Δοξολογία Αργοσύντομος Ήχος πλ. Α΄ "Σμυρναίικη". (Αγνοώ τον καταγράψαντα)

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
...............

Δοξολογία πλ. Α΄- π. Γεωργ. Σκουρτανιώτου

Ἀλλά...
Σκουρτανιώτης δεν είναι συνθέτης. Απλά την καταχωρεί στο βιβλίο του... (τό ξέρει αὐτό ὁ Ἠλιάδης, πού τή βάζει στό βίντεο...)
Περισσότερα στα μηνὐματα του θέματος:
https://analogion.com/forum/index.php?threads/Μαθήματα-Γ-Βινάκη-από-χφφ-Γ-Γέμελου.6071/

...συνθέτης αναφέρεται ο αοίδιμος μητροπολίτης Σάμου Αθανάσιος Καποράλης
...Οι Αθανάσιος Καπουράλης Μητροπολίτης Σάμου (1848-1903) και Γεώργιος Βινάκης, αμφότεροι ήταν μαθητές του Γεωργίου Ραιδεστηνού (Β). Κοινά τα ακούσματα τους.
...Εάν σκεφτεί κανείς ότι η δοξολογία αυτή βασίζεται σε μια "αρχαϊκή" ιδέα, δηλ. στον πλαγιασμό του α΄ στον πλ. α΄ (εάν τη φανταστεί κανείς εκ του Κε το καταλαβαίνει ακόμα καλύτερα), και δεδομένου ότι ο Ραιδεστηνός είναι γνωστός για τέτοιου είδους αναζητήσεις, εύλογα γεννιέται η υποψία μήπως, αν όχι η πατρότητα, τουλάχιστον η βασική ιδέα ανήκει σε εκείνον.

(πρβλ.)
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η Δοξολογία αυτή κανονικά θα έπρεπε να έχει τίτλο "Ήχος πρώτος επτάφωνος". Είναι καθαρό μέλος πρώτου ήχου στην επταφωνία.
Η άλλη δοξολογία που λέει ο πατήρ Μάξιμος εδώ είναι ήχος πρώτος τρίφωνος, ο οποίος καταλήγει στον αντίφωνο τέταρτο-πλάγιο πρώτο, στον κάτω δι, Από το μέλος καταλαβαίνουμε ότι άλλα διαστήματα κάνουμε στην μία κι άλλα διαστήματα κάνουμε στην άλλη.
Όπως έχω επισημάνει πολλές φορές (βλ εδώ κι εδώ ) η διαφορά του πρώτου ήχου από τον πλάγιο είναι το πρώτο διάστημα (πα-βου) το οποίο στον καθαρό πρώτο ήχο είναι εκ φύσεως ημιτόνιο, όπως ακριβώς περιγράφεται από τους αρχαίους αρμονικούς ο πρώτος ήχος ο οποίος αρμονικά λέγεται δώριος. Ο τέταρτος ήχος ο οποίος στο διαπασών σύστημα ταυτίζεται με τον πλάγιο του πρώτου (βλ παλαιά θεωρία Μ. Χρυσάφη) έχει εκ φύσεως τόνο το πρώτο διάστημα, το οποίο επίσης έτσι περιγράφεται από τους αρχαίους αρμονικούς και αρμονικά καλείται ο τέταρτος-πλάγιος πρώτος υποδώριος.
Όταν ψάλλουμε εναλλάσσονται ο πρώτος με τον πλάγιο, αναλόγως το μέλος (όπως στο παράδειγμα μας, των δύο αυτών δοξολογιών) ,έτσι καταλήγουμε στον πα πότε με πα-βου τόνο(πλα) και πότε με ημιτόνιο(κύριος πρώτος). Σημασία έχει όμως να καταλάβουμε τι είναι ο κύριος και τι ο πλάγιος, αλλιώς δεν ξέρουμε παραλλαγή. Παραλλαγή είναι η αλλοίωση των διαστημάτων των κυρίων ήχων που τους μετατρέπει σε πλαγίους. Δεν είναι παραλλαγή να παβουγαδίζουμε σαν σολφέζ! Ούτε η διαφορά κύρίου-πλαγίου είναι (μόνο) η απόσταση ενός τετραχόρδου!
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Η Δοξολογία αυτή κανονικά θα έπρεπε να έχει τίτλο "Ήχος πρώτος επτάφωνος". Είναι καθαρό μέλος πρώτου ήχου στην επταφωνία.

