Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος «Περί τῆς χρήσεως ἠλεκτρονικῶν μέσων ἐν τῷ ἱερῷ ἀναλογίῳ κατά τήν Θείαν Λατρείαν» (14/2/2019)

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ένα σημείο που δεν σχολιάσθηκε.
«...Ἀντί τῆς χρήσεως ἠλεκτρονικῶν ἰσοκρατῶν, ἡ Ἱερά Σύνοδος προτρέπεται ὅπως, μερίμνῃ τῶν ἐνοριῶν καί τῶν ἱεροψαλτῶν, ἐκπαιδευθοῦν νέοι μαθηταί τῆς πατρῴας Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, ὥστε νά ἐπιλυθῇ φυσικῶς καί οὐχί τεχνικῶς τό πρόβλημα τῆς ἐλλείψεώς των.»
Το απόσπασμα αυτό αν δεν φανερώνει υποκρισία, τότε μαρτυρεί παντελή άγνοια του τι γίνεται στα αναλόγια τωμ ιερών ναών.
Είτε το ένα είτε το άλλο είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, αν και όχι στον ίδιο βαθμό.
Και η πραγματικότητα είναι ότι όταν οι ψάλτες δεν πληρώνονται ικανοποιητικά (όταν πληρώνονται) και όταν οι ναοί αδειάζουν σιγά-σιγά, αποτελεί τόλμη (=θράσος) να προτρέπεις ως αντίδοτο στον μηχανικό ισοκράτη την εκπαίδευση (από ποιον και με τι αντίτιμο; Δωρεάν; ) νέων μαθητών (οι οποίοι δεν θα πληρώνονται; Υποθέτω ότι παραλείπεται ως αυτονόητο).
Κατά τα άλλα κι εγώ συμφωνώ ότι ο ισοκράτης καλό είναι να φύγει από τους ναούς.
Τουλάχιστον όμως να είμαστε (όλοι) προσγειωμένοι στην πραγματικότητα.
Μ' αρεσε και το σχόλιο:
Οι διυλίζοντες τον κώνωπα και καταπινοντες την καμηλον ....
γιατί έχει πολλαπλούς αποδέκτες.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Να προσθέσω και κάτι άλλο ως κατακλείδα του προηγουμένου σχολίου μου.
Όποιος αδιαφορεί για τις οικονομικές απολαβές του ψάλτη, αδιαφορεί και για το πως γίνεται η λατρεία στον ναό.
Επομένως δεν δικαιούται να κάνει μαθήματα, υποδείξεις, νουθεσίες (δημόσιες μάλιστα) για το πως θα κάνει καλύτερα τη δουλειά του.
Ας διορθώσει πρώτα το ένα και μετά ας ασχοληθεί και με το άλλο.
Και πάλι προσθέτω, ότι διαφωνώ με τη χρήση μηχανικού ισοκράτη.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ένα σημείο που δεν σχολιάσθηκε.

Το απόσπασμα αυτό αν δεν φανερώνει υποκρισία, τότε μαρτυρεί παντελή άγνοια του τι γίνεται στα αναλόγια τωμ ιερών ναών.
Είτε το ένα είτε το άλλο είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, αν και όχι στον ίδιο βαθμό.
Και η πραγματικότητα είναι ότι όταν οι ψάλτες δεν πληρώνονται ικανοποιητικά (όταν πληρώνονται) και όταν οι ναοί αδειάζουν σιγά-σιγά, αποτελεί τόλμη (=θράσος) να προτρέπεις ως αντίδοτο στον μηχανικό ισοκράτη την εκπαίδευση (από ποιον και με τι αντίτιμο; Δωρεάν; ) νέων μαθητών (οι οποίοι δεν θα πληρώνονται; Υποθέτω ότι παραλείπεται ως αυτονόητο).
Κατά τα άλλα κι εγώ συμφωνώ ότι ο ισοκράτης καλό είναι να φύγει από τους ναούς.
Τουλάχιστον όμως να είμαστε (όλοι) προσγειωμένοι στην πραγματικότητα.
Μ' αρεσε και το σχόλιο:

γιατί έχει πολλαπλούς αποδέκτες.

