Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής

['' Κλεον. (Εισαγ. 1, C.v.J. 179, Mb 1): "διάστημα δε το περιεχόμενον υπό δύο φθόγγων άνομοίων οξύτητι και βαρύτητι" (διάστημα [είναι] η απόσταση που περιλαμβάνεται ανάμεσα σε δύο νότες διαφορετικές στο ύψος και στο βάθος).''

Κλεον., Εισαγ. 1, C.v.J. 179, Mb 1

http://www.archive.org/stream/musiciscriptore00jangoog#page/n279/mode/1up
 

Attachments

  • musiciscriptore00jangoog_0280.jpg
    329.7 KB · Views: 1
Ο Ανώνυμος (Bell. 30, 22) λέει: "διάστημα δ' εστί το περιεχόμενον υπό δύο φθόγγων ανομοίων τη τάσει, του μεν οξυτέρου, του δε βαρυτέρου" (διάστημα είναι εκείνο που περιλαμβάνεται ανάμεσα σε [ή περικλείεται από] δύο νότες διαφορετικές στο ύψος [βλ. λ. τάσις ], από τους οποίους ο ένας είναι ψηλότερος και ο άλλος χαμηλότερος).

Ανώνυμος, Bell. 30, 22

http://books.google.com/books?pg=PA30&id=AH6oCAPvWqkC&output=text
 

Attachments

  • ανον.png
    28.2 KB · Views: 2
[''Ο Νικόμαχος (Εγχειρ. 12, C.v.J. 261, Mb 24) χρησιμοποιεί τον όρο μεταξύτης (η): "Διάστημα, γράφει, δ' εστί δυοίν φθόγγων μεταξύτης" (Διάστημα. είναι ό,τι υπάρχει ανάμεσα σε δύο φθόγγους)· μεταξύτης = ό,τι είναι ανάμεσα, μεταξύ· στη μουσική η απόσταση, το διάστημα.'']

Νικόμαχος, Εγχειρ. 12, C.v.J. 261, Mb 24

http://www.archive.org/stream/musiciscriptore00jangoog#page/n360/mode/1up
 

Attachments

  • νικ.jpg
    464.2 KB · Views: 1
insertimage.gif


http://www.musipedia.gr/
 
Last edited:
[''Ο Αριστόξενος (Αρμ. Ι, 8, 18-19 Mb) καθορίζει τα είδη κινήσεων: "δύο τινές εισιν ιδέαι κινήσεως, ήτε συνεχής και η διαστηματική" (τα είδη κίνησης είναι δύο, η συνεχής και η κίνηση με διαστήματα). Ο Αριστόξενος καθορίζει ακόμα ότι η διαστηματική είναι μελωδική κίνηση, δηλ. χρησιμοποιείται στο τραγούδι.'']

Αρμονικά στοιχεία

Αριστόξενος, Αρμ. Ι, 8, 18-19 Mb

Πρῶτον μὲν οὖν ἁπάντων αὐτῆς τῆς κατὰ τόπον κι-
νήσεως τὰς διαφορὰς θεωρῆσαι τίνες εἰσὶ πειρατέον. πάσης
δὲ φωνῆς δυναμένης κινεῖσθαι τὸν εἰρημένον αὐτὸν τρόπον
δύο τινές εἰσιν ἰδέαι κινήσεως, ἥ τε συνεχὴς καὶ ἡ διαστη-
ματική. κατὰ μὲν οὖν τὴν συνεχῆ τόπον τινὰ διεξιέναι
φαίνεται ἡ φωνὴ τῇ αἰσθήσει οὕτως ὡς ἂν μηδαμοῦ ἱστα-
μένη μηδ᾽ ἐπ᾽ αὐτῶν τῶν περάτων κατά γε τὴν τῆς αἰσθή-
σεως φαντασίαν, ἀλλὰ φερομένη συνεχῶς μέχρι σιωπῆς,
κατὰ δὲ τὴν ἑτέραν ἣν ὀνομάζομεν διαστηματικὴν ἐναντίως
φαίνεται κινεῖσθαι· διαβαίνουσα γὰρ ἵστησιν αὑτὴν ἐπὶ
μιᾶς τάσεως εἶτα πάλιν ἐφ᾽ ἑτέρας καὶ τοῦτο ποιοῦσα
συνεχῶς - λέγω δὲ συνεχῶς κατὰ τὸν χρόνον - ὑπερ-
βαίνουσα μὲν τοὺς περιεχομένους ὑπὸ τῶν τάσεων τό-
πους, ἱσταμένη δ᾽ ἐπ᾽ αὐτῶν τῶν τάσεων καὶ φθεγγομένη
ταύτας μόνον αὐτὰς μελῳδεῖν λέγεται καὶ κινεῖσθαι δια-
στηματικὴν κίνησιν.
 
Last edited:
[''Κλεον. 2, C.v.J. 180, Mb 2 την ίδια έκφραση: "συνεχής τε και λογική" κίνηση (η κίνηση της ομιλίας) και "διαστηματική τε και μελωδική" κίνηση. Επίσης στο λ. συνεχής.'']

