Δοξαστικό «Αυγούστου Μοναρχήσαντος»

haris1963

παλαιότατο μέλος
#42
Ευχαριστούμε, "δίψυχε"! :D Κάποιος (και) σε ενιαίο pdf;

Υγ. Ως προς το "ποστάρειν", φθινόπωρο γαρ..:eek:
Ὤρα νὰ σκουπίσῃ τὸ τελευταῖο δάκρυ του καὶ ν' ἀφήσῃ τοὺς νοσηροὺς συναισθηματισμοὺς ὁ δίψυχος... :p:wink:

"Φθινοπωρινό" καὶ "χουρμουζινὸ" ἐνιαῖο pdf παρ' ἐμοῦ «μπλανκοφόρου ἐκδικητῆ»... :D:wink::D

χς
 

Attachments

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#43
Πραγματικά, εξαιρετικό βιβλίο.
Θα μπορουσατε να ανεβασετε τα περιεχομενα του βιβλιου να εχουμε μια καλυτερη ιδεα; Εδω στην Πατρα δε μπορεσα να το βρω...
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#44
Στις 602 σελίδες μουσικού κειμένου του α' τόμου, ο μόνος που έχω από τους 3 του Δωδεκαημ'ερου, έχει 5 παραπομπές στα περιεχόμενα, μόνο τις διαφορετικές ημέρες. Αναλυτικά περιεχόμενα είναι πολύ επώδυνο και χρονοβόρο να συγκροτήσω. Έχει μέλη από την Κυψέλη, το Δοξαστάριο του Κωνσταντίνου, την Αθωνιάδα, τον Ραιδεστινό, τον Βουδούρη, την Πανηγυρική του Ματθαίου Βατοπεδινού κλπ., όλα τα παραπάνω εκδεδομένα. Περιέχει, επίσης, κάποιες συνθέσεις και σύντομες εξηγήσεις του Καρά. Έχει και πολλά ανέκδοτα αρχαία μέλη, όπως και στο Δεκαπενταύγουστό του, όλα παρασημασμένα με τσιγγελάκια και έλξεις. Βρήκα τα παρακάτω, μπορεί όμως να μου διέφυγε και κανένα.

