Εις πολλά έτη Δέσποτα, Άγιος ο Θεός ...

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Συνήθως ακούμε τον αναγνώστη να λέει "Εις πολλά έτη δέσποτα" πρίν από το Τρισάγιο όταν χοροστατεί αρχιερέας. Πρόκειται περί άγραφου τυπικού;
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Πρόκειται περὶ ἀγράφου ἀστοχίας...
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Πρόκειται περὶ ἀγράφου ἀστοχίας...

Θα μπορούσατε να μας εξηγήσετε πώς προέκυψε ως ειδικός; Νομίζω ότι είναι μια πληροφορία μικρή μεν αλλά χρήσιμη να τη γνωρίζει κανείς.

Σας ευχαριστώ!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ὁ Μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος εἶχε ἐκδόσει Ἐγκύκλιο «Πρός Ἱεροψάλτας Β΄» στήν ὁποία μεταξύ ἄλλων ἔγραφε:
«Στό χῶρο τῆς λατρείας εἰδικά, παρατηροῦμε ὅτι ὁ κόσμος δέν ἀντέχει τίς πολύωρες Ἀκολουθίες μέ τήν συνεπαγόμενη πολύωρη ὀρθοστασία˙ δέν ἀποδέχεται θεατρινισμούς καί κατακρίνει τά εὐθηνά καμώματα καί τίς ἀδιάκριτες συμπεριφορές˙ δέν δικαιολογεῖ ἐπιδείξεις καί ἄσκοπες ἐπιτηδεύσεις κατά τήν τέλεση τῆς Θείας Λατρείας καί, ἐπειδή δέν γνωρίζει τό βαθύτερο πνευματικό νόημα, δέν ἀνέχεται τά πολλά ‘’εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα’’»
«Λόγῳ τῶν βιοτικῶν συνθηκῶν τῆς ἐποχῆς μας, ὅπου ὁ πολύς κόσμος εἶναι ἀποξενωμένος ἀπό τήν πίστη καί εἶναι ἄμοιρος καί τῆς στοιχειώδους τελετουργικῆς παιδαγωγίας καί εὐταξίας, θεωρῶ ὅτι εἶναι πρώτιστη ἀνάγκη νά περιορισθοῦν τά πολλά «εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα» πού προκαλοῦν καί σκανδαλίζουν
Ὅλη ἡ Ἐγκύκλιος
http://www.ecclesia.gr/greek/archbi...at_sub=8&lang=gr&archbishop_heading=Εγκύκλιοι

Τά αὐτά ἰσχύουν καί μέ τό νέο μας Ἀρχιεπίσκοπο.

Ἐπειδή ὅμως σ᾿ ὅλες τίς περιοχές πού διαβάζουν τό φόρουμ δέν ἰσχύουν αὐτά· ἐπειδή τό συγκεκριμένο θέμα πού μᾶς ἀπασχολεῖ δέν πρόκειται νά καταργηθεῖ· καί γιά νά μή δημιουργοῦμε ἐνοχές στούς Ἀναγνῶστες καί Ψάλτες, νά δώσουμε καί μιά μικρή ἐξήγηση τοῦ πῶς προέκυψε, σύμφωνα μέ τό κατατεθέν αἴτημα.
Τό «εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα» στό συγκεκριμένο σημεῖο κι ἀλλοῦ, εἶναι ἀπάντηση σέ μιά κίνηση τοῦ χοροστατοῦντος Ἀρχιερέως, πού δίνει τήν «εὐλογία» γιά νά ποῦμε κάτι ἤ μᾶς εὐλογεῖ, χωρίς ἐκεῖνος νά λέει κάτι μέ τό στόμα· ἤ δηλώνει τήν κατάθεση αἰτήματος καί ἐκζήτηση «εὐλογίας» προκειμένου νά ποῦμε κάτι.
Ἡ ἔκφραση τοῦ αἰτήματος ἤ ἡ ἀπάντηση στήν «εὐλογία» μπορεῖ νά γίνει, βέβαια, καί ἀφώνως, μέ μόνη τήν κίνηση τῆς κεφαλῆς καί τή δεξιά παλάμη στό στῆθος, τό λεγόμενο «σχῆμα», ὅπως κάνουν οἱ ἱερεῖς πρίν ποῦν μιά ἐκφώνηση.
 
Last edited:

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Υπάρχει ευλογία άλλη παρόμοια κίνηση του αρχιερέα πριν το τρισάγιο ωστε να πούμε "εις πολλά έτη";

Απ' την άλλη όμως δεν είναι ο αρχιερέας "εις τύπον και τόπον Χριστού"; Μ' αυτό το σκεπτικό ίσως το "Εις πολλά έτη του ευαγγελίου "ευστοχεί". Τώρα για το νυν απολύεις, ίσως πράγματι έχει κάποιο νόημα , σαν απάντηση στην προσευχή του επισκόπου!

