Ελευθέριος Γεωργιάδης

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#21
Σας ευχαριστώ πολύ για την απάντηση! Θα με ενδιέφερε να μου πείτε σχετικά με τον χρόνο και τον Άρχοντα. Αν σας είπε τίποτα σχετικό για αυτό το μέτρημα, από ποιον δάσκαλο το διδάχθηκε, και εν γένει ότι αφορά τον χρόνο και το μέτρημά του. Τὸν εἴχατε δεῖ νὰ μετράει καὶ διαφορετικὰ τὸν χρόνο, ἢ νὰ μετράει κατὰ ρυθμό;

Σας ευχαριστώ.
Δεν έτυχε να κάνουμε τέτοια κουβέντα. Όταν πρωτοπήγα σε εκείνον, τα βασικά θεωρητικά τα είχα ήδη διδαχτεί. Μου έδωσε τις σημειώσεις της θεωρίας που έβγαλε ο ίδιος (βλ. εδώ) και κάναμε ένα ξεσκόνισμα σε όλη τη θεωρία τα 2-3 πρώτα μαθήματα. Δε θυμάμαι να μου υπέδειξε άλλο τρόπο μέτρησης από αυτόν που ήδη γνώριζα, αν και τώρα βλέπω πως στις σημειώσεις του προβλέπει απλό χρόνο, πάντως δεν επέμεινε σε αυτό. Εκείνος πολλές φορές μετρούσε με απλό, πολλές φορές, όμως, και με τους ρυθμικούς πόδες, όπως ακούω σε πολλά ηχογραφημένα μαθήματα.
Στην καταμέτρηση, θυμάμαι πως χτυπούσε δυνατά στις παύσεις για να μου δείξει τη χρονική τους αξία και για να μου επιστήσει την προσοχή ότι εδώ κόβουμε. Προς τούτο, μάλιστα, μπορεί να μη χτυπούσε την προηγούμενη θέση.
Αναρτώ ενδεικτικά το «Γεύσασθε». Το ότι δεν ακούγονται όλοι οι χτύποι δυνατά, δε σημαίνει ότι δεν κρατούσε χρόνο, απλά το έκανε πιο μαλακά. (Αν θυμάμαι καλά, κρατούσε ένα μολύβι απ' αυτά που έχουν πίσω σβήστρα και χτυπούσε με εκείνη). Όπου ακούγεται να κρατάει, όμως, είναι 2σημος και μόνο προς το τέλος, σε 1-2 σημεία χτυπάει και ενδιάμεσα τους χρόνους.
 

Attachments

Last edited:

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
#22
Δεν έτυχε να κάνουμε τέτοια κουβέντα. Όταν πρωτοπήγα σε εκείνον, τα βασικά θεωρητικά τα είχα ήδη διδαχτεί. Μου έδωσε τις σημειώσεις της θεωρίας που έβγαλε ο ίδιος (βλ. εδώ) και κάναμε ένα ξεσκόνισμα σε όλη τη θεωρία τα 2-3 πρώτα μαθήματα. Δε θυμάμαι να μου υπέδειξε άλλο τρόπο μέτρησης από αυτόν που ήδη γνώριζα, αν και τώρα βλέπω πως στις σημειώσεις του προβλέπει απλό χρόνο, πάντως δεν επέμεινε σε αυτό. Εκείνος πολλές φορές μετρούσε με απλό, πολλές φορές, όμως, και με τους ρυθμικούς πόδες, όπως ακούω σε πολλά ηχογραφημένα μαθήματα.
Στην καταμέτρηση, θυμάμαι πως χτυπούσε δυνατά στις παύσεις για να μου δείξει τη χρονική τους αξία και για να μου επιστήσει την προσοχή ότι εδώ κόβουμε. Προς τούτο, μάλιστα, μπορεί να μη χτυπούσε την προηγούμενη θέση.
Αναρτώ ενδεικτικά το «Γεύσασθε». Το ότι δεν ακούγονται όλοι οι χτύποι δυνατά, δε σημαίνει ότι δεν κρατούσε χρόνο, απλά το έκανε πιο μαλακά. (Αν θυμάμαι καλά, κρατούσε ένα μολύβι απ' αυτά που έχουν πίσω σβήστρα και χτυπούσε με εκείνη). Όπου ακούγεται να κρατάει, όμως, είναι 2σημος και μόνο προς το τέλος, σε 1-2 σημεία χτυπάει και ενδιάμεσα τους χρόνους.
Ευχαριστούμε.

Κατὰ τὴν γνώμη μου·

Φαίνεται η γενιά του (καὶ τοῦ Στανίτσα) ήταν η τελευταία γενιά του μεταιχμίου μεταξύ του ψάλλειν κατά χρόνον (προ Ψάχου), και ψάλλειν κατά ρυθμόν (Ψάχος κτλ.).

Εἴχαν ἐνστερνισθεῖ τὶς ἰδέες τοῦ Ψάχου κτλ. περὶ «τονικοῦ» ρυθμοῦ, ἀλλὰ ταυτοχρόνως κρατοῦσαν (προφανῶς ἀπὸ τοὺς δασκάλους τους) καὶ τὴν ἀρχαῖα παράδοση τοῦ κατὰ χρόνον ψάλλειν.

Τὴν σήμερον, ὁ χρόνος (θέση + άρσις = 1 χρόνος = 1 χαρακτήρας) δὲν φαίνεται κἂν νὰ διδάσκεται. Ἀναφέρομαι βέβαια μόνον στὴν ἐκκλησιαστικὴ βυζαντινὴ μουσική.

Πολλὲς φορὲς καὶ ἐγὼ μετράω «δίσημο», ἀλλὰ τὸ κάνω ὄχι γιὰ νὰ κρατήσω ρυθμό, ἀλλὰ χρόνο (κάθε δεύτερο, εἴτε λόγω κούρασης, είτε λόγω συντομότερου μέλους).
 
Last edited:

ΠΜΧ

Παΐσιος Χρυσανθόπουλος
#23
Τὴν σήμερον, ὁ χρόνος (θέση + άρσις = 1 χρόνος = 1 χαρακτήρας) δὲν φαίνεται κἂν νὰ διδάσκεται. Ἀναφέρομαι βέβαια μόνον στὴν ἐκκλησιαστικὴ βυζαντινὴ μουσική.
Διαφωνώ... Θαρρώ πως είναι ξεκάθαρα θέμα δασκάλου. Μιλώ βάσει παραδειγμάτων από γνωστούς μου. Πάντως υφίσταται ακόμα.
 
Top