-«Σήμερον γεννάται», Χρυσάφου του Νέου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Σήμερον γεννάται», Παλαιού Στιχηραρίου, εξήγησις Γρηγορίου
-«Αυγούστου Μοναρχήσαντος», Χρυσάφου του Νέου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Αυγούστου Μοναρχήσαντος», Παλαιού Στιχηραρίου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Μάγοι Περσών Βασιλείς», Παλαιού Στιχηραρίου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Τα σύμπαντα σήμερον», Γερμανού Νέων Πατρών, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Τα σύμπαντα σήμερον», Παλαιού Στιχηραρίου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Σήμερον ο Χριστός εν Βηθλεέμ», δίχορον, Ιωάννου του Κουκουζέλους, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Λύτρωσιν απέστειλε», Ήχ. α', Μανουήλ Χρυσάφου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Χριστός γεννάται», αργό μάθημα Μπαλασίου Ιερέως, εξήγησις Χουρμουζίου
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#45
Αγαπητέ Δημήτρη
Οι λεπτομέρειες διαστημάτων και έλξεων είναι άλλο ζήτημα. Το έχουμε συζητήσει, ας μην το ξαναπούμε. Το θέμα της ερώτησης εδώ ήταν προφανώς ότι το ψάλλει σε πλ. β΄και κατά συνέπειαν "πού το βρήκε αυτό γραμμένο". Το είχαμε συζητήσει κι αυτό παλαιότερα κι επειδή μερικοί νόμιζαν ότι Καράς έκανε "του κεφαλιού του" ως προς τις πτώσεις στον πλ. β', γι' αυτό ανάρτησα την εξήγηση του Χουρμουζίου , για να φανεί τί γίνεται.
Προσωπικά κατέβασα την "αφελξοποιημένη" έκδοση του Χάρη (τον ευχαριστούμε πολύ), στην οποία φαίνεται μια χαρά το κείμενο. Οι πτώσεις στον πλ. β' όντως φαίνονται καθαρά. Ένα άλλο θέμα είναι αν το μέλος αυτό από την παλαιά γραφή, εκτός από την αργή εξήγηση του Χουρμουζίου, μπορεί να εξηγηθεί και σύντομα. Δεν έχω ασχοληθεί με το θέμα, ξέρω όμως ότι ο Καράς έχει κάνει πάρα πολλές σύντομες εξηγήσεις, οι οποίες αμφισβητούνται από πολλούς κατά πόσο μπορεί να γίνουν (όπως στο δοξαστάριο του Ιακώβου). Μπορεί κάποιος που έχει ασχοληθεί με το συγκεκριμένο μέλος να μας πει αν είναι δυνατό να εξηγηθεί και σύντομα, όπως έκανε ο Καράς;
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#46
Στις 602 σελίδες μουσικού κειμένου του α' τόμου, ο μόνος που έχω από τους 3 του Δωδεκαημ'ερου, έχει 5 παραπομπές στα περιεχόμενα, μόνο τις διαφορετικές ημέρες. Αναλυτικά περιεχόμενα είναι πολύ επώδυνο και χρονοβόρο να συγκροτήσω. Έχει μέλη από την Κυψέλη, το Δοξαστάριο του Κωνσταντίνου, την Αθωνιάδα, τον Ραιδεστινό, τον Βουδούρη, την Πανηγυρική του Ματθαίου Βατοπεδινού κλπ., όλα τα παραπάνω εκδεδομένα. Περιέχει, επίσης, κάποιες συνθέσεις και σύντομες εξηγήσεις του Καρά. Έχει και πολλά ανέκδοτα αρχαία μέλη, όπως και στο Δεκαπενταύγουστό του, όλα παρασημασμένα με τσιγγελάκια και έλξεις. Βρήκα τα παρακάτω, μπορεί όμως να μου διέφυγε και κανένα.

-«Σήμερον γεννάται», Χρυσάφου του Νέου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Σήμερον γεννάται», Παλαιού Στιχηραρίου, εξήγησις Γρηγορίου
-«Αυγούστου Μοναρχήσαντος», Χρυσάφου του Νέου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Αυγούστου Μοναρχήσαντος», Παλαιού Στιχηραρίου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Μάγοι Περσών Βασιλείς», Παλαιού Στιχηραρίου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Τα σύμπαντα σήμερον», Γερμανού Νέων Πατρών, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Τα σύμπαντα σήμερον», Παλαιού Στιχηραρίου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Σήμερον ο Χριστός εν Βηθλεέμ», δίχορον, Ιωάννου του Κουκουζέλους, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Σώμα Χριστού», Ήχ. α', Μανουήλ Χρυσάφου, εξήγησις Χουρμουζίου
-«Χριστός γεννάται», αργό μάθημα Μπαλασίου Ιερέως, εξήγησις Χουρμουζίου

Ευχαριστω.

"σωμα Χριστου" εννοουμε το κοινωνικο; και τι δουλεια εχει εκει;
ΥΓ που διατιθεται; και ποσο κοστιζει;
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#47
Ευχαριστω.

"σωμα Χριστου" εννοουμε το κοινωνικο; και τι δουλεια εχει εκει;
ΥΓ που διατιθεται; και ποσο κοστιζει;
Ουψ! Λάθος. «Λύτρωσιν απέστειλε» εννοώ...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#48
Εμένα μελετώντας όλα αυτά τα αρχαία μαθήματα μου γεννάται η απορία: Πως ο Καράς ενώ είδε το κατά περίπτωση τετράχορδο βου-κε του λεγέτου ήχου (πλαγίου δευτέρου διατονικού) και δεν το είδε εκεί που ισχύει πάντα! στον καθαρό χρωματικό β ήχο δηλαδή.

