Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής

[`Εγραψε, κατά τον Πλούταρχο, και "περί Μουσικής", στους δε αυλωδικούς του νόμους χρησιμοποιούσε 3 αυλητές. Επίσης συνετέλεσε, όπως φαίνεται από τα σωζόμενα αποσπάσματα (αριθ. 21, 22 και 97 σε Diehl), να καθιερωθεί και ο αυλός ως μουσικό όργανο συνοδευτικό των χορευτικών επιδείξεων.] ?

PLUTARQUE
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

VIII. (118) Ἔστι δέ τις καὶ περὶ τῶν ῥυθμῶν λόγος· (119) γένη γάρ τινα καὶ εἴδη ῥυθμῶν προσεξευρέθη, ἀλλὰ μὴν καὶ μελοποιιῶν τε καὶ ῥυθμοποιιῶν. (120) προτέρα μὲν γὰρ ἡ Τερπάνδρου καινοτομία καλόν τινα τρόπον εἰς τὴν μουσικὴν εἰσήγαγε· (121) Πολύμνηστος δὲ μετὰ τὸν Τερπάνδρειον τρόπον καινῷ ἐχρήσατο, καὶ αὐτὸς μέντοι ἐχόμενος τοῦ καλοῦ τύπου, (122) ὡσαύτως δὲ καὶ Θαλήτας καὶ Σακάδας· καὶ γὰρ οὗτοι κατά γε τὰς ῥυθμοποιίας καινοί, οὐκ ἐκβαίνοντες μέν〈τοι〉 τοῦ καλοῦ τύπου. (123) ἔστι δὲ 〈καί〉 τις Ἀλκμανικὴ καινοτομία καὶ Στησιχόρειος, καὶ αὗται οὐκ ἀφεστῶσαι τοῦ καλοῦ.

(134) (134-143) οὐ[τε] γὰρ Μαρσύου ἢ Ὀλύμπου ἢ Ὑάγνιδος, ὥς τινες οἴονται, εὕρημα ὁ αὐλός, μόνη δὲ κιθάρα Ἀπόλλωνος, ἀλλὰ καὶ αὐλητικῆς καὶ κιθαριστικῆς εὑρετὴς ὁ θεός. (135) δῆλον δ΄ ἐκ τῶν χορῶν καὶ τῶν θυσιῶν ἃς προσῆγον μετ΄ αὐλῶν τῷ θεῷ, καθάπερ ἄλλοι τε καὶ Ἀλκαῖος ἔν τινι τῶν ὕμνων ἱστορεῖ. (136) καὶ ἡ ἐν Δήλῳ δὲ τοῦ ἀγάλματος αὐτοῦ ἀφίδρυσις ἔχει ἐν μὲν τῇ δεξιᾷ τόξον, ἐν δὲ τῇ ἀριστερᾷ Χάριτας, τῶν τῆς μουσικῆς ὀργάνων ἑκάστην τι ἔχουσαν· (137) ἡ μὲν γὰρ λύραν κρατεῖ, ἡ δ΄ αὐλούς, ἡ δ΄ ἐν μέσῳ προσκειμένην ἔχει τῷ στόματι σύριγγα· (138) ὅτι δ΄ οὗτος οὐκ ἐμὸς ὁ λόγος *** Ἀντικλείδης 〈ἐν τοῖς Δηλιακοῖς〉 καὶ Ἴστρος ἐν ταῖς Ἐπιφανείαις περὶ τούτων ἀφηγήσαντο. (139) οὕτως δὲ παλαιόν ἐστι τὸ ἀφίδρυμα τοῦτο, ὥστε τοὺς ἐργασαμένους αὐτὸ τῶν καθ΄ Ἡρακλέα Μερόπων φασὶν εἶναι. (140) ἀλλὰ μὴν καὶ τῷ κατακομίζοντι παιδὶ τὴν Τεμπικὴν δάφνην εἰς Δελφοὺς παρομαρτεῖ αὐλητής, (141) καὶ τὰ ἐξ Ὑπερβορέων δ΄ ἱερὰ μετ΄ αὐλῶν καὶ συρίγγων καὶ κιθάρας εἰς τὴν Δῆλόν φασι τὸ παλαιὸν στέλλεσθαι. (142) ἄλλοι δὲ καὶ αὐτὸν τὸν θεόν φασιν αὐλῆσαι, καθάπερ ἱστορεῖ ὁ ἄριστος μελῶν ποιητὴς Ἀλκμάν· (143) ἡ δὲ Κόριννα καὶ διδαχθῆναί φησι τὸν Ἀπόλλω ὑπ΄ Ἀθηνᾶς αὐλεῖν.


(165) οὐκ ἠγνόει δ΄ ὅτι πολλὰ Δώρια Παρθένεια [ἄλλα] Ἀλκμᾶνι καὶ Πινδάρῳ καὶ Σιμωνίδῃ καὶ Βακχυλίδῃ πεποίηται, ἀλλὰ μὴν καὶ ὅτι προσόδια καὶ παιᾶνες, καὶ μέντοι ὅτι καὶ τραγικοὶ οἶκτοί ποτε ἐπὶ τοῦ Δωρίου τρόπου ἐμελῳδήθησαν καί τινα ἐρωτικά. (166) Ἐξήρκει δ΄ αὐτῷ τὰ εἰς τὸν Ἄρη καὶ Ἀθηνᾶν καὶ τὰ σπονδεῖα· (167) ἐπιρρῶσαι γὰρ ταῦτα ἱκανὰ ἀνδρὸς σώφρονος ψυχήν·

(123) Suidas, v° Ἀλκμάν : πρῶτος εἰσήγαγε τὸ μὴ ἑξαμέτροις μελωιδεῖν. Cela est fort exagéré ; il n'en est pas moins certain qu'Alcman avait attaché son nom à diverses innovations rythmiques, telles que la tétrapodie dactylique catalectique in syllabam ou metrum Alcmanicum, la combinaison dans un même poème de deux séries de strophes différentes (Héphestion, p. 75 Westphal), etc. Quant à Stésichore, outre de nombreuses variétés du κατὰ δάκτυλον εἶδος (§ 84), on lui attribuait le « vers Stésichorien » composé de trois épitrites () et, sur la foi d'un dicton obscur (τὰ τρία Στησιχόρου), la division de l'ode chorale en groupes ternaires, composés chacun d'une strophe, d'une antistrophe et d'une épode.

55) Περὶ δὲ Κλονᾶ ὅτι τὸν Ἀπόθετον νόμον καὶ Σχοινίωνα πεποιηκὼς εἴη μνημονεύουσιν οἱ ἀναγεγραφότες. (56) Τοῦ δὲ Πολυμνήστου καὶ Πίνδαρος καὶ Ἀλκμὰν οἱ τῶν μελῶν ποιηταὶ ἐμνημόνευσαν. (57) Τινὰς δὲ τῶν νόμων τῶν κιθαρῳδικῶν τῶν ὑπὸ Τερπάνδρου πεποιημένων Φιλάμμωνά φασι τὸν ἀρχαῖον τὸν Δελφὸν συστήσασθαι.

http://remacle.org/bloodwolf/historiens/Plutarque/musiquegr.htm
 
['' Ο ίδιος γράφει για τον εαυτό του:"ἔπη δὲ γε καὶ μέλος Ἀλκμάν- εὗρε γεγλωσσαμένον- κακκαβίδων στόμα συνθέμενος" (στίχους δε και άσμα επινόησε ο Αλκμάν, αφού κατανόησε τη φωνή που εκπέμπουν με την ασκημένη γλώσσα τους οι πέρδικες).'']


ATHÉNÉE DE NAUCRATIS
Deipnosophistes
LIVRE IX.

