Δύναμις Ζαφειρίου Παπαχρήστου

Καλησπέρα αγαπητοί φίλοι.

Με την ευκαιρία του αυριανού Δευτέρου Ήχου, επισυνάπτω home studio ηχογράφηση μου συνοδεία ισοκρατήματος, του Δύναμις συνθέσεως Ζαφειρίου Παπαχρήστου σε ήχο (όπως εν πολλοίς αναφέρεται) Δευτερόπρωτο.

Ας μου επιτραπεί με αφορμή την παρούσα ηχογράφηση και μία μικρή θεωρητική προσέγγιση, παραθέτοντας ορισμένες απόψεις που έχουν διατυπωθεί επί του εν λόγω μακάμ.

Όπως παρατηρεί ο Μάριος Μαυροειδής στο βιβλίο του με τίτλο "Οι Μουσικοί Τρόποι στην Ανατολική Μεσόγειο"- εκδόσεις FAGOTTO, (σελ 241 και επομ.), μολονότι δεν ξεχωρίζεται από τους θεωρητικούς ως ιδιαίτερος ήχος της βυζαντινής μουσικής, το Καρσιγιάρ συνιστά τροπική συμπεριφορά παροδική μεν αλλά πολύ συνηθισμένη, ώστε στην ψαλτική πρακτική να φέρεται με ιδιαίτερο όνομα ως Ήχος Δευτερόπρωτος.

Επίσης, αξιοσημείωτη είναι και η επισήμανση του Μουράτ Αϋντεμίρ ο οποίος στο βιβλίο του με τίτλο "Το Τουρκικό Μακάμ"-Μουσικές εκδόσεις Fagotto, (σελ. 115 και επόμ.), αναφέρει ότι αν και το μακάμ δομείται με τετράχορδο Ουσάκ θα πρέπει να χρησιμοποιείται το χρώμα Καρσιγιάρ και όχι το χρώμα Ουσάκ. Επιπλέον η τελική κατάληξη θα πρέπει να "παίζεται" (αναφερόμενος προφανώς σε απόδοση του μακάμ με όργανο) με χρώμα Καρσιγιάρ και όχι απλώς με τετράχορδο Ουσάκ.
Υποστηρίζει τέλος ότι αν και το Καρσιγιάρ είναι ένα μακάμ με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, είναι αρκετά λαμπερό και δεν είναι σπάνιο να εμφανίσει εκπλήξεις.

Καλή ακρόαση

 
Top