Δύναμις Κ. Πρίγγου: Σαμπά(χ) ή πρώτος δίφωνος;

#4
Φαίνεται πως ο Πρίγγος ήταν ακατάρτηστος και δεν γνώριζε τον πρώτο δίφωνο .
Ε! ρε γλέντια...
αχαχαχαχα !!!:D:D
Για όσους.. ξυνίζει η ονομασία Πρώτος δίφωνος.......!!!!!!!!, ας αναφέρονται στον ήχο ως Α' παθητικός = Α' δίφωνος =Σεπά =Σαμπάχ(όλοι οι φθόγγοι Δι,Ζω,άνω Πα διατελούν εν διαρκεί υφέσει).
ονομασία που χρησιμοποιούσε και ο Αρχ.Πρίγγος.
 
#6
Νομίζω υπάρχει παρανόηση.
Δεν υπάρχει δίφωνος πρώτος εδώ στα συγκεκριμένα μαθήματα.
Στο συνημμένο εξηγείται που συναντάται ο πρώτος δίφωνος και πως .
Μην συγχέουμε τα μακάμια με τους ήχους της εκκλησιαστικής μουσικής .
Και οι δυο συνθέσεις που αναφέρθηκαν (Κυριακού Ιωαννίδου και Πρίγγου ) είναι ας πούμε νεώτερης τεχνοτροπίας . Μίμηση μακαμιού έχουμε. Ατυχώς προσπαθούμε να τα εντάξουμε στην οκταηχία.
Αυτή είναι η άποψή μου.
 

Attachments

#9
Αυτό που λέει το συνημμένο ταιριάζει στη σύνθεση του Πρίγγου.
Αρκετές φορές αναρωτιέμαι (και σήμερα ) με ποιους συνδιαλέγομαι , τι επίπεδο μουσικής κατάρτισης έχουν , την ηλικία κ.λ.π.
Εσύ όμως Γιώργο , ως παλαιό μέλος (και εξηγηθέν , πολλάκις παρεξηγηθέν - πλάκα κάνω:D) έχεις δώσει διαπιστευτήρια και δείγματα γραφής .
Τώρα τι δεν καταλαβαίνεις ; Ή κάνεις τον συνήγορο του διαβόλου σε δουλειά να βρισκόμαστε ;
Που βλέπεις αυτό που λες ; Ρώτησα και αλλού , δεν υπερβαίνει το μέλος τον Δι ;
Γιατί καλά και σώνει όλα τα μακάμια να τα εντάξουμε στην οκταηχία ;
Πρόκειται για καινοφανείς συνθέσεις , ναι ή όχι ; (συμπεριλαμβανομένων και των λειτουργικών . και το γράφω αυτό γιατί εκεί έχουμε κυρίως αναφορές σε μακάμια -λειτουργικά σε μακάμ χουζαμ , κιουρδί , πουσελίκ, κ.λ.π)
Είναι λοιπόν , τονισμένα κατά μίμηση κάποιου μακαμιού ( συνήθης πρακτική της εποχής )
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#10
Πιστεύω ότι το "δεν υπερβαίνει τον Δι" σημαίνει "συνήθως δεν υπερβαίνει τον Δι". Δεν σημαίνει ότι αν αγγίξει άλλον φθόγγο αυτόματα παύει να είναι δίφωνος - ή όπως αλλιώς πρέπει να τον πούμε αυτόν τον κλάδο ήχου. Συμπεριφορά του μέλους περιγράφουν τα Θεωρητικά κάνοντας ανάλογες ταξινομήσεις και δίνοντας ονομασίες. Σε αυτή τη συμπεριφορά ταιριάζει το μέλος του Πρίγγου άσχετα αν έχει τινάγματα προς τα πάνω.
Μπορεί να κάνω λάθος βέβαια, πάντως δεν γράφω κάτι κάνοντας τον συνήγορο κανενός -πόσο μάλλον του...-, ούτε για να βρισκόμαστε σε δουλειά (αν και η αλήθεια είναι πως το θέμα αυτό δεν έχει σχέση με το Τρισάγιο του Στανίτσα και μάλλον πρέπει να μεταφερθεί).
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#11
Νομίζω υπάρχει παρανόηση.
Δεν υπάρχει δίφωνος πρώτος εδώ στα συγκεκριμένα μαθήματα.
Στο συνημμένο εξηγείται που συναντάται ο πρώτος δίφωνος και πως .
Μην συγχέουμε τα μακάμια με τους ήχους της εκκλησιαστικής μουσικής .
Και οι δυο συνθέσεις που αναφέρθηκαν (Κυριακού Ιωαννίδου και Πρίγγου ) είναι ας πούμε νεώτερης τεχνοτροπίας . Μίμηση μακαμιού έχουμε. Ατυχώς προσπαθούμε να τα εντάξουμε στην οκταηχία.
Αυτή είναι η άποψή μου.
Ορθότερα, δεν υπάρχει ΜΟΝΟ δίφωνος πρώτος στη σύνθεση του Πρίγγου. Αλλά δεσπόζει..

Πώς οριοθετείται η "ας πούμε νεώτερη τεχνοτροπία"; Η δοξολογία του Γρηγορίου σε σουζινάκ ή η σύντομη του ιδίου σε βαρύ, την οποία ψάλλει η χορωδία του Στανίτσα, εντάσσεται στην οκταηχία;
 
#12
Ορθότερα, δεν υπάρχει ΜΟΝΟ δίφωνος πρώτος στη σύνθεση του Πρίγγου. Αλλά δεσπόζει..