Εισαγωγή αρμονική
Κλεωνείδης

Κλεον. 2, C.v.J. 180, Mb 2

μελοποιΐα δέ ἐστι χρῆσις τῶν ὑποκειμένων τῇ ἁρμο-
νικῇ πραγματείᾳ πρὸς τὸ οἰκεῖον ἑκάστης ὑποθέσεως.
Ταῦτα δὲ θεωρεῖται ἐν φωνῆς ποιότητι, ἧς κι-
νήσεις εἰσὶ δύο, ἡ μὲν συνεχής τε καὶ λογικὴ καλου-
μένη, ἡ δὲ διαστηματική τε καὶ μελῳδική. ἡ μὲν οὖν
συνεχὴς κίνησις τῆς φωνῆς τάς τε ἐπιτάσεις καὶ τὰς
ἀνέσεις ἀφανῶς ποιεῖται μηδαμοῦ ἱσταμένη ἢ μέχρι
σιωπῆς. ἡ δὲ διαστηματικὴ κίνησις τῆς φωνῆς ἐναντίως
κινεῖται τῇ συνεχεῖ·
 
Last edited:
ΑΝΟΝΥΜΕ

MANUEL DE L'ART MUSICAL,
Traduction française : M. J.-H. VINCENT.

48 § XV. DU RYTHME.[133]

Ἡ δὲ λεγομένη διασστολὴ ἐπί τε τῶν ᾠδῶν καὶί της κρουματογραφίας , παραλαμβάνεται ἀναπαύουσα καὶ χωρίζουσα τὰ προάγοντα ἀπὸ τῶν ἐπιφερομένων ἑζῆς· ἔστιν δὲ αὐτῆς σχῆμα σημεῖον τόδε

http://remacle.org/bloodwolf/erudits/anonyme/musique2.htm
 
[''Ο Αριστείδης (Mb 17) γράφει: "παρά μεν τοις παλαιοίς το μεν διά τεσσάρων εκαλείτο συλλαβή". Επιδιατεσσάρων ονομαζόταν η ψηλότερη τετάρτη και υποδιατεσσάρων η χαμηλότερη τετάρτη.'']

Περί μουσικής

Αριστείδης, Mb 17

τετράχορδα μὲν οὖν ἐν ἑκάστῳ τόνῳ τυγχάνει κατὰ
διαίρεσιν θεωρούμενα πέντε, ὑπάτων μέσων συνημμέ-
νων διεζευγμένων ὑπερβολαίων, πεντάχορδα δὲ σύμ-
φωνα τρία, μέσων συνημμένων διεζευγμένων, ὀκτάχορδα
δὲ δύο, συνημμένων τε καὶ διεζευγμένων. εἴδη δὲ αὐτῶν
πλείονα, καθ᾽ ἑκάστου φθόγγου παραύξησιν λαμβανό-
μενα. παρὰ μέντοι τοῖς παλαιοῖς τὸ μὲν διὰ τεσσάρων
ἐκαλεῖτο συλλαβή, τὸ δὲ διὰ πέντε δι᾽ ὀξειῶν, τὸ δὲ διὰ
πασῶν ἁρμονία, ὃ καὶ ποικίλων κατ᾽ εἶδος ὀνομασιῶν
τετυχήκει·
 
Νόνν. [Διον. XI, 227-228]: "και Κλεόχου Βερέκυντες υπό στόμα δίζυγες αυλοί φρικτόν εμυκήσαντο Λίβυν γόον" (οι διπλοί Βερέκυντες [φρυγικοί] αυλοί στο στόμα του Κλέοχου αντήχησαν ένα αποτρόπαιο λιβυκό θρήνο).

Νόνν., Διον. XI, 227-228

Author: Nonnus, of Panopolis; Spiro, Friedrich; Köchly, Hermann August Theodor, 1815-1876
Volume: 2
Publisher: Lipsiae : sumptibus et typis B.G. Teubneri

http://www.archive.org/stream/nonnipanopolitan02nonnuoft#page/218/mode/1up
 

Attachments

  • nonnipanopolitan02nonnuoft_0226 (1).jpg
    189.4 KB · Views: 1
Last edited:
[''...ο Κλεονείδης (Εισ. 6, C.v.J. 188, Mb 8) την καθορίζει ως άρνηση, αδυναμία δύο φθόγγων να συνδυαστούν, έτσι που να προκαλούν ενόχληση στην ακοή ("διαφωνία δε τουναντίον δύο φθόγγων αμιξαί [στον Mb αμιξία], ώστε μη κραθήναι, αλλά τραχυνθήναι την ακοήν")'']

Εισαγωγή αρμονική

Κλεονείδης, Εισ. 6, C.v.J. 188, Mb 8

_διαφωνία δὲ τοὐναντίον δύο
φθόγγων ἀμιξί_α, ὥστε μὴ κραθῆναι, ἀλλὰ τραχυνθῆναι
τὴν ἀκοήν.
 
Back
Top