Δύο χερουβικά: Γρηγορίου ήχ. δ΄ λεγετος & Μπερεκέτη ήχ. α΄ πεντάφωνος

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Μετακίνηση μηνυμάτων από εδώ.

Δε ξέρω αν ο Πέτρος Μπερεκέτης θεωρείται παραδοσιακός συνθέτης σήμερα (για την εποχή του ήταν ριζοσπαστικός και καινοτόμος), αλλά έχει γράψει κι εκείνος χερουβικό σε πρώτο (όπως αναγράφεται) πεντάφωνο.
 
Last edited by a moderator:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Δε ξέρω αν ο Πέτρος Μπερεκέτης θεωρείται παραδοσιακός συνθέτης σήμερα (για την εποχή του ήταν ριζοσπαστικός και καινοτόμος), αλλά έχει γράψει κι εκείνος χερουβικό σε πρώτο (όπως αναγράφεται) πεντάφωνο.

Αγαπητε Τασο
Πραγματι ο Μπερεκετης (δεν ξερω αν ηταν παραδοσιακος συνθετης , παντως ΟΛΟΙ ψαλλουμε το οκταηχο του ''Θεοτοκε Παρθενε ..'') εχει γραψει το χερουβικο που αναφερεις . Το παραθετω στην επισυναψη μαζι με χερουβικο
του Γρηγοριου Πρωτοψαλτου (ειναι παραδοσιακος ;) σε ηχο Δο Λεγετο .
Υπαρχουν στο βιβλιο ''ακολουθιαι της Θειας Λειτουργιας'' , του αοιδιμου Αβρααμ
Ευθυμιαδη . Τα ανεβαζω για οσους τυχον δεν τα εχουν και προς κοινη ωφελεια .
ΣΗΜΕΙΩΣΗ (προς ολα τα μελη) : Ισως τα δυο αυτα χερουβικα πρεπει να αποτελεσουν θεμα συζητησης . Τι λετε ; Δημητρη αν ειναι , κανονισε το .
 

Attachments

  • ΧΕΡΟΥΒΙΚΑ σε Λεγετο & Πλ.Αο Πενταφωνο Εναρμονιο.ZIP
    797.2 KB · Views: 1,086

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Κύριε Βαγγέλη,συμφωνώ μαζί σας και αυτό ακριβώς,άλλωστε, εννοώ:ότι ο Μπερεκέτης μπορεί να ήταν καινοτόμος για την εποχή του, αλλά αυτές οι καινοτομίες του εντάχθηκαν στη παράδοση και την πήγαν ένα βήμα παραπέρα.
Το αναφέρω για εκείνους που θεωρούν ότι η Παράδοση είναι ένα απολιθωμένο απομεινάρι του παρελθόντος κι όχι ένας ζωντανός οργανισμός που συνεχώς εξελίσσεται (χωρίς να αποκλείονται και περίοδοι στασιμότητας-οι οποίες θεωρούνται βέβαια ως μη παραγωγικές)
Είχα υπ'όψιν μου και το Χερουβικό του Γρηγορίου σε λέγετο αλλά δε το ανέφερα για να μη προκαλέσω τυχόν αντιδράσεις.
Σας ευχαριστούμε για την πολύ όμορφη σύνθεσή σας καθώς και για τα άλλα upload σας.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Χερουβικό σε Λέγετο υπάρχει και παλαιότερα από το 16ο ή 17ο αι. Το αναφέρει ο Κ. Καραγκούνης στη διατριβή του. Θα στείλω αναφορά όταν προλάβω.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Ιδού και ένα "μαργαριτάρι" σε ήχο πλάγιο του πρώτου πεντάφωνο φθορικό (μακάμ Ατζέμ κατά τους Ανατολικούς) από έναν σύγχρονο συνθέτη. Νομίζω πως πέρα από το ωραίο και τερπνό της συνθέσεως θα πρέπει (ίσως) να σχολιασθεί το θέμα της "σύγχρονης" μελοποίησης αλλά όχι με την "ταξιμαρισμένη" έννοια (εκμετάλευση των δυνατοτήτων της νέας γραφής) αλλά με την έννοια των "θέσεων" φράσεων όπως ανέφερε κάποιος άλλος προ ημερών εμπνεόμενος από τον Μανουήλ Δούκα τον Χρυσάφη.

