Διδασκαλία της Β.Μ. σε παιδιά

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#1
Παρ' ότι δεν είμαι δάσκαλος της Β.Μ., ούτε έχω προς το παρόν τη φιλοδοξία να γίνω (ας γίνω πρώτα ένας σωστός ψάλτης και μετά βλέπουμε...), ήθελα να ανοίξω το θέμα για το πώς θεωρείτε ότι πρέπει να διδάσκεται η Β.Μ. σε παιδιά. Έχω κατά καιρούς ακούσει διάφορες απόψεις. Παραδείγματος χάριν κάποιοι λένε ότι δεν πρέπει να πιέζονται τα παιδιά σε μικρή ηλικία να βγάλουν λαρυγγισμούς, ότι δεν πρέπει να διδάσκονται κομμάτια αργά με μεγάλη έκταση όσο δεν έχουν περάσει τη μεταφώνηση, ότι δεν πρέπει να συμψάλλουν με τους ενήλικους ψάλτες στις φυσικές βάσεις διότι έτσι θα παρουσιάσουν φωνητικά προβλήματα όταν ενηλικιωθούν. Ισχύουν αυτά τα πράγματα; Πρέπει να υπάρχει ένας ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται Β.Μ.; Είναι σωστό να δίνονται πτυχία σε νέους 15-16 ετών;
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
#2
Παρ' ότι δεν είμαι δάσκαλος της Β.Μ., ούτε έχω προς το παρόν τη φιλοδοξία να γίνω (ας γίνω πρώτα ένας σωστός ψάλτης και μετά βλέπουμε...), ήθελα να ανοίξω το θέμα για το πώς θεωρείτε ότι πρέπει να διδάσκεται η Β.Μ. σε παιδιά.
Eυχόμαστε να γίνεις γρήγορα.
Έχω κατά καιρούς ακούσει διάφορες απόψεις. Παραδείγματος χάριν κάποιοι λένε ότι δεν πρέπει να πιέζονται τα παιδιά σε μικρή ηλικία να βγάλουν λαρυγγισμούς,

Καλό ειναι και τα μεγάλα παιδιά να μην κάνουν λαρυγγυσμούς . Ο, τι κάνει η φωνή είναι φυσικό χάρισμα και καλλιεργήται χωρίς στραμπουλήγματα και αλλα τινά
ότι δεν πρέπει να διδάσκονται κομμάτια αργά με μεγάλη έκταση όσο δεν έχουν περάσει τη μεταφώνηση,

Καλό είναι να τα ακούν από ψάλτες που ξέρουν να τα ψάλλουν και να αρκούνται στο ισοκράτημα βασικό συστατικό της μελωδίας.

ότι δεν πρέπει να συμψάλλουν με τους ενήλικους ψάλτες στις φυσικές βάσεις διότι έτσι θα παρουσιάσουν φωνητικά προβλήματα όταν ενηλικιωθούν. Ισχύουν αυτά τα πράγματα; Πρέπει να υπάρχει ένας ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται Β.Μ.;

Είναι σωστό να δίνονται πτυχία σε νέους 15-16 ετών;

Καλό είναι να αναρωτηθούν αυτοί που δίνουν τα πτυχία σε τέτοια ηλικία.
 

nicmar1983

Νικόλαος Ονουφρίου
#3
Αγαπητοί φίλοι ο κος Σώχος στο (δωρεάν) βιβλίο που δίνει από διαδικτύου,αναφέρεται στο θέμα αυτό και απαγορεύει ρητώς το ψάλσιμο των παιδιών πριν από τη μεταφώνηση!! Μέχρι τότε,αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να κάνουν τα παιδιά είναι να καταρτιστούν το κατά το δύνατόν στο θεωρητικό μέρος της μουσικής..
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#4
Αγαπητοί φίλοι ο κος Σώχος στο (δωρεάν) βιβλίο που δίνει από διαδικτύου,αναφέρεται στο θέμα αυτό και απαγορεύει ρητώς το ψάλσιμο των παιδιών πριν από τη μεταφώνηση!! Μέχρι τότε,αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να κάνουν τα παιδιά είναι να καταρτιστούν το κατά το δύνατόν στο θεωρητικό μέρος της μουσικής..
Ο Φιρφιρής έψαλε από 13-14 ετών και στην Αθωνιάδα "τα έδινε όλα" από τα 15-17 ήδη, το ξέρουμε από προφορικές διαβεβαιώσεις Καρεωτών πατέρων. Θα μου πεις ήταν εξαίρεση, μπορώ να σου πω όμως ένα σωρό εξαιρέσεις που έψαλλαν κανονικά και με το νόμο που λέμε :D, τόσες πολλές, που να φτάνεις σε σημείο να λες "βρε, μήπως τζάμπα δεν έψαλλα τόσο καιρό;"

Θα μου πεις, οι δάσκαλοι (ορθότερα: ΚΑΠΟΙΟΙ δάσκαλοι, όχι όλοι) συνιστούν αφωνία, τι έχουν να πουν όμως για αυτές τις περιπτώσεις;

Υ.Γ. π.Δανιήλ, π.Στέφανος, Χασανίδης Ιωάννης (γνωρίζω από πρώτο χέρι) και άλλοι έψαλλαν από μικροί... ασταμάτητα (στην κυριολεξία).

