Δοξαστικό αίνων Αγ. Νικολάου, Π. Φιλανθίδου

Diogenes

Νέο μέλος

Σαλπίσωμεν εν σάλπιγγι, Πέτρου Φιλανθίδη, Ήχος Πλ.α΄ - Χορός Ι.Ν. Αγ. Νικολάου Αρετσούς Θεσσαλονίκης

Δοξαστικό των Αίνων τής εορτής τού Αγίου Νικολάου.
Μέλος Πέτρου Φιλανθίδη, Ήχος πλ.α΄
Ψάλλει ο Νεανικός Χορός τού Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Δέρκων Αρετσούς Θεσσαλονίκης.
Η ηχογράφηση προέρχεται από τον ψηφιακό δίσκο "Μύρον Μελωδικόν, Όρθρος Αγίου Νικολάου, 2001".
 

Υάκινθος B

Well-known member
Δοξαστικό των Αίνων τής εορτής τού Αγίου Νικολάου.
Μέλος Πέτρου Φιλανθίδη, Ήχος πλ.α΄
Ψάλλει ο Νεανικός Χορός τού Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Δέρκων Αρετσούς Θεσσαλονίκης.
Η ηχογράφηση προέρχεται από τον ψηφιακό δίσκο "Μύρον Μελωδικόν, Όρθρος Αγίου Νικολάου, 2001".
Αρκετά καλή απόδοση του δοξαστικού από νέα παιδιά. (δεν γνωρίζω και πόσο νέα είναι βέβαια) Με δύο παρατηρήσεις ! 1ον το μέλος αποδόθηκε σε γρήγορη χρονική αγωγή με συνέπεια να μην ακούγονται οι καλλωπιστικοί χαρακτήρες αλλά και οι φράσεις με γοργά ,επίσης δίνεται η αίσθηση της βιασύνης . 2ον Αυτή η επιτηδευμένη μίμηση ,σε πολλά σημεία, αγιορείτικου ύφους αλλοίωσε το άκουσμα. Θα ακουγόταν σαφώς καλύτερα αν έλλειπε αυτό.
 

Ε. Ε.

Active member
Οι περισσότεροι που ψάλλουν είναι μοναχοί στο Αγιον όρος εδώ και πολλά χρόνια. Δεν είναι επιτηδευμένη η μίμηση του Αγιορείτικου ύφους... Καλλιεργούσαν και έψαλλαν με αυτό ύφος και προτού γίνουν μοναχοί.
 
Last edited by a moderator:

