Διεθνής Επιστημονική Ημερίδα προς τιμήν του Άρχοντος Πρωτοψάλτου Λυκούργου Αγγελόπουλου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Τμήμα Μουσικών Σπου

Status
Not open for further replies.
S

Sotres

Guest
(πρώτο και τελευταίο μήνυμα σε τέτοια θέματα)
Εγώ, γενικά για όλα αυτά τα θέματα με τις ανακηρύξεις σε άρχοντες, αρχόντισσες κτλ, τα συνέδρια και τις συναντήσεις που πάνε άνθρωποι και χειροκροτούν τους εαυτούς τους (κάτι σαν τις συγκεντρώσεις των πολιτικών) και την βράβευση τιμώμενων προσώπων σ'αυτές κτλ κτλ, ένα έχω να πω: τα ράσα δεν κάνουν τον παπά.....χρειάζεται και γενειάδα :D
Ευχαριστώ. :)

Λίγος σεβασμός δεν βλάπτει!! Αλλά, λάθη νεότητος...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Θα πρέπει να αντιληφθούμε όλοι, ότι οι χαρακτήρες της Παρασημαντικής μας δεν διαβάζονται & ερμηνεύονται όπως "το σολφέζ" της Ευρωπαϊκής, αλλά περικλείουν και εμπεριέχουν πολλά ποιοτικά ποικίλματα, που δυστυχώς, για χάρις ευκολίας, με την πάροδο του χρόνου τα εγκαταλείψαμε κάνοντάς τα ανενεργά!
Καιρός, να ξαναβγούν στην επιφάνεια και στη χρήση! .....

Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι διαβάζω αυτά τα πράγματα από σένα. Θα πρέπει να έχει κατέβει κανείς από άλλο πλανήτη, για να προβάλλει τέτοιους εξωφρενικούς ισχυρισμούς. Κι ακόμη πιο εξωφρενικό να πιστεύει κανείς ότι. Ακόμη κι αν είχε συμβεί μια τέτοια διολίσθηση, θα μπορούσε κάποιος να ξαναβρεί αυτά που χάθηκαν, μέσα από έρευνα, λες και πρόκειται για ακαδημαϊκή εργασία κι όχι μια ζωντανή παράδοση, όπως είναι η ΒΜ. Λυπάμαι πολύ για' αυτή την ιδεολογική "διολίσθηση". Τελικά το πρόβλημα είναι πιο βαθύ και σοβαρό απ' ότι πίστευα.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
(δεύτερο και τελευταίο-ελπίζω-μήνυμα μου σε τέτοια θέματα)
ασχολείται με την έρευνα, αλλά ως επί το πλείστον δεν έχει βρει δεδομένα που συμφωνούν με την παράδοση.....ωραία έρευνα
βρίσκονταν σε λανθάνουσα κατάσταση, δηλαδή ήταν κάτι σαν τους ερπητοϊούς (μένουν σε λανθάνουσα κατάσταση στον οργανισμό και όποτε βρίσκουν ευκαιρία, τσουπ, ξεπροβάλλουν....), λες και δεν ερμηνεύονταν προ Αγγελόπουλου από ανθρώπους που ήξεραν, αλλά έτσι είναι....όταν πάει ο μονόφθαλμος στους τυφλούς, ανακηρύσσεται.....άρχοντας.
Χάριν ευκολίας τα εγκαταλείψαμε; μήπως δεν τα μάθαμε ποτέ;
εγώ λέω ότι ποτέ μα ποτέ δεν εγκαταλείφθηκαν, απλώς δεν δόθηκε η πρέπουσα σημασία απ'αυτούς που δεν ήξεραν (και προφανώς δεν ήθελαν να μάθουν). Κι αν ήταν χάριν ευκολίας, ας εγκαταλείψουμε όλη τη γραφή, μιας και θέλει αρκετή τριβή για να τη μάθεις....ωραία λογική αυτή
Καιρός να ξαναβγούν στην επιφάνεια; εν έτει 2013; άσε που δεν θάφτηκαν ποτέ....
πάντα υπήρχαν....
οι άνθρωποι ήταν αυτοί που δεν γνώριζαν την ύπαρξή τους....
Για μένα οι τιμές που του αξίζουν είναι μόνο και μόνο για την διαδικασία της έρευνας και του ψαξίματος και ψαχουλέματος αυτού του θέματος και τίποτα άλλο (όχι ότι η ίδια η διαδικασία της έρευνας έχει μικρή σημασία....άλλωστε γι'αυτό λέω ότι του αξίζουν εύσημα μόνο και μόνο που ψάχνει).
Ελπίζω να συνεχίσει να ψάχνει.....ψάξε ψάξε, όλο και κάτι θα βρει, έστω και στην τύχη...