Αγαπητε KALAN (αν θελεις μας λες και το ονομα σου)
Πολυ ωραιο το χερουβικο που ανεβασες . Και εγω θα προτεινα να ανοιχθει θεμα για σχολιασμο της ''συγχρονης'' μελοποιησης (κ. Κουμπαρουλη τι λες; ).
Παρατηρω οτι καποια μελη του φορουμ (Λαμπρου , Ψωμιαδης και αλλοι) εχουν
ανεβασει πολυ ομορφες κατα την ταπεινη μου γνωμη , συνθεσεις . Γιατι να μην τις ψαλλει οποιος θελει ; Οποιοι επιμενουν ΜΟΝΟ ''παραδοσιακα'' , δικαιωμα τους . Αλλα νομιζω οτι η ''δικαιολογια'' οτι ''οι παλαιοι εγραψαν τα παντα'' δεν ειναι και το καλλιτερο επιχειρημα . Η εξωτερικη μουσικη , η ζωγραφικη κλπ δεν εξελισσονται ; Σταματω προς το παρων εδω .

Τάσος Μπόκος;5402 said:
Κύριε Βαγγέλη,συμφωνώ μαζί σας και αυτό ακριβώς,άλλωστε, εννοώ:ότι ο Μπερεκέτης μπορεί να ήταν καινοτόμος για την εποχή του, αλλά αυτές οι καινοτομίες του εντάχθηκαν στη παράδοση και την πήγαν ένα βήμα παραπέρα.
Το αναφέρω για εκείνους που θεωρούν ότι η Παράδοση είναι ένα απολιθωμένο απομεινάρι του παρελθόντος κι όχι ένας ζωντανός οργανισμός που συνεχώς εξελίσσεται (χωρίς να αποκλείονται και περίοδοι στασιμότητας-οι οποίες θεωρούνται βέβαια ως μη παραγωγικές)
Είχα υπ'όψιν μου και το Χερουβικό του Γρηγορίου σε λέγετο αλλά δε το ανέφερα για να μη προκαλέσω τυχόν αντιδράσεις.
Σας ευχαριστούμε για την πολύ όμορφη σύνθεσή σας καθώς και για τα άλλα upload σας.

Αγαπητε Τασο
Συμφωνω απολυτα μαζι σου ως προς τα της ''παραδοσης'' . Αν ανοιχθει σχετικο θεμα , θα τα πουμε πιο αναλυτικα . Ευχαριστω για τα καλα σου λογια .

Χερουβικό σε Λέγετο υπάρχει και παλαιότερα από το 16ο ή 17ο αι. Το αναφέρει ο Κ. Καραγκούνης στη διατριβή του. Θα στείλω αναφορά όταν προλάβω.

Ευχαριστουμε για την πληροφορηση και περιμενουμε .
 