43. Καλοῦνται δ΄ οἱ πέρδικες ὑπ΄ ἐνίων κακκάβαι, ὡς καὶ [390a] ὑπ΄ Ἀλκμᾶνος λέγοντος οὕτως·

Ἔπη τάδε καὶ μέλος Ἀλκμὰν
εὗρε γεγλωσσάμενον
κακκαβίδων στόμα συνθέμενος,

http://webcache.googleusercontent.c...+γε+καὶ+μέλος+Ἀλκμάν&cd=3&hl=el&ct=clnk&gl=gr
 
Last edited:
Άλογον
και ρητόν αρχαίοι ελλ. χαρακτηρισμοί για την "ασυμμετρία" ή τη "συμμετρία" ενός διαστήματος. Απετέλεσαν αντικείμενο σφοδρης διαμάχης ανάμεσα σε Πυθαγόρειους και Αριστοξένειους για τον τρόπο της πιστοποίησης. Οι Αριστοξένειοι ως "άλογο" διάστημα θεωρούσαν εκείνο που δεν αναγνωρίζεται αμέσως με το αυτί, ενώ αντίθετα "ρητό" ήταν γι’ αυτούς το άμεσα "γνώριμον κατά μέγεθος" (σύμφωνα με διατύπωση του ίδιου του Αριστόξενου). Αντίθετα, οι Πυθαγόρειοι δεν είχαν εμπιστοσύνη στο αισθητήριο της ακοής και μετρούσαν τα διαστήματα με αριθμητικούς λόγους. Από το "άλογον" διάστημα προκύπτει και ο όρος "αλογία", που σήμαινε την ασυμμετρία.

http://www.musipedia.gr/

Γαϊτάνη Αντωνία
«Σχέση Μαθηματικών και Μουσικής μέσω Αρχαίων
Ελληνικών Kειμένων»

''...η πρώιμη αριθμητική θεωρία των λόγων σχετίζεται άμεσα με τα ακουστκά
πειράματα, ενώ παρακάτω εξηγεί πώς η προσπάθεια εύρεσης ενός κοινού
μουσικού μέτρου οδήγησε, μέσω της άπειρης ανθυφαιρετικής διαδικασίας, στο
συμπέρασμα ότι το διάστημα μιας οκτάβας κι αυτό του «διαπέντε» είναι
ασύμμετρα, σύμφωνα με τον ορισμό 2, στο βιβλίο Χ των «Στοιχείων» του Ευκλείδη.'']

[...ο καθηγητής Σ. Νεγρεπόντης - όπως άλλωστε δίδαξε στο
μάθημα «Ιστορία των Αρχαίων Ελληνικών Μαθηματικών, Στοιχεία Ευκλείδη» στα
πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Διδακτική και Μεθοδολογία των
Μαθηματικών» - επιχειρηματολογεί για το γεγονός ότι η απόδειξη της αρρητότητας
του √2 είναι ειδικής φύσεως και διαφορετική από αυτή που εμείς γνωρίζουμε. Στη
συνέχεια, στηρίζει την άποψη ότι η πρώιμη αριθμητική θεωρία των λόγων
σχετίζεται άμεσα με τα ακουστκά πειράματα, ενώ παρακάτω εξηγεί πώς η
προσπάθεια εύρεσης ενός κοινού μουσικού μέτρου οδήγησε, μέσω της άπειρης
ανθυφαιρετικής διαδικασίας, στο συμπέρασμα ότι το διάστημα μιας οκτάβας κι
αυτό του «διαπέντε» είναι ασύμμετρα. Τέλος, συσχετίζει τα δύο μουσικά μέτρα
(τόνος, δίεση) και την αρμονική ανθυφαίρεση με τα δύο γεωμετρικά μέτρα
(διαγώνιος, πλευρά) και τη γεωμετρική ανθυφαίρεση, μεταφέροντας έτσι τη μέθοδο
της ανθυφαίρεσης από την αρμονία στη γεωμετρία.'']

http://analogion.com/forum/showthread.php?t=15048&page=8

Θεόδωρου Π. Ματθαίου
Οι Πυθαγόριοι και η κατάτμησι του τόνου

''Εσκέφθηκε, λοιπόν, ο Αρχύτας, κατά μίμησιν της διαιρέσεως της διαπασών να διαιρέση και τον τόνο (9/8) σε αρμονικό και αριθμητικό μέσους. Με αυτόν τον τρόπο η θεωρία εμπλουτίσθηκε με δύο ακόμη επιμορίους λόγους (τους 18/17 και 17/16), δηλ.
NTO
RE
1
2/(1+8/9)=18/17
(1+9/8)/2=17/16
9/8
Έτσι εισήχθηκε και το ζήτημα (θεώρημα) της μη διαιρέσεως του τόνου σε δύο ίσα μέρη (δηλ. η αξιωματική θέσις, ότι δεν είναι δυνατή η διαίρεσις σε ημίση του επογδόου τόνου). Αυτό είναι αυταπόδεικτο, βεβαίως, υπό την έννοιαν ότι πράγματι δεν είναι δυνατόν ένα διάστημα, που ορίζεται από επιμορίους λόγους, να διαιρεθή σε δύο ίσα μέρη, που θα είναι επιμόριοι λόγοι επίσης, ή ακόμη, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει διάστημα, οριζόμενον όπως παραπάνω είτε αλλιώς, που να μπορεί να διαιρεθή σε ημίση, τα οποία εν ταυτώ θα είναι οι αρμονικός και αριθμητικός μέσος των άκρων όρων του.''

http://analogion.com/forum/showthre...9%EF%E9+%EA%E1%F4%DC%F4%EC%E7%F3%E9#post83513


Η ΦΥΣΙΣ ΚΡΥΠΤΕΣΘΑΙ ΦΙΛΕΙ (Η φύση αγαπάει να κρύβεται)

''Δια των ερευνών τούτων διεπιστώθη ότι δεν είναι δυνατόν να ευρεθή εις αριθμός μετρούμενος υπό αρχικώς ωρισμένην μονάδος μετρήσεως, ο οποίος να αντίστοιχη προς την διαγώνιον τετραγώνου το οποίον έχει πλευράν την μονάδα. Δια να εκφρασθώμεν με νεωτέρους όρους λέγομεν ότι ανεκαλύφθη τότε ότι ή τετραγωνική ρίζα του 2 είναι αριθμός ασύμμετρος. Εκείνο το οποίον εθεωρήθη παράδοξον και ανεξήγητον ήτο ότι υπάρχουν εις την πραγματικότητα δεδομένα γεωμετρικά μεγέθη τα οποία παρ' όλον ότι είναι εποπτικώς αντηληπτά δεν δύνανται να μετρηθούν, αρνούμενα να υποταχθούν εις τον λογισμόν. Ενώ οι Πυθαγόρειοι ισχυρίζονται ότι τα πάντα είναι αριθμοί, ότι εις οιονδήποτε ον αντιστοιχεί αριθμός, ευρεθή ότι μεγέθη τίνα αρνούνται να υποταχθούν εις τον οντολογικόν τούτον νόμον. Ώστε δεν είναι το παν αριθμητόν και υποτεταγμένον εις τον λόγον, «ρητόν». Εις την διδομένην πραγματικότητα κάμνει την εμφάνισιν του το άλογον και το άρρητον διασπών και διατάρασσον τας αρμονικάς σχέσεις. Η ανακάλυψις της υπάρξεως ασυμμέτρων μεγεθών φυσικόν ήτο να προξενήση κατάπληξιν εις τους κύκλους των Πυθαγορείων απήχησιν δε ταύτης μας δίδει σχόλιον εις το δέκατον βιβλίον των Στοιχείων του Ευκλείδου, έχον ως έξης:
«Τῶν γὰρ Πυθαγορείων λόγος τὸν πρῶτον τὴν περὶ τούτων (δηλαδὴ τῶν ἀλόγων) θεωρίαν εἰς τουμφανὲς ἐξαγαγόντα ναυαγίῳ περιπεσεῖν καὶ ἴσως ᾐνίττοντο ὅτι πᾶν τὸ ἄλογον ἐν τῷ παντὶ καὶ ἄλογον καὶ ἀνείδεον κρύπτεσθαι φιλεῖ καὶ εἰ τὶς ἂν ψυχὴ τύχῃ ἐπιδράμοι τῷ τοιαύτω εἴδει τῆς ζωῆς καὶ πρόχειρον καὶ φανερὸν τοῦτο ποιήσηται εἰς τὸν τῆς γενέσεως ὑποφέρεται πόντον καὶ τοῖς ἀστάτοις ταύτης κλύζεται ῥεύμασιν τοιοῦτον σέβας καὶ οὔτοι εἶχον οἱ ἄνδρες περὶ τὴν τῶν ἀλόγων θεωρίαν»

