Ελληνική μουσική και πολυηχία

ενδιαφέρουσα περίπτωση (με αφορμή μια πρόσφατη επανα-κυκλοφορία τραγουδιών της) αποτελεί και η μεγάλη ρεμπέτισα Σωτηρία Μπέλλου...
αξίζει ν' ακούσετε τον "μεμέτη" και το "καϋμό πόχει η καρδούλα μου", το μεν πρώτο σε ήχο που δεν μπορώ να προσδιορίσω ακριβώς το δε δεύτερο σε εξαιρετικό βαρύ (σπάνιο).
όντως όμορφες συνθέσεις και απαράμιλλη τεχνική από την αξέχαστη αοιδό
 
Πολύ ωραία "εισαγωγή" (εκτός Ναού φυσικά !) για το "Άξιον Εστίν" σε πλ.β΄, Ανωνύμου (από τα άριστα) είναι το δημοτικό από τη Θεσσαλία : "ο Όλυμπος κι ο Κίσσαβος"... με τον Δημοσθένη Βλαχαγγέλη τραγούδι και τον Βάιο Μαλλιάρα στο κλαρίνο.
Το τελειότερο "απήχημα"
 
ενδιαφέρουσα περίπτωση (με αφορμή μια πρόσφατη επανα-κυκλοφορία τραγουδιών της) αποτελεί και η μεγάλη ρεμπέτισα Σωτηρία Μπέλλου...
αξίζει ν' ακούσετε τον "μεμέτη" και το "καϋμό πόχει η καρδούλα μου", το μεν πρώτο σε ήχο που δεν μπορώ να προσδιορίσω ακριβώς το δε δεύτερο σε εξαιρετικό βαρύ (σπάνιο).
όντως όμορφες συνθέσεις και απαράμιλλη τεχνική από την αξέχαστη αοιδό


Εξαιρετική περίπτωση α' ήχου σε εκτέλεση Μαρίκας Νίνου. Το ερμηνεύει θαυμάσια μαζί με μπόλικες ... αναλύσεις οξείας κλπ σημαδιών !!:D

www.youtube.com/watch?v=cs2gY3xf1es
 
Last edited:


παληά εκτέλεση και ΑΡΙΣΤΟ τρίχορδο... σε βαρύ ήχο (εβιτζ) και με σταθερή έλξη του Κε (Λα) προς τον Ζω' (Σι).

Τόχει πεί και η Μπέλλου, μα τούτο έχει μιαν απλότητα απ' τα παληά
εξαιρετική !!!

(αφιερωμένο εξαιρετικά στους συντονιστές μας)

http://www.youtube.com/watch?v=tapT-Unlq9A
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
αξίζει ν' ακούσετε τον "μεμέτη" ...σε ήχο που δεν μπορώ να προσδιορίσω ακριβώς
Εδώ η κορυφαία εκτέλεση από τον Μήτσο Αραπάκη (1931). Της Σ. Μπέλλου δε βρήκα εκτέλεση, υπάρχει σίγουρα;

Όντως, έχει γίνει αντικειμενο προβληματισμού, ακόμα και σε κύκλους «ειδημόνων» της ανατολικής μουσικής, ο ήχος (κλάδος ήχου καλύτερα) του κομματιού αυτού. Θα γράψω κάποιες σκέψεις μου, αν υπάρχουν άλλες απόψεις είναι ευπρόσδεκτες.

Το πιο κοντινό, κατά την άποψή μου, είναι το «χιτζαζκιάρ» (πλ. δ' με σκληρό χρώμα και στα δύο τετράχορδα), καθώς κατά τον Κηλτζανίδη και το «φουλ χρώμα» δικαιολογείται, και το γεγονός ότι κάτω από τη βάση ακούγονται διατονικά διαστήματα κε-ζω-νη. Σε αυτή την προσέγγιση, συνηγορεί και το ταξίμι που προηγείται (στην εκτέλεση του Αραπάκη) στο σαντούρι, όπου η εισαγωγή γίνεται με καθαρό πλ. δ' (ματζοράκι στα συγκερασμένα όργανα). Επίσης, την εποχή εκείνη, κυκλοφορούσε παράλληλα, άλλη εκδοχή του κομματιού σε πλ. δ' (εδώ από την Μαρίκα την Πολίτισσα). Ίσως και να δείχνει επίσης, την καταγωγή του κομματιού από τον ήχο αυτό.

Σε κάποια σημεία ωστόσο, υπάρχει έλξη της 4ης βαθμίδας προς την 5η. Οπωσδήποτε, αυτή είναι μια σαφής επιρροή και από τον λεγόμενο «πειραιώτικο» δρόμο (βαρύς εκ του ζω με τρίχορδο ζω-νη-πα, ως πα-βου-γα του σκληρού χρώματος). Πάντως, αυτό είναι νεώτερο «μακάμι» (ή «δρόμος» καλύτερα) και δεν έχω πλήρη εικόνα του, οπότε σε περίπτωση που δεχθούμε, ότι είναι αμιγώς σε «πειραιώτικο» δρόμο, δεν ξέρω αν δικαιολογούνται τα διατονικά διαστήματα (κάτι σαν κε-ζω-νη του πλ. δ') κάτω από τη βάση. Εκτός κι αν είναι από τη θέση του εναρμόνιου ζω, όπως υποστηρίζει ο Βαγγέλης (οπότε έιναι δι-κε-ζωb)!!! :wink:
 