Ρουμανική δοξολογία του Ghelasie Basarabeanul (+1855). Έχει κάτι στίχους που αρχίζουν από την επταφωνία και καταλήγουν στον πα. Πιο εκκλησιαστικό άκουσμα. Αλήθεια όμως, ποιο μακάμι είναι;

 
  • Like
Reactions: tzo

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ρουμανική δοξολογία του Ghelasie Basarabeanul (+1855). Έχει κάτι στίχους που αρχίζουν από την επταφωνία και καταλήγουν στον πα. Πιο εκκλησιαστικό άκουσμα. Αλήθεια όμως, ποιο μακάμι είναι;

Μουχαγιέρ το λένε το μακάμι της αρχικής δοξολογίας στο πρώτο μήνυμα αυτού του θέματος.
Αυτό που έβαλες εσύ ταιριάζει με την δεύτερη περίπτωση που ανέφερε ο π. Μάξιμος, που καταλήγει πλάγιο του πρώτου, δηλαδή τέταρτο, δηλαδή minore δηλαδή πουσελίκ (βου δίεση).
Η πρώτη δοξολογία λοιπόν μουχαγιέρ κι η δική σου πουσελίκ.
 
  • Like
Reactions: tzo

Shota

Παλαιό Μέλος
Μουχαγιέρ το λένε το μακάμι της αρχικής δοξολογίας στο πρώτο μήνυμα αυτού του θέματος.
Αυτό που έβαλες εσύ ταιριάζει με την δεύτερη περίπτωση που ανέφερε ο π. Μάξιμος, που καταλήγει πλάγιο του πρώτου, δηλαδή τέταρτο, δηλαδή minore δηλαδή πουσελίκ (βου δίεση).
Η πρώτη δοξολογία λοιπόν μουχαγιέρ κι η δική σου πουσελίκ.

Μάλλον μουχαγιέρ είναι κι η «δίκη μου» ( ; ) δοξολογία.
 

Attachments

  • 94324E31-DF21-40DC-A871-B89F8FD8C275.jpeg
    94324E31-DF21-40DC-A871-B89F8FD8C275.jpeg
    398.1 KB · Views: 19
  • 20C130FB-5A70-4372-8916-8E826ABC2DD3.jpeg
    20C130FB-5A70-4372-8916-8E826ABC2DD3.jpeg
    407.2 KB · Views: 18
  • Like
Reactions: tzo

tzo

Δροσάκης Γεώργιος
...............

Δοξολογία πλ. Α΄- π. Γεωργ. Σκουρτανιώτου

Ἀλλά...
Σκουρτανιώτης δεν είναι συνθέτης. Απλά την καταχωρεί στο βιβλίο του... (τό ξέρει αὐτό ὁ Ἠλιάδης, πού τή βάζει στό βίντεο...)
Περισσότερα στα μηνὐματα του θέματος:
https://analogion.com/forum/index.php?threads/Μαθήματα-Γ-Βινάκη-από-χφφ-Γ-Γέμελου.6071/

...συνθέτης αναφέρεται ο αοίδιμος μητροπολίτης Σάμου Αθανάσιος Καποράλης
...Οι Αθανάσιος Καπουράλης Μητροπολίτης Σάμου (1848-1903) και Γεώργιος Βινάκης, αμφότεροι ήταν μαθητές του Γεωργίου Ραιδεστηνού (Β). Κοινά τα ακούσματα τους.
...Εάν σκεφτεί κανείς ότι η δοξολογία αυτή βασίζεται σε μια "αρχαϊκή" ιδέα, δηλ. στον πλαγιασμό του α΄ στον πλ. α΄ (εάν τη φανταστεί κανείς εκ του Κε το καταλαβαίνει ακόμα καλύτερα), και δεδομένου ότι ο Ραιδεστηνός είναι γνωστός για τέτοιου είδους αναζητήσεις, εύλογα γεννιέται η υποψία μήπως, αν όχι η πατρότητα, τουλάχιστον η βασική ιδέα ανήκει σε εκείνον.