(Διότι λέγουν οι Πυθαγόρειοι ότι ο πρώτος όστις, έφερεν εις το φως της δημοσιότητας την περί των ασυμμέτρων θεωρίαν περιέπεσεν εις ναυάγιον και ίσως ηθελον δι αινιγματικής εκφράσεως να είπουν δια της διηγήσεως αυτής ότι παν οτι μέσα εις το σύμπαν δεν υποτάσσεται εις τον λόγον συνηθίζει να αποκρύπτεται και να μένη έξω από την αναλογικήν σχεσιν και την ανάληψιν είδους (δηλαδή καθωρισμένης μορφής). Και εάν καμμία ψυχή ήθελε κατά τύχην ορμήσει προς εν τοιούτον είδος ζωής και ήθελε παρουσιάσει εις το φως της ημέρας το άλογον αυτή η ψυχή κατακρημνίζεται εις την υγράν περιοχήν της γενέσεως και κλυδωνίζεται από τα ασταμάτητα της ρεύματα. Τοιούτον σέβας και αυτοί οι άνδρες είχον σχετικώς με την εις τα άλογα (ασύμμετρα μεγέθη) αναφερομένην θεωρίαν.
Η έκφρασις «κρύπτεσθαι φιλεί» προέρχεται από απόσπασμα του Ηρακλείτου όστις διατείνεται ότι εν τη φύσει ενυπάρχει ριζική τις τάσις προς απόκρυψιν. Το άλογον συνεπώς εμφανίζεται εις το ανωτέρω χωρίον ως συμβολίζον την φύσιν ήτις αρνείται να αποκαλύψη εις τον άνθρωπον τα μυστικά της και τιμωρεί ως ασέβειαν την προσπάθειαν να υποβληθή εις τον ζυγόν του λόγου εκείνο το οποίον λόγω της φύσεως του δεν υποτάσσεται εις το είδος και τον λογικόν καθορισμόν.''

Eγκυκλοπεδικό λεξικό «ΗΛΙΟΥ». Κ.Δ Γεωργούλης.

Διατύπωση του ίδιου του Αριστόξενου:

''Ὥρισται δὲ τῶν ποδῶν ἕκαστος ἤτοι λόγῳ τινὶ ἢ ἀλο-
γίᾳ τοιαύτῃ, ἥτις δύο λόγων γνωρίμων τῇ αἰσθήσει ἀνὰ μέσον
ἔσται. Γένοιτο δ᾽ ἂν τὸ εἰρημένον ὧδε καταφανές· εἰ λη-
φθείησαν δύο πόδες, ὁ μὲν ἴσον τὸ ἄνω τῷ κάτω ἔχων καὶ
δίσημον ἑκάτερον, ὁ δὲ τὸ μὲν κάτω δίσημον, τὸ δὲ ἄνω ἥμισυ,
τρίτος δέ τις ληφθείη ποὺς παρὰ τούτους, τὴν μὲν βάσιν ἴσην
αὖ τοῖς ἀμφοτέροις ἔχων, τὴν δὲ ἄρσιν μέσον μέγεθος ἔχου-
σαν τῶν ἄρσεων. Ὁ γὰρ τοιοῦτος ποὺς ἄλογον μὲν ἕξει τὸ
ἄνω πρὸς τὸ κάτω· ἔσται δ᾽ ἡ ἀλογία μεταξὺ δύο λόγων γνω-
ρίμων τῇ αἰσθήσει, τοῦ τε ἴσου καὶ τοῦ διπλασίου. καλεῖται
δ᾽ οὗτος χορεῖος ἄλογος.
Δεῖ δὲ μηδ᾽ ἐνταῦθα διαμαρτεῖν, ἀγνοηθέντος τοῦ τε
ῥητοῦ καὶ τοῦ ἀλόγου, τίνα τρόπον ἐν τοῖς περὶ τοὺς ῥυθμοὺς
λαμβάνεται. Ὥσπερ οὖν ἐν τοῖς διαστηματικοῖς στοιχείοις τὸ
μὲν κατὰ μέλος ῥητὸν ἐλήφθη, ὃ πρῶτον μέν ἐστι μελῳδού-
μενον, ἔπειτα γνώριμον κατὰ μέγεθος, ἤτοι ὡς τά τε σύμφωνα
καὶ ὁ τόνος ἢ ὡς τὰ τούτοις σύμμετρα, τὸ δὲ κατὰ τοὺς τῶν
ἀριθμῶν μόνον λόγους ῥητόν, ᾧ συνέβαινεν ἀμελῳδήτῳ εἶναι·
οὕτω καὶ ἐν τοῖς ῥυθμοῖς ὑποληπτέον ἔχειν τό τε ῥητὸν καὶ
τὸ ἄλογον. Τὸ μὲν γὰρ κατὰ τὴν τοῦ ῥυθμοῦ φύσιν λαμβάνε-
ται ῥητόν, τὸ δὲ κατὰ τοὺς τῶν ἀριθμῶν μόνον λόγους. Τὸ
μὲν οὖν ἐν ῥυθμῷ λαμβανόμενον ῥητὸν χρόνου μέγεθος πρῶ-
τον μὲν δεῖ τῶν πιπτόντων εἰς τὴν ῥυθμοποιίαν εἶναι, ἔπειτα
τοῦ ποδὸς ἐν ᾧ τέτακται μέρος εἶναι ῥητόν· τὸ δὲ κατὰ τοὺς
τῶν ἀριθμῶν λόγους λαμβανόμενον ῥητὸν τοιοῦτόν τι δεῖ νοεῖν
οἷον ἐν τοῖς διαστηματικοῖς τὸ δωδεκατημόριον τοῦ τόνου καὶ
εἴ τι τοιοῦτον ἄλλο ἐν ταῖς τῶν διαστημάτων παραλλαγαῖς λαμ-
βάνεται. Φανερὸν δὲ διὰ τῶν εἰρημένων, ὅτι ἡ μέση ληφθεῖσα
τῶν ἄρσεων οὐκ ἔσται σύμμετρος τῇ βάσει· οὐδὲν γὰρ αὐτῶν
μέτρον ἐστὶ κοινὸν ἔνρυθμον.''

http://webcache.googleusercontent.c...owthread.php?t=6299+&cd=1&hl=el&ct=clnk&gl=gr
 
Last edited:
Αλύπιος

http://www.musipedia.gr/

Υ.Γ. Από ελληνικής πλευράς, έχει εκδώσει τη Μουσική Εισαγωγή του Αλυπίου σχολιασμένη ο π. Αθανάσιος Σιαμάκης (Πρέσπες 1985)

[URL="file:///C:/Documents%20and%20Settings/%CE%A3%CE%A0%CE%A5%CE%A1%CE%9F%CE%A3/%CE%A4%CE%B1%20%CE%AD%CE%B3%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AC%20%CE%BC%CE%BF%CF%85/Downloads/1.htm"]Aristoxenus, Nicomachus, Alypius: auctores musices antiquissimi, hactenus ...
Escrito por Aristoxenus,Nicomachus Gerasenus,Alypius,Johannes Meursius
[/URL]

http://books.google.gr/books?id=A3I...ce=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false