Κακό πράγμα η απομόνωση...
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#49
Εμένα μελετώντας όλα αυτά τα αρχαία μαθήματα μου γεννάται η απορία: Πως ο Καράς ενώ είδε το κατά περίπτωση τετράχορδο βου-κε του λεγέτου ήχου (πλαγίου δευτέρου διατονικού) και δεν το είδε εκεί που ισχύει πάντα! στον καθαρό χρωματικό β ήχο δηλαδή.

Κακό πράγμα η απομόνωση...
ΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ!!!!!!!!!!!!!!!!! Δεν ξερεις το γιατι???????
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#50
Εμένα μελετώντας όλα αυτά τα αρχαία μαθήματα μου γεννάται η απορία: Πως ο Καράς ενώ είδε το κατά περίπτωση τετράχορδο βου-κε του λεγέτου ήχου (πλαγίου δευτέρου διατονικού) και δεν το είδε εκεί που ισχύει πάντα! στον καθαρό χρωματικό β ήχο δηλαδή.

Κακό πράγμα η απομόνωση...
Ἤ ἀκόμα, πῶς καὶ δὲν πρόσεξε καὶ αὐτὸς καὶ ὅλοι οἱ μέχρι τώρα μελετητὲς τῶν κωδίκων αὐτῶν, ἕνα φαινόμενο ποὺ παρουσιάζεται μέσα ἀπὸ τὰ "τερτίπια" τῆς ὅμοιας διφωνίας: νὰ ταυτίζονται τὰ διαστήματα ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ τοῦ νεχέανες (σκληρὸ χρῶμα) μὲ τὰ ΓΑ#-ΔΙ-ΚΕ-ΖΩ τοῦ διατόνου. Ὅπου βέβαια, τὸ ἰδιαίτερα ἐνδιαφέρον στὴν παραχορδή αὐτὴ εναι, τὸ ὅτι γίνονται σταθεροί οἱ μεσαῖοι φθόγγοι τοῦ τετραχόρδου: ΔΙ-ΚΕ τοῦ διατόνου, σὲ ἀντιστοιχία ΒΟΥ-ΓΑ τοῦ σκλ. χρώματος (ἐπιέβδομος μείζων ~ 14 τμ.), καὶ κινούμενοι οἱ τῶν ἄκρων τοῦ τετραχόρδου: ΓΑ (δίεση ἤ καλύτερα μὲ ἕλξη πρὸς τὸν ΔΙ)-ΖΩ τοῦ διατὸνου, σὲ ἀντιστοιχία ΠΑ-ΔΙ τοῦ σκλ. χρώματος. Ὅπου ὁ μὲν Γα ἔχει κινητικότητα πρὸς τὰ κάτω (πρὸς τόν φυσικὸ), ὁ δε ΖΩ πρός τὰ πάνω (βλ. συνημμένο ἀπόσπασμα). Τὸ φαινόμενο αὐτὸ, παρατηρεῖται συχνότατα στὰ "'ἀρχαῖα" μαθήματα τὼν χρωματικῶν ἤχων Β' καὶ πλ. Β'. Tὸ εἴχαμε δεῖ καὶ σὲ ἕνα "Νῦν αἱ δυνάμεις" τοῦ Βαμβουδάκη, ποὺ εἶχε ἀνεβάσει ὁ κ. Γιάννου (ὅπου ἡ φθορὰ τοὺ ΖΩ διατονικοῦ μπήκε στὸν ΔΙ τοῦ πλ. Β' καὶ λύθηκε στὸν ΒΟΥ ὡς σταθερό φθόγγο), καὶ φυσικὰ δὲν ἐξηγεῖται μὲ τὰ διαστήματα τῆς Ἐπιτροπῆς (πολλῷ δὲ μᾶλλον τοῦ Καρᾶ).