Αλλά μου φαίνεται διυλίζουμε τον κώνωπα!!!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Υπάρχει ευλογία άλλη παρόμοια κίνηση του αρχιερέα πριν το τρισάγιο ωστε να πούμε "εις πολλά έτη";

Απ' την άλλη όμως δεν είναι ο αρχιερέας "εις τύπον και τόπον Χριστού"; Μ' αυτό το σκεπτικό ίσως το "Εις πολλά έτη του ευαγγελίου "ευστοχεί". Τώρα για το νυν απολύεις, ίσως πράγματι έχει κάποιο νόημα , σαν απάντηση στην προσευχή του επισκόπου!

Αλλά μου φαίνεται διυλίζουμε τον κώνωπα!!!

Ἀγαπητέ κ. Καλαφάτη,
Ἄν ἀπευθύνεστε σέ μένα θ᾿ ἀρχίσω ἀπό τό τελευταῖο· τό «διυλίζουμε τον κώνωπα». Ὁ κ. Ἀνατολικιώτης σωστά ἔγραψε σέ ἄλλο σημεῖο τοῦ φόρουμ, ὅτι ἡ Τάξη ἤ τό Τυπικό μοιάζουν μέ τήρηση κανόνων καί θεωρημάτων ἀλγέβρας καί γεωμετρίας. Ἄν γνωρίσουμε ὅμως τήν Τάξη θά νοιώθουμε ἄνετα καί ἀπελευθερωμένοι καί δέν θά αἰσθανόμαστε τό σφύξιμο πού νοιώθει ἕνας ἀμαθής ἤ ἡμιμαθής Ἀναγνώστης, Ψάλτης, Διάκονος, Ἱερέας ἤ καί Ἐπίσκοπος.

Γιά τό Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα πρό τοῦ τρισαγίου, πού εἶναι καί τό παρόν θέμα, αὐτό λέγεται χῦμα πρό τοῦ τρισαγίου, ὄχι μόνο τοῦ Ἑσπερινοῦ, ἀλλά καί τοῦ Ὄρθρου ἤ τοῦ Ἀποδείπνου (ὅταν αὐτό προβλέπεται - Μ. Τεσσαρακοστή, Μ. Ἑβδομάδα), χοροστατοῦντος Ἀρχιερέως· κατά βάσιν ὑπό τοῦ [Ἀρχι]Διακόνου, ἰσταμένου ἐκ δεξιῶν τοῦ Θρόνου ἤ ὑπό τοῦ Ἀναγνώστου (ἤ ὅποιου τελεῖ χρέη Ἀναγνώστου) ἐκ τοῦ Ἀναλογίου ἤ ἐκ τοῦ Σολέα κατ᾿ ἔναντι τοῦ Ἀρχιερέως.

Ἐγώ δέν ἔγραψα γιά προσευχή τοῦ Ἐπισκόπου, ἀλλά γιά εὐλογία, μέ τήν ἔννοια τῆς παροχῆς ἐγκριτικῆς ἄδειας. Αὐτό ἀντί γιά προσευχή λέγεται καί εὐχή. Οἱ Δάσκαλοι Πρωτοψάλτες ἤ Λαμπαδάριοι, ὅταν οἱ μαθητές τους, παιδάκια ἤ ἔφηβοι ἤ νέοι, ἔρχονται πρωί πρωί στόν Ὄρθρο ἤ στόν Ἑσπερινό τούς λένε πηγαίνετε πρῶτα μέσα στό ἱερό νά πάρετε εὐχή ἀπό τό ἱερέα, καί ἔτσι διδάσκουν ἐκκλησιαστικό ἦθος καί τάξη στούς μαθητές τους.

Τό ὅτι ὁ Ἐπίσκοπος εἶναι ἡ ὁρατή κεφαλή τῆς συγκεκριμένης τοπικῆς Ἐκκλησίας, εἰς τύπον καί τόπον τῆς Κεφαλῆς τῆς Ἐκκλησίας, δηλαδή τοῦ Χριστοῦ, αὐτό εἶναι ἀληθές· ἀλλά ἄς μή συγχέουμε τό Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα ὡς ἀπάντηση τῆς εὐλογίας μέ τό Δόξα σοι, Κύριε, δόξα σοι τοῦ Εὐαγγελίου. (Πάντως καί οἱ δύο εὐσεβεῖς ἑρμηνεῖες σας, δείχνουν τήν εὐλάβεια καί εὐσέβειά σας)

Αὐτό ὅμως εἶναι ἄλλο θέμα, σέ διαφορετική στιγμή, ἀπό τό ἐξεταζόμενο. Νά μοῦ πεῖτε τό ἕνα φέρνει τ᾿ ἄλλο. Γι᾿ αὐτό ἐγώ θ᾿ ἀνοίξω ἄλλο θέμα Περί τοῦ Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα.
Ἀλλά γιά νά τό συντάξω, βάσει ἐντύπων/ἐγγράφων πηγῶν, θά χρειαστεῖ χρόνος... ἀπ᾿ αὐτόν πού δέν ἔχω...
Ἀλλά θά τό κάνω αὐτό πρός χάριν τῶν νέων Ψαλτῶν καί γιά νά διαδηλώνεται ἡ ἀγαστή συνεργασία μας καί τό ὅτι, (εἴτε τό θέλουμε εἴτε ὄχι) εἴμαστε ἀδελφοί καί συλλειτουργοί.
Γιατί κακά τά ψέματα·
Ὁ Παπᾶς δέν εἶναι Παππᾶς χωρίς τόν Ψάλτη καί
Ὁ Ψάλτης δέν εἶναι Ψάλτης χωρίς τόν Παπᾶ
.