KALAN

Νίκος
Αγαπητε KALAN (αν θελεις μας λες και το ονομα σου)
Πολυ ωραιο το χερουβικο που ανεβασες . Και εγω θα προτεινα να ανοιχθει θεμα για σχολιασμο της ''συγχρονης'' μελοποιησης (κ. Κουμπαρουλη τι λες; ).
Παρατηρω οτι καποια μελη του φορουμ (Λαμπρου , Ψωμιαδης και αλλοι) εχουν
ανεβασει πολυ ομορφες κατα την ταπεινη μου γνωμη , συνθεσεις . Γιατι να μην τις ψαλλει οποιος θελει ; Οποιοι επιμενουν ΜΟΝΟ ''παραδοσιακα'' , δικαιωμα τους . Αλλα νομιζω οτι η ''δικαιολογια'' οτι ''οι παλαιοι εγραψαν τα παντα'' δεν ειναι και το καλλιτερο επιχειρημα . Η εξωτερικη μουσικη , η ζωγραφικη κλπ δεν εξελισσονται ; Σταματω προς το παρων εδω .
κ.Λιναρδάκη δεν νομίζω να διαφωνώ με αυτήν την άποψή σας.Η λατρεία μας δεν είναι στατική και μουσειακή, εξελίσσεται και έτσι είναι μια ζωντανή παράδοση. Το χερουβικό αυτό σ αυτόν τον σπάνιο ήχο (όποιος και να είναι ο συνθέτης του) δεν δείχνει κάτι τέτοιο? Οι συνθέσεις των μελών που αναφέρατε δεν είναι μια εξέλιξη? Εγώ προσωπικά χαίρομαι που υπάρχουν τέτοιοι ψάλτες σήμερα και γινώσκουν τους κανόνες της μελοποιεία. Το ερώτημα είναι πόσες από τις συνθέσεις που είναι και αρκετές τις τελευταίες δεκαετίες βαδίζουν κατά τα πρότυπα των παλαιών και αν τηρούν τους κανόνες για μελοποίηση εκκλησιαστικών συνθέσεων και όχι "ταξιμιών".
Ας μην ξεχνάμε ότι στην εποχή της παλαιάς γραφής δεν ήταν και τόσο εφικτό να γράψεις οτιδήποτε με την παλαιά γραφή, τα πράγματα αλλάξαν όμως με τον ερχομό της νέας γραφής. Σίγουρα είναι πιο εξυπηρετική και υπήρχε ανάγκη πρακτική αλλά ελόχευε και ένας κίνδυνος που θα μπορούσε να αλλάξει κατά πολύ το ύφος της ψαλτικής αυτής. Μέσα σε 100 χρόνια από την αλλαγή της γραφής άρχισαν να εμφανίζονται οι πρώτες καταχρήσεις-δυνατότητες της νέας γραφής και εννοώ τα ταξιμιαρισμένα κομμάτια τα οποία σήμερα ως επί το πλείστον κυριαρχούν στα ψαλτήρια. Στα τελευταία χρόνια υπάρχει η τάση από διάφορες "σχολές" για επιστροφή στα παλαιότερα πρότυπα ως ιδέα για σύγχρονη μελοποίηση και χαίρομαι γι αυτό. Η ειρωνεία είναι ότι τα πράγματα η μάλλον η νοοτροπία μας έχει αλλάξει πλέον τόσο πολύ που κάποιοι τέτοιοι συνθέτες χαρακτηρίζονται κάπως...
Χαίρομαι που δημιουργήθηκε ανάλογο θέμα και θα μπορούμε να τα συζητήσουμε εκεί.
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
Για τα παραπάνω θα θέλαμε παρτιτούρες.
Όσο για τα όσα γράφτηκαν σχετικά με την παράδοση και τον Μπερεκέτη παραπάνω, όντως ήταν εξωπατριαρχικός. Σημειωτέον οτι το Πατριαρχείο απαγορεύει την ψαλμώδησή του ακόμα και σήμερα στον Πατρ. Ναό. Αυτό όμως δεν μας δίνει το ελεύθερο να "εντάσσουμε" στην παράδοση οποιαδήποτε καινοτομία. Και τα κοινωνικά ας πούμε για την εποχή που πρωτοεμφανίστηκαν ήταν καινοτομία, αλλά εξετάστηκε και δοκιμάστηκε καλά μέχρι να εισαχθεί στην κλασσική παιδεία. Η παράδοση αλλάζει, τροποποιείται και αυξάνεται αλλά αργά, μελετημένα και συλλογισμένα.