Μόλις σᾶς ἀποκάλυψα καὶ τὸ θέμα ποὺ ἑτοιμἀζω γιὰ ἕνα ἑπόμενο Συνέδριο! :wink:

Χάρης
 

Attachments

Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#52
Ἤ ἀκόμα, πῶς καὶ δὲν πρόσεξε καὶ αὐτὸς καὶ ὅλοι οἱ μέχρι τώρα μελετητὲς τῶν κωδίκων αὐτῶν, ἕνα φαινόμενο ποὺ παρουσιάζεται μέσα ἀπὸ τὰ "τερτίπια" τῆς ὅμοιας διφωνίας: νὰ ταυτίζονται τὰ διαστήματα ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ τοῦ νεχέανες (σκληρὸ χρῶμα) μὲ τὰ ΓΑ#-ΔΙ-ΚΕ-ΖΩ τοῦ διατόνου. Ὅπου βέβαια, τὸ ἰδιαίτερα ἐνδιαφέρον στὴν παραχορδή αὐτὴ εναι, τὸ ὅτι γίνονται σταθεροί οἱ μεσαῖοι φθόγγοι τοῦ τετραχόρδου: ΔΙ-ΚΕ τοῦ διατόνου, σὲ ἀντιστοιχία ΒΟΥ-ΓΑ τοῦ σκλ. χρώματος (ἐπιέβδομος μείζων ~ 14 τμ.), καὶ κινούμενοι οἱ τῶν ἄκρων τοῦ τετραχόρδου: ΓΑ (δίεση ἤ καλύτερα μὲ ἕλξη πρὸς τὸν ΔΙ)-ΖΩ τοῦ διατὸνου, σὲ ἀντιστοιχία ΠΑ-ΔΙ τοῦ σκλ. χρώματος. Ὅπου ὁ μὲν Γα ἔχει κινητικότητα πρὸς τὰ κάτω (πρὸς τόν φυσικὸ), ὁ δε ΖΩ πρός τὰ πάνω (βλ. συνημμένο ἀπόσπασμα). Τὸ φαινόμενο αὐτὸ, παρατηρεῖται συχνότατα στὰ "'ἀρχαῖα" μαθήματα τὼν χρωματικῶν ἤχων Β' καὶ πλ. Β'. Tὸ εἴχαμε δεῖ καὶ σὲ ἕνα "Νῦν αἱ δυνάμεις" τοῦ Βαμβουδάκη, ποὺ εἶχε ἀνεβάσει ὁ κ. Γιάννου (ὅπου ἡ φθορὰ τοὺ ΖΩ διατονικοῦ μπήκε στὸν ΔΙ τοῦ πλ. Β' καὶ λύθηκε στὸν ΒΟΥ ὡς σταθερό φθόγγο), καὶ φυσικὰ δὲν ἐξηγεῖται μὲ τὰ διαστήματα τῆς Ἐπιτροπῆς (πολλῷ δὲ μᾶλλον τοῦ Καρᾶ).

Μόλις σᾶς ἀποκάλυψα καὶ τὸ θέμα ποὺ ἑτοιμἀζω γιὰ ἕνα ἑπόμενο Συνέδριο! :wink:

Χάρης
Να σας υπενθυμίσω ότι ο γράφων ήταν ο πρώτος που κίνησε ηλεκτρονικά τουλάχιστον το θέμα της όμοιας διφωνίας και της σχέσης της με την διατονική κλίμακα παγκοσμίως 18-05-08, 15:16 ! :cool: και έφαγε τότε πολύ κοροϊδία από πολλούς...
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=658
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
#54
Ἀνεβάστε καὶ κανένα ἀρχαῖο ἠχητικὸ ...


...Γιά νά μὴν λές πὼς ἐδῶ "στὰ ξένα" σὲ ξέχασα...
:)

Ἰδού λοιπόν ἀπὸ τὸν Μελωδό, λυμένη ἡ "δεινή" αὐτή καὶ πολυσυζητημένη αὐτὴ θέση τῆς παραχορδῆς, ποὺ συναντιέται συχνά μὲν στὰ "ἀρχαῖα" παπαδικὰ μέλη, σπάνια ὅμως (ὅπως μὲ πληροφόρησε ὁ συνάδελφος Laosynaktis) στὸ παλαιό στιχηράριο.