Υ.Γ. Μόλις ἄκουσα γιά σεισμό στή Δ. Ἀχαΐα. Εὔχομαι σ᾿ ὅλα τά Μέλη ἤ τούς Ἐπισκέπτες πού εἶναι ἐκεῖ, νά εἶναι καλά!!!!!!
Ἴσως διυλίζουμε τόν κώνωπα.......
 
Last edited:

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Υ.Γ. Μόλις ἄκουσα γιά σεισμό στή Δ. Ἀχαΐα. Εὔχομαι σ᾿ ὅλα τά Μέλη ἤ τούς Ἐπισκέπτες πού εἶναι ἐκεῖ, νά εἶναι καλά!!!!!!
Ἴσως διυλίζουμε τόν κώνωπα.......
[/size][/font]


Η Ηλεία πάντως στέκει στα πόδια της, αν και με πολλές ζημιές, ακόμα δεν ξέρουμε αν έχουμε θύματα.
Εύχεστε.
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
π. Μάξιμος;8448 said:

...Ἐπειδή ὅμως σ᾿ ὅλες τίς περιοχές πού διαβάζουν τό φόρουμ δέν ἰσχύουν αὐτά· ἐπειδή τό συγκεκριμένο θέμα πού μᾶς ἀπασχολεῖ δέν πρόκειται νά καταργηθεῖ· καί γιά νά μή δημιουργοῦμε ἐνοχές στούς Ἀναγνῶστες καί Ψάλτες, νά δώσουμε καί μιά μικρή ἐξήγηση τοῦ πῶς προέκυψε, σύμφωνα μέ τό κατατεθέν αἴτημα.
Τό «εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα» στό συγκεκριμένο σημεῖο κι ἀλλοῦ, εἶναι ἀπάντηση σέ μιά κίνηση τοῦ χοροστατοῦντος Ἀρχιερέως, πού δίνει τήν «εὐλογία» γιά νά ποῦμε κάτι ἤ μᾶς εὐλογεῖ, χωρίς ἐκεῖνος νά λέει κάτι μέ τό στόμα· ἤ δηλώνει τήν κατάθεση αἰτήματος καί ἐκζήτηση «εὐλογίας» προκειμένου νά ποῦμε κάτι.
Ἡ ἔκφραση τοῦ αἰτήματος ἤ ἡ ἀπάντηση στήν «εὐλογία» μπορεῖ νά γίνει, βέβαια, καί ἀφώνως, μέ μόνη τήν κίνηση τῆς κεφαλῆς καί τή δεξιά παλάμη στό στῆθος, τό λεγόμενο «σχῆμα», ὅπως κάνουν οἱ ἱερεῖς πρίν ποῦν μιά ἐκφώνηση.

http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=157&t=185#p456
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἂν καὶ ἴσως νὰ ἔχῃ πολὺ δίκιο ὁ πατὴρ Μάξιμος, ὅταν ἀνέφερε ὅτι «τὸ συγκεκριμένο θέμα ποὺ μᾶς ἀπασχολεῖ δὲν πρόκειται νὰ καταργηθῇ» (δηλαδή, ἂν τὸ καταλαβαίνω καλά, ὅτι δὲν θὰ καταργηθῆ τὸ «εἰς πολλὰ ἔτη» πρὶν ἀπὸ τὸ τρισάγιον κάποιων ἀκολουθιῶν), δὲν θέλω κατὰ βάθος νὰ δεχθῶ ὅτι ἡ ἐκκλησία ἔχει χάσει τὴν δυνατότητα νὰ διορθώνῃ τὰ ὅποια κακῶς κείμενα εἰσχωροῦν στὸ σῶμά της καὶ στὴν ζωή της.