Α, ναι, και ο Νεοχωρίτης. (από πρώτο χέρι επίσης)

Αυτά :)
 

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
#5
Πιστεύω ότι η διδασκαλια της βυζαντινής μουσικής σε μικρούς μαθητές θα πρέπει να γίνετε μέχρι κάποιο επίπεδο
Σίγουρα ένα μικρό παιδί μπορεί να έχει τις γνώσεις αλλά και την φωνή και στα 17 18 να έχει πτυχίο ψάλτη
Από εκεί και πέρα μπορεί να προχωρήσει άφοβα και να κάνει τα δικά του βήματα
Υπάρχουν πολλοί μαθητές οι οποίοι είναι σε μικρή ηλικία και έχουν πολύ καλό επίπεδο αυτό όμως δεν σημαίνει ότι απαραίτητα θα ανεβούν στο αναλόγιο
Υπάρχουν γονείς που ζητούν να μάθουν τα παιδιά τους την βυζαντινή μουσική εάν ένα παιδί έχει ιδιαίτερη κλήση τότε θα πρέπει να το χειριστούμε λίγο ιδιαιτέρα και να πράξουμε τα ανάλογα για να το προωθήσουμε σιγά σιγά έτσι ώστε να μην παραβιάσουμε την αλλαγή της φωνής όταν είναι στο στάδιο της εφηβείας ειδικά
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#6
Καλό είναι να τα ακούν από ψάλτες που ξέρουν να τα ψάλλουν και να αρκούνται στο ισοκράτημα βασικό συστατικό της μελωδίας.
Θα μου επιτρέψεις μία διαφωνία επ αυτού Ευστράτιε. Το ισοκράτημα κατά την εκμάθηση της ψαλτικής (σε οποιαδήποτε ηλικία) δεν θα το συνιστούσα, το αντίθετο μάλιστα. Όταν ξεκίνησα με τον πρώτο μου δάσκαλο, είχα έναν τρομερό ζήλο και αγάπη προς το ισοκράτημα, όμως συνεχώς απέφευγε να με διευκολύνει προς αυτή την κατεύθυνση και τώρα πλέον ξέρω το λόγο.

Το ισοκράτημα (το ορθό εννοείται, όχι αυτό που δυσκολεύει και μπερδεύει τον ψάλτη) είναι πολύ δύσκολη υπόθεση, θα έλεγα χωρίς κανέναν ενδοιασμό δυσκολότερη από το να ψάλλει κανείς το μέλος. Χρειάζονται απίστευτες διεργασίες απ' τον εγκέφαλο, άριστη γνώση των διαστημάτων ώστε οι αλλαγές να είναι ακριβείς και όχι στο περίπου, απίστευτο αυτί, το οποίο να αφουγκράζεται ακόμη και αυτή την από λάθους αλλαγή βάσης του ψάλτη και να την ακολουθεί, φωνητική εγκράτεια ώστε να μην φωνάζει πάνω απ' το μέλος και να μένει στο παρασκήνιο (πολύ δύσκολο για έναν ψάλτη :wink:) και όλ' αυτά, κρατώντας σταθερούς τους τόνους, ενώ το μέλος παίζει με τα πολύπλοκα διαστήματα. Δεν είναι τυχαίο, ότι ο Μακαριστός Στανίτσας, απαιτούσε οι ισοκράτες του να είναι "καλύτεροι από αυτόν" όπως χαρακτηριστικά έλεγε.

Θεωρώ λοιπόν ότι το ίσο ανήκει στα "μεταπτυχιακά" σπουδάγματα και θα μπερδέψει το νέο μαθητή.
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#7
Στο πατριαρχείο τα πιτσιρίκια άρχιζαν από κανονάρχοι και προχωρούσαν σε παραδομέστιχους και στην μεταφώνηση συνήθως σταματούσαν μέχρι να έρθει η φωνή τους σ' ένα "λογαριασμό". Άρα ήταν στο ψαλτήρι και συνέψαλλαν (κυρίως σε γνωστά κομμάτια και σε καταλήξεις) από πολύ μικρή ηλικία.

Συμφωνώ κι εγώ όμως ότι δεν πρέπει να πιέσει κανείς το παιδί να κάνει τον λαρυγγισμό. Αυτό θα έρθει από μόνο του όταν "γεμίσει" το