Αγαπητέ Νεοκλή, και σε άλλα σημεία δεν με βρίσκει σύμφωνο το σχόλιό σου, αλλά μπορεί, αν το συζητήσουμε, να φανεί ότι έχεις δίκιο.
Ένα όμως δεν κατάλαβα. Υπονοείς ότι τα νέα μαθητευόμενα παιδιά που ισοκρατούν θα έπρεπε (με κάποιο τρόπο) να πληρώνονται;
 
Αν οχι να πληρώνονται ,να αβαντάρονται με κάποιον τροπο .
Πχ δωρεάν φοίτηση στην σχολή ...
Αλλα ,οχι μονο δεν τα αβαντάρουν ,μάλλον τα αποθαρρύνουν και τα απομακρύνουν παραβατικές συμπεριφορές .
Μεγάλη κουβέντα και εκτός θέματος ,η στάση της επίσημης εκκλησιας σε αυτο το ζήτημα .
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Είναι αλήθεια, Απόστολε, ότι τα παιδιά χρειάζονται σωστή ενθάρρυνση, όχι συμπεριφορές σαν αυτές που υπονοείς και ένα κατάλληλο πνευματικό κλίμα της ενορίας. Αν όμως υπάρχουν αυτά, δεν καταλαβαίνω τι άλλο αβαντάρισμα χρειάζονται. Στο τέλος δεν θα κάνουμε τίποτα εθελοντικά στην εκκλησία.
ΥΓ Προσωπικά, από παιδί έκανα ισοκράτημα για πολλά χρόνια στον δάσκαλό μου και το θεωρούσα μεγάλη τιμή και ευλογία που ανέβαινα στο αναλόγιο.
 
Ένα σημείο που δεν σχολιάσθηκε.

Το απόσπασμα αυτό αν δεν φανερώνει υποκρισία, τότε μαρτυρεί παντελή άγνοια του τι γίνεται στα αναλόγια τωμ ιερών ναών.
Είτε το ένα είτε το άλλο είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, αν και όχι στον ίδιο βαθμό.
Και η πραγματικότητα είναι ότι όταν οι ψάλτες δεν πληρώνονται ικανοποιητικά (όταν πληρώνονται) και όταν οι ναοί αδειάζουν σιγά-σιγά, αποτελεί τόλμη (=θράσος) να προτρέπεις ως αντίδοτο στον μηχανικό ισοκράτη την εκπαίδευση (από ποιον και με τι αντίτιμο; Δωρεάν; ) νέων μαθητών (οι οποίοι δεν θα πληρώνονται; Υποθέτω ότι παραλείπεται ως αυτονόητο).
Κατά τα άλλα κι εγώ συμφωνώ ότι ο ισοκράτης καλό είναι να φύγει από τους ναούς.
Τουλάχιστον όμως να είμαστε (όλοι) προσγειωμένοι στην πραγματικότητα.

Το πιο ενδιαφέρον από τα σχόλια που διάβασα στο θέμα αυτό.
Είναι πολύ μακράν του ποιμνίου κάποιοι από τους "ποιμένες".
(πολύ θάθελα να θυμίσω το γνωμικό περί του ωδίνοντος όρους και του τεχθησομένου μυός)
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Αγαπητέ Νεοκλή, και σε άλλα σημεία δεν με βρίσκει σύμφωνο το σχόλιό σου, αλλά μπορεί, αν το συζητήσουμε, να φανεί ότι έχεις δίκιο....
Γι' αυτό τα συζητάμε. Διευκρινίζουμε, διορθώνουμε, επανερχόμαστε. Και δεν παρεξηγούμαστε.
.. Υπονοείς ότι τα νέα μαθητευόμενα παιδιά που ισοκρατούν θα έπρεπε (με κάποιο τρόπο) να πληρώνονται;
.. Στο τέλος δεν θα κάνουμε τίποτα εθελοντικά στην εκκλησία.
Εμείς να κάνουμε ότι μπορούμε και θέλουμε εθελοντικά. Ομοίως και όσοι άλλοι νέοι ή γέροι θέλουν να βοηθήσουν.
Όμως ...
... Όποιος αδιαφορεί για τις οικονομικές απολαβές του ψάλτη, (...) δεν δικαιούται να κάνει μαθήματα, υποδείξεις, νουθεσίες (δημόσιες μάλιστα) για το πως θα κάνει καλύτερα τη δουλειά του.....
. Εκεί είναι η έμφαση.
 