ΥΓ Δεν αναφέρομαι με τα παραπάνω προσωπικά στην παρούσα περίσταση, ούτε απαραίτητα στα μέλη σου κ Βαγγέλη, αλλά μιλώ γενικά, και δέχομαι και παρατηρήσεις αν κάποιος διαφωνεί...:eek:
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Για τα παραπάνω θα θέλαμε παρτιτούρες.
Όσο για τα όσα γράφτηκαν σχετικά με την παράδοση και τον Μπερεκέτη παραπάνω, όντως ήταν εξωπατριαρχικός. Σημειωτέον οτι το Πατριαρχείο απαγορεύει την ψαλμώδησή του ακόμα και σήμερα στον Πατρ. Ναό. Αυτό όμως δεν μας δίνει το ελεύθερο να "εντάσσουμε" στην παράδοση οποιαδήποτε καινοτομία. Και τα κοινωνικά ας πούμε για την εποχή που πρωτοεμφανίστηκαν ήταν καινοτομία, αλλά εξετάστηκε και δοκιμάστηκε καλά μέχρι να εισαχθεί στην κλασσική παιδεία. Η παράδοση αλλάζει, τροποποιείται και αυξάνεται αλλά αργά, μελετημένα και συλλογισμένα.

ΥΓ Δεν αναφέρομαι με τα παραπάνω προσωπικά στην παρούσα περίσταση, ούτε απαραίτητα στα μέλη σου κ Βαγγέλη, αλλά μιλώ γενικά, και δέχομαι και παρατηρήσεις αν κάποιος διαφωνεί...:eek:

Αγαπητε Θαναση
Δεν φημιζωμε και πολυ για την ''παραδοσιηκοτητα'' μου και βεβαιως δεν φιλοδοξω να αλλαξω την παραδοση . Οπως εχω γραψει και αλλου , καποιες
φορες γραφω κατι ετσι για να τεσταρω τον εαυτο μου τι θα βγαλλει και πως
θα το ψαλλει . Λαθος ; Ισως . Αλλα οπως λεμε και εδω στην Κρητη , ''πρωτα
βγαινει η ψυχη του ανθρωπου και μετα το χούϊ (συνηθεια) .
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Έτσι για την ιστορία θα ήθελα να σημειώσω πως την πρώτη μελοποίηση του χερουβικού ύμνου και στους οκτώ ήχους (άρα και την εναλλαγή σύμφωνα με τον ήχο της εβδομάδος) την πραγματοποίησε ο Μανουήλ Δούκας ο και παλαιός Χρυσάφης επονομαζόμενος (15ος αι.)...ως γνωστόν κατά τους βυζαντινούς χρόνους ο χερουβικός ύμνος ακολουθούσε τα υπόλοιπα μέλη της θ.λειτουργίας τα οποία ήταν όλα σε χρωματικό γένος (πλ.β' η β')...ο πρώτος λοιπόν που "καινοτομεί" είναι ο Μανουήλ Χρυσάφης μόλις στην εκπνοή της αυτοκρατορίας...φοβερή "διαφοροποίηση" από τους προγενεστέρους του και μάλιστα σε δύσκολα χρόνια (πάντα θα πρέπει να λαμβάνουμε υπ όψιν και το περιβάλλον της εποχής)...έχω γράψει και πιο πάνω για το αν αποτελούν "καινοτομία" σήμερα κάποια ανοίγματα που δεν έχουν σχέση με την παράδοση...μεγάλο θέμα και πολυσύνθετο...πάντως δεν νομίζω πως ο καθένας μας νιώθει να είναι του αναστήματος του Χρυσάφου για να καθιερώνει τέτοιες "καινοτομίες"...:cool:
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
...ο πρώτος λοιπόν που "καινοτομεί" είναι ο Μανουήλ Χρυσάφης μόλις στην εκπνοή της αυτοκρατορίας...