Ο Athanasius Kircher δημοσίευσε στην έκδοσή του Musurgia Universalis (Ρώμη 1650, τόμ. Ι, απέναντι στη σελ. 540) πίνακες της ελληνικής παρασημαντικής κατά τον Αλύπιο.

http://imgbase-scd-ulp.u-strasbg.fr/displayimage.php?album=566&pos=574

Antiquae musicae auctores septem: graece et latine
Από τον/την Marcus Meibom,Aristoxenus. -,Cleonides. -,Nicomachus (Gerasenus. -),Alypius. -,Gaudentius (Musicien. -),Bacchius (Senior. -),Aristides Quintilianus. -,Martianus Mineus Felix. - Capella

Η πρώτη αξιόπιστη έκδοση της Εισαγωγής του Αλύπιου έγινε από τον Marco Meibom, με λατινική μετάφραση, στη μεγάλη έκδοσή του Antiquae musicae auctores septem, graece et latine, Amsterdam 1652, τόμ. I, iv, σσ. 1-65.

http://books.google.gr/books?id=Jgt...,800,1174&source=bookclip#v=onepage&q&f=false

Μια πολύ αξιόλογη έκδοση του ελληνικού κειμένου έγινε από τον Carl v. Jan (1836-1898) στο Musici scriptores Graeci (Λιψία 1895· η Εισαγωγή βρίσκεται στο VIII, σσ. 367-406).

http://www.archive.org/stream/musiciscriptore00jangoog#page/n465/mode/1up
 

Attachments

  • αλ (1).png
    299.2 KB · Views: 4
  • 0575.jpg
    0575.jpg
    2.6 MB · Views: 8
  • μμειβ.jpg
    87.6 KB · Views: 4
  • musiciscriptore00jangoog_0466.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0466.jpg
    35.9 KB · Views: 4
Last edited:
[ ''To όνομα του Αλύπιου αναφέρεται στους Βίους των Σοφιστών του Ευνάπιου (έκδ. Loeb, σ. 373 κε.), σε σχέση με τον Ιάμβλιχο·'' ]


Κατὰ τοὺς Ἰαμβλίχου καιροὺς ἦν καὶ ὁ διαλεκτικώτατος
Ἀλύπιος, ὃς ἔτυχε μὲν σώματος μικροτάτου, καὶ τὸ σῶμα
πυγμαῖον παρέβαινεν ἐλάχιστον, ἐκινδύνευε δὲ καὶ τὸ φαι-
νόμενον σῶμα ψυχὴ καὶ νοῦς εἶναι· οὕτω τὸ φθειρόμενον
οὐκ ἐπέδωκεν εἰς μέγεθος, δαπανηθὲν εἰς τὸ θεοειδέστερον.
ὥσπερ οὖν ὁ μέγας Πλάτων φησὶ τὰ θεῖα σώματα τὸ ἀνά-
παλιν ἔχειν ἐγκείμενα ταῖς ψυχαῖς, οὕτως ἄν τις εἴποι κἀ-
κεῖνον ἐμβεβηκέναι τῇ ψυχῇ καὶ συνέχεσθαι καὶ κρατεῖσθαι
ᾗ παρά του κρείττονος. ζηλωτὰς μὲν οὖν εἶχεν πολλοὺς
ὁ Ἀλύπιος, ἀλλ᾽ ἡ παίδευσις ἦν μέχρι συνουσίας μόνης,
βιβλίον δὲ προέφερεν οὐδὲ εἷς· ὥστε μάλα ἀσμένως πρὸς
τὸν Ἰάμβλιχον ἀπέτρεχον, ὡς ἐκ πηγῆς ὑπερβλυζούσης,
οὐ μενούσης καθ᾽ ἑαυτήν, ἐμφορησόμενοι καὶ πιούμενοι. κατὰ
δὲ τὸ κλέος ἀμφοῖν αὐξόμενον ἄνω καὶ συνέτυχόν ποτε
ἀλλήλοις ἢ συνήντησαν ὥσπερ ἀστέρες, καὶ περιεκαθέσθη
γε αὐτοὺς θέατρον οἷον εἰκάσαι μεγάλου μουσείου. Ἰαμ-
βλίχου δὲ τὸ ἐπερωτηθῆναι μᾶλλον ὑπομείναντος ἢ τὸ
ἐπερωτᾶν, ὁ Ἀλύπιος παρὰ πᾶσαν ὑπόνοιαν ἀφεὶς ἅπασαν
φιλόσοφον ἐρώτησιν, τοῦ δὲ θεάτρου γενόμενος, εἰπέ μοι,
φιλόσοφε, πρὸς αὐτὸν ἔφη ὁ πλούσιος ἢ ἄδικος ἢ ἀδίκου
κληρονόμος, ναὶ ἢ οὔ; τούτων γὰρ μέσον οὐδέν. ὁ δὲ τὴν
πληγὴν τοῦ λόγου μισήσας, ἀλλ᾽ οὐχ οὗτός γε, ἔφη
θαυμασιώτερε πάντων ἀνδρῶν, ὁ τρόπος τῆς ἡμετέρας
διαλέξεως, εἴ τῳ τι περιττόν ἐστι κατὰ τὰ ἐκτός, ἀλλ᾽ εἴ
τι πλεονάζει κατὰ τὴν οἰκείαν ἀρετὴν φιλοσόφῳ καὶ πρέ-
πουσαν. ταῦτα εἰπὼν ἀπεχώρησεν, καί, διαναστάντος,
οὐκ ἦν ὁ σύλλογος. ἀπελθὼν δὲ καὶ γενόμενος ἐφ᾽ ἑαυτοῦ,
καὶ τὴν ὀξύτητα θαυμάσας, πολλάκις τε ἰδίᾳ συνέτυχεν
αὐτῷ, καὶ οὕτως ὑπερηγάσθη τὸν ἄνδρα τῆς ἀκριβείας
καὶ συνέσεως, ὥστε καὶ ἀπελθόντος βίον συνέγραψε. καὶ
ἐνέτυχεν ὁ ταῦτα γράφων τοῖς γεγραμμένοις· τὰ γεγραμ-
μένα δὲ ὑπὸ τῆς συνθήκης ἐμελαίνετο, καὶ νέφος αὐτοῖς
ἐπέτρεχε βαθύ, οὔ τι δι᾽ ἀσάφειαν τῶν λεγομένων, ἀλλὰ
διδάσκαλον εἶχε τῶν Ἀλυπίου λόγον μακρόν τινα, καὶ δια-
λέξεων οὐ προσῆν μνήμη λόγον ἐχουσῶν. ἀποδημίας τε
εἰς τὴν Ῥώμην ἔφραζε τὸ βιβλίον, αἷς οὔτε αἰτία προσῆν,
οὔτε τὸ τῆς ψυχῆς συνεφαίνετο μέγεθος. ἀλλ᾽ ὅτι μὲν εἵποντο
πολλοὶ τεθηπότες τὸν ἄνδρα παραδηλοῦται· ὅ τι δὲ εἶπεν
ἢ ἔπραξεν ἀξιόλογον, οὐκ ἐπιφαίνεται· ἀλλ᾽ ἔοικεν ὁ θαυ-
μάσιος Ἰάμβλιχος ταὐτὸν πεπονθέναι τοῖς γραφικοῖς, οἳ
τοὺς ἐν ὥρᾳ γράφοντες, ὅταν χαρίσασθαί τι παρ᾽ ἑαυτῶν
εἰς τὴν γραφὴν βουληθῶσιν, τὸ πᾶν εἶδος τῆς ὁμοιώσεως
διαφθείρουσιν, ὥστε ἅμα τε τοῦ παραδείγματος ἡμαρτη-
κέναι καὶ τοῦ κάλλους. οὕτω κἀκεῖνος ἐπαινέσαι προελόμενος
διὰ τὴν ἀλήθειαν, τὸ μὲν μέγεθος ἐμφαίνει τῶν καθ᾽ ἑαυτὸν
ἐν τοῖς δικαστηρίοις κολάσεων καὶ ἀτυχημάτων, αἰτίας δὲ
ἐπὶ τούτοις ἢ προφάσεις οὔτε πεφυκὼς ἐξηγεῖσθαι πολι-
τικῶς, οὔτε προελόμενος, τὸν πάντα χαρακτῆρα συνέχεε
τοῦ βίου, μόλις τοῦτο καταλιπὼν τοῖς ὀξυδορκοῦσι ξυλ-
λαβεῖν, ὅτι τὸν ἄνδρα ἐθαύμαζεν, καὶ διαφερόντως αὐτοῦ
τήν τε παρὰ τὰ δεινὰ καρτερίαν καὶ τὸ ἀνέκπληκτον, τήν
τε ἐν τοῖς λόγοις ὀξύτητα καὶ _τομὴν κατεσκευάζετ_ο. ἐξ
Ἀλεξανδρείας δὲ οὗτος ἦν. καὶ τὰ μὲν εἰς Ἀλύπιον ταῦτα. καὶ
ἐτελεύτα γε ἐν Ἀλεξανδρείᾳ γηραιός, Ἰάμβλιχός τε ἐπ᾽ αὐτῷ,
πολλὰς ῥίζας τε καὶ πηγὰς φιλοσοφίας ἀφείς. ταύτης ὁ ταῦτα
γράφων τῆς φορᾶς εὐτύχησεν. ἄλλοι μὲν γὰρ ἀλλαχοῦ τῶν
εἰρημένων ὁμιλητῶν διεκρίθησαν εἰς ἅπασαν τὴν Ῥωμαϊκὴν
ἐπικράτειαν· Αἰδέσιος δὲ κατέλαβε τὸ Μύσιον Πέργαμον.
 