Έδειξα λίγο (κυριολεκτικώς) σεβασμό!! Λάθη εθελοτυφλίας...(είπα, μονόφθαλμος στους τυφλούς...)

Κάποτε, σου ευχήθηκα το δίπλωμα να αποτελέσει το εφαλτήριο για περισσότερη γνώση...............
μάλλον κινείσαι στην κατεύθυνση του αλαθήτου διπλωματούχου.

μη γράφεις άλλα.... για θέματα που δεν έχεις ανοίξει καν βιβλίο να δείς περί τίνος πραγματεύεται, αλλά η αποψή σου συνίσταται από απόψεις κ γνώμες άλλων.
 
Last edited:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι διαβάζω αυτά τα πράγματα από σένα. Θα πρέπει να έχει κατέβει κανείς από άλλο πλανήτη, για να προβάλλει τέτοιους εξωφρενικούς ισχυρισμούς. Κι ακόμη πιο εξωφρενικό να πιστεύει κανείς ότι. Ακόμη κι αν είχε συμβεί μια τέτοια διολίσθηση, θα μπορούσε κάποιος να ξαναβρεί αυτά που χάθηκαν, μέσα από έρευνα, λες και πρόκειται για ακαδημαϊκή εργασία κι όχι μια ζωντανή παράδοση, όπως είναι η ΒΜ. Λυπάμαι πολύ για' αυτή την ιδεολογική "διολίσθηση". Τελικά το πρόβλημα είναι πιο βαθύ και σοβαρό απ' ότι πίστευα.

Αξιότιμε συνάδελφε, κ. Νεοκλή στο Μ.Θεωρητικό, στο κεφάλαιο Γ, Τωρινός Τρόπος του μελίζειν, στην παράγραφο 416, υπάρχουν μεταξύ των άλλων και οι προτάσεις: "Διότι αν εξαρχής δια το στοιχειώδες δεν ενεκρίναμεν όλους τους χαρακτήρας και όλας τας υποστάσεις κατά την αρχαίαν δύναμιν, όμως εις τον μελοποιόν, ός τις θέλει να περιεργάζεται ταύτα, συμβουλεύομεν να βάλλη πολλήν προσοχήν εις αυτά και δια του παραλληλισμού να εμβαθύνει εις το να εννοήσει πως ήσαν εν χρήσει παρά τοις πατράσιν ημών και αφού ευρίσκει το μέλος αυτών, να το μεταχειρίζεται οικείως κατά τας χρείας και τότε δύναται να ελπίζει, ότι συντάσσει κι αυτός μελωδίας από θέσεις Εκκλησιαστικάς και πατροπαραδότους!
Το πιο πάνω έρεισμα, αποτελεί "κόκκο άμμου" που θα μπορούσε κανείς να προβάλλει για τις ανενεργές υποστάσεις, που έχουμε βάλλει στο περιθώριο, χάριν ευκολίας!
Εάν το πνεύμα εφησυχάζει, αναπαυμένο στην εύκολη "Ωδειακή μας προσέγγιση και ερμηνεία των λίγων χαρακτήρων που χρησιμοποιούμε, είναι πρόβλημα "Μουσικής μας εγρήγορσης"!
 
S

Sotres

Guest
Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι διαβάζω αυτά τα πράγματα από σένα. Θα πρέπει να έχει κατέβει κανείς από άλλο πλανήτη, για να προβάλλει τέτοιους εξωφρενικούς ισχυρισμούς. Κι ακόμη πιο εξωφρενικό να πιστεύει κανείς ότι. Ακόμη κι αν είχε συμβεί μια τέτοια διολίσθηση, θα μπορούσε κάποιος να ξαναβρεί αυτά που χάθηκαν, μέσα από έρευνα, λες και πρόκειται για ακαδημαϊκή εργασία κι όχι μια ζωντανή παράδοση, όπως είναι η ΒΜ. Λυπάμαι πολύ για' αυτή την ιδεολογική "διολίσθηση". Τελικά το πρόβλημα είναι πιο βαθύ και σοβαρό απ' ότι πίστευα.

