Είς πολλά έτη Μ.Παρασκευή

Γιάννης Βενιέρης

Ο αποχωρήσας...
π.Μάξιμε απ' όσο γνωρίζω κατά την Πατριαρχική Τάξη δεν λέγεται το ''Εις πολλά έτη''.
Και αυτό διότι θεωρείται ως ''Νεκρώσιμη Ακολουθία'' η Μ.Παρασκευή.

Επίσης κατά την ώρα που ο Αριστερός Χορός ψάλλει το αργό ''Αινείτε'' την Μ.Παρασκευή, ο Αρχιερεύς κατεβαίνει από το Δεσποτικό, προσκυνά τον Επιτάφιο και επιστρέφει δίχως να ευλογήσει τους πιστούς (οπότε πάλι δεν λέγεται το ''Εις πολλά έτη'' ).

Έτσι τουλάχιστον αναφέρει το βιβλίο του Βασιλείου Σταυρίδη, καθηγητού της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Επίσης κατά την ώρα που ο Αριστερός Χορός ψάλλει το αργό ''Αινείτε'' την Μ.Παρασκευή, ο Αρχιερεύς κατεβαίνει από το Δεσποτικό, προσκυνά τον Επιτάφιο και επιστρέφει δίχως να ευλογήσει τους πιστούς (οπότε πάλι δεν λέγεται το ''Εις πολλά έτη'' ).

Tο λέει ο Στανίτσας και σε δυο περιπτώσεις, δηλαδή κατά τον όρθρο του Μεγάλου Σαββάτου και της Μεγάλης Παρασκευής.
 

Attachments

  • DanielidisStanitsas_EisPolla_MParaskeue_Orthros.mp3
    615.1 KB · Views: 45
  • DanielidisStanitsas_EisPolla_MSabbato_Orthros.mp3
    636.4 KB · Views: 30

Γιάννης Βενιέρης

Ο αποχωρήσας...
Tο λέει ο Στανίτσας και σε δυο περιπτώσεις, δηλαδή κατά τον όρθρο του Μεγάλου Σαββάτου και της Μεγάλης Παρασκευής.

Το έχω και εγώ αυτό το απόσπασμα, αλλά είπα και παραπάνω, ότι έτσι αναφέρει ο Βασίλειος Σταυρίδης σ' ένα βιβλίο του που αναφέρει για την Τάξη στο Πατριαρχείο.

Είμαι και εγώ λίγο μπλεγμένος με το θέμα αυτό.

Θα ρωτήσω και τον Άρχοντα Στέλιο Φλοίκο και θα σας πως έχουν τα πράγματα.
Τουλάχιστον κατά την Πατριαρχική Τάξη...:rolleyes:

Είδομεν...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

1) Δέν μέ ἔχει ἀπασχολήσει (δέν ἔτυχε) καί δέν μέ ἐνδιαφέρει. Μακάρι νά ἔλειπαν τά πολλά Εἰς πολλά ἔτη... · τά ἔχουμε ξαναγράψει.
2) Ἡ ἐρώτηση ἀφοροῦσε στήν εἴσοδο καί ἐπ᾿ αὐτοῦ ἀπάντησα. Ὑπάρχει ἀντίρρηση;
3) Ἀφοῦ θίχθηκε καί τό θέμα τοῦ Αἰνεῖτε... τό ἴδιο βλέπω νά γράφεται σαφῶς καί στό ΣΤ, σελ. 710, § 1910.
4) Τό ΤΜΕ (σελ. 363, ὑποσημ. 49) εἶναι σαφές περί αὐτοῦ, ὅτι γίνεται δηλαδή, καθώς καί τό «Ἁγία καί Μεγάλη Ἑβδομάς» ἐκδόσεως Ἀ. Δ. 1953, κατά τήν Τάξιν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.
5) Κι σέ αὐτό τό περισπούδαστο ἔργο τοῦ ῥέκτου π. Πατρικίου τά ἴδια.
6) Δέν εἶδα Βουδούρη καί Μ. Ἑβδομάδα Ῥαιδεστηνοῦ. Ἄς τό κάνουν ἄλλοι.
7) Κάτι τέτοια μοῦ θυμίζουν αὐτό (βλ. καί συνημμένο).


