Δοξαστικό α΄ ώρας Χριστουγέννων "Τάδε λέγει" αργό στιχηραρικό

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Νομίζω ότι είναι δύο διαφορετικές θέσεις. Η πρώτη τελειώνει σε πρώτη φάση στον πα κ έπειτα είτε συνεχίζει με διαφορετικους τρόπους είτε σταματά εκεί και αρχίζει η επόμενη. Η δεύτερη είναι μια μικρή θέση, μάλλον του ιακώβου, που στέκεται μόνη της. Οι συλλαβές κ οι τόνοι ίσως είναι μεγαλύτερο πρόβλημα.

Δύο πραγματάκια για τις θέσεις, χωρίς να επεκταθώ πολύ. Λίγες σελίδες πιο κάτω από αυτό που ανέβασε ο Γιώργος (Μ.), βρίσκεται το ιδιόμελο της τρίτης ώρας "Πρὸ τῆς Γεννήσεως τῆς σῆς". Εκεί στις φράσεις "νηπιάσαι ηὐδόκησας" και "κοσμήσας τοῖς ἄστρασι", βρίσκεται η εν λόγω θέση. Παρατηρήστε την ισοσυλλαβία και ομοτονία:
[νηπι] | ά | σαι | ηυ | δό | κη | σας.
[κο] |σμή | σας |τοις| ά |στρα | σι .

Το πρώτο μέρος είναι "νηπιάσαι ηὐ" και "κοσμήσας τοις". Και το δεύτερο "δόκησας" και "άστρασι". Το πρώτο μέρος εμφανίζεται ίδιο (με μικροδιαφορές στην εξήγηση) ενώ το τί ακολουθεί εξαρτάται από τις συλλαβές και τους τόνους. Συνήθως είναι αυτή η περίπτωση. (Βλέπε και την Κασσιανή του Πέτρου).
Το δεύτερο μέρος ενδέχεται να είναι και διαφορετικό, όχι όμως όπως στο "τούτο". Αυτή η θέση (και στο "Δεῦτε ἐκκαθάρωμεν" στην φράση "ἡ ἀριστερά", αλλά και όπου αλλού (βλέπε και την αρχή στο δοξαστικό της Κυριακής που μας έρχεται), ακολουθείται πάντα από τρίφωνη κατάβαση. (Κατάβαση οπωσδήποτε γιατί έχει πίασμα πάνω στο ολίγο. Τρίφωνη θυμάμαι, δεν θυμάμαι κάτι άλλο.)

Αυτές οι παρατηρήσεις δεν μειώνουν καθόλου όσα είπα για την, πραγματικά, εξαιρετική σύνθεση. Σύντμηση της έκτασης των μελών του παλαιού στιχηραρίου επιχείρησαν και άλλοι και μάλιστα ονομαστοί. (Κωνσταντίνος Πρωτοψάλτης, Πέτρος Φιλανθίδης, Νικόλαος Πρωτοψάλτης Σμύρνης.) Η επιτυχία του εγχειρήματός τους ελέγχεται (ως προς την σύντμηση), αλλά αυτό δεν εμπόδισε τα μέλη να διαδοθούν και να έχουν "επιτυχία" (κυρίως του Φιλανθίδη). Ότι ψειρίζουμε την μαϊμού πάνω σε ένα μέλος σου δείχνει πως υπάρχει έδαφος για ανάπτυξη. Προσωπικά, πιστεύω και τεράστιο απόθεμα ταλέντου.

Είναι άλλο πράγμα να παίζεις με τις συλλαβές, τα κώλα, και τις έννοιες, ρυθμικά και διά των φράσεων, και άλλο να καταφεύγεις σε "τερτίπια". Αυτά για την "κατ' έννοιαν" μελοποιία.