(πρβλ.)
Στο χειρόγραφο αρχείο του Ραιδεστηνού υπάρχει μια δοξολογία σε πρώτο ήχο εκ του κάτω Κε . Μάλιστα υπάρχει και ιδιόχειρη σημειωσή του στην οποία αναφέρεται ότι ο συγκεκριμένος φθόγγος βρίσκεται "εκτός των εκκλησιαστικών βάσεων". Ο πρώτος στίχος βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο:
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Αυτό είναι πιοσελίκ, το οποίο αρχίζει από το τζαργκιάχ και έτσι είναι άλλο πράγμα. Υπάρχει όμως κι το Μουχαγιέρ πιουσελίκ.
 

Attachments

  • 4E1408E8-1DED-4FFC-9F07-A876241D6069.jpeg
    4E1408E8-1DED-4FFC-9F07-A876241D6069.jpeg
    295.7 KB · Views: 15
  • CAA71F29-2224-45A2-8AB4-1492E81CC75D.jpeg
    CAA71F29-2224-45A2-8AB4-1492E81CC75D.jpeg
    386.5 KB · Views: 14
  • Like
Reactions: tzo

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Μάλλον μουχαγιέρ είναι κι η «δίκη μου» ( ; ) δοξολογία.
Όπως το ορίζει στο συνημμένο σου ο Κηλτζανίδης ναι. Είναι ο Μουχαγέρ (που ουσιαστικά Μουχαγέρ είναι η χορδή-περδές) πότε α και πότε δ (κατά πεντάχορδο) .
Πιο ακριβής είναι ο Κωνσταντίνος ο πρωτοψάλτης που την περίπτωση την δική σου- του τετάρτου-πλα δηλαδή- την ονομάζει Μουχαγιέρ Πουσελίκ,
Όταν λέμε Μουχαγέρ συνήθως εννοούμε τον καθαρό πρώτο κι όχι μινόρε.
Άρα Μουχαγέρ η δοξολογία στο #1 μήνυμα και Μουχαγέρ πουσελίκ αυτή που τρέπει τον Πα σε δ-μινόρε κατά παραλλαγή πενταχόρδου(τροχός)
 

Attachments

  • muhayer_puselik.jpg
    muhayer_puselik.jpg
    93.4 KB · Views: 6
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Αυτό είναι πιοσελίκ, το οποίο αρχίζει από το τζαργκιάχ και έτσι είναι άλλο πράγμα. Υπάρχει όμως κι το Μουχαγιέρ πιουσελίκ.
Το πουσελίκ είναι το "υψωμένο" σεγκιάχ, είναι το βου δίεση. Μακάμ πουσελίκ λέγεται το μακάμι στο ντουκιάχ επειδή περνάει από το πουσελίκ(βου δίεση)
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Στο χειρόγραφο αρχείο του Ραιδεστηνού υπάρχει μια δοξολογία σε πρώτο ήχο εκ του κάτω Κε . Μάλιστα υπάρχει και ιδιόχειρη σημειωσή του στην οποία αναφέρεται ότι ο συγκεκριμένος φθόγγος βρίσκεται "εκτός των εκκλησιαστικών βάσεων". Ο πρώτος στίχος βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο:

Βλ. κι αυτή του Μαδυτινού.
 

Attachments

  • 1B17A672-2ADD-47FF-A34B-4C9BFFB98EF8.jpeg
    1B17A672-2ADD-47FF-A34B-4C9BFFB98EF8.jpeg
    504.3 KB · Views: 29
Top