Δοξαστικό « Δεῦτε λαοί τὴν τρισυπόστατον Θεότητα προσκυνήσωμεν»

Shota

Παλαιό Μέλος
Είναι όντως του Λέοντος Δεσπότου το δοξαστικό «Δεῦτε λαοί τὴν τρισυπόστατον Θεότητα προσκυνήσωμεν»; Το λέω γιατί υπάρχει σε Γεωργιανά χφφ Τροπολόγια τα οποία απεικονίζουν τη αρχαία Ιεροσολυμιτική παράδοση (εκεί όμως όχι ως δοξαστικό, αλλά ως υπακοή της Πεντηκοστής). Αφ’ ετέρου δεν μνημονεύεται στο Κανονάριο. Αν αυτή η σιωπή σημαίνει κάτι, τότε είναι ίσως του 7ου-9ου αι.

Μπορεί να είναι και η Κωνσταντινουπολιτική επίδραση, αλλά αυτό δε μου φαίνεται τόσο πιθανό.

:unsure:
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Γιατί άραγε αγαπητέ Shota μού κλονίζεις το παραμύθι που είχα στο μυαλό μου ότι ένα από τα ομορφότερα και θεολογικώτερα δοξαστικά της Υμνογραφίας μας το έχει γράψει ο Λέων Στ΄ ο Σοφός, ένας εξαιρετικά μορφωμένος αυτοκράτορας ο οποίος έζησε μία τόσο ενδιαφέρουσα και πολυτάραχη ζωή; Είναι μεγάλο κρίμα να μην ισχύει! Νιώθω σαν κάτι να σπάει μέσα μου...

σ.σ.: στο συγκεκριμένο δοξαστικό ο Πέτρος Λαμπαδάριος με τη σύνθεσή του έχει επιτύχει μία σπάνια αρμονική σύζευξη λόγου και μουσικής. Μπορούμε όντως να πούμε ότι πρόκειται περί μιάς κλασικής συνθέσεως στην οποία, εγώ τουλάχιστον, αδυνατώ να προσθέσω ή να αφαιρέσω ο,τιδήποτε. Μέλος απαύγασμα λιτότητας, μεγαλοπρέπειας και ευαισθησίας το οποίο περίτρανα αποδεικνύει τον χαρακτηρισμό τον οποίο έχει αποδώσει ο υμνωδός στο τέλος της Οκτωήχου για τον πλ. δ΄ ήχο· «ἤχων κορωνὶς σὺ ὑπάρχεις καὶ τέλος».
 

stigrf

Νέο μέλος
Shota, this triadikon/hypakoi is found only in one of the Old Iadgari manuscripts, MS A (Tbilisi H 2123). This section of the Old Iadgari, "Cardgomani da ibakoni" (Kathismata and hypakoi), is a kind of supplement to the main body of the Old Tropologion and its hymns were not sung in the main services (Vespers and Matins). Only two of the six MSS used for the edition have this section, and of the two MSS, as I said, only MS A has it. Of course, the hymn could still be Hierosolymitan, but the manuscript situation is worth noticing.
 
Last edited:
Top