Η καινοτομία είχε αρχίσει παλαιότερα με τον Κορώνη σύμφωνα με τη διατριβή του Κ. Καραγκούνη όπως είχα αναφέρει σε παλαιότερο μήνυμα σε άλλη συζήτηση.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Η καινοτομία είχε αρχίσει παλαιότερα με τον Κορώνη σύμφωνα με τη διατριβή του Κ. Καραγκούνη όπως είχα αναφέρει σε παλαιότερο μήνυμα σε άλλη συζήτηση.
Ναι το γνωρίζω έχει μελοποιήσει ένα σε ήχο πλ.α' όπως και ο αδερφός του ο Αγάθων μοναχός...απλά εννοούσα πλήρη σειρά στους οκτώ ήχους.
 
Για τα παραπάνω θα θέλαμε παρτιτούρες.
Όσο για τα όσα γράφτηκαν σχετικά με την παράδοση και τον Μπερεκέτη παραπάνω, όντως ήταν εξωπατριαρχικός. Σημειωτέον οτι το Πατριαρχείο απαγορεύει την ψαλμώδησή του ακόμα και σήμερα στον Πατρ. Ναό.
Δεν απαγορεύεται. Έχουν ψαλλεί -πρόσφατα- και Χερουβικό και Κοινωνικά του Πέτρου Μπερεκέτη, χωρίς να υπάρξει πρόβλημα. Μάλιστα ήταν γνώστης ο αρμόδιος επί των Ψαλμάτων και των Ψαλτών, ο τότε Αρχιδιάκονος και σήμερα Μ. Πρωτοσύγγελος Στέφανος!

Έχει ψαλλεί και το Κοινωνικό του Κουκουζέλους, το "σωζόμενον" σε πλ. Α΄.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημείωμα συντονιστή] Δημιούργησα νέο θέμα ξεχωρίζοντας μηνύματα από το θέμα πού αναφέρεται στο #1 και αναρτώ σε pdf τις εικόνες του μακαριστού Βαγγέλη Λιναρδάκη.
 

Attachments

  • Grigorios_legetos_Mpereketis_PlApentafonos.pdf
    904.9 KB · Views: 459

gpsevdos

Παλαιό Μέλος
Υπάρχει πουθενα το ηχητικό απο το παραπάνω χερουβικό

δες στο βιντεο. στη αρχη του βιντεο, το χερουβικο σε λεγετο, και το τριτο κομματι στο βιντεο το χερουβικο σε φρυγιο!!!
απιστευτες εκτελεσεις!

 
Last edited by a moderator:

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
Υπαρχουν στο βιβλιο ''ακολουθιαι της Θειας Λειτουργιας'' , του αοιδιμου Αβρααμ
Ευθυμιαδη . Τα ανεβαζω για οσους τυχον δεν τα εχουν και προς κοινη ωφελεια .

Οι αρχικές εικόνες δεν είναι πολύ καλής ποιότητας, ομοίως και το PDF στο μήνυμα #14, οπότε μάλλον είναι δύσκολο να χρησιμοποιηθούν τα συγκεκριμένα μουσικά κείμενα στην πράξη ...

Έκανα μια προσπάθεια καθαρισμού (με μέτρια αποτελέσματα) και ανεβάζω τα δύο χερουβικά (Γρηγορίου Πρωτοψάλτου σε ήχο δ' λέγετο και Πέτρου Μπερεκέτου σε ήχο πλ. α' πεντάφωνο) σε ξεχωριστά αρχεία προς κοινή ωφέλεια. Αυτό του Γρηγορίου πάντως υπάρχει και σε πιο καθαρή (ασπρόμαυρη μορφή) εδώ.
 

Attachments

  • Χερουβικόν ήχος δ λέγετος σύντομον - Γρηγορίου Πρωτοψάλτου [Ευθυμιάδης].pdf
    2.5 MB · Views: 218
  • Χερουβικόν ήχος πλ α πεντάφωνος αργόν - Πέτρου Μπερεκέτου [σντμ Ευθυμιάδη].pdf
    3 MB · Views: 359
Top