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Ἄν ἡ λατρεία μας ἀπαλλασσόταν ἀπὸ τὶς βασιλικές - κοσμικὲς ἐπευφημίες, θὰ ἀναγνωριζόταν εὐκολότερα ὡς τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, ἔχοντας ἡλικία νὰ λέγει «ὃ δὲ ποιῶ, καὶ ποιήσω, ἵνα ἐκκόψω τὴν ἀφορμὴν τῶν θελόντων ἀφορμήν» (Β' Κρ. ια', 12).
 

Γιάννης Βενιέρης

Ο αποχωρήσας...
Καλησπέρα και πάλι. :)
Μόλις που μίλησα με τον καλό φίλο Άρχ. Στέλιο Φλοίκο.:)

Λοιπόν...τι ισχύει στο Πατριαρχείο.

Όταν εισέρχεται ο Πατριάρχης (ή γενικά Αρχιερέας) στο Ναό και φοράει μανδύα τότε ψάλλεται το ''Εις πολλά έτη''.
Αν δεν φοράει μανδύα τότε δεν ψάλλεται.

Όμως τη συγκεκριμένη ημέρα ο Πατριάρχης (απ'ότι μου ανέφερε) εισέρχεται με μανδύα και έπειτα ''ντύνεται'' με πιο επίσημη στολή καθώς ακολουθεί περιφορά του Επιταφίου.

Συνεπώς το ''Εις πολλά έτη'' ψάλλεται. :)

Απλά πρέπει να ξαναδώ τι αναφέρει ο Βασίλειος Σταυρίδης σε σχετικό του βιβλίο για να ξεκαθαρίσω ακριβώς τι περιγράφει....:wink:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Όταν εισέρχεται ο Πατριάρχης (ή γενικά Αρχιερέας) στο Ναό
Ἡ εἴσοδος τοῦ ἀρχιερέως στή σύναξη ἀπό τῶν ἀρχαιοτάτων μαρτυριῶν συνοδεύεται (ὡς πρώτη πράξη) μέ εὐλογία, «εἰρήνευση».
Τό πρόβλημα εἶναι στήν ἀπάντηση...
Ποιά ἦταν (ὅταν ἔλεγε κάτι, πχ. Εἰρήνη πᾶσι), ποιά πρέπει νά εἶναι (ὅταν λέει ἤ δέν λέει κάτι) καί ποιά εἶναι τελικά...
Τά ἔχουμε ξαναγράψει μέ πολλές καί διάφορες ἀφορμές.


 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Καλησπέρα και πάλι. :)
Μόλις που μίλησα με τον καλό φίλο Άρχ. Στέλιο Φλοίκο.:)

Λοιπόν...τι ισχύει στο Πατριαρχείο.

Όταν εισέρχεται ο Πατριάρχης (ή γενικά Αρχιερέας) στο Ναό και φοράει μανδύα τότε ψάλλεται το ''Εις πολλά έτη''.
Αν δεν φοράει μανδύα τότε δεν ψάλλεται.

Όμως τη συγκεκριμένη ημέρα ο Πατριάρχης (απ'ότι μου ανέφερε) εισέρχεται με μανδύα και έπειτα ''ντύνεται'' με πιο επίσημη στολή καθώς ακολουθεί περιφορά του Επιταφίου.

Συνεπώς το ''Εις πολλά έτη'' ψάλλεται. :)

Απλά πρέπει να ξαναδώ τι αναφέρει ο Βασίλειος Σταυρίδης σε σχετικό του βιβλίο για να ξεκαθαρίσω ακριβώς τι περιγράφει....:wink:

Έριξα και εγώ μια ματιά στο βιβλίο του Πατρός Φαράσογλου Από την Τάξη και Ψαλμωδία Στον Πατριαρχικό Ναό Κωνστατινουπόλεως, και στην σελ. 30, υποσημείωση 30, γράφει: Τὸ «Εἰς πολλὰ ἔτη» παραλείπεται τὴν Μεγάλη Παρασκευὴ τὸ βράδυ (ὁ πατριάρχης εὐλογεῖ μόνον καὶ ἀνέρχεται στὸ θρόνο)... (Και κατόπιν αναφέρη ότι δεν λέγετε και την εορτή του ιερού Χρυσοστόμου, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.)