Δεν τα διαβάζετε μόνο αλλά αν θέλετε μπορείτε να τα ακούσετε και να τα δείτε ζωντανά. Εάν θέλετε σε αναλόγια της Θεσσαλονίκης μπορείτε να δείτε το φαινόμενο αυτό. Δηλ. κάποιοι να ψάλλουν μόνο αυτό που βλέπουν αδιαφορώντας για το γεγονός ότι οι αγιορείτες σε όσες πολύωρες αγρυπνίες έχω ψάλλει μαζί τους (Μπουραζερίτες, π. Αντύπας, Θωμάδες, π. Σπυρίδων, κ.α.) ψάλλουν αναλύοντας το κείμενο, δηλ. δεν ψάλλουν μόνο αυτά που βλέπουν. Το ίδιο μπορεί να παρατηρήσει κανείς σε ερμηνευτικές καταθέσεις ψαλτών που περιλαμβάνονται στην εργασία Μνημεία...του κ. Χατζηγιακουμμή. Και δεν κάνω λόγο για το Και ευλογημένος...που λέει ο Στανίτσας, όπου εκεί έχουμε να κάνουμε με άλλα γεγονότα. Κάνω λόγο για όλες τις υπόλοιπες ερμηνείες που ο ερμηνευτής αναλύει και δεν κάνει σολφέζ. Αυτό λοιπόν εννοεί ο συγκεκριμμένος κύριος όταν αναφέρει περί σολφέζ. Δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα!
Επειδή βλέπω ότι το όλο ζήτημα συχνά πυκνά παρουσιάζεται θέλω να καταθέσω τρία ερωτήματα:
1. Εφόσον αυτά που βλέπω αυτά λέω για ποιο λόγο να έχω 4 σημαδόφωνα για την ανάβαση δευτέρας, (την οξεία τη βλέπω στο Αναστασιματάριο του Εφεσίου, ας αφήσουμε τον Καρά στην άκρη)
2. Ποιος ο λόγος ύπαρξης των ουδέτερων σημαδοφώνων, όπως περιγράφονται στο Ψάχος 1978: 116
3. Τι μας γράφουν οι Ταλιαδώρος, Θεοδοσόπουλος,κ.λπ. μεγάλοι Δάσκαλοι στα δικά τους Αναστασιματάρια; Νέες μελωδίες ή αναλύσεις παραδοσιακών γραμμών;
ΥΓ Lampis 333 ρώτα το Δάσκαλό σου την άποψή του και ίσως τότε μάθεις τι ακριβώς είναι το ευχαριστώ που έβαλες...
 

Papassss

Παλαιό Μέλος
ΥΓ Lampis 333 ρώτα το Δάσκαλό σου την άποψή του και ίσως τότε μάθεις τι ακριβώς είναι το ευχαριστώ που έβαλες...

Στη συγκεκριμενη περιπτωση πατησα thanks γτ συμφωνω οτι η ΒΕΜ ειναι θεμα ακουστικης παραδοσης και οτι δεν συμφωνω οτι χασαμε κατι στην πορεια. Ευτυχως που υπαρχει και η ακαδημαικη ερευνα αλλα κατα την γνωμη μου πρεπει να συνδιαστει και με την ακουστικη παραδοση. Αν εννοειτε κατι αλλο ευχαριστως να το συζητησουμε:):)
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Νομίζω ότι έχουμε χάσει την δυνατότητα να συνομιλούμε και να συνεννοούμαστε σε απλά ελληνικά. Ή κάποιοι επιχειρούν να στρέψουν την κουβέντα εκτός τροχιάς.
... στο Μ.Θεωρητικό, στο κεφάλαιο Γ, Τωρινός Τρόπος του μελίζειν, στην παράγραφο 416, υπάρχουν μεταξύ των άλλων και οι προτάσεις: "Διότι αν εξαρχής δια το στοιχειώδες δεν ενεκρίναμεν όλους τους χαρακτήρας και όλας τας υποστάσεις κατά την αρχαίαν δύναμιν, όμως εις τον μελοποιόν, ός τις θέλει να περιεργάζεται ταύτα, συμβουλεύομεν να βάλλη πολλήν προσοχήν εις αυτά και δια του παραλληλισμού να εμβαθύνει εις το να εννοήσει πως ήσαν εν χρήσει παρά τοις πατράσιν ημών και αφού ευρίσκει το μέλος αυτών, να το μεταχειρίζεται οικείως κατά τας χρείας και τότε δύναται να ελπίζει, ότι συντάσσει κι αυτός μελωδίας από θέσεις Εκκλησιαστικάς και πατροπαραδότους!