Πώς οριοθετείται η "ας πούμε νεώτερη τεχνοτροπία"; Η δοξολογία του Γρηγορίου σε σουζινάκ ή η σύντομη του ιδίου σε βαρύ, την οποία ψάλλει η χορωδία του Στανίτσα, εντάσσεται στην οκταηχία;
Ανοίγουμε άλλο θέμα. Δεν θυμάμαι ,ούτε μπαίνω στην διαδικασία να ψάξω αν ξανα ασχολήθηκε το ιστολόγιο με παρεμφερή θέμα.
Εγώ ρωτάω πρώτος . Εσείς να μου πείτε .
Βέβαια εγώ μίλησα για πιο καινούριες συνθέσεις , κυρίως λειτουργικών .
Θα μπορούσα μάλιστα να αναφέρω και άλλα μαθήματα που "παρεκλίνουν".
Π.χ. την ώρα που έγραφα το μήνυμα , μου ήρθε στο μυαλό η δοξολογία σε τέταρτο φθορικό του Προυσαέα , κατά μίμηση της οποίας γράφει το δύναμις ο Στανίτσας .
Δεν είναι επηρεασμένοι οι συνθέτες από τα μακάμια και την εξωτερική μουσική και το περιβάλλον που ζουν και πολιτεύονται ;
Και εσείς πείτε μου γιατί αυτοί , οι ίδιοι οι δημιουργοί χρησιμοποιούν αυτήν την ορολογία και όχι πρώτος δίφωνος , τέταρτος μεσάζων , παραμεσάζων κ.λ.π.
 
#13
Ορθότερα, δεν υπάρχει ΜΟΝΟ δίφωνος πρώτος στη σύνθεση του Πρίγγου. Αλλά δεσπόζει..

Πώς οριοθετείται η "ας πούμε νεώτερη τεχνοτροπία"; Η δοξολογία του Γρηγορίου σε σουζινάκ ή η σύντομη του ιδίου σε βαρύ, την οποία ψάλλει η χορωδία του Στανίτσα, εντάσσεται στην οκταηχία;
Και επειδή θα τρελαθούμε εδώ μέσα ...:confused:
καλά κ.Ζαγγανά..
στην έκδοση της Θείας Λειτουργίας του κ. Παικόπουλου , που εσείς είστε επιμελητής , στην σελ 64 , το εν λόγω δύναμις το ονομάζεται Σεπά ή Σαμπάχ και στη σελίδα 79 Δύναμις βαρύς φθορικός φεραχνακ ...
Τι μου λέτε εμένα ; Τι ακριβώς θέλετε να μου πείτε και δεν καταλαβαίνω ;
Δεν λέω τα ίδια πράγματα ;
Θα τα χάσω τελείως ; ε;:D
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#14
Και επειδή θα τρελαθούμε εδώ μέσα ...:confused:
καλά κ.Ζαγγανά..
στην έκδοση της Θείας Λειτουργίας του κ. Παικόπουλου , που εσείς είστε επιμελητής , στην σελ 64 , το εν λόγω δύναμις το ονομάζεται Σεπά ή Σαμπάχ και στη σελίδα 79 Δύναμις βαρύς φθορικός φεραχνακ ...
Τι μου λέτε εμένα ; Τι ακριβώς θέλετε να μου πείτε και δεν καταλαβαίνω ;
Δεν λέω τα ίδια πράγματα ;
Θα τα χάσω τελείως ; ε;:D
Απλά διαφωνώ με την (αντιθετική κ πολωτική) λογική άσπρο-μαύρο, παλαιότερο-νεότερο, εκκλησιαστικό-μακαμοειδές..κατά τα υπόλοιπα συμφωνούμε.
 
#15
Απλά διαφωνώ με την (αντιθετική κ πολωτική) λογική άσπρο-μαύρο, παλαιότερο-νεότερο, εκκλησιαστικό-μακαμοειδές..κατά τα υπόλοιπα συμφωνούμε.
Ευτυχώς (που συμφωνούμε). Γιατί είχα αρχίσει να αμφιβάλω .

Τώρα περί λογικής ... ούτε πόλωση ,ούτε .. φανατισμός .
Αν θέλουμε όλα να τα βάλουμε σε ένα τσουβάλι , τα βάζουμε .
Κάποια πράγματα ας τα βάζουμε στη θέση τους (δεν είναι κακό) .
Κάποιοι προσπαθούν ,μόνο για να διαφωνήσουν ή απλά να εκφέρουν αντίθετη άποψη να δικαιολογήσουν συνθέσεις ....ευλογηταρίων σε τρίτο ήχο ...
δεν ξέρω...
Το αναστάσιμο ιδιόμελο των αίνων Υμνούμεν σου Χριστέ , τι είναι και που εντάσσεται ;
 
E

emakris

Guest
#16
Νομίζω υπάρχει παρανόηση.
Δεν υπάρχει δίφωνος πρώτος εδώ στα συγκεκριμένα μαθήματα.
Στο συνημμένο εξηγείται που συναντάται ο πρώτος δίφωνος και πως .
Μην συγχέουμε τα μακάμια με τους ήχους της εκκλησιαστικής μουσικής .
Και οι δυο συνθέσεις που αναφέρθηκαν (Κυριακού Ιωαννίδου και Πρίγγου ) είναι ας πούμε νεώτερης τεχνοτροπίας . Μίμηση μακαμιού έχουμε. Ατυχώς προσπαθούμε να τα εντάξουμε στην οκταηχία.
Αυτή είναι η άποψή μου.
Μπράβο, Απόστολε. Θα συμπλήρωνα δε ότι και έλξη του Δι να μην υπάρχει, ο ήχος είναι δίφωνος από τη στιγμή που έχει δεσπόζοντα φθόγγο στη διφωνία. Το σαμπά(χ) δεν έχει έλξη, έχει τον Δι μονίμως εν υφέσει.
 
Last edited:
Top