Πάλι θα αναφερθώ στου Πατρός Φαράσογλου το βιβλίο, και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο, «Η Μεγάλη Εβδομάδα Στον Πατριαρχικό Ναό». Στην σελ. 69 που αναφέρει για την Μεγάλη Παρασκευή το βράδυ, γράφει το εξής: Τὸ βράδι τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς ὁ Ἐπιτάφιος Θρῆνος. Καὶ πάλι Πατριαρχικὴ καξὶ Συνοδικὴ χοροστασία. Ὁ Πατριάρχης φοράει πάλι σταυρὸ στὸ στῆθος [εδώ εννοεί ότι φοράει ΜΟΝΟΝ σταυρό, χωρίς μανδύα και κρατώντας χαζράνι, όπως στις ακολουθίες του Νυμφίου, στις Προηγιασμένες, κλπ. καθώς και στην ακολουθία των Αχράντων Παθών] καὶ στὴ συνέχεια ἐνδύεται πλήρη μέλαινα βαρύτιμη ἀρχιερατικὴ στολὴ μὲ μαύρη πατερίτσα καὶ μῖτρα καὶ θυμιάζει, τὴν ὥρα ποὺ ψάλλει ἡ παιδικὴ χορωδία τὰ Ἐγκώμια.... (σελ. 70) Ὁ Πατριάρχης διαβάζει ἀπὸ τὴν Ὡραία Πύλη πάνω στὸ στιρκέλι τὶ ἱερὸ Εὐαγγέλιο καὶ στὸ τέλος εὐλογεῖ μὲ τὸ τρικέρι ἐνῷ ὁ δεξιὸς χορὸς ψάλλει «Εἰς πολλὰ ἔτη Δέσποτα»... Οπότε, βλέπουμε ότι μόνο στο Ευαγγέλιο, δηλαδή εκεί που διαβάζει το μήνυμα του Χριστού μας, ψάλλεται το «Εις πολλά έτη Δέσποτα». Ίσως ο κ. Φλοίκος να αναφέρεται σ'αυτό ακριβώς το σημείο που το ψαίλνουνε οι Πατριαρχικοί χοροί, και όχι στην κύριος είσοδο του Πατριάρχου.

Τώρα: τα αποσπάσματα που μας ανέβασε ο Shota ΔΕΝ είναι το «Εις πολλά έτη Δέσποτα» ΤΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ του Πατριάρχου, αλλά αυτό που ψαίλνεται στο αργό «Αινείτε» εις τους Αίνους. Η ερώτησις όμως είναι σχετικά για την είσοδο.

Και για εμένα, αυτό είναι λογικό. Τι ευλογία, άραγε, μπορεί να δώση ένας αντιπρόσωπος του Χριστού, τη στιγμή που ο ΙΔΙΟΣ ο Χριστός, ο Θεός ενταφιασμένος, δίνει το άκρον άωτον της ευλογίας Του με το να δεχθή πάθη, σταύρωση, θάνατο (σαρκικό και ανθρώπινο, φυσικά) και ενταφιασμό για τον άνθρωπο; Μιλάμε για Μεγάλη Παρασκευή, η ιερότερη ημέρα του εκκλησιαστικού ημερολογίου. Ο νους και ψυχή ΟΛΩΝ μας πρέπει να είναι στραμμένη και αφωσιομένοι στον Κύριον.

Έτσι το έμαθα εγώ. Τώρα... εάν αλλάξανε τα πράγματα, αυτό δεν γνωρίζω.