Τα μυστικά του πλάγιου ήχου
[Αθανάσιος Σιαμάκης , συνομιλία]


''«Στη συνέχεια, σκέφτηκα ότι πρέπει να ασχοληθώ με κάποιον που αναλύει τα σύμβολα, επειδή ο Κλεωνίδης δεν αναφέρει μέσα τα σύμβολα. Αυτός που είχε πλήρη σειρά συμβόλων ήταν ο Αλύπιος (Δ' μ.Χ. αιώνας). Γι' αυτό ήταν ο δεύτερος που μελέτησα. Πέντε χρόνια ανέλυα το έργο του. Καθώς τον μελετούσα δεν μπορούσα στην αρχή να καταλάβω ποιος είναι ο σκοπός αυτού του βιβλίου. Τελικώς, όμως, από τη μελέτη του βιβλίου βγήκε ότι ο Αλύπιος δεν κάνει τίποτα άλλο, παρά να περιγράφει τα σημεία για κάθε "τρόπο" της μουσικής.

»Τρόποι κατά τον Αλύπιο είναι δεκαπέντε, οι φθόγγοι του κάθε τρόπου είναι δεκαοκτώ και τρόποι επί τρία γένη γίνονται σαράντα πέντε. 18 επί 45 πάμε στα 610 σημεία. Αυτά τα 610 σημεία είναι τα της φωνής, δηλαδή μόνο για τον λάρυγγα. Αλλα 610 σημεία για τα όργανα, φτάνουμε στα 1.220 σημεία. Αυτά είναι τα σημεία της μουσικής του Αλυπίου. Το έργο του Αλυπίου είναι όμως κολοβό. Πιστεύω ότι, όπως ήταν το χειρόγραφο σε σχήμα βιβλίου, τα τελευταία φύλλα από την πολλή χρήση είχαν φύγει. Και έτσι παρουσιαζόταν ένα κενό περίπου 18% στο όλο έργο. Είχα την έμπνευση να οργανώσω την περίφραση της περιγραφής των δύο ειδών σημείων, δηλαδή της φωνής και των οργάνων, να τα απομονώσω και να περιοριστώ μόνο στα σημεία. Τα σημεία, λοιπόν, καταγράφοντάς τα με το χέρι, μου έδωσαν μια κατάσταση 45 στηλών, όπου οι στήλες του κολοβωμένου μέρους του βιβλίου ήταν ελλιπείς. Αλλες μέχρι τη μέση, άλλες λείπανε εντελώς.

»Και καθώς, λοιπόν, τις κατέγραφα, είδα ότι με την τάξη και την αρμονία που υπάρχει μέσα στην καταλογογράφηση των σημείων ήταν σχετικά εύκολο να συμπληρωθεί το κολοβό μέρος».

Η συμπλήρωση αυτή έγινε δεκτή από ειδικούς γερμανούς επιστήμονες και η αποκατάσταση του κειμένου χαρακτηρίστηκε «μουσικός και επιστημονικός άθλος».

*Ο συγγραφέας έκανε μια σύντομη ανακοίνωση για τα πορίσματα της έρευνάς του στο Διεθνές Μουσικολογικό Συνέδριο της Λέσβου το 2000. Ομως το βιβλίο -που εκδόθηκε το 1995 στο πλαίσιο των Πρεσπίων- έχει προ πολλού εξαντληθεί και είναι δυσπρόσιτο στο σύγχρονο μελετητή. ''

(Ελευθεροτυπία, 30/12/2001)