Η εποχή που ήμουν παιδάκι μαθητευόμενο στο αναλόγιο ειναι τριάντα και βάλε χρόνια πίσω .
Οι εποχές άλλαξαν ,τα θέλγητρα ειναι πολλα .
Πλέον τα παιδια δεν παίρνουν ανάσα απο τις δραστηριότητες που τα φορτώνουμε .
Είχαμε και ιερείς της παλαιας κοπής ,να μας πούνε δυο πνευματικές κουβέντες αλλα και να μας καθοδηγήσουν .
Ο δάσκαλος μου παλι ,κανόνιζε τύποις να μου δίνει ενα κέρασμα .
Ενα καφέ ,ενα αντίδωρο .
Να με κρατάει σε εγρήγορση .
Ολα παίζουν ρόλο .
 

Μάριος

Μέλος
Ο κ. Νεοκλής έχει δίκιο που τονίζει το συγκεκριμένο σημείο της ανακοίνωσης.

Η διδασκαλία της Βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής χρειάζεται στήριξη και ενθάρρυνση σε πολλά επίπεδα. Υλικό, τεχνικό, πνευματικό και οργανωτικό και είναι ηλίου φαεινότερο ότι δεν εξαρτάται μόνο από τον εκάστοτε ψάλτη.

Νομίζω ότι είναι απαραίτητο να ξεκινήσει με οδηγίες και σύστημα από τις κατά τόπους μητροπόλεις και κατ' επέκταση στις ενορίες με στήριξη πέρα από την οικονομική. Για παράδειγμα, μέσω συστηματικών συνεχών ανακοινώσεων, παροχής αξιοπρεπών αιθουσών με θέρμανση, παροχής κάποιων κινήτρων για τα παιδιά, κάποια κεράσματα όπως είπε και ο κ. Καλπακίδης, χαμηλά δίδακτρα, παροχή βιβλίων ίσως, ηθική στήριξη και παρακίνηση συμμετοχής στο αναλόγιο με διάφορους τρόπους.

Σε κάποιες ενορίες αυτά γίνονται και τα ψαλτήρια ανθούν και είναι χαρά Θεού να βλέπεις και να ακούς. Δεν είναι κάτι εξωπραγματικό. Αλλού όμως δεν υπάρχει βούληση και η παρακμή είναι φανερή.

Από προσωπική εμπειρία το ακόλουθο περιστατικό: Σε ναό με δύο Ιερείς είχε παραιτηθεί ο ψάλτης ένεκα ηλικίας και αδυναμίας. Το ψαλτήρι έρημο με 3-4 κυρίες να προσπαθούν να βγάλουν ακολουθίες δίχως να έχουν ιδέα είτε από μουσική είτε από τυπικό. Με τον ένα εκ των δύο ιερέων είμαστε φίλοι, τον γνώριζα από όταν ήταν ακόμα λαϊκός και χάριν της φιλίας μας προσφέρομαι να κάνω μαθήματα σε κάποια νέα παιδιά που ενδιαφέρονταν, αφιλοκερδώς. Το μόνο που ζητούσα ήταν μια αίθουσα στον ναό και μια ώρα ένα απόγευμα καθημερινής. Η απάντηση που έλαβα από τον προϊστάμενο ήταν αρνητική. Το ψαλτήρι μέχρι σήμερα είναι κενό.