Απόστολος
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἀγαπητέ Ἀπόστολε,
Δέν νομίζω ὅτι ψεύδεται ὁ κ. Φλοῖκος καί δέν πρέπει νά τόν ἀμφισβητεῖς. Ἁπλᾶ ἐσύ δέν κατάλαβες ὅτι ἀπό αὐτά πού γράφει ὁ π. Φαράσογλου μέχρι σήμερα ἔχουμε διαφοροποίηση τῆς ἐν λόγῳ χοροστασίας, μέ «ἀνύψωσιν» αὐτῆς εἰς τήν μετά μανδύου τάξιν, ἤτοι μετά πατερίτσας καί ἐγκολπίου.
Μόλις που μίλησα με τον καλό φίλο Άρχ. Στέλιο Φλοίκο.:)
Λοιπόν...τι ισχύει στο Πατριαρχείο.
Όταν εισέρχεται ο Πατριάρχης (ή γενικά Αρχιερέας) στο Ναό και φοράει μανδύα τότε ψάλλεται το ''Εις πολλά έτη''.
Αν δεν φοράει μανδύα τότε δεν ψάλλεται.
Όμως τη συγκεκριμένη ημέρα ο Πατριάρχης (απ'ότι μου ανέφερε) εισέρχεται με μανδύα και έπειτα ''ντύνεται'' με πιο επίσημη στολή καθώς ακολουθεί περιφορά του Επιταφίου.
Συνεπώς το ''Εις πολλά έτη'' ψάλλεται. :)
Ἐπίσης ἄλλαξε καί ἡ στολή (;) ἄν κατάλαβα;

Γιατί δέν μᾶς γράφεις τί λέει ὁ π. Φαράσογλου γιά τό Αἰνεῖτε; Δέν ἀναφέρεται;
Τώρα: τα αποσπάσματα που μας ανέβασε ο Shota ΔΕΝ είναι το «Εις πολλά έτη Δέσποτα» ΤΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ του Πατριάρχου, αλλά αυτό που ψαίλνεται στο αργό «Αινείτε» εις τους Αίνους.
Κι ἐμεῖς αὐτό καταλάβαμε. Φαίνεται δέν διαβάζεις τά προηγούμενα μηνύματα.
Τελικά τό ΤΜΕ δέν εἶναι ἰσχυρό; Τελικά εὐλογεῖ στό Αἰνεῖτε τοῦ Πρωτοψάλτου ψάλλοντος τό Εἰς πολλά ἔτη...;

Ἐπίσης ἄν ἔχεις τήν καλωσύνη πές τί γράφει ὁ π. Φαράσογλου γιά τήν χοροστασία τῆς Ἀκολουθίας τῶν Παθῶν (Μ. Πέμπτη βράδυ);

Κάτι ἄλλο:
Ἀναφορικά μέ αὐτές οἱ ἑρμηνεῖες
Και για εμένα, αυτό είναι λογικό. Τι ευλογία, άραγε, μπορεί να δώση ένας αντιπρόσωπος του Χριστού, τη στιγμή που ο ΙΔΙΟΣ ο Χριστός, ο Θεός ενταφιασμένος, δίνει το άκρον άωτον της ευλογίας Του με το να δεχθή πάθη, σταύρωση, θάνατο (σαρκικό και ανθρώπινο, φυσικά) και ενταφιασμό για τον άνθρωπο; Μιλάμε για Μεγάλη Παρασκευή, η ιερότερη ημέρα του εκκλησιαστικού ημερολογίου. Ο νους και ψυχή ΟΛΩΝ μας πρέπει να είναι στραμμένη και αφωσιομένοι στον Κύριον.
καλά πού λές «για εμένα» (δηλ. προσωπικές εὐλαβεῖς ἑρμηνεῖες)· ἀλλιῶς θά ἀναρωτιέται κανείς πού σέ διαβάζει (θεολογοῦντα) ἄν τίς ἄλλες μέρες δέν μᾶς εὐλογεῖ ὁ Κύριος; Τίς ἄλλες ἡμέρες δέν πρέπει «Ο νους και ψυχή ΟΛΩΝ μας να είναι στραμμένη και αφωσιομένοι στον Κύριον»; Διαφέρουν οἱ ἡμέρες στήν παροχή εὐλογίας; Πῶς ἀναρωτιέσαι ἐσύ «Τι ευλογία, άραγε, μπορεί να δώση ένας αντιπρόσωπος του Χριστού»; Ἀμφισβητεῖς τήν εὐλογία; Σοῦ εἶπε ὅτι εἶναι δική του;