Εδώ έχεις περάσει σε ένα άλλο καλύτερο στάδιο μελοποιίας (και συνακόλουθα σε ένα άλλο καλύτερο και απαιτητικότερο στάδιο ανάλυσης), τί τον θες τον Σακελλαρίδη; (Χωρίς παρεξήγηση, ε;:D)

ΥΓ- Είχες δεν είχες, με 'βαλες να διαβάσω (λίγο).
 
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Και για να καταλαβαίνουμε για τι μιλάμε:

View attachment 69869

View attachment 69870

Η συζήτηση είναι εξαιρετικη αλλά δυστυχώς το μόνο που μπορώ να προσφέρω είναι μηνύματα από το κινητό:-(. Για την πρώτη φράση, το α, οι περιπτώσεις είναι τυχαίες, η φράση τελειώνει στην πρώτη της κατάληξη στον πα και, όπως είπα, συνεχίζει κατά περίπτωση πάλι στον πα ή σταματά εκεί. Δες του παλαιού στιχηραρίου το θεαρχιω νευματι, αν θυμάμαι καλά,που υπάρχει στο εν άνθος, στους ήχους α, πλ. α, γ και βαρύ. Η φράση απαντά σίγουρα, νομίζω πως είναι έτσι όπως το λέω. Γενικά, αυτό εννοούσα ότι δεν είναι ασφαλές κριτήριο ο ιάκωβος μόνο. Δεν το λέω για σένα. Αλλά να ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Για τι δεύτερη μικρή φράση δε μου έρχεται κάτι.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Το ανεβάζω με ηχογράφηση από δωμάτιο (με ισοκράτημα από το ZynAddSubFX και μερικό reverb λόγω ξηρότητας του ήχου του δωματίου, αλλά λόγω μηδενικής πείρας δεν ξέρω ποιο είναι το αποτέλεσμα. Συμβουλέψτε με οι γνώστες).

Αυτό το μέλος μου φαίνεται από τα πιο ωραία αργά στιχηραρικά που έχω δει και ψάλει. Συγχαρητήρια και πάλι στον Κωνσταντίνο.
 

Attachments

  • Tade legei Iosif.mp3
    3.6 MB · Views: 50

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
...
Αυτό το μέλος μου φαίνεται από τα πιο ωραία αργά στιχηραρικά που έχω δει και ψάλει. Συγχαρητήρια και πάλι στον Κωνσταντίνο.

Οι υπερβολές και οι συναισθηματισμοί δίνουν και παίρνουν σ᾽αυτό το φόρουμ!
Επαινετή καθ᾽όλα η προσπάθεια και δύσκολο το εγχείρημα, αλλά είναι εμφανής η (εύλογη) απειρία του συνθέτη, η ασυμμετρία και η ανομοιογένεια των γραμμών. Εκτός από τα καίρια σημεία που πολύ σωστά έθιξε ο Αντώνης, το δεύτερο "Μαρία" δεν λέει π.χ. να τελειώσει, πέραν του ότι παραπέμπει σε "αιμομιξία" μεταξύ εισαγωγής Χερουβικού και Κασιανής του Πέτρου.
 

tb---

τσοπάνης
Πιστεύω ότι για να γράψεις τέτοιες συνθέσεις θα πρέπει να έχεις ψάλει άπειρες ώρες τέτοια μέλη = να είσαι μοναχός στο όρος ή σε ανάλογα μέρη.

Περισσότερα ας μας πουν οι επί των σημείων αυτών ή μέλη του φόρουμ που έχουν γράψει πολλές ώρες ακρόασης αγρυπνιών κτλ.

Oι προσπάθειες του κ Βαγενά να συνεχίσουν γιατί μόνο έτσι θα υπάρξει βελτίωση.

Η κριτική πρέπει να γίνεται, για να μπορεί να βελτιωθεί κάποιος, και είναι αξιέπαινη όταν εκλαμβάνεται και αξιοποιήται αναλόγως.

Και εγώ τα λέω στον κ Ζαγκανά, αλλά δεν υπάρχει καμία παρεξήγηση, γιατί το πράττω στα πλαίσια του διαλόγου και των μουσικών αναζητήσεων που αποσκοπεί αυτό το φόρουμ.