http://www.iospress.gr/ios2001/ios20011230a.htm

~~~~~~~~~~

[ Βιβλία για την Αρχαία Ελληνική Μουσική (π.χ. Σιαμάκης) χάρισα, και καταθέσω εν συνεχεία :

Γεννάδειος Βιβλιοθήκη
βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου . (Δυνατότιτα δανεισμό)

Σχεδιάζετε Χρυσός Οδηγός για εύρεση υλικό στα δύσβατα ( αρχαιολογικές σχολές, ερευνητικά κέντρα, κτλ. Σ.Ζ.]
 
Last edited:
Musici scriptores graeci. Aristoteles, Euclides, Nicomachus, Bacchius, Gaudentius, Alypius et melodiarum veterum quidquid exstat (1895)

Author: Jan, Karl von, 1836-1899; Aristotle; Euclid; Nicomachus, of Gerasa; Cleonides, 2nd cent; Bacchius, senior; Gaudentius; Alypius; Mesomedes, 2nd cent


http://archive.org/stream/musiciscriptore01jangoog#page/n468/mode/1up

1 ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΚ ΤΡΙΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΕΣΤΙΚΩΤΑΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΕΛΕΙΟΥΜΕΝΗΣ, ΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΡΥΘΜΙΚΗΣ ΜΕΤΡΙΚΗΣ, ΠΡΩΤΗΝ ΤΕ ΤΑΞΕΙ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΕΣΤΑΤΗΝ ΝΟΗΤΕΟΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙ ΤΟ ΗΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΕΙΑΝ, ΑΥΤΗ ΔΕ ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΚΑΛΕΙΤΑΙ [ΔΙΑ]ΚΡΙΤΙΚΗΝ ΤΙΝΑ ΔΥΝΑΜΙΝ ΕΧΟΥΣΑ ΚΑΙ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΤΩΝ ΕΜΜΕΛΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΙΚΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΝ ΑΥΤΟΙΣ ΓΙΝΟΜΕΝΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ.


1
ΜΟΥΣΙΚΗΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΑΡΜΟΝΙΚΗΣ
ΡΥΘΜΙΚΗΣ
ΜΕΤΡΙΚΗΣ
ΗΡΜΟΣΜΕΝΩΝ
ΕΜΜΕΛΩΝ
ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΙΚΩΝ
ΦΘΟΓΓΩΝ
ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΩΝ
ΤΟΝΩΝ
ΜΕΤΑΒΟΛΩΝ
ΜΕΛΟΠΟΙΙΑΣ
ΤΡΟΠΟΥΣ
ΛΥΔΙΟΣ
ΛΥΔΙΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΣΗΜΕΙΑ
ΑΝΩ ΤΗΣ ΛΕΞΕΩΣ
ΚΑΤΩ ΤΗΣ ΚΡΟΥΣΕΩΣ

2 ΤΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ ΟΙ ΜΕΝ ΕΙΣΤΙΝ ΕΣΤΩΤΕΣ ΚΑΙ ΑΚΛΙΝΕΙΣ, ΟΙ ΔΕ ΚΙΝΟΥΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΕΚΛΙΜΕΝΟΙ.

2
ΦΘΟΓΓΩΝ
ΕΣΤΩΤΕΣ
ΑΚΛΙΝΕΙΣ
ΚΙΝΟΥΜΕΝΟΙ
ΚΕΚΛΙΜΕΝΟΙ

3
ΕΣΤΩΤΕΣ ΜΕΝ ΟΥΝ ΕΙΣΙΝ ΟΚΤΩ. ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟΣ, ΥΠΑΤΗ ΥΠΑΤΩΝ, ΥΠΑΤΗ ΜΕΣΩΝ, ΜΕΣΗ, ΝΗΤΗ ΣΥΝΗΜΜΕΝΩΝ, ΠΑΡΑΜΕΣΗ, ΝΗΤΗ ΔΙΕΖΥΓΜΕΝΩΝ, ΝΗΤΗ ΥΠΕΡΒΟΛΑΙΩΝ.


3
ἑστῶτες
ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟΣ
ΥΠΑΤΗ
ΥΠΑΤΩΝ
ΥΠΑΤΗ
ΜΕΣΩΝ
ΜΕΣΗ
ΝΗΤΗ
ΣΥΝΗΜΜΕΝΩΝ
ΠΑΡΑΜΕΣΗ
ΔΙΕΖΥΓΜΕΝΩΝ
ΥΠΕΡΒΟΛΑΙΩΝ

4
KINOYMENOI DE DEKΑ΄ ΔΥΟ ΠΑΡΥΠΑΤΑΙ, ΥΠΑΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ, ΔΥΟ ΛΙΧΑΝΟΙ, ΥΠΑΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ΄ ΤΡΕΙΣ ΤΡΙΤΑΙ, ΣΥΝΗΜΜΕΝΩΝ ΔΙΕΖΕΥΓΜΕΝΩΝ ΥΠΕΡΒΟΛΑΙΩΝ΄ ΤΡΕΙς ΠΑΡΑΝΗΤΑΙ, ΣΥΝΗΜΜΕΝΩΝ ΔΙΕΖΕΥΜΕΝΩΝ ΥΠΕΡΒΟΛΕΩΝ.

4
KINOYMENOI
ΠΑΡΥΠΑΤΑΙ παρυπάτη
ΥΠΑΤΩΝ
ΜΕΣΩΝ
ΛΙΧΑΝΟΙ
ΤΡΙΤΑΙ
ΣΥΝΗΜΜΕΝΩΝ
ΔΙΕΖΕΥΓΜΕΝΩΝ
ΥΠΕΡΒΟΛΑΙΩΝ
ΠΑΡΑΝΗΤΑΙ


5
ΕΣΤΩΤΕΣ ΜΕΝ ΟΥΝ ΛΕΓΟΝΤΑΙ, ΟΤΙ ΕΝ ΤΑΙΣ ΤΩΝ ΓΕΝΩΝ ΔΙΑΦΟΡΑΙΣ ΟΥ ΜΕΤΑΠΙΠΤΟΥΣΙΝ. ΚΙΝΟΥΜΕΝΟΙ ΔΕ, ΟΤΙ ΕΝ ΤΑΙΣ ΤΩΝ ΓΕΝΩΝ ΔΙΑΦΟΡΑΙΣ ΜΕΤΑΠΙΠΤΟΥΣΙΝ ΕΙΣ ΕΤΕΡΑΣ ΤΑΣΕΙΣ.

ΕΣΤΩΤΕΣ
ΓΕΝΩΝ
ΔΙΑΦΟΡΑΙΣ
ΚΙΝΟΥΜΕΝΟΙ
ΤΑΣΕΙΣ

6
ΤΩΝ ΔΕ ΕΣΤΩΤΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ ΟΙ ΜΕΝ ΕΙΣΕΙ ΒΑΡΥΠΥΚΝΟΙ, ΟΙ ΔΕ ΑΠΥΚΝΟΙ. ΒΑΡΥΠΥΚΝΟΙ ΜΕΝ ΟΥΝ ΕΙΣΙ ΠΕΝΤΕ΄ ΥΠΑΤΗ ΥΠΑΤΩΝ, ΥΠΑΤΥ ΜΕΣΩΝ, ΜΕΣΗ, ΠΑΡΑΜΕΣΗ, ΝΗΤΗ ΔΙΕΖΕΥΓΜΕΝΩΝ. ΑΠΥΚΝΟΙ ΔΕ ΤΡΕΣ΄ ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟΣ, ΝΗΤΗ ΣΥΝΗΜΜΕΝΩΝ, ΝΗΤΗ ΥΠΕΡΒΟΛΑΙΩΝ.

ΕΣΤΩΤΩΝ
ΦΘΟΓΓΩΝ
ΒΑΡΥΠΥΚΝΟΙ
ΑΠΥΚΝΟΙ
ΥΠΑΤΗ
ΥΠΑΤΩΝ
ΜΕΣΩΝ
ΜΕΣΗ
ΠΑΡΑΜΕΣΗ
ΝΗΤΗ
ΔΙΕΖΕΥΓΜΕΝΩΝ
ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟΣ
ΣΥΝΗΜΜΕΝΩΝ
ΥΠΕΡΒΟΛΑΙΩΝ


7
ΛΥΔΙΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΣΥΜΕΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΙΑΤΟΝΟΝ ΓΕΝΟΣ

ΛΥΔΙΟΥ λυδίου
ΤΡΟΠΟΥ
ΣΥΜΕΙΑ
ΔΙΑΤΟΝΟΝ
ΓΕΝΟΣ
ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟΣ ΖΗΤΑ ΕΛΛΕΙΠΕΣ ΚΑΙ ΤΑΥ ΠΛΑΓΙΟΝ
 

Attachments

  • musiciscriptore00jangoog_0466.jpg
    104.2 KB · Views: 9
  • musiciscriptore00jangoog_0467 (1).jpg
    musiciscriptore00jangoog_0467 (1).jpg
    107.4 KB · Views: 5
  • musiciscriptore00jangoog_0468.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0468.jpg
    122.8 KB · Views: 3
  • musiciscriptore00jangoog_0469.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0469.jpg
    103.5 KB · Views: 4
  • musiciscriptore00jangoog_0470 (1).jpg
    musiciscriptore00jangoog_0470 (1).jpg
    114 KB · Views: 3
  • musiciscriptore00jangoog_0471.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0471.jpg
    106.4 KB · Views: 2
  • musiciscriptore00jangoog_0472 (1).jpg
    musiciscriptore00jangoog_0472 (1).jpg
    106 KB · Views: 2
  • musiciscriptore00jangoog_0473.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0473.jpg
    104.4 KB · Views: 0
  • musiciscriptore00jangoog_0474.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0474.jpg
    1,000.4 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0475.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0475.jpg
    101.4 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0476.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0476.jpg
    102.3 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0477.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0477.jpg
    90.4 KB · Views: 2
  • musiciscriptore00jangoog_0478.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0478.jpg
    92.6 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0479.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0479.jpg
    95.4 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0480.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0480.jpg
    93.2 KB · Views: 2
  • musiciscriptore00jangoog_0481 (1).jpg
    musiciscriptore00jangoog_0481 (1).jpg
    91.8 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0482.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0482.jpg
    99.6 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0483.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0483.jpg
    54.5 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0484.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0484.jpg
    94.3 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0485.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0485.jpg
    102.1 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0486.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0486.jpg
    107.5 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0487.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0487.jpg
    102.8 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0488.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0488.jpg
    103 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0489.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0489.jpg
    87.3 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0490.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0490.jpg
    100.1 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0491.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0491.jpg
    108.9 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0492.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0492.jpg
    101 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0493.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0493.jpg
    104.2 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0494.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0494.jpg
    98.2 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0495.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0495.jpg
    99.6 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0496.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0496.jpg
    107.6 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0497.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0497.jpg
    98 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0498.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0498.jpg
    122.5 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0499.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0499.jpg
    97.7 KB · Views: 2
  • musiciscriptore00jangoog_0500.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0500.jpg
    100.7 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0501.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0501.jpg
    109 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0502.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0502.jpg
    101.2 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0503.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0503.jpg
    103.5 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0504.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0504.jpg
    98.7 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0505.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0505.jpg
    100.4 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0506.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0506.jpg
    105.1 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0507.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0507.jpg
    102.7 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0508.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0508.jpg
    972.5 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0509.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0509.jpg
    96.9 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0510.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0510.jpg
    121.2 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0511.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0511.jpg
    90.8 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0512.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0512.jpg
    119.4 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0513.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0513.jpg
    98.1 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0514.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0514.jpg
    914.4 KB · Views: 1
  • musiciscriptore00jangoog_0515.jpg
    musiciscriptore00jangoog_0515.jpg
    67.4 KB · Views: 1
Last edited:
insertimage.gif


http://www.musipedia.gr/
 
Last edited:
ἄλυ^ρος , ον,
A. without the lyre, unaccompanied by it, ὕμνοι ἄ., i.e. wild dirges (accompanied by flute, not lyre), E.Alc.447; “ἄ. ἔλεγος” Hel. 185; μέλος Poet. ap. Arist.Rh.1408a7; Ἄϊδος μοῖρ᾽ ἄ., of death, S.OC 1223 (lyr.); ἄ. φθόγγοι sad talk, Alexis 162.6 (anap.); “ἄ. μαθήματα ποιητῶν” Pl.Lg.810b.

Henry George Liddell. Robert Scott. A Greek-English Lexicon. revised and augmented throughout by. Sir Henry Stuart Jones. with the assistance of. Roderick McKenzie. Oxford. Clarendon Press. 1940

http://www.perseus.tufts.edu/hopper...betic+letter=*a:entry+group=95:entry=a)/luros