Πολλές ευχαριστίες κ. Νεοκλή. Αυτό είναι...
κ. Χ. Συμ/δη μου φαίνεται πώς τα διαστήματα είναι κρυστάλλινα και όλη η ομορφιά γύρω από τη βάση του δρόμου (όποιος και να είναι και όπως και να λέγεται).
Η φωνή της στην πιο ώριμη φάση.
Πάντως υπάρχει διαφορά ήχου με το άλλο κορυφαίο της συλλογής αυτής (το 5ο του 5ου CD) "καημό μες την καρδούλα μου", που είναι ξεκάθαρο εβιτζ...
σεις όμως σίγουρα έχετε την πείρα και τις γνώσεις για τις μικροδιαφοροποιήσεις στα διαστήματα...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Εδώ η κορυφαία εκτέλεση από τον Μήτσο Αραπάκη (1931). Της Σ. Μπέλλου δε βρήκα εκτέλεση, υπάρχει σίγουρα;

Όντως, έχει γίνει αντικειμενο προβληματισμού, ακόμα και σε κύκλους «ειδημόνων» της ανατολικής μουσικής, ο ήχος (κλάδος ήχου καλύτερα) του κομματιού αυτού. Θα γράψω κάποιες σκέψεις μου, αν υπάρχουν άλλες απόψεις είναι ευπρόσδεκτες.

Το πιο κοντινό, κατά την άποψή μου, είναι το «χιτζαζκιάρ» (πλ. δ' με σκληρό χρώμα και στα δύο τετράχορδα), καθώς κατά τον Κηλτζανίδη και το «φουλ χρώμα» δικαιολογείται, και το γεγονός ότι κάτω από τη βάση ακούγονται διατονικά διαστήματα κε-ζω-νη. Σε αυτή την προσέγγιση, συνηγορεί και το ταξίμι που προηγείται (στην εκτέλεση του Αραπάκη) στο σαντούρι, όπου η εισαγωγή γίνεται με καθαρό πλ. δ' (ματζοράκι στα συγκερασμένα όργανα). Επίσης, την εποχή εκείνη, κυκλοφορούσε παράλληλα, άλλη εκδοχή του κομματιού σε πλ. δ' (εδώ από την Μαρίκα την Πολίτισσα). Ίσως και να δείχνει επίσης, την καταγωγή του κομματιού από τον ήχο αυτό.

Σε κάποια σημεία ωστόσο, υπάρχει έλξη της 4ης βαθμίδας προς την 5η. Οπωσδήποτε, αυτή είναι μια σαφής επιρροή και από τον λεγόμενο «πειραιώτικο» δρόμο (βαρύς εκ του ζω με τρίχορδο ζω-νη-πα, ως πα-βου-γα του σκληρού χρώματος). Πάντως, αυτό είναι νεώτερο «μακάμι» (ή «δρόμος» καλύτερα) και δεν έχω πλήρη εικόνα του, οπότε σε περίπτωση που δεχθούμε, ότι είναι αμιγώς σε «πειραιώτικο» δρόμο, δεν ξέρω αν δικαιολογούνται τα διατονικά διαστήματα (κάτι σαν κε-ζω-νη του πλ. δ') κάτω από τη βάση. Εκτός κι αν είναι από τη θέση του εναρμόνιου ζω, όπως υποστηρίζει ο Βαγγέλης (οπότε έιναι δι-κε-ζωb)!!! :wink:

Είναι σίγουρα ο πειραιώτικος δρόμος που τραγουδάει τον Μεμέτη ο Αραπάκης. Είναι ο γνωστός μας βαρύς ο λεγόμενος και δευτερότριτος σε μια πιο χρωματική έκδοση από αυτή του βαρέως που ψάλλουμε στην Εκκλησία. Κατά την άποψη μου ο Πειραιώτικος δρόμος έχει προκύψει από τον Μπεστενκιάρ που λόγω αδυναμίας σε συγκερασμένα στα 12 ημιτόνια όργανα, όπως το μπουζούκι, να παιχθεί ο βαρύς προέκυψε αυτός. Τα "διατονικά" κε ζω νη δικαιολογούνται αφού στον βαρύ έχουμε εναλλαγή καθαρού ακούσματος τρίτου ήχου (ο κοινώς λεγόμενος βαρύς εναρμόνιος) με δευτερότριτο (ο δευτερότριτος που έχει επικρατήσει στα ωδεία να λέγεται βαρύς διατονικός).

Άλλα σχετικά με τον Πειραιώτικο ακούσματα:
http://www.youtube.com/watch?v=ywqqJhlJM-M
http://www.youtube.com/watch?v=jadI9gvXFoY
 
παληά εκτέλεση και ΑΡΙΣΤΟ τρίχορδο... σε βαρύ ήχο (εβιτζ) και με σταθερή έλξη του Κε (Λα) προς τον Ζω' (Σι).
Τόχει πεί και η Μπέλλου, μα τούτο έχει μιαν απλότητα απ' τα παληά
εξαιρετική !!!
(αφιερωμένο εξαιρετικά στους συντονιστές μας)

http://www.youtube.com/watch?v=tapT-Unlq9A


Κι ένα ωραίο οργανικό χασαποσέρβικο σε τρίτο ήχο (fa magore) με "πτώσεις" σε πλ α σκληρό διατονικό εκ του Πα (Re minore):D:D

... κατάλληλο για "παραδοσιακό ρεβεγιόν" :D

http://www.youtube.com/watch?v=FvTbuj5hOq4

Παίζει ο Μπαγιαντέρας με τον πιτσιρικά τότε Μαν. Χιώτη...

Αφιερωμένο στον εορτάζοντα που ξέχασα Μανόλη (δύσκολο όνομα ρε αδερφέ... Χρόνια πολλά και καλά)
 
Top