Ποιος μίλησε για τον "τρόπο του μελίζειν" και τι σχέση έχει αυτός με τον τρόπο της ψαλμωδίας;

... Εάν το πνεύμα εφησυχάζει, αναπαυμένο στην εύκολη "Ωδειακή μας προσέγγιση και ερμηνεία των λίγων χαρακτήρων που χρησιμοποιούμε, είναι πρόβλημα "Μουσικής μας εγρήγορσης"!

Ποιος μίλησε για (και πολύ περισσότερο υποστήριξε την) "ωδειακή προσέγγιση";

... Εάν θέλετε σε αναλόγια της Θεσσαλονίκης μπορείτε να δείτε το φαινόμενο αυτό. Δηλ. κάποιοι να ψάλλουν μόνο αυτό που βλέπουν αδιαφορώντας για το γεγονός ότι οι αγιορείτες σε όσες πολύωρες αγρυπνίες έχω ψάλλει μαζί τους (Μπουραζερίτες, π. Αντύπας, Θωμάδες, π. Σπυρίδων, κ.α.) ψάλλουν αναλύοντας το κείμενο, δηλ. δεν ψάλλουν μόνο αυτά που βλέπουν. Το ίδιο μπορεί να παρατηρήσει κανείς σε ερμηνευτικές καταθέσεις ψαλτών που περιλαμβάνονται στην εργασία Μνημεία...του κ. Χατζηγιακουμμή. (...) Αυτό λοιπόν εννοεί ο συγκεκριμμένος κύριος όταν αναφέρει περί σολφέζ. ...
Εγώ απ΄όσους ξέρω και κυρίως από όσους εκτιμώ για το ψάλσιμό τους κανείς δεν ψάλλει ακριβώς αυτό που βλέπει αλλά όλοι κάνουν λίγο πολύ τις αναλύσεις που πρέπει όταν πρέπει κι όσο πρέπει, όπως ακριβώς κάνουν κι οι αγιορείτες και πάρα πολλοί άλλοι σωστά και όπως πάλι αρκετοί άλλοι κάνουν με τον λάθος τρόπο, γιατί δεν διδάσκονται απ' αυτούς που ξέρουν αλλά από το μυαλό τους.. Αλλιώς, ναι, θα ήταν σολφέζ, αλλά ποιος ξαφνικά ανακάτεψε το σολφέζ στην κουβέντα; Εκτός αν (για να θυμηθούμε και το θέμα όπου βρισκόμαστε) η έρευνα του κ. Αγγελόπουλου και των συν αυτώ είναι που μας έσωσε από το να ψάλλουμε σολφέζ. Αν κάτι τέτοιο υποννοείται (από όποιον...) τότε πρέπει σίγουρα να δει γιατρό.

... Επειδή βλέπω ότι το όλο ζήτημα συχνά πυκνά παρουσιάζεται θέλω να καταθέσω τρία ερωτήματα:
1. Εφόσον αυτά που βλέπω αυτά λέω για ποιο λόγο να έχω 4 σημαδόφωνα για την ανάβαση δευτέρας, (την οξεία τη βλέπω στο Αναστασιματάριο του Εφεσίου, ας αφήσουμε τον Καρά στην άκρη)
2. Ποιος ο λόγος ύπαρξης των ουδέτερων σημαδοφώνων, όπως περιγράφονται στο Ψάχος 1978: 116
3. Τι μας γράφουν οι Ταλιαδώρος, Θεοδοσόπουλος,κ.λπ. μεγάλοι Δάσκαλοι στα δικά τους Αναστασιματάρια; Νέες μελωδίες ή αναλύσεις παραδοσιακών γραμμών;...

Αυτά πια κι αν είναι .... «Έλα παππού να σου δείξω τα αμπελοχώραφά σου» που λέει κι η παροιμία. Καλά σε ποιους νομίζεις ότι απευθύνεσαι;
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Εγώ απ΄όσους ξέρω και κυρίως από όσους εκτιμώ για το ψάλσιμό τους κανείς δεν ψάλλει ακριβώς αυτό που ψάλλει αλλά όλοι κάνουν λίγο πολύ τις αναλύσεις που πρέπει όταν πρέπει κι όσο πρέπει, όπως ακριβώς κάνουν κι οι αγιορείτες και πάρα πολλοί άλλοι σωστά και όπως πάλι αρκετοί άλλοι κάνουν με τον λάθος τρόπο, γιατί δεν διδάσκονται απ' αυτούς που ξέρουν αλλά από το μυαλό τους.. Αλλιώς, ναι, θα ήταν σολφέζ, αλλά ποιος ξαφνικά ανακάτεψε το σολφέζ στην κουβέντα; Εκτός αν (για να θυμηθούμε και το θέμα όπου βρισκόμαστε) η έρευνα του κ. Αγγελόπουλου και των συν αυτώ είναι που μας έσωσε από το να ψάλλουμε σολφέζ. Αν κάτι τέτοιο υποννοείται (από όποιον...) τότε πρέπει σίγουρα να δει γιατρό.