````````

[ Χρήσιμο, Henry George Liddell. Robert Scott. A Greek-English Lexicon ( LSJ) .
Perseus project, http://www.perseus.tufts.edu/hopper/, ανιχνεύσετε, μοιράζεται μαζί μας, πως "λαλίζει". ]
 
Last edited:
αλώπηξ, όνομα κάποιου χορού

. Ησ.: "όρχησίς τις"


Hesychii Alexandrini Lexicon. Ed. minorem curavit Mauricius Schmidt

http://books.google.gr/books?pg=RA1...1fAAAAMAAJ&ots=GZYoz0DuSZ#v=onepage&q&f=false

~~~~~~~~~~

Κλειστό :( Κανίς, τυχερός, να ανοίξει;

http://lexicon.omhros.eu/wb/default.asp

"Μεγάλο Λεξικό των Ελληνικών", Δίνει τη δυνατότητα αναζήτησης στα λεξικά:
"Liddell & Scott", "Ησύχιου Γραμματικού", "Σούδα", "Φωτίου Πατριάρχου", "Μείζον Ελληνικό Λεξικό" και "Λαογραφικό Λεξικό Αγιάσσου"
 

Attachments

  • αλλοπυξ.png
    21.6 KB · Views: 3
[''Ο Αριστόξενος (Αρμ. Ι, 21, 25-28 Mb) λέει: "ημιτόνια, τρίτα και τέταρτα του τόνου μπορούν να τραγουδηθούν, αλλά διαστήματα μικρότερα απ' αυτά είναι αμελώδητα".]

[''Κατά τον Αριστόξενο τα διαστήματα αυτά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σ' ένα σύστημα ή σε μια κλίμακα· Αρμ. Ι, 25, 24-25 Mb: "αμελώδητον γαρ λέγομεν, ο μη τάττεται καθ' εαυτό εν συστήματι" (αμελώδητο λέμε [το διάστημα] που δεν μπορεί μόνο του να τοποθετηθεί σε σύστημα).'']


Αρμ. Ι, 21, 25-28 Mb
Τούτων δ᾽ ὄντων γνωρίμων τὸ τονιαῖον διάστημα πει-
ρατέον ἀφορίσαι. ἔστι δὴ τόνος ἡ τῶν πρώτων συμφώνων
κατὰ μέγεθος διαφορά. διαιρείσθω δ᾽ εἰς τρεῖς διαιρέσεις·
μελῳδείσθω γὰρ αὐτοῦ τό τε ἥμισυ καὶ τὸ τρίτον μέρος
καὶ τὸ τέταρτον· τὰ δὲ τούτων ἐλάττονα διαστήματα
πάντα ἔστω ἀμελῴδητα. καλείσθω δὲ τὸ μὲν ἐλάχιστον


Αρμ. Ι, 25, 24-25 Mb
δεῖ γὰρ τὸ τοῦ αὐτοῦ τριτημόριον τοῦ τετάρτου μέρους
δωδεκατημορίῳ ὑπερέχειν, αἱ δὲ δύο χρωματικαὶ τῶν δύο
ἐναρμονίων δῆλον ὡς τῷ διπλασίῳ. τοῦτο δ᾽ ἐστὶν ἑκτημό-
ριον, ἔλαττον διάστημα τοῦ ἐλαχίστου τῶν μελῳδουμένων.
τὰ δὲ τοιαῦτα ἀμελῴδητά ἐστιν, ἀμελῴδητον γὰρ λέγο-
μεν ὃ μὴ τάττεται καθ᾽ ἑαυτὸ ἐν συστήματι.
δίεσις ἐναρμόνιος ἐλαχίστη, τὸ δ᾽ ἐχόμενον δίεσις χρωματικὴ
ἐλαχίστη, τὸ δὲ μέγιστον ἡμιτόνιον.
 
Last edited:
[''Κατά τον Αριστόξενο τα διαστήματα αυτά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σ' ένα σύστημα ή σε μια κλίμακα· Αρμ. Ι, 25, 24-25 Mb: "αμελώδητον γαρ λέγομεν, ο μη τάττεται καθ' εαυτό εν συστήματι" (αμελώδητο λέμε [το διάστημα] που δεν μπορεί μόνο του να τοποθετηθεί σε σύστημα).'']

http://www.archive.org/stream/harmonicsofarist00aris#page/117/mode/1up
 

Attachments

  • harmonicsofarist00aris_0127.jpg
    92.8 KB · Views: 4
Πλούτ. De Defectu Oraculorum (Περί των εκλελοιπότων χρηστηρίων) 437D, 50. [?]


50] ’Οἴομαι μὲν οὖν μηδὲ τὴν ἀναθυμίασιν ὡσαύτως
ἔχειν ἀεὶ διὰ παντός, ἀνέσεις δέ τινας ἴσχειν καὶ πάλιν
σφοδρότητας· ᾧ δὲ τεκμηρίῳ χρῶμαι, μάρτυρας ἔχει καὶ
ξένους πολλοὺς καὶ τοὺς θεραπεύοντας τὸ ἱερὸν ἅπαντας.
ὁ γὰρ οἶκος, ἐν ᾧ τοὺς χρωμένους τῷ θεῷ καθίζουσιν,
οὔτε πολλάκις οὔτε τεταγμένως ἀλλ΄ ὡς ἔτυχε διὰ χρόνων
εὐωδίας ἀναπίμπλαται καὶ πνεύματος, οἵας ἂν τὰ ἥδιστα
καὶ πολυτελέστατα τῶν μύρων ἀποφορὰς ὥσπερ ἐκ πηγῆς
τοῦ ἀδύτου προσβάλλοντος· ἐξανθεῖν γὰρ εἰκὸς ὑπὸ θερμότητος
ἤ τινος ἄλλης ἐγγιγνομένης δυνάμεως. εἰ δὲ τοῦτο
μὴ δοκεῖ πιθανόν, ἀλλά γε τὴν Πυθίαν αὐτὴν ἐν πάθεσι
καὶ διαφοραῖς ἄλλοτ΄ ἄλλαις ἐκεῖνο τὸ μέρος τῆς ψυχῆς
ἴσχειν, ᾧ πλησιάζει τὸ πνεῦμα, καὶ μὴ μίαν ἀεὶ κρᾶσιν
ὥσπερ ἁρμονίαν ἀμετάβολον ἐν παντὶ καιρῷ διαφυλάττειν
ὁμολογήσετε. πολλαὶ μὲν γὰρ αἰσθομένης πλείονες δ΄