Παρατηρήστε τήν "σύμπτωση" τῶν διαστημάτων ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ τοῦ νεχέανες, μὲ τὰ ΔΙ-ΚΕ-ΖΩ τοῦ Ἅγια. Ὁ πλ. Β' ποὺ χρησιμοποιῶ, εἶναι αὐτός ποὺ χρησιμοποιοῦν οἱ παραδοσιακοὶ ψἀλτες, ἤτοι μὲ παρόμοιες διφωνίες (τρίχορδα περ. 8-14 καὶ 8-12), ὀ Ἅγια μέ ἐπιέβδομο ΔΙ-ΚΕ καὶ ὁ Β' μὲ
τέλειες ὅμοιες διφωνίες (τρίχορδα περ. 9-12, ποὺ δημιουργοῦν τέλειο τετράχορδο καὶ πεντάχορδο).

Λόγῳ τοῦ διφωνοῦντος πλ. Β' ὑπάρχει καὶ δεύτερη βάση στὸν ΓΑ (ἀπὸ ὄπου ξεκινᾶ καὶ τὸ μάθημα)
καῖ ἐκεῖ μεταφέρω καὶ τὸ ἰσοκράτημα στήν δεύτερη σειρά μετὰ τὴν μαρτυρία.

Στήν τρίτη σειρά ποὺ τὸ μάθημα καταλήγει στὸν ΒΟΥ ὡς κορυφή τετραχόρδου πλ. Β' (νενανώ) ἤ καὶ βάση Ἅγια ὁπως συνεχίζει, ἀκούγεται ἡ σύμπτωση τῶν διαστημάτων ποὺ προανέφερα, μὲ ἰσοκράτη ἤδη ἀπὸ τὸ νενανώ στὸν ΒΟΥ.

Στὴν τέταρτη σειρά μετὰ τὴν μαρτυρία, θεμελιώνεται ὁ Β' στόν ΚΕ (κορυφή τοῦ 4χόρδου ΔΙ-ΝΗ τοῦ Ἅγια), ὡς ΔΙ τοῦ
νεανές μέ μιὰ ἀκόμη δίφωνη ἀνάβαση νεανές. κάνει θέσεις Β'ἤχου ὅμοιας διφωνίας γιὰ τὶς ἑπόμενες 5 σειρές μέ συχνές καταλήξεις στόν ΓΑ (ὥς ΒΟΥ τοῦ Β' ἤχου, ἀλλάζω καὶ τὸ ἰσοκράτημα) καὶ ἐπανέρχεται φυσιολογικὰ στόν ΔΙ τοῦ πλ. Β' (νενανώ).

Σὲ pdf ὅλο τὸ ἀπόσπασμα, στὸ rar βρίσκεται σὲ βιντεάκι avi ἡ "σύλληψη" τῆς ἐκτέλεσης τοὺ μαθήματος ἀπὸ τὸν Μελωδό, ἐνῶ ἔβαλα καὶ τὸ ἀρχεῖο Mel γιὰ τοὺς μελωδοῦντες ποὺ μποροῦν νὰ ὑποκλέψουν καὶ τὶς κλίμακες.

Χάρης

ΥΓ. Βέβαια, ἔμεινε μιὰ μέρα πίσω τὸ φτιάξιμο τοῦ ΜΠΤ 703, ἀλλὰ θὰ τὸ καλύψω μέσα στὶς ἑπόμενες μέρες: ὁ Δομέστιχος δὲ θὰ μοῦ μίλαγε ἄλλο, ἄν τὸν ἀγνοοῦσα ἀκόμη μιὰ μέρα.
 

Attachments

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#56

Attachments

Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#57
....Το ίδιο μέλος βάσει συγκερασμού επι 64ET (χρυσή τομή).


http://www.youtube.com/watch?v=JvPS-c4_NLg

και

http://graeca.canto.ru/upload/Montr...u_Chrysaphous_Chourmouziou_Vox_Prima_RVRB.mp3

και η επεξεργασία για το πρόγραμμα ΜΕΛΩΔΟΣ κάτωθι.