Αυτά πια κι αν είναι .... «Έλα παππού να σου δείξω τα αμπελοχώραφά σου» που λέει κι η παροιμία. Καλά σε ποιους νομίζεις ότι απευθύνεσαι;

ενδιαφέρουσες απόψεις και θέσεις...
 
S

Sotres

Guest
Νεοκλή,
Σίγουρα δεν απευθύνομαι στον κ. Σκρέκα και σε ομοίους του ψάλτες όπως ο κ. Ζαγκανάς, ο κ. Γιάννου και γενικότερα κάποιοι που ακούσαμε. Τους ακούσαμε, τους απολαύσαμε και χαιρόμαστε ιδιαιτέρως για τον τρόπο του ψάλλειν! Απευθύνομαι σε ανθρώπους που το κάνουν αυτό, να ψάλλουν σαν ευρωπαϊκό σολφέζ τη βυζαντινή παρασημαντική. Μήπως δεν τους ξέρεις; Νεοκλή λίγο πιο χαλαρά διότι νομίζω ότι με ξέρεις...πως και γιατί γράφω μερικά πράγματα.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Απευθύνομαι σε ανθρώπους που το κάνουν αυτό, να ψάλλουν σαν ευρωπαϊκό σολφέζ τη βυζαντινή παρασημαντική. Μήπως δεν τους ξέρεις; Νεοκλή λίγο πιο χαλαρά διότι νομίζω ότι με ξέρεις...πως και γιατί γράφω μερικά πράγματα.

Εσένα μπορεί να σε ξέρω (αν και δεν σ' έχω ακούσει), όμως αυτούς για τους οποίους μιλάς, σίγουρα δεν τους ξέρω.
 
S

Sotres

Guest
Εσένα μπορεί να σε ξέρω (αν και δεν σ' έχω ακούσει), όμως αυτούς για τους οποίους μιλάς, σίγουρα δεν τους ξέρω.
Μία βόλτα σε αναλόγια δεν βλάπτει:D
ΥΓ ανέβασα δύο ηχογραφήσεις με κείμενο. Θα τις βρεις. Επίσης το αναλόγιο στην Περαία σε περιμένει. Ακολουθεί ούζο δίπλα στο κύμμα...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Μία βόλτα σε αναλόγια δεν βλάπτει:D
ΥΓ ανέβασα δύο ηχογραφήσεις με κείμενο. Θα τις βρεις. Επίσης το αναλόγιο στην Περαία σε περιμένει. Ακολουθεί ούζο δίπλα στο κύμμα...

Δυστυχώς ούτε βόλτα σε αναλόγια μπορώ να κάνω, ούτε κι εσένα να επισκεφθώ. :(
 
S

Sotres

Guest
Δυστυχώς ούτε βόλτα σε αναλόγια μπορώ να κάνω, ούτε κι εσένα να επισκεφθώ. :(

Θα έρθω εγώ τότε..το ούζο πίνεται και χωρίς κύμμα:wink:
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Νομίζω ότι έχουμε χάσει την δυνατότητα να συνομιλούμε και να συνεννοούμαστε σε απλά ελληνικά. Ή κάποιοι επιχειρούν να στρέψουν την κουβέντα εκτός τροχιάς.

Ποιος μίλησε για τον "τρόπο του μελίζειν" και τι σχέση έχει αυτός με τον τρόπο της ψαλμωδίας;

