διάφορα θέματα που απασχολούν χρόνια τους ερευνητές, ενώ στην έκδοση ενσωματώθηκαν 175 έγχρωμες φωτογραφίες για την καλύτερη τεκμηρίωση των περιγραφών των κωδίκων.
Η έκδοση κυκλοφορείται ηλεκτρονικά και σε ελεύθερο αρχείο από τις ιστοσελίδες του ΚΕΠΕΜ και του συγγραφέα (@ Επιστημονικό έργο), ως μία προσφορά του ΚΕΠΕΜ στην μουσικολογική και ιεροψαλτική κοινότητα. Θα ακολουθήσει και εκτύπωσή της σε περιορισμένα αντίτυπα, τα οποία προορίζονται για επιλεγμένες βιβλιοθήκες της Ελλάδος και του εξωτερικού.
Πλείστα όσα σπουδαία στοιχεία της ψαλτικής παράδοσης της ορθόδοξης εκκλησίας έρχονται στο φως μέσα από τις σελίδες αυτού του έργου: Οφφικιάλιοι, μελοποιοί και ιεροψάλτες και το ποικίλο έργο τους (πολλές φορές άγνωστο από αλλού), κωδικογράφοι, νέα υμνογραφήματα, σχέσεις μαθητείας, άγνωστες κατά τόπους ασματικές παραδόσεις, αυτόγραφα σπουδαίων διακόνων του αναλογίου και πολλά άλλα, τα οποία προέκυψαν από την έρευνα.
PRESS RELEASE
30-6-2020
The extremely consequential collection of old Byzantine ecclesiastical music chanting manuscripts (13rd - 19th century), arduously gathered, saved and studied by the late Simon Karas, is the single most significant private collection of such valuable evidence, as it comprises 197 codices. This collection started to take shape back in 1925 and, already since the 1930’s and 1940’s, it had grown significantly and had been used by S. Karas in extremely interesting musicological studies. This activity was to be continued at a great productivity rate up to the end of his life in 1999. Nevertheless, no one else had ever seen or studied systematically and fully these manuscripts from a musicological, liturgical and paleographic point of view, despite the fact that many experts had been discussing about the manuscripts for decades.
This Press Release announces the publication of an analytical descriptive catalogue of these manuscripts, which is the work of the assistant professor of the Aristotle University of Thessaloniki, Dr. Emmanouil Giannopoulos, under the title:
Simon Karas’ collection of old Psaltic manuscripts.
Analytical Descriptive Catalogue,
by Emmanouil St. Giannopoulos
[Center for Research and Promotion of Greek Music Tradition.
Music, Folklore and Literature Archives of Simon and Angeliki Karas]
Athens 2020.
In the extensive Introduction of the 890-page long volume, several subjects that have concerned the researchers for years are presented analytically, while 175 colored photographs have been incorporated in the edition to better validate the descriptions of the codices.
The edition is published both electronically and in the form of a free archive on the webpages of CRPGMT and the author’s (@ Scientific work), as an offer by CRPGMT to the musicological and Byzantine ecclesiastical music chanting community. It will be followed by the printing form of the edition in a limited number of copies, which are addressed to selected Libraries both in Greece and abroad.
Numerous remarkable elements of the chanting tradition of the Orthodox Church are coming to light through the pages of this work: Ecclesiastical title holders, melodists and chanters, along with their diverse work (in many cases presented for the first time), codex writers, new melodies, apprenticeship relations, locally unknown chanting traditions, autographs by great servants of the lectern and much more, which have surfaced during the research process.