Καί κάτι ἄλλο (ἄσχετο καί σχετικό):
Πότε εἰσήχθη στόν Πατριαρχικό Ναό καί στό Ἅγιον Ὄρος ἡ ἔξοδος τοῦ Ἐσταυρωμένου, ἡ ἀναπαράσταση τῆς Ἀποκαθηλώσεως καί τό «Σῶμα τοῦ Ἐπιταφίου» σύν τῷ κουβουκλίῳ; Ὅρα ΤΜΕ σ. 404, ὑποσ. 1 καί Δίπτυχα 2007, 2008 καί 2009 σέ ὑποσημειώσεις κατά τίς σχετικές ἡμέρες, ὡς καί Φουντούλη, ἀπάντηση 28 (τ. Α΄, σ. 67).

Καί κάτι τελευταῖο:
Έτσι το έμαθα εγώ. Τώρα... εάν αλλάξανε τα πράγματα, αυτό δεν γνωρίζω.
Ἄλλα μαθαίνουμε δηλαδή ἀπό τό ΤΜΕ, τόν Βουδούρη καί τόν Ἄρχοντα Φλοῖκο;

Νά εἶσαι καλά!


 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
π. Μάξιμος;52608 said:

Γιατί δέν μᾶς γράφεις τί λέει ὁ π. Φαράσογλου γιά τό Αἰνεῖτε; Δέν ἀναφέρεται;

Όχι, δεν λέει τίποτα ο π. Φαράσογλου. ... άκυρο, λάθος μου, τελικά βρήκα κάτι: Στο Αινείτε που ψάλλεται αργό κατέρχεται από το θρόνο και ασπάζεται τον Επιτάφιο. Στο τέλος δεν ευλογεί το λαό.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Τώρα: τα αποσπάσματα που μας ανέβασε ο Shota ΔΕΝ είναι το «Εις πολλά έτη Δέσποτα» ΤΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ του Πατριάρχου, αλλά αυτό που ψαίλνεται στο αργό «Αινείτε» εις τους Αίνους. Η ερώτησις όμως είναι σχετικά για την είσοδο.

Μα εγώ για το «Αινείτε» έγραψα αναφερόμενος στο μήνυμα του stanitsas.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μιλάμε για Μεγάλη Παρασκευή, η ιερότερη ημέρα του εκκλησιαστικού ημερολογίου. Ο νους και ψυχή ΟΛΩΝ μας πρέπει να είναι στραμμένη και αφωσιομένοι στον Κύριον.

Έτσι το έμαθα εγώ. Τώρα... εάν αλλάξανε τα πράγματα, αυτό δεν γνωρίζω.

Μὲ ὅλο τὸ θάρρος μιὰ παρατήρηση λίγο ἄσχετη.
Ἡ Μ. Παρασκευὴ ΔΕΝ εἶναι ἡ ἱερότερη ἡμέρα τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἡμερολογίου. Κέντρο τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας ζωῆς, γιατὶ περὶ ζωῆς πρόκειται καὶ ὄχι ἁπλοῦ ἡμερολογίου, εἶναι ἡ Ἀνάσταση κατὰ τὴν Ἁγία καὶ Μεγάλη Κυριακὴ τοῦ Πάσχα, «ἡ ἑορτὴ τῶν ἑορτῶν καὶ ἡ πανήγυρις τῶν πανηγύρεων».

Εὐχαριστῶ καὶ μὲ συγχωρεῖτε γιὰ την παρέμβαση
 
Top