ἄδηλοι τό τε σῶμα καταλαμβάνουσι καὶ τὴν ψυχὴν
ὑπορρέουσι δυσχέρειαι καὶ κινήσεις· ὧν ἀναπιμπλαμένην
οὐκ ἄμεινον ἐκεῖ βαδίζειν οὐδὲ παρέχειν ἑαυτὴν τῷ θεῷ μὴ
παντάπασι καθαρὰν οὖσαν ὥσπερ ὄργανον ἐξηρτυμένον καὶ
εὐηχές, ἀλλ΄ ἐμπαθῆ καὶ ἀκατάστατον. οὔτε γὰρ ὁ οἶνος
ὡσαύτως ἀεὶ τὸν μεθυστικὸν οὔθ΄ ὁ αὐλὸς τὸν ἐνθουσιαστικὸν
ὁμοίως διατίθησιν, ἀλλὰ νῦν μὲν ἧττον οἱ αὐτοὶ
νῦν δὲ μᾶλλον ἐκβακχεύονται καὶ παρακινοῦσι τῆς κράσεως
ἐν αὐτοῖς ἑτέρας γενομένης. μάλιστα δὲ τὸ φανταστικὸν
ἔοικε τῆς ψυχῆς ὑπὸ τοῦ σώματος ἀλλοιουμένου
κρατεῖσθαι καὶ συμμεταβάλλειν, ὡς δῆλόν ἐστιν ἀπὸ τῶν
ὀνείρων· ποτὲ μὲν γὰρ ἐν πολλαῖς γιγνόμεθα καὶ παντοδαπαῖς
ἐνυπνίων ὄψεσι, ποτὲ δ΄ αὖ πάλιν πᾶσα γίγνεται
γαλήνη καὶ ἡσυχία τῶν τοιούτων. καὶ Κλέωνα μὲν ἴσμεν
αὐτοὶ τὸν ἐκ Δαυλίας τοῦτον ἐν πολλοῖς ἔτεσιν οἷς βεβίωκε
φάσκοντα μηδὲν ἰδεῖν πώποτε, τῶν δὲ πρεσβυτέρων ταὐτὸ
τοῦτο λέγεται περὶ Θρασυμήδους τοῦ Ἡραιέως. αἰτία δ΄ ἡ
κρᾶσις τοῦ σώματος, ὥσπερ αὖ πάλιν ἡ τῶν μελαγχολικῶν
πολυόνειρος καὶ πολυφάνταστος, ᾗ καὶ δοκεῖ τὸ
εὐθυόνειρον αὐτοῖς ὑπάρχειν· ἐπ΄ ἄλλα γὰρ ἄλλοτε τῷ
φανταστικῷ τρεπόμενοι, | καθάπερ οἱ πολλὰ βάλλοντες,
ἐπιτυγχάνουσι πολλάκις.

http://remacle.org/bloodwolf/historiens/Plutarque/oracles1gr.htm
 
[¨ Ο Αριστέας στο βιβλίο του Περί κιθαρωδών λέει ότι ο Αμοιβεύς ζούσε στην Αθήνα· "κατοικώντας κοντά στο θέατρο και όταν έβγαινε να τραγουδήσει έπαιρνε για αμοιβή ένα αττικό τάλαντο την ημέρα" (Αθήν. ΙΔ', 623D, 17).¨]


Αθήν. ΙΔ', 623D, 17

ἐμοὶ μὲν γὰρ οὐδὲν ἐλάττων εἶναι νομίζεται τοῦ παλαιοῦ Ἀμοιβέως, ὅν φησιν Ἀριστέας ἐν τῷ περὶ Κιθαρῳδῶν ἐν Ἀθήναις κατοικοῦντα καὶ πλησίον τοῦ θεάτρου οἰκοῦντα, εἰ ἐξέλθοι ᾀσόμενος, τάλαντον Ἀττικὸν τῆς ἡμέρας λαμβάνειν.

http://hodoi.fltr.ucl.ac.be/concordances/athenee_deipnosophistes_14/texte.htm
 
[''... ο φιλόσοφος Ζήνων παρακινούσε τους μαθητές του να παρακολουθούν με προσοχή "το εμπνευσμένο παίξιμο και τραγούδι του Aμοιβέα", "για να μάθουμε καλά τι ευφωνία και μελωδία αποδίδουν έντερα και νεύρα, ξύλα και κόκαλα, όταν συμμετέχουν στο λόγο, την αναλογία και την τάξη".]"

Πλούταρχος, Περί ηθικής αρετής 443Α, 4

δέδοικα δέ μή δόξαιμι παντάπασιν επαγωγά καί νεαρά
443.Α τώ λόγω περαίνειν, ψαλτήρια διεξιών καί λύρας καί
πηκτίδας καί αυλούς καί όσα μουσικής προσωδά καί
προσήγορα μηχανησαμένης ανθρωπίνοις πάθεσιν άψυχα
συνήδεται καί συνεπιθρηνεί καί συνάδει καί συνακο-
λασταίνει, τάς κρίσεις αναφέροντα καί τά πάθη καί τά
ήθη τών χρωμένων. καίτοι καί Ζήνωνα φασιν (fr. 299)
εις θέατρον ανιόντα κιθαρωδούντος Αμοιβέως πρός τούς
μαθητάς "ίωμεν" ειπείν "όπως καταμάθωμεν οίαν έντερα
καί νεύρα καί ξύλα και οστά λόγου καί ρυθμού μετα-
σχόντα καί τάξεως εμμέλειαν καί φωνήν αφίησιν." αλλά
443.Β ταύτ' εάσας ηδέως άν αυτών πυθοίμην, ει κύνας καί
ίππους καί όρνιθας οικουρούς ορώντες έθει καί τροφή
καί διδασκαλία φωνάς τε συνετάς καί πρός λόγον υπη-
κόους κινήσεις καί σχέσεις αποδιδόντας καί πράξεις τό
μέτριον καί τό χρήσιμον ημίν εχούσας Ομήρου τ' ακούον-
τες τόν Αχιλλέα λέγοντος "οτρύνειν ίππους τε καί ανέρας"
(Π 167) επί τήν μάχην έτι θαυμάζοντι καί διαπορούσιν
ει τό θυμούμενον εν ημίν καί επιθυμούν καί λυπούμενον
καί ηδόμενον υπακούειν τε τώ φρονούντι καί πάσχειν υπ'
αυτού καί συνδιατίθεσθαι πέφυκεν, ουκ αποικούν ουδ'
443.C απεσχισμένον ουδέ πλασσόμενον έξωθεν ουδέ τυπούμενον
ανάγκαις τισίν ή πληγαίς, αλλά φύσει μέν εξηρτημένον αεί
δ' ομιλούν καί συντρεφόμενον καί αναπιμπλάμενον υπό
συνηθείας.
 
Back
Top