ΝΓ
Πιστεύω ότι το ορθότερο είναι να χρησιμοποιηθεί το σύστημα της χρυσής τομής (...8-13-8-13...) σε όλο το μέλος, χωρίς την σκληρή χρωμματική κλίμακα(8-18-4), διότι με την σκληρή κίμακα καταλιμπάνονται πολλά τετράχορδα ζωτικής σημασίας για την πορεία του μέλους.
Στο συνέδριο της Παιανίας* είχα πει ότι η βασική κλίμακα τόσο στον κύριο όσο και στον πλάγιο του δευτέρου είναι η μαλακή και τείνει σε αυτήν της χρυσής τομής. [Είχα πεί επίσης πως συμπίπτουν οι φθόγγοι του μαλακού διατόνου με το χρώμα... :wink:]
Η φθορά του πλαγίου του δευτέρου δείχνει πορεία μέλους κατά το δια τεσσάρων (θέσεις οι οποίες δείχνουν την τριφωνία νενανο). Η κλίμακα σαν βάση μένει ίδια αλλά λόγω του ότι οι κινούμενοι φθόγγοι στο δια τεσσάρων είναι δύο(πχ βου,γα) ελκόμενοι από τα άκρα του τετραχόρδου (πα και δι) σχηματίζεται κάποιες φορές η σκληρή χρωματική κλίμακα, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΟΡΙΣΜΟΣ. Ο ορισμός είναι η μαλακή χρωματική!


Βλέπε και εδώ παλαιότερη δημοσίευση:
Ο σκοπός των διαφορετικών μαρτυριών και των φθορών στον πλάγιο του δευτέρου και στον δεύτερο είναι να ορίσουν ποιο σύστημα ακολουθείται. Με τον έσω θεματισμό(φθορά δευτέρου) και τις ανάλογες μαρτυρίες δεικνύεται πορεία κατά το δια τριών σύστημα (όμοια διφωνία) όπερ σημαίνει ανά τρεις φθόγγους δύο ακριανοί εστώτες(σταθεροί) και ένας μη εστώς(κινούμενος). Με τον έξω θεματισμό (φθορά πλαγίου του δευτέρου) δεικνύεται πορεία κατά το δια πέντε σύστημα και σχηματισμό διαζευγμένων τετραχόρδων. Αυτό σημαίνει ότι οι εστώτες φθόγγοι είναι σε κάθε τετράχορδο δύο, και 2 οι κινούμενοι. Η βασική κλίμακα που ακολουθείται και στις δύο περιπτώσεις πολλές φορές είναι η ίδια, η μαλακή χρωματική δηλαδή της όμοιας διφωνίας. Λόγω όμως της κίνησης των μη εστώτων φθόγγων στην δεύτερη περίπτωση προς τους εστώτες δημιουργείται η σκληρή χρωματική κλίμακα του πλαγίου του δευτέρου.

Σημείωση: τα αργά αρχαία παπαδικά μέλη του πλαγίου του δευτέρου πολλές φορές φαίνεται να ακολουθούν το δια τριών σύστημα μάλλον παρά το δια τεσσάρων ή το δια πέντε και χρησιμοποιούν επίσης τον έξω θεματισμό (φθορά πλαγίου του δευτέρου) .
Έχουν επισημανθεί σχετικά διαγράμματα που δείχνουν την κίνηση των μή εστώτων φθόγγων στο δια τεσσάρων, που δείχνει η γνωστή χρωματική φθορά του πα του πλ β., οι οποίοι λόγω έλξης μεταβάλλουν τους ελλάσωνες τόνους από 8 που είναι σε διέσεις έως και 4ων τμημάτων
( View attachment 21422

View attachment 21423 )
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#58
Δηλαδή πιο σωστά, ειδικά για τον μελωδό που δεν μπορείς να κουνήσεις τους φθόγγους με έλξη, είναι τα διαστήματα του Συμεωνίδη

9-12-9-12 για την όμοια διφωνία του δευτέρου
και 8-14-8 για τα τετράχορδα πλαγίου δευτέρου και νενανο

Η κλίμακα της χρυσής τομής( 8-13-8-13...), που έχω προτείνει στο συνέδριο, είναι ο μέσος όρος των άνω προτάσεων κι αν χρησιμοποιηθεί μόνη της τόσο στον κύριο όσο και στον πλάγιο του δευτέρου και νενανο δεν νομίζω το άκουσμα να μας ξενίσει.