KD320

New member
Αρκετά καλή απόδοση του δοξαστικού από νέα παιδιά. (δεν γνωρίζω και πόσο νέα είναι βέβαια) Με δύο παρατηρήσεις ! 1ον το μέλος αποδόθηκε σε γρήγορη χρονική αγωγή με συνέπεια να μην ακούγονται οι καλλωπιστικοί χαρακτήρες αλλά και οι φράσεις με γοργά ,επίσης δίνεται η αίσθηση της βιασύνης . 2ον Αυτή η επιτηδευμένη μίμηση ,σε πολλά σημεία, αγιορείτικου ύφους αλλοίωσε το άκουσμα. Θα ακουγόταν σαφώς καλύτερα αν έλλειπε αυτό.
Χαίρετε! Χρόνια πολλά και ευλογημένα! Βοήθεια μας ο Άγιος Νικόλαος.
Έχει απαντηθεί το ένα μέρος της παρατήρησης σας. Εγώ θα ήθελα απλά να προσθέσω ότι τα μέλη του Φιλανθήδη δεν είναι μέλη τα οποία ενδείκνυται για αργή εκτέλεση με αναλύσεις και "καλλωπισμούς" εάν αυτό εννοείτε, καθώς οι θέσεις είναι εκτενέστερες από το συνηθισμένο και εμπλουτισμένες ήδη με καλλωπισμούς και το μέλος τείνει έως ανοίκει στο αργό στιχηράριο, με αποτέλεσμα η γρηγορότερη εκτέλεση να είναι επιβεβλημένη και θεμιτή.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Οι περισσότεροι που ψάλλουν είναι μοναχοί στο Αγιον όρος εδώ και πολλά χρόνια. Δεν είναι επιτηδευμένη η μίμηση του Αγιορείτικου ύφους... Καλλιεργούσαν και έψαλλαν με αυτό ύφος και προτού γίνουν μοναχοί.
Μπράβο στα παιδιά , που ακολούθησαν τον μοναχικό βίο, αλλά αυτό ακριβώς εννοώ κι εγώ . Κατά την άποψη μου και έχοντας στο χώρο κοντά 45 χρόνια ,θεωρώ ότι το ύφος είναι κάτι που το έχεις στα αυτιά σου από μικρό παιδί και σου βγαίνει αυθόρμητα. Το ύφος δεν καλλιεργείται επειδή ακούς δισκάκια ή επειδή πηγαίνεις στο Όρος ή στο πατριαρχείο 4-5 φορές το χρόνο. Η μίμηση είναι αυτή που χτυπάει άσχημα. Τον Ταλιαδώρο τον άκουγες με ευχαρίστηση, ενώ τα παπαγαλάκια του, δημιουργούν δυσφορία. Το ίδιο και με αρκετούς άλλους σημαντικούς ψάλτες. Όσο για το αγιορείτικο ύφος , που όντως έχει γίνει πολύ συζήτηση, είναι κάτι αμφιλεγόμενο. Κύριος εκφραστής ήταν ο Φιρφυρής και μάλλον ο τελευταίος. Κάποτε είχα ακούσει ,τη δεκαετία του 80 στη Μονή Διονυσίου κάποιον ηλικιωμένο μοναχό - μου διαφεύγει το όνομα του- που έψαλλε εξαιρετικά με ύφος αγιορείτικο. και μάλιστα μου είπε στο τέλος της αγρυπνίας " κοίταξε ,αν θέλεις να γίνεις μοναχός να έρθεις εδώ γιατί έχουμε ανάγκη από ψάλτες" . Θέλω να πω ότι υπήρχαν πολλοί μοναχοί τότε στο Όρος που έψαλλαν πολύ όμορφα ,εκφραστές του αγιορείτικου ύφους, δεν έγιναν όμως γνωστοί. Οι περισσότεροι από αυτούς για να μην πω όλοι πήγαν στο Όρος από μικρά παιδιά και έμαθαν εκεί την ψαλτική.

Κατά τη δεκαετία του 90 τα πράγματα άρχισαν να χαλάνε διότι έγιναν μοναχοί διάφοροι, που ήταν ήδη φτασμένοι ψάλτες και πολλές φορές προσπαθούσαν να μιμηθούν μοναχούς που δεν ήξεραν καλά καλά μουσική . Με λίγα λόγια σήμερα δεν υπάρχει ούτε πατριαρχικό ύφος, ούτε σμυρναίικο, ούτε αθηναϊκό ούτε αγιορείτικο. Όπως χάθηκαν και οι φωνές !
Χαίρετε! Χρόνια πολλά και ευλογημένα! Βοήθεια μας ο Άγιος Νικόλαος.
Έχει απαντηθεί το ένα μέρος της παρατήρησης σας. Εγώ θα ήθελα απλά να προσθέσω ότι τα μέλη του Φιλανθήδη δεν είναι μέλη τα οποία ενδείκνυται για αργή εκτέλεση με αναλύσεις και "καλλωπισμούς" εάν αυτό εννοείτε, καθώς οι θέσεις είναι εκτενέστερες από το συνηθισμένο και εμπλουτισμένες ήδη με καλλωπισμούς και το μέλος τείνει έως ανοίκει στο αργό στιχηράριο, με αποτέλεσμα η γρηγορότερη εκτέλεση να είναι επιβεβλημένη και θεμιτή.
Και τα δοξαστικά του Φιλανθίδη ψάλλονται όπως και τα υπόλοιπα ούτε αργά αλλά ούτε και τροχάδην σε μία χρονική αγωγή που δεν κουράζει αλλά ούτε δίνει και την αίσθηση της βιασύνης . Για Φιλανθίδη ακούστε Φιρφυρή και Τσαμκιράνη ,κι αυτός τα απέδιδε τέλεια.
 
Top