Ακόμα μια εμπειρία: Με αρκετό προσωπικό τρέξιμο και φροντίδα είχα μια μικρή χορωδία με παιδιά που ακόμα μάθαιναν. Παρακαλούσα κάθε εβδομάδα για μήνες τον εφημέριο της ενορίας να κάνουμε έναν εσπερινό την ημέρα που είχαμε το μάθημα ώστε τα παιδιά να αποκτούν εμπειρία. Παρά τις θετικές διαβεβαιώσεις κάναμε έναν εσπερινό στην διάρκεια ενός έτους.

Αυτές δεν είναι οι μόνες παρόμοιες εμπειρίες μου. Αδιαφορία, ψυχρότητα, άγνοια είναι πολύ συχνές σε σημείο που να σε φέρνουν σε απογοήτευση. Πολλοί περιμένουν "ουρανοκατέβατα" αποτελέσματα ή ικανοποιούνται με λύσης ανάγκης.

Η ουσία είναι ότι πρέπει γίνει κάτι με κεντρική οργάνωση ώστε να μην επαφίεται η κατάσταση στον "πατριωτισμό" του εκάστοτε ψάλτη ή εφημερίου. Καταλαβαίνω ότι δεν είναι κάτι εύκολο αλλά το να μην κάνουμε τίποτα πέρα από το να καταφεύγουμε σε ευχολόγια και συμβουλές σίγουρα δεν θα φέρει λύσεις. Η αντικατάσταση του ισοκράτη από αρμόνιο είναι μόνο το πρώτο στάδιο παρακμής και κατάπτωσης.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Καλησπέρα σας!

Όλα καλά και ωραία αυτά που αναφέρει η εγκύκλιος της Ι. Συνόδου και σύμφωνα πάντα με το πνεύμα των Ι. Κανόνων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Συμφωνώ με το θέμα του ψηφιακού ισοκράτη όσο και αν μου αρέσει η (διακριτική) χρήση του, διότι όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, αυτό μπορεί να αποτελέσει αφετηρία μελλοντικών εκτροπών χείρων της πρώτης, όπως και με τη διακριτική χρήση των tablets, τα οποία όταν ψάλλουμε ιδίως σε περιφερειακούς ενοριακούς ναούς ή οπουδήποτε αλλού μας λύνουν τα χέρια!
Ποιος δεν θα ήθελε να έχει ανθρώπους ισοκράτες δίπλα του? Όλοι μας! Το θέμα όμως είναι πως όταν παίρνουμε αποφάσεις θα πρέπει να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικότητας στο σύνολο της (το λέω με κάθε σεβασμό) και θα πρέπει συγχρόνως να προτείνουμε εφικτές λύσεις, διότι το να ρίχνουμε το μπαλάκι γι΄ακόμη μια φορά στους Ιεροψάλτες, με όσα τους απασχολούν κ' θεωρούν οτι αδίκως υφίστανται, ιδίως τα τελευταία χρόνια, με συγχωρείτε αλλά δεν αποτελεί λύση.
Σ' ένα πλοίο ο καπετάνιος κατευθύνει το πλήρωμα παίρνοντας αποφάσεις οι οποίες λύνουν προβλήματα, χωρίς να δημιουργούν άλλα και γενικά έχει φροντίσει εκ των προτέρων ώστε να υπάρχουν οι προϋποθέσεις αντιμετώπισης οποιασδήποτε δύσκολης κατάστασης.

Καλό υπόλοιπο Τριωδίου και καλή Σαρακοστή να έχουμε!
 

romios1

Active member
Μια αντικειμενική σκέψη: την παλιά εποχή, πριν δημιουργηθούν οι ηλεκτρονικοί Ισοκράτες, οι ψάλτες ήσαν αρκετά καταρτισμένοι και μπορούσαν να ψάλλουν χωρίς Την ανάγκη ισοκρατήματος. Τί συμβαίνει ( είχα γνωρίσει αρκετούς ψάλτες Που κάνουν έτσι στην Αμερική) Όταν ο ψάλτης δεν μπορεί να ψάλλει Καλά χωρίς κάν φυσικού Ισοκρατήματος; Δηλαδή, συναντάει δυσκολία να ψάλλει μόνος του.