Τό ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἔχει τήν δυνατότητα, εἴτε μέσῳ Ἀποφάσεων τῶν κατά τόπους Ἐπισκόπων (γιά τήν ἐπαρχία τους), εἴτε μέσῳ Συνοδικῶν Ἀποφάσεων, νά ἐπεμβαίνει διορθωτικά ἔχει φανεῖ ἀπό τήν προμνημονευθεῖσα Ἐγκύκλιο τοῦ Μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου καί ἀπό σημαντικότατες Συνοδικές Ἀποφάσεις πού ξέρουμε.
Ἡ ἀναφορά μου στό ὅτι δέν πρόκειται νά καταργηθεῖ τό Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα πρό τοῦ τρισαγίου ἀφορᾶ σέ γραπτή ἤ ἄγραφη Τάξη (θά ἀναφερθῶ παρακάτω) καί στίς κατά τόπους συνήθειες, στίς ὁποῖες δέν μποροῦμε νά ἐπέμβουμε· περισσότερο στό ὅτι, ὅπως ἔγραψα, αὐτό λέγεται ὑπό τοῦ [Ἀρχι]Διακόνου, ἰσταμένου ἐκ δεξιῶν τοῦ Θρόνου ἤ ὑπό τοῦ «Ἀναγνώστου Ἱερέως» (θά ἀναφερθῶ καί σ᾿ αὐτό παρακάτω), οἱ ὁποῖοι γιά εὐνοήτους λόγους δέν πρόκειται νά τό κόψουν. Ἡ ὑπό τῶν λαϊκῶν παρόμοια ἀπαγγελία, νομίζω ὅτι γίνεται ἐκ μιμήσεως ἤ γιά τό ὅτι σέ μιά Ἀρχιερατική Χοροστασία θά πρέπει νά ἔχουμε καί κάτι τό διαφορετικό..., ἐπειδή καί σπάνια εἶναι μιά Ἀρχιερατική Χοροστασία σέ πολλά μέρη, καί δικαιολογημένα.
Τό ὅτι καί διαφωνῶ ἐν μέρει μ᾿ αὐτή τήν πρακτική, φάνηκε στήν ἀναφορά μου, ὅτι τό Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα τό ἀντικαθιστᾶ εὐσχημόνως τό σχῆμα.

Ἡ ἀπασχόλησή μου μέ τό Ψαλτολόγιον ἄν στό ἐλάχιστο δημιουργήσει τό παραμικρό πρόβλημα ἤ παρεξήγηση μέ φίλους καί συνεργάτες μου, τότε «ἄς λείπει τό βύσσινο». Εἴπαμε ὅτι θά ἀσχοληθοῦμε μέ τό Ψαλτολόγιον γιά ψυχική ξεκούραση· ἄν μᾶς δημιουργήσει τήν παραμικρή ψυχική κούραση, τότε ἀπό μακρυά... Ἔγραψα κι ἀλλοῦ γιά τίς ἐπιφυλάξεις μου ὡς πρός τήν ἐγγραφή μου. Ἔγραψα, ὅμως, ὅτι δέν τό μετανοιώνω γιά τά ὀφέλη πού λαμβάνουμε. Ἄς μείνουμε σ᾿ αὐτά τά ὀφέλη καί στή χαρά τῆς κοινωνίας-ἐπικοινωνίας μας, στή χαρά τῆς κοινότητος, ἀλληλογνωριμίας, ἀλληλοβοηθείας, ἀλληλεγγύης καί φιλαδελφείας.

Στή συνέχεια, ἀθετώντας τήν ὑπόσχεσή μου γιά ἄνοιγμα νέου θέματος Περί τοῦ Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα γενικότερα, θά ἀρκεσθῶ στήν καταγραφή τῶν πηγῶν, ὅσων γνωρίζω, πού μνημόνευσα, περί τῆς Τάξεως τῶν Ἀρχιερατικῶν παραστάσεων, μετά τινων ἰδικῶν μου σχολίων, πρός χρῆσιν τῶν ἐνδιαφερομένων καί μέ τήν θερμή ἀδελφική προτροπή νά τηροῦν τά κατά τόπους ἰσχύοντα.
Ι. Τάξις τοῦ Μεγάλου καί Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ καί τοῦ Ὄρθρου τῶν Κυριακῶν, χοροστατοῦντος Ἀρχιερέως ὡς καί τῆς Θείας Λειτουργίας τῶν Κυριακῶν, ἱερουργοῦντος Ἀρχιερέως, Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν, Ἀθῆναι 2000. Πρόκειται περί συγγραφικοῦ ἔργου τοῦ Μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, τό ὁποῖον βλέπω νά χρησιμοποιεῖται καί ὡς βοήθημα σέ ἄλλες παρόμοιες ἐκδόσεις ἤ μελέτες. Ὅπως γράφει στό πρόλογο πρόκειται γιά ἐπανέκδοση παρόμοιας ἔκδοσης ὅταν ἦταν Μητροπολίτης Δημητριάδος, μέ ἀρκετές διορθώσεις καί βελτιώσεις. Αὐτή ἡ ἔκδοση διενεμήθη στούς Ναούς μέ τήν εὐχή (ἐντολή) «ὅπως μελετηθῇ ἐπισταμένως καί ἐφαρμοσθῇ ὀρθῶς ὑπό τῶν Ἱερέων, Ἱεροδιακόνων, Ἱεροψαλτῶν καί Ἀναγνωστῶν». Σ᾿ αὐτή τήν ἔκδοση ἀναφέρεται ῥητῶς ἡ χῦμα ἐκφορά τοῦ Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα πρό τοῦ τρισαγίου (τοῦ μετά τό Νῦν ἀπολύεις) τοῦ Ἑσπερινοῦ ὑπό τοῦ Ἀρχιδιακόνου, ἱσταμένου πρό τοῦ Ἀρχιερατικοῦ Θρόνου ἤ ὑπό τοῦ Ἀναγνώστου παρομοίως, ὅστις μετά τό τέλος τῆς ἀπαγγελίας τοῦ τρισαγίου, προσέρχεται ἐνώπιον τοῦ θρόνου καί ποιήσας σχῆμα καί μετάνοιαν μίαν, ἀσπάζεται τήν χεῖρα τοῦ Ἀρχιερέως, ποιεῖ μετάνοιαν καί σχῆμα καί ἀπέρχεται εἰς τά ἴδια. Ἀπό αὐτήν τήν Τάξη πολλά ἀναθεώρησε ἐκ τῶν ὑστέρων ὁ μακαριστός. Ἡ ἔκδοση αὐτή ἐπίσης νομίζω ὅτι δέν ἀφίσταται τῆς Τάξεως τῆς Πατριαρχικῆς Χοροστασίας ἐν γένει.
ΙΙ. Δέν ξέρω ἄν ὑπάρχει παρόμοια ἔντυπη Πατριαρχική Τάξη, ἀλλά στό ἰσχῦον Τυπικό τοῦ Βιολάκη (Τ.Μ.Ε.) καταγράφονται δύο Πατριαρχικές Τάξεις Χοροστασίας, τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἀκαθίστου καί τῆς Ἀκολουθίας τῶν Παθῶν (σελ. 395-407). Στή δεύτερη βλέπω συνέχεια τόν ὅρο «Ἀναγνώστης Ἱερεύς».
ΙΙΙ. Διάσπαρτες ὑποσημειώσεις περί τῆς Πατριαρχικῆς Χοροστασίας ὑπάρχουν στήν παλαιά ἔκδοση τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας. Δέν γνωρίζω αὐτή τή στιγμή γιά τίς νεώτερες ἐκδόσεις.
IV. Τάξεις τῆς Πατριαρχικῆς Χοροστασίας ὑπάρχουν πολλές καί στό Ἡμερολόγιον τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.
V. Τέλος, μνημονεύω τοῦ ἔργου ΚΩΔΙΞ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΑ ΕΝ Τῌ ΕΚΚΛΗΣΙᾼ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΥΡΙΩΣ ΙΣΧΥΟΝΤΑ, ΗΤΟΙ ΕΙΔΙΚΟΝ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΟΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, Ἤ ΠΕΡΙ ΙΕΡΑΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΔΟΚΙΜΙΟΝ, Ἔκδοσις Ἀποστολικῆς Διακονίας, Ἀθῆναι 2001. Αὐτή ἡ ὀγκώδης ἔκδοση εἶναι ἔργο τοῦ Πανοσιολ. Ἀρχιμ. Πατρικίου Καλεώδη, γιά τήν ὁποία ἔκδοση γνωρίζει πολλά ὁ Διονύσιος καί ἔχει γράψει σχετικῶς.

Εὐχαριστῶ
Εὔχεσθε

Συμπλήρωση πηγῶν:
VI. (Νέον) Ἱερατικόν Ἀ.Δ., Τάξις ἀρχιερατικῆς χοροστασίας ἐν τῷ Ἑσπερινῷ (σελ. 41), Τάξις ἀρχιερατικῆς χοροστασίας ἐν τῷ Ὄρθρῳ (σελ. 81), Τάξις ἀρχιερατικῆς Θείας Λειτουργίας (σελ. 196), Τάξις ἀρχιερατικῆς Θ. Λειτουργίας Προηγιασμένων (σελ. 231), Τάξις ἀρχιερατικῆς χοροστασίας ἐν τῇ Θ. Λειτουργίᾳ τῶν Προηγιασμένων (σελ. 233)
VII. Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καί Ψάλτου Ἀ.Δ., Τάξις ἀρχιερατικῆς χοροστασίας ἐν τῷ Ἑσπερινῷ (σελ. 76), Τάξις ἀρχιερατικῆς χοροστασίας ἐν τῷ Ὄρθρῳ (σελ. 155)
VIII. ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ, ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΑΙ ΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑΙ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΙ (σελ. 701 κ.ἑ)

Σημ.: Ἀγαπητέ Διονύσιε, θά ἤθελα, ἄν κρίνεις ὅτι εἶναι ἐντός θέματος καί δέν θά δημιουργήσει κανένα πρόβλημα, νά σχολιάσεις καί αὐτό πού ἔγραψα σέ προηγούμενο μήνυμα· Οἱ Δάσκαλοι Πρωτοψάλτες ἤ Λαμπαδάριοι, ὅταν οἱ μαθητές τους, παιδάκια ἤ ἔφηβοι ἤ νέοι, ἔρχονται πρωί πρωί στόν Ὄρθρο ἤ στόν Ἑσπερινό τούς λένε πηγαίνετε πρῶτα μέσα στό ἱερό νά πάρετε εὐχή ἀπό τό ἱερέα, καί ἔτσι διδάσκουν ἐκκλησιαστικό ἦθος καί τάξη στούς μαθητές τους, ἀφοῦ φυσικά τό ἔχουν κάνει πρῶτα οἱ ἴδιοι, ὡς μύστης τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως καί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τάξεως.
Καί γιά νά μήν νομίσει κανείς ὅτι αὐτό τό ζητάω γιά νά θίξω καταστάσεις στό Ναό μου, δηλώνω ὅτι αὐτά ἀκριβῶς συμβαίνουν ἔκπαλαι φυσικῶς καί ἀβιάστως στό Ναό μου, ὅπου ὑπάρχει καί διδασκαλία Βυζαντινῆς Μουσικῆς (ὄχι μόνο θεωρητική, ἀλλά καί πρακτική στό Ἀναλόγιο) σέ παιδιά ὅλων τῶν ἡλικιῶν.
 
Last edited:

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
π. Μάξιμος;8525 said:
Τό ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἔχει τήν δυνατότητα, εἴτε μέσῳ Ἀποφάσεων τῶν κατά τόπους Ἐπισκόπων (γιά τήν ἐπαρχία τους), εἴτε μέσῳ Συνοδικῶν Ἀποφάσεων, νά ἐπεμβαίνει διορθωτικά ἔχει φανεῖ ἀπό τήν προμνημονευθεῖσα Ἐγκύκλιο τοῦ Μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου καί ἀπό σημαντικότατες Συνοδικές Ἀποφάσεις πού ξέρουμε.
...............................................................................
Τό ὅτι καί διαφωνῶ ἐν μέρει μ᾿ αὐτή τήν πρακτική, φάνηκε στήν ἀναφορά μου, ὅτι τό Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα τό ἀντικαθιστᾶ εὐσχημόνως τό σχῆμα.
.......................
᾿Ασφαλῶς καὶ ἦταν ἐμφανὴς ἡ ἔκφρασις διαφωνίας μ᾿ αὐτὴν τὴν πρακτικὴν ἀλλὰ καὶ ἡ ἔκφρασις προβληματισμοῦ γιὰ τὴν ὁλοένα ἐπισημοτέρα ἐπέκτασί της. προσωπικῶς συντάσσομαι μὲ τὰ παραπάνω, ἁπλῶς ἐξέφρασα ἤδη μὲ πιὸ ἀπόλυτον καὶ ἔντονον τρόπον τὴν διαφωνίαν μου σ᾿ αὐτὴν τὴν ἐκφώνησιν, καθὼς καὶ τὰ ὅσα ἐδιδάχθην περὶ τῆς ἀναγκαιότητος καταργήσεώς της.

π. Μάξιμος;8525 said:

Ἡ ἀπασχόλησή μου μέ τό Ψαλτολόγιον ἄν στό ἐλάχιστο δημιουργήσει τό παραμικρό πρόβλημα ἤ παρεξήγηση μέ φίλους καί συνεργάτες μου, τότε «ἄς λείπει τό βύσσινο». Εἴπαμε ὅτι θά ἀσχοληθοῦμε μέ τό Ψαλτολόγιον γιά ψυχική ξεκούραση· ἄν μᾶς δημιουργήσει τήν παραμικρή ψυχική κούραση, τότε ἀπό μακρυά... Ἔγραψα κι ἀλλοῦ γιά τίς ἐπιφυλάξεις μου ὡς πρός τήν ἐγγραφή μου. Ἔγραψα, ὅμως, ὅτι δέν τό μετανοιώνω γιά τά ὀφέλη πού λαμβάνουμε. Ἄς μείνουμε σ᾿ αὐτά τά ὀφέλη καί στή χαρά τῆς κοινωνίας-ἐπικοινωνίας μας, στή χαρά τῆς κοινότητος, ἀλληλογνωριμίας, ἀλληλοβοηθείας, ἀλληλεγγύης καί φιλαδελφείας.
.......................
Καὶ πάλιν συμφωνῶ ἀπολύτως μὲ τὰ ἀνωτέρω. τὰ ὅσα ἔγραψα στὸ προηγούμενον μήνυμά μου, ἀπολογούμενος τρόπον τινὰ γιὰ τὶς ἀπόψεις καὶ θέσεις ποὺ ἐκφράζω καὶ ἐνδεχομένως «σκανδαλίζουν» κάποιους τὰ ἔγραψα ἐξ ἀφορμῆς κυρίως ἄλλων μηνυμάτων (δημοσίων καὶ προσωπικῶν) ἀπὸ ἄλλα ἀγαπητὰ μέλη καὶ θὰ τὰ ἀναρτοῦσα σὲ ἄλλο θέμα, ἀλλὰ βρῆκα εὐκαιρίαν καὶ τὰ ἔγραψα ἐδῶ. ἀπευθύνονται στὰ μέλη τοῦ Ψαλτολογίου, ποὺ δὲν μὲ γνωρίζουν καὶ δὲν ἔχουν πολυχρόνιον συνεργασίαν μαζί μου. προετοιμάζω καὶ τὸ ἔδαφος γιὰ ὅσα θὰ γράψω καὶ ἀργότερα· ὄχι ὅτι ἔχω κάτι τὸ συγκεκριμένον, ἀλλὰ εἰκάζω ὅτι θὰ μοῦ δοθοῦν καὶ ἄλλες εὐκαιρίες, γιὰ νὰ ἐκφράσω τέτοια «ἐκρηκτικὰ συμπεράσματα». εὐλόγησον.
 
Last edited:

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
π. Μάξιμος;8525 said:
.......................................................
Στή συνέχεια, ἀθετώντας τήν ὑπόσχεσή μου γιά ἄνοιγμα νέου θέματος Περί τοῦ Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα γενικότερα, θά ἀρκεσθῶ στήν καταγραφή τῶν πηγῶν, ὅσων γνωρίζω, πού μνημόνευσα, περί τῆς Τάξεως τῶν Ἀρχιερατικῶν παραστάσεων, μετά τινων ἰδικῶν μου σχολίων, πρός χρῆσιν τῶν ἐνδιαφερομένων καί μέ τήν θερμή ἀδελφική προτροπή νά τηροῦν τά κατά τόπους ἰσχύοντα.
.....................................................
ΙΙ. Δέν ξέρω ἄν ὑπάρχει παρόμοια ἔντυπη Πατριαρχική Τάξη, ἀλλά στό ἰσχῦον Τυπικό τοῦ Βιολάκη (Τ.Μ.Ε.) καταγράφονται δύο Πατριαρχικές Τάξεις Χοροστασίας, τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἀκαθίστου καί τῆς Ἀκολουθίας τῶν Παθῶν (σελ. 395-407). Στή δεύτερη βλέπω συνέχεια τόν ὅρο «Ἀναγνώστης Ἱερεύς».
.................................................

http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=157&t=185#p457
 
Last edited:

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
.....................................................
Σημ.: Ἀγαπητέ Διονύσιε, θά ἤθελα, ἄν κρίνεις ὅτι εἶναι ἐντός θέματος καί δέν θά δημιουργήσει κανένα πρόβλημα, νά σχολιάσεις καί αὐτό πού ἔγραψα σέ προηγούμενο μήνυμα· Οἱ Δάσκαλοι Πρωτοψάλτες ἤ Λαμπαδάριοι, ὅταν οἱ μαθητές τους, παιδάκια ἤ ἔφηβοι ἤ νέοι, ἔρχονται πρωί πρωί στόν Ὄρθρο ἤ στόν Ἑσπερινό τούς λένε πηγαίνετε πρῶτα μέσα στό ἱερό νά πάρετε εὐχή ἀπό τό ἱερέα, καί ἔτσι διδάσκουν ἐκκλησιαστικό ἦθος καί τάξη στούς μαθητές τους, ἀφοῦ φυσικά τό ἔχουν κάνει πρῶτα οἱ ἴδιοι, ὡς μύστες τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως καί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τάξεως.
.......................................................................

Ἂς μοῦ ἐπιτραπῇ ἡ διόρθωσις τοῦ ὀρθογραφικοῦ ἀβλεπτήματος στὴν τελευταία φράσι τοῦ παραπάνω παραθέματος «...ἀφοῦ φυσικὰ τὸ ἔχουν κάνει πρῶτα οἱ ἴδιοι, ὡς μύστες τῆς ὀρθοδόξου παραδόσεως καί τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως», καθόσον ἀσφαλῶς τὸ νόημα ἀφορᾷ τοὺς κυρίους ψάλτας ἑνὸς ναοῦ, οἱ ὁποῖοι ἐκ τῶν πραγμάτων εἶναι ἢ πρέπει νὰ εἶναι τέτοιοι μύστες.
Κατὰ τ᾿ ἄλλα νομίζω ὅτι δὲν χρειάζεται νὰ σχολιάσω τὰ ἀνωτέρω. ἐξυπακούεται ὅτι ὄχι μόνον οἱ μαθηταὶ τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς ἀλλὰ καὶ κάθε βοηθὸς ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου πρέπει νὰ προσέρχεται ἀπὸ τὴν ἔναρξιν τῶν ἀκολουθιῶν, ἀπαραιτήτως νὰ λαμβάνῃ πρῶτον τὴν εὐχὴν τοῦ ἱερέως καὶ κατόπιν νὰ ἀναβαίνῃ ἐπὶ τοῦ ψαλτηρίου. νὰ προσθέσω μάλιστα ὅτι ἐγὼ κατὰ τὴν παιδικήν μου ἡλικίαν ἐπήγαινα πολὺ πρὸ τῶν ψαλτῶν τοῦ ναοῦ, διότι μετέβαινα πρῶτον εἰς τὴν οἰκίαν τοῦ ἱερέως (ἦτο πλησίον τοῦ ναοῦ), ἔπαιρνα τὴν εὐλογίαν του μὲ τὸ «καλημέρα» καὶ κατόπιν ἀμφότεροι ἐπηγαίναμεν εἰς τὸν ναόν, ἀνάβαμε μαζὶ τὰ κανδήλια, κατόπιν ἐτελούσαμεν τὸ μεσονυκτικὸν κατὰ τάξιν καὶ ὕστερον ἤρχοντο οἱ ψάλται. οὐδεὶς ἔμαθε τὸ τυπικὸν καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴν τάξιν κοιμώμενος ἐπὶ τῆς κλίνης του.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ἂς μοῦ ἐπιτραπῇ ἡ διόρθωσις τοῦ ὀρθογραφικοῦ ἀβλεπτήματος στὴν τελευταία φράσι τοῦ παραπάνω παραθέματος «...ἀφοῦ φυσικὰ τὸ ἔχουν κάνει πρῶτα οἱ ἴδιοι, ὡς μύστες τῆς ὀρθοδόξου παραδόσεως καί τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως», καθόσον ἀσφαλῶς τὸ νόημα ἀφορᾷ τοὺς κυρίους ψάλτας ἑνὸς ναοῦ, οἱ ὁποῖοι ἐκ τῶν πραγμάτων εἶναι ἢ πρέπει νὰ εἶναι τέτοιοι μύστες.

Τά ὀρθογραφικά ἀβλεπήματα οὐδείς μπορεῖ νά ἀποφύγει, ἀλλά στήν προκειμένη περίπτωση δέν πρόκειται περί ὀρθογραφικοῦ ἀβλεπήματος· ἴσως πρόκειται περί συντακτικοῦ.
Ἐννοοῦσα «νά σχολιάσεις (ἐσύ) ὡς μύστης τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως καί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τάξεως».
Ἀλλοίμονον ἄν χρησιμοποιοῦσα τέτοια λέξη σωρηδόν.

Υ.Γ. Γι᾿ αὐτό κι ἐγώ ἀποφεύγω τά μηνύματα καί σ᾿ αὐτό τό φορητό· προτιμῶ νά μιλήσω διά ζώσης, νά πῶ ἔστω ἕνα χρόνια πολλά σκέτο. Τή στιγμή πού κι αὐτό τό τηλέφωνο, ἀπό τῆς ἀνακαλύψεως του -παρά τά ὀφέλη, ἐστέρησε ἀπό τούς ἀνθρώπους τήν κατά πρόσωπον κοινωνία, τήν ὁποίαν ἐπ᾿ οὐδενί ἀντικαθιστᾶ τό γράμμα, ἡ ἐπιστολή, τό μήνυμα. Γι᾿ αὐτό καί τόσες παρεξηγήσεις. Ἀλλ᾿ ἀναγκαῖον κακόν...
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
...στήν προκειμένη περίπτωση δέν πρόκειται περί ὀρθογραφικοῦ ἀβλεπήματος...
Ἐννοοῦσα «νά σχολιάσεις (ἐσύ) ὡς μύστης τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως καί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τάξεως».
Ἀλλοίμονον ἄν χρησιμοποιοῦσα τέτοια λέξη σωρηδόν.
᾿Αλίμονον! ἔπαθα έδῶ ἐκεῖνο ἀκριβῶς ποὺ διακριτικῶς μὲν ἀνεπιτυχῶς δὲ ἐπροσπάθησα νὰ ἀποφύγω! πρέπει λοιπὸν νὰ εὐχαριστήσω γιὰ τὴν δημοσίως καὶ ἐγκαρδίως καὶ ἀνεπιτηδεύτως ἀπευθυνθεῖσαν εἰς ἐμὲ προσαγόρευσιν ὡς μύστην τῆς παραδόσεως καὶ τῆς τάξεως, ἀλλὰ θέλω νὰ δηλώσω ὅτι μία τέτοια δήλωσι δὲν μπορῶ νὰ τὴν δεχτῶ. πάτερ Μάξιμε, εὐλόγησον! εἶναι πολὺ βαρὺς ὁ χαρακτηρισμὸς κάποιου ὡς μύστου τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως, σημαίνει αὐτὸν ποὺ γνωρίζει πολλά, ἔχει ἐξιχνιάσει πολλά, ἔχει προσφέρει πολλά. ὁμοίως καὶ ὁ χαρακτηρισμὸς «γνώστης». τέτοιος μύστης καὶ γνώστης ἀναγνωρίζεται, νομίζω, σήμερα ὑπὸ πάντων ὁ πατὴρ Κωνσταντῖνος Παπαγιάννης, ὁ ὁποῖος τόσα καὶ τόσα ἔχει προσφέρει στὸν τομέα αὐτὸν καὶ ὄχι μόνον. ἔχω πληροφορηθῆ ὅτι ὑπάρχουν καὶ ἄλλοι, ἀλλὰ ἀφανέστεροι ἀκόμη. δι᾿ ἐμὲ εἶναι ἤδη ἀρκετὸς –καὶ πάλιν ὑπερβολικὸς θὰ ἔλεγα– ὁ χαρακτηρισμὸς τοῦ μελετητοῦ, μὲ τὴν ἔννοιαν ὅτι μελετῶ προσπαθῶντας νὰ μάθω κάτι καὶ ὅτι θὰ ἤθελα νὰ ὠθήσω καὶ ἄλλους σ᾿ αὐτοῦ τοῦ εἴδους τὶς μελέτες.
Εὐχαριστῶ.
 
Top