Ποιος μίλησε για (και πολύ περισσότερο υποστήριξε την) "ωδειακή προσέγγιση";
1. Αυτό που αναρωτιέστε, ότι δεν έχει σχέση με τον τρόπο της ψαλμωδίας, είναι ο πυρήνας και η βάση πάνω στην οποία εδράζεται η προσπάθεια ανάδειξης των ποιοτικών χαρακτηριστικών, που περικλείουν, τόσο οι ενεργοί χαρακτήρες της Παρασημαντικής μας, όσο και οι ανενεργοί! (Αυτοί, δηλαδή, που για χάριν ευκολίας ετέθησαν στο περιθώριο)!
Παραθέτω, από εισήγηση (2011), του κ. Γρ. Στάθη, ομότιμου Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, με τίτλο: “θέματα μετάφρασης, ὑμνολογίας καὶ μουσικῆς”.
"τὸ μελίζειν, ἄρα καὶ ψάλλειν,[/B] κατὰ τὰ νοούμενα, εἶναι ἕνας
ἀπ’ τοὺς μελοποιητικοὺς κανόνες, ποὺ βοηθεῖ πολὺ στὴν
ἔκφραση καὶ τὴν μελικὴ ἑρμηνεία τῶν νοουμένων: ὕψος, ὄρος,
οὐρανός, ἀνάστασις, ἢ βάθος, ἅδης, ἢ χαρὰ - λύπη, ζωὴ -
θάνατος, ἁμαρτία, σκότος, καὶ τὰ παρόμοια...".
2. Ο όρος "ωδειακή προσέγγιση" & εμηνεία της Παρασημαντικής, μάλιστα, θα τη χαρακτήριζα και "σολφεζική", αναφέρθηκε από τον υποφαινόμενο, για να περιγράψει, αδρομερώς, τη χωρίς την ποιοτική χροιά, αλλά "στακάτο" εκτέλεση των χαρακτήρων της Σημειογραφίας μας.
Εάν, όντως, εκτελούμε τα ποιοτικά αλλά αναδεικνύουμε, μέσω της ερμηνείας και την ενέργεια που περιέχουν οι χαρακτήρες ποσότητας, είμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση!
Οι καινοτόμες και πρωτοποριακές ιδέες του εν λόγω τιμώμενου ερευνητή, δεν προβάλλονται, λόγω προσωπικής συμπάθειας ή κάποιας γνωριμίας, αλλά αναγνωρίζονται, δίκαια από τους επαΐοντες (Ακαδημαϊκούς, ερευνητές, Πανεπιστημιακούς) και του αποδίδονται οι ανάλογες τιμές!
Για να προσεγγίσουμε το έργο του ερευνητή Λ. Αγγελόπουλου, απαιτείται προσπάθεια, με "καινή λογική", απ' όλους μας!
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η παραδοσιακή ερμηνεία της ποιότητας της μελωδίας όπως με έχουν πληροφορήσει ψάλτες απαιτεί γνώση κι εμπειρία στην άλογη διαίρεση του χρόνου. Θέλει επίσης πολλά ακούσματα και να ψαλλεις καιρό με παραδοσιακούς ψάλτες. Ουτέ ο μετροφωνικός τρόπος των ωδειων αλλά ούτε η τυποποίηση ισοχρονη εκτελεση οπως γινεται στον Αγγελοπουλο (το οποίο ειναι επισης ενα ειδος μετροφωνιας αφου στην ουσια αντικαθιστουν κάποια σημάδια με συγκεκριμένες μουσικές φρασούλες τις οποίες επαναλαμβάνουν) είναι σωστα.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Η παραδοσιακή ερμηνεία της ποιότητας της μελωδίας όπως με έχουν πληροφορήσει ψάλτες απαιτεί γνώση κι εμπειρία στην άλογη διαίρεση του χρόνου. Θέλει επίσης πολλά ακούσματα και να ψάλλεις καιρό με παραδοσιακούς ψάλτες. Ούτε ο μετροφωνικός τρόπος των ωδείων αλλά ούτε η τυποποίηση ισόχρονη εκτέλεση όπως γίνεται στον Αγγελόπουλο (το οποίο είναι, επίσης, ένα είδος μετροφωνιας, αφού στην ουσία αντικαθιστούν κάποια σημάδια με συγκεκριμένες μουσικές φρασούλες τις οποίες επαναλαμβάνουν) είναι σωστά.