Θυμάμαι μια περίπτωση, ενός ψάλτη που είχε Ένα βοηθό που ήξερε να ψάλλει, και δεν τον άφηνε να Ψάλλει, διότι έπρεπε να έχει την μέριμνα να πατάει τον Ισοκράτη του ταμπλετ. ( εννοείται ότι Ήταν μια ακραία κατάσταση και όχι γενίκευση)
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Μια αντικειμενική σκέψη: την παλιά εποχή, πριν δημιουργηθούν οι ηλεκτρονικοί Ισοκράτες, οι ψάλτες ήσαν αρκετά καταρτισμένοι και μπορούσαν να ψάλλουν χωρίς Την ανάγκη ισοκρατήματος.

Θα μου επιτρέψεις να επισημάνω το εξής: Μια χαρά ψάλλουν και σήμερα οι Ιεροψάλτες χωρίς ίσο και μάλιστα καλύτερα χωρίς αυτό διότι δυστυχώς τυχαίνει πολλές φορές να έχουμε λανθασμένα ισοκρατήματα (σε βαθμό όπου νομίζεις οτι ακούς αλυσοπρίονο... εκεί να δεις χαρές...) με αποτέλεσμα ν'αναγκαζόμαστε να εισέλθουμε σε μια κατάσταση nirvanas, κατα την οποία έχουμε "αποσυνδεθεί" απο οποιοδήποτε εξωτερικό ακουστικό ερέθισμα προκειμένου να μη ξεφύγουμεo_O. Δηλ. για να στο πω πιο απλά, σήμερα αντιμετωπίζουμε μεγαλύτερες δυσκολίες στα αναλόγια απ'οτι οι παλαιότεροι, χωρίς βέβαια να αναφερθώ στους μεγάλους Πρωτοψάλτες, οι οποίοι είχαν άρτια κατηρτισμένους βοηθούς και σε καμία περίπτωση δεν αντιμετώπιζαν τέτοιες τραγικές καταστάσεις.
Ναι μεν βοηθά το ισοκράτημα αλλά πιστεύω είναι περισσότερο θέμα αισθητικής, καθώς ένα οποιοδήποτε κομμάτι όταν συνοδεύεται από ισοκρατήματα, αναδεικνύεται έτι περισσότερο!
 

Diogenes

Νέο μέλος
Ακόμα κι αν έχει κανείς στο αναλόγιό του πολλούς βοηθούς-ισοκράτες, αν χρησιμοποιήσει έναν ηλεκτρονικό ισοκράτη που μόλις θα ακούγεται ηπίως, θα πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι ο ήχος θα ακούγεται τεχνιτός-μη φυσικός.


Γι’ αυτό θεωρώ την συζήτηση περί ηλεκτρονικού ισοκράτη περιττή. Για τις πρόβες (είτε κατιδίαν είτε στην χορωδία) είναι OK, αλλά μέσα στις ιερές ακολουθίες όχι.


Μην νομίζουμε ότι ακούγεται καλύτερα η ψαλμωδία μας όταν χρησιμοποιούμε τεχνιτό ισοκράτη. Όσο και να έχει εξελιχθεί ο τεχν. ισοκράτης, δεν ακούγεται καλά και ποτέ δεν θα ακούγεται καλά. Καλύτερα να ψέλνει κανείς χωρίς ισοκράτη.


Γιατί να ρίχνουμε την προσοχή μας στον ηλεκτρονικό ισοκράτη και όχι στην ορθοφωνία και την βελτίωση των φωνητικών μας ικανοτήτων με ασκήσεις ορθοφωνίας, τέχνη της αναπνοής κτλ.;


Οι πιστοί έρχονται στην εκκλησία για να προσευχηθούν και όχι για να υποστούν έναν τεχνιτό ήχο. Έχουμε ευθύνη απέναντι σε αυτούς.