Αν θέλω κάτι επί προσωπικού τον πέρνω τηλέφωνο ή με μειλ ( γενική η τοποθέτηση αυτή )

keep going Kostas ~
 
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Οι υπερβολές και οι συναισθηματισμοί δίνουν και παίρνουν σ᾽αυτό το φόρουμ!
Επαινετή καθ᾽όλα η προσπάθεια και δύσκολο το εγχείρημα, αλλά είναι εμφανής η (εύλογη) απειρία του συνθέτη, η ασυμμετρία και η ανομοιογένεια των γραμμών. Εκτός από τα καίρια σημεία που πολύ σωστά έθιξε ο Αντώνης, το δεύτερο "Μαρία" δεν λέει π.χ. να τελειώσει, πέραν του ότι παραπέμπει σε "αιμομιξία" μεταξύ εισαγωγής Χερουβικού και Κασιανής του Πέτρου.

Αν σας κουράζει ο έσω θεματισμός μπορείτε να μην τον χρησιμοποιείτε.

Το ανεβάζω με ηχογράφηση από δωμάτιο (με ισοκράτημα από το ZynAddSubFX και μερικό reverb λόγω ξηρότητας του ήχου του δωματίου, αλλά λόγω μηδενικής πείρας δεν ξέρω ποιο είναι το αποτέλεσμα. Συμβουλέψτε με οι γνώστες).

Αυτό το μέλος μου φαίνεται από τα πιο ωραία αργά στιχηραρικά που έχω δει και ψάλει. Συγχαρητήρια και πάλι στον Κωνσταντίνο.

Γιώργο, σ' ευχαριστώ πολύ για τη δυναμική και με έντονη εσωτερικότητα εκτέλεση και για τα καλά σου λόγια που πιστεύω ότι σε κάθε περίπτωση αγγίζουν την υπερβολή. Να 'σαι καλά.
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Αν σας κουράζει ο έσω θεματισμός μπορείτε να μην τον χρησιμοποιείτε.

Άντε πάλι! Βλέπω, έπρεπε να πας στο στρατό για ν' αρχίσεις κι εσύ τις ...καταχρήσεις :D:p

Καλή χρονιά και χρόνια πολλά στρατευμένο νιάτο!
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Το ανεβάζω με ηχογράφηση από δωμάτιο (με ισοκράτημα από το ZynAddSubFX και μερικό reverb λόγω ξηρότητας του ήχου του δωματίου, αλλά λόγω μηδενικής πείρας δεν ξέρω ποιο είναι το αποτέλεσμα. Συμβουλέψτε με οι γνώστες).

Αυτό το μέλος μου φαίνεται από τα πιο ωραία αργά στιχηραρικά που έχω δει και ψάλει. Συγχαρητήρια και πάλι στον Κωνσταντίνο.

Τι ευχάριστη έκπληξη κι αυτή απόψε! Πρέπει να είναι η πρώτη φορά που σε ακούμε μέσω Ψαλτολογίου.
Γενικότερα μιλώντας πάντως, πιστεύω πως το Ψαλτολόγιον είναι και χώρος που μπορεί κανείς να καλλιεργήσει ακόμα και να βελτιώσει τον τρόπο που ψάλλει. Να προσπαθήσει τέλος πάντων προς αυτή την κατεύθυνση αφού υπάρχει ευαισθησία και κατανόηση εδώ στην κοινότητα. Εγώ το χρησιμοποιώ και έτσι.
Συγχαρητήρια. Προχώρα δυνατά και... Ψαλτολογικά :)
 
Το ανεβάζω με ηχογράφηση από δωμάτιο (με ισοκράτημα ...

Αυτό το μέλος μου φαίνεται από τα πιο ωραία αργά στιχηραρικά που έχω δει και ψάλει. Συγχαρητήρια και πάλι στον Κωνσταντίνο.

και εύγε στον Γιώργο !:)
 
Top