Το Μ.Θεωρητικό, στο κεφάλαιο Γ, "Τωρινός Τρόπος του μελίζειν", (κατά τον καθηγητή Γρ. Στάθη:μελίζειν άρα και ψάλλειν), και στην παράγραφο 416, αναφέρει, μεταξύ των άλλων για "την αρχαίαν δύναμιν" , των χαρακτήρων, τόσο αυτόν που χρησιμοποιούμε όσο και αυτών που δεν χρησιμοποιούμε!
Εάν ρωτήσετε και κάποιους άλλους ψάλτες, εκτός απ' αυτούς που αναφέρετε παραπάνω, που μεταξύ των άλλων, ασχολούνται με την έρευνα, θα σας πουν ότι στο Αρχαίο κάλος της ΕΒΜ, όπου οι άχρονες ή Μεγάλες υποστάσεις, περιελάμβαναν συγκεκριμένες μουσικές φράσεις, διαβάζαμε, όπως ακριβώς, ερμηνεύει ο εν λόγω τιμώμενος ερευνητής.
Δηλαδή, ένας "παλαιός χαρακτήρας" προσδιορίζει μια μουσική φράση κι όχι μόνο έναν μουσικό φθόγγο!
Μας ξενίζει και δυσκολεύει το γεγονός ότι θα πρέπει να μάθουμε, απ' έξω, συγκεκριμένα μουσικά μοτίβα (φράσεις)!
Ο στόχος μας όμως είναι, μέσω του μέλους που αποτελεί το ένδυμα του λόγου, να ξαναζωντανέψουμε τις μελωδίες κατά "την αρχαίαν δύναμιν", ώστε να γίνεται "η κατ' έννοιαν απόδοση του κειμένου" και σε τελευταία ανάλυση πιο ουσιαστική η επικοινωνία της ψυχής με το Θεό!
Με τις καινοτόμες απόψεις & ερμηνείες του, ο ερευνητής Λ. Αγγελόπουλος, έρχεται να "ταράξει" τα λιμνάζοντα νερά" του εύκολου συστήματος ερμηνείας της Παρασημαντικής μας, διότι, απλά ξεδιπλώνει μια τρίτη διάσταση στον τρόπο ερμηνείας που απαιτείται προσπάθεια και υπέρβαση του εαυτού μας, ώστε να καταλάβουμε, να εμπεδώσουμε, να εφαρμόσουμε στην πράξη και να δούμε χειροπιαστά αποτελέσματα!

ΥΓ: όταν, πάλαι ποτέ, μαθαίναμε τα στοιχειώδη της ΕΒΜ, μας φαινόντουσαν δύσκολα. Με την τριβή, την άσκηση και την περιέργεια (φράσεις από το Μ. Θεωρητικό) και τον φωτισμό του Κυρίου, μάθαμε κάποια πράγματα!
Όμοια, θα γίνει και τώρα!
 
Last edited:
S

Sotres

Guest
Η παραδοσιακή ερμηνεία της ποιότητας της μελωδίας όπως με έχουν πληροφορήσει ψάλτες απαιτεί γνώση κι εμπειρία στην άλογη διαίρεση του χρόνου. Θέλει επίσης πολλά ακούσματα και να ψαλλεις καιρό με παραδοσιακούς ψάλτες. Ουτέ ο μετροφωνικός τρόπος των ωδειων αλλά ούτε η τυποποίηση ισοχρονη εκτελεση οπως γινεται στον Αγγελοπουλο (το οποίο ειναι επισης ενα ειδος μετροφωνιας αφου στην ουσια αντικαθιστουν κάποια σημάδια με συγκεκριμένες μουσικές φρασούλες τις οποίες επαναλαμβάνουν) είναι σωστα.