Πέραν των ανωτέρω, η Ιερά Σύνοδος τοποθετήθηκε τώρα για δεύτερη φορά με σαφήνεια (να χρησιμοιποιείται μόνον η ανθρώπινη φωνή...)
 

tzark

Μέλος
Που την είδατε την σαφήνεια?? γιατί δεν δίνουν εντολή να αποσυρθούν όλοι οι ισοκράτες που βρίσκονται στα αναλόγια βιδωμένοι με τρόπο που δεν μπορούν να ανέβουν ούτε τα μικρά παιδιά.....!!!!!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Που την είδατε την σαφήνεια?? γιατί δεν δίνουν εντολή να αποσυρθούν όλοι οι ισοκράτες που βρίσκονται στα αναλόγια βιδωμένοι με τρόπο που δεν μπορούν να ανέβουν ούτε τα μικρά παιδιά.....!!!!!
Έλα τώρα συνάδελφε, μην προσπαθούμε να δημιουργούμε θέμα εκεί που δεν υπάρχει. Η σαφήνεια είναι ότι απαγορεύεται ο ηλεκτρονικός ισοκράτης. Αυτό είναι σαφές. Τέλος. Τι λέμε τώρα δηλαδή; Ότι οι φυσικοί ισοκράτες απομακρύνουν τα παιδιά από το ψαλτήρι και... δεν το κάνει ο ηλεκτρονικός;; Η παρουσία παιδιών εξαρτάται από τη δεκτικότητα και τη δουλειά του πρωτοψάλτη: αν μαζεύει παιδιά και τους κάνει πρόβες πού και πού, φυσικά και θα έρθουν όποιος και να είναι πάνω στο ψαλτήρι. Σου λέει: αντί να βάζεις άτομο να χειρίζεται τον ηλεκτρονικό ισοκράτη, εκπαίδευσέ τον στο φυσικό ισοκράτημα! Κι αυτό είναι σαφέστατο. Φτάσαμε στο σημείο ν' ακούς σε πανηγύρεις χορωδίες 15 ατόμων με συνοδεία... ηλεκτρονικού ισοκράτη! Δεν είναι δυνατό να λες ότι σου είναι απαραίτητο το ισοκράτημα και ταυτόχρονα να μην κάνεις καμία προσπάθεια να μάθει ο κόσμος ισοκράτημα. Συμφωνώ με τους προλαλήσαντες: το ισοκράτημα δεν είναι ΚΑΘΟΛΟΥ απαραίτητο. Το ψάλσιμο είναι απαραίτητο. Το ίσο είναι μια πολυτέλεια. Καλύτερα μόνος παρά με μηχάνημα, όπως έλεγε και ο μακαρίτης ο Σουρλαντζής.
 

tzark

Μέλος
Αν δεν καταλάβατε οι ηλεκτρονικοί ισοκράτες ( ολόκληρα κουτιά ) εμποδιζουν τα παιδια απο το αναλόγιο ....και σιγά μη φύγουν !!!!
Συμφωνώ σε όλα όσα λέτε .Βάλατε το θέμα στην σωστή του διάσταση .....αλλά υπάρχει και το εμπόριο 100€ ο ηλεκτρονικός ισοκράτης στην καλύτερη περίπτωση!!!
 