ΥΓ Γεώργιε χρησιμοποιώ 72 τμήματα κι όχι cents για τους εξής λόγους
α) Τα έχει συνηθίσει ο κόσμος
β) είναι μικροί αριθμοί και ευκολομνημόνευτοι
δ) Δεν πιστεύω ότι οι κλίμακες της ψαλτικής είναι στανταρισμένες ώστε να χρειάζονται την ακρίβεια των cents διότι οι φθόγγοι όλοι κινούνται και αλλάζει η θέση τους λόγω ψυχοακουστικής.
ε)Για το τελευταίο οι παλαιοί δεν χρησιμοποιούσαν καθόλου αριθμούς παρά μόνο αν το διάστημα είναι μικρό ή μεγάλο σε σχέση με το γειτονικό του (γεροφωνία-μισιφωνία)

ΥΓ2 Να μπεί ο Γεώργιος ξανά στο φόρουμ! είναι σπαστικό να συνενοούμαστε μέσω e-mail και φορουμ..
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#59
Δηλαδή πιο σωστά, ειδικά για τον μελωδό που δεν μπορείς να κουνήσεις τους φθόγγους με έλξη, είναι τα διαστήματα του Συμεωνίδη
9-12-9-12 για την όμοια διφωνία του δευτέρου
και 8-14-8 για τα τετράχορδα πλαγίου δευτέρου και νενανο
Η κλίμακα της χρυσής τομής( 8-13-8-13...), που έχω προτείνει στο συνέδριο, είναι ο μέσος όρος των άνω προτάσεων κι αν χρησιμοποιηθεί μόνη της τόσο στον κύριο όσο και στον πλάγιο του δευτέρου και νενανο δεν νομίζω το άκουσμα να μας ξενίσει.

Μὰ φυσικὰ, ὅλη ἡ ἱστορία ἀνακινήθηκε σὲ αὐτὸ τὸ μήνυμα, γιὰ νὰ τονίσῃ τήν χρήση τῆς ὁμοιας (ἤ παρόμοιας) διφωνίας στίς διφωνικὲς θέσεις τοῦ πλ. β' καὶ τ
ή "βοήθεια" ποὺ παρέχουν τὰ τρίχορδα αὐτὰ, γιὰ τήν "μετάπτωση" ἀπὸ οἱονδήποτε φθόγγο τους στὸ διάτονο, ὑπογραμμίζοντας τή σχέση τῶν διαστημάτων τῶν δύο γενῶν, σὲ αὐτὲς τοὐλάχιστον τὶς θέσεις.

Ὄχι πὼς δὲν χρησιμοποιεῖ καὶ σκληρὰ διαστήματα ὁ πλ. β', εἰδικὰ στίς τριφωνικὲς θέσεις του, ἀλλὰ εἰδικὰ ἡ συγκεκριμένη θέση (καὶ κάποιες ἄλλες), "ἀπαιτοῦν" τρόπον τινά, τήν χρήση μαλακῶν διαστημάτων. Εἶναι ἡ ἴδια θέση ποὺ ὑπάρχει συχνότατα στὀ νενανὼ στόν ΔΙ (μέ ἀλλαγή σὲ διατονική πορεία ἐπάνω ἀπὸ αὐτον), μὀνο πού ἐδῶ ἐμφανίζεται ἡ θέση αὐτὴ στὸν ΒΟΥ (ὥς κορυφή τετραχόρδου πλ. β' πάλι). Τἀ διαστήματα καὶ τὸ ἄκουσμα "φωνάζουν" πὼς εἶναι ἴδια καὶ ἠ ὄμοια διφωνία ἀναπόφευκτη. Ἄν χρησιμοποιήσουμε 18άρια (ἤ καὶ τὰ 16άρια γνωστῆς σχολῆς) στὸ διάστημα ΒΟΥ-ΓΑ, τὸ μάθημα "χάνεται".