Χαίρετε κ. Σολδάτε, θα πρέπει να διαχωρίσουμε το χορωδιακό ψάλσιμο από τη μονωδία. Εννοείται ότι όταν ψάλλουμε χορωδιακά θα υπάρχει μία τυποποίηση των αναλύσεων με σκοπό την επίτευξη σωστού τρόπου ψαλσίματος. Θα μου πείτε ότι είμαστε ανατολίτες και δεν μας πολυ-ενδιαφέρει το ευρωπαϊκό στυλιζαρισμένο αλάνθαστο αποτέλεσμα. Εμείς έχουμε αλλού τις μετοχές μας:wink: αλλά από τη στιγμή που τη βάλαμε τη βυζαντινή σε συναυλιακά σαλόνια ας ακολουθήσουμε και το αντίστοιχο πρωτόκολλο. Η τυποποίηση αυτή όμως πάλι διαφοροποιείται από την τυποποίηση της Δύσης, δεδομένου ότι υπάρχουν διάφοροι τύποι ερμηνείας ακόμη και για τους ίδιους συνδυασμούς. Επιτρέψτε μου, ως μέλος της Ελλβυχ, να γνωρίζω από πρώτο χέρι τα περί προτάσεων και αναλύσεων του χοράρχου. Δεν είναι απολύτως λοιπόν αληθές ότι έχουμε απόλυτη τυποποίηση. Τώρα, στο μονωδιακό ψάλσιμο εάν ακούσετε τον κ. Αγγελόπουλο ή και μαθητές του θα διαπιστώσετε μεγαλύτερη ερμηνευτική ελευθερία. Πάντως, προτιμώ έναν τύπο ψαλσίματος με συγκεκριμένες αναλύσεις, οι οποίες ακούγονται από όλα τα μέλη της χορωδίας με τον ίδιο τρόπο, παρά μία προσέγγιση ερμηνείας όπου ακούς ταυτόχρονα 3 και 4 διαφορετικές ερμηνείες. Τι να κάνουμε θέλουμε χορωδιακό ψάλσιμο με αισθητικές ρωμαίικου; μόνο στο Όρος, όπου οι Πατέρες αδιαφορώντας για το λάθος, όπως το ορίζουμε εμείς, ψάλλουν μάζί και ας ξεφεύγουν κάποιοι.΄Άλλη η κουλτούρα του συναυλιακού χώρου και άλλη του ναού...άλλες οι απαιτήσεις της συναυλίας και άλλες οι απαιτήσεις των λατρευτικών συνάξεων...
Με εκτίμηση
Σωτήρης
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Το Μ.Θεωρητικό, στο κεφάλαιο Γ, "Τωρινός Τρόπος του μελίζειν", (κατά τον καθηγητή Γρ. Στάθη:μελίζειν άρα και ψάλλειν), και στην παράγραφο 416, αναφέρεται, μεταξύ των άλλων για "την αρχαίαν δύναμιν" , των χαρακτήρων, τόσο αυτόν που χρησιμοποιούμε όσο και αυτών που δεν χρησιμοποιούμε!
Εάν ρωτήσετε και κάποιους άλλους ψάλτες, εκτός απ' αυτούς που αναφέρετε παραπάνω, που μεταξύ των άλλων, ασχολούνται με την έρευνα, θα σας πουν ότι στο Αρχαίο κάλος της ΕΒΜ, όπου οι άχρονες ή Μεγάλες υποστάσεις, περιελάμβαναν συγκεκριμένες μουσικές φράσεις, διαβάζαμε, όπως ακριβώς, ερμηνεύει ο εν λόγω τιμώμενος ερευνητής.
Δηλαδή, ένας "παλαιός χαρακτήρας" προσδιορίζει μια μουσική φράση κι όχι μόνο έναν μουσικό φθόγγο!
Μας ξενίζει και δυσκολεύει το γεγονός ότι θα πρέπει να μάθουμε, απ' έξω, συγκεκριμένα μουσικά μοτίβα (φράσεις)!
Ο στόχος μας όμως είναι, μέσω του μέλους που αποτελεί το ένδυμα του λόγου, να ξαναζωντανέψουμε τις μελωδίες κατά "την αρχαίαν δύναμιν", ώστε να γίνεται "η κατ' έννοιαν απόδοση του κειμένου" και σε τελευταία ανάλυση πιο ουσιαστική η επικοινωνία της ψυχής με το Θεό!
Με τις καινοτόμες απόψεις & ερμηνείες του, ο ερευνητής Λ. Αγγελόπουλος, έρχεται να "ταράξει" τα λιμνάζοντα νερά" του εύκολου συστήματος ερμηνείας της Παρασημαντικής μας, διότι, απλά ξεδιπλώνει μια τρίτη διάσταση στον τρόπο ερμηνείας που απαιτείται προσπάθεια και υπέρβαση του εαυτού μας, ώστε να καταλάβουμε, να εμπεδώσουμε, να εφαρμόσουμε στην πράξη και να δούμε χειροπιαστά αποτελέσματα!

ΥΓ: όταν, πάλαι ποτέ, μαθαίναμε τα στοιχειώδη της ΕΒΜ, μας φαινόντουσαν δύσκολα. Με την τριβή, την άσκηση και την περιέργεια (φράσεις από το Μ. Θεωρητικό) και τον φωτισμό του Κυρίου, μάθαμε κάποια πράγματα!
Όμοια, θα γίνει και τώρα!
Κοιταξτε,εχουν γινει εδω στο forum,συζητησεις και μαλλιοτραβηγματα,ουκ ολιγα,για τετοια θεματα,που στην κυριολεξια ''καινε'' καποιους...
Λοιπον,μηπως σας τελειωσε το ποπ κορν και θελετε να ξεκινησουμε παλι απο την αρχη;...
Νομιζω οτι αυτο που κανετε,δεν ειναι σωστο,χωρις να θελω να το παιξω συντονιστης...

ΥΓ Για κοιτα που ο Κυριος,ολη τη φωτιση την εδωσε στους,της γνωστης σχολης και σ'εμας τους υπολοιπους,δεν εδωσε τιποτα....:rolleyes:
 
Status
Not open for further replies.
Top