Διερωτώμαι πώς ορισμένοι, επειδή καλύπτονται ιδεολογικά με την απόφαση, συναινούν και επιχαίρουν με την τακτική των απαγορευτικών εγκυκλίων εν έτει 2019!... Νομίζω πως η Εκκλησία δεν βοηθά καθόλου στην επίλυση των προβλημάτων, όταν μεθοδολογικώς παραμένει στην Τουρκοκρατία... Συγχωρήστε με, αλλά εντελώς διαφορετικά θα αντιλαμβανόμουν μιαν πραγματική ποιμαντική εγκύκλιο με ενδιαφέρον για τον ψάλτη και την μουσική μας παράδοση...
 

fchatzig

Μέλος
Να πω και εγώ την άποψη μου, επειδή και τάμπλετ χρησιμοποιώ εδώ στην Αγγλία και επείδη έτυχε και είδα την θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου πριν ένα μήνα περίπου. Με βρίσκει απολύτως σύμφωνο και η χρήση της γλώσσας και το περιεχόμενο της ανακοίνωσης και η αλήθεια είναι οτι με αναπαύει πολύ περισσότερο απο εκείνη του Πατριαρχείου. Και επίσης μου βγάζει μια πιο γήινη (down to earth) αντιπετώπιση των πράγματων. Για παράδειγμα, τις Κυριακές που τελούμε εορτές Ρώσων η σύγχρονων Αγίων (πχ. Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης) , που ακριβώς περιμένει ο Πατριάρχης μας να βρω το αντίστοιχο απολυτίκιο? Στο Ωρολόγιο που θεωρεί σύγχρονο τον Άγιο Νεκτάριο??? Να είναι καλά to κινητό, το 4G και η Google.
 
Last edited:
Το ισοκράτημα που παράγεται από ένα ηλεκτρονικό μέσο, είναι ήχος που παράγεται από ένα όργανο, το οποίο έχει την δυνατότητα να παράγει ήχους σε συγκεκριμένες συχνότητες, οι οποίες μιμούνται το ανθρώπινο (όργανο) λαρύγγι. Στην ορθόδοξη λατρεία απαγορεύονται τα όργανα, ακορντεόν, αρμόνια, πιάνα, φυσαρμόνικες και οτιδήποτε άλλο. Ο ηλεκτρονικός Ισοκράτης γιατί να διαφέρει; Μετά τον Ισοκράτη τι ακολουθεί; Έχω δει ηλεκτρικά καντήλια σε τέμπλο να αντικαθιστούν τα παραδοσιακά με λαδάκι. Τώρα ο Ισοκράτης, αύριο γυναίκες πρωτοψάλτριες και σιγά σιγά πλήρης αντικατάσταση των λειτουργικών βιβλίων απ' το αναλόγιο. Απουσία του βιβλίου του Τριωδίου, ο Πρωτοψάλτης θα ασπάζεται το τάμπλετ; Απαιτείται αγώνας και θυσίες συνάδελφοι. Να ανακαλύψουμε εκείνες τις αγνές νεανικές ψυχές, να τις αγκαλιάσουμε και να τις οδηγήσουμε στις ιερές σχολές της ψαλτικής μας τέχνης. Μπορούμε να διδάξουμε και πρακτική ψαλμωδία. Προσόμοια , τροπάρια κανόνων, απολυτίκια, τρισάγιο ύμνο και άλλα πολλά. Μόνο έτσι θα διασωθεί η ψαλτική μας παράδοση. Αγώνας και θυσίες. Αυτή είναι η ταπεινή μου άποψη. Αυτήν ακολουθώ, κατά δύναμιν. Σας εύχομαι καλή μετάνοια και καλόν Παράδεισο.
 
Για παράδειγμα, τις Κυριακές που τελούμε εορτές Ρώσων η σύγχρονων Αγίων (πχ. Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης) , που ακριβώς περιμένει ο Πατριάρχης μας να βρω το αντίστοιχο απολυτίκιο? Στο Ωρολόγιο που θεωρεί σύγχρονο τον Άγιο Νεκτάριο???
Πολὺ ἁπλό: τὰ βρίσκεις ἀπὸ τὴν προηγουμένη. Μπορεῖς ἐπίσης σὲ μία κόλλα Α4 νὰ φωτοτυπήσεις μπρὸς πίσω καμμιὰ δεκαριὰ ἀπολυτίκια νεοφανῶν ἁγίων.
 
Top