ΥΓ Γεώργιε χρησιμοποιώ 72 τμήματα κι όχι cents για τους εξής λόγους
α) Τα έχει συνηθίσει ο κόσμος
β) είναι μικροί αριθμοί και ευκολομνημόνευτοι
Σαφῶς ἔτσι εἶναι, τἄχω πεῖ κι ἐγὼ, πρέπει νὰ μᾶς καταλαβαἰνῃ ὄλος ὁ ψαλτικὸς κόσμος. Στὴν 72άρα κλίμακα, ἀκόμα καὶ ἕνα δεκαδικό νὰ χρησιμοποιήσῃς ὅλοι ἀντιλαμβάνονται ἀμέσως τὸ διάστημα. Ἐνῶ ἅμα πῇς λ.χ. 154 cents ἤ 7 τμ. τῆς τούρκικης (μερκατορικῆς) 53άρας, οἱ μισοί ἤ δὲν θὰ καταλάβουν ἤ θὰ ἀργήσουν κάνοντας ὐπολογισμοὺς καί θὰ προτιμήσουν ἔνα ἄλλο θέμα: μὲ τὸ ζόρι πᾶμε νὰ καταντήσουμε τὶς θεωρητικὲς συζητήσεις "ἐλιτίστικες";
δ) Δεν πιστεύω....
Τό γ) ποῦ πῆγε;;; :D:D
...ότι οι κλίμακες της ψαλτικής είναι στανταρισμένες ώστε να χρειάζονται την ακρίβεια των cents διότι οι φθόγγοι όλοι κινούνται και αλλάζει η θέση τους λόγω ψυχοακουστικής.
ε)Για το τελευταίο οι παλαιοί δεν χρησιμοποιούσαν καθόλου αριθμούς παρά μόνο αν το διάστημα είναι μικρό ή μεγάλο σε σχέση με το γειτονικό του (γεροφωνία-μισιφωνία)
Ἀκόμα κι ἄν διαφωνοῦν κάποιοι μὲ αὐτὸ τὸ τελευταῖο καὶ τὴν ἀκριβῆ σημασία τῶν ὅρων γεροφωνία-μισηφωνία, ἠ οὐσία ἔτσι εἶναι. Μέχρι τὸν Χρύσανθο, τὰ διαστήματα δὲν προσδιορίζονταν ἐπακριβῶς, ἐνῶ στὴν παλαιά μέθοδο, ὡς γνωστόν, συχνότατα βάσει τῶν θέσεων καί χωρὶς φθορὲς, χρησιμοιποῦνταν τὸ ἔνα ἤ τά ἄλλο γένος.
ΥΓ2 Να μπεί ο Γεώργιος ξανά στο φόρουμ! είναι σπαστικό να συνενοούμαστε μέσω e-mail και φορουμ..
Γένοιτο!

Χάρης
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#60
Ανεβάζω την παρουσίαση μου όπως την έχω στείλει. Εξηγώ τον σημαντικό ρόλο της όμοιας διφωνίας για όλα τα γένη της μουσικής. Πως ταυτίζονται οι διατονικές με τις όμοιες (ημιχρωματικές) διφωνίες σε πολλές περιπτώσεις των διατονικών ήχων. Πως ο τέταρτος είναι και δεύτερος ακόμα και πρώτος (διπλοπαραλλαγή). Πως η μουσική μας διέπεται από φυσικούς νόμους όπως η χρυσή τομή (golden ratio).

Η όμοια διφωνία είναι το στημόνι της μουσικής μας!

View attachment The_system_of_three_and_the_Golden_Ratio_of_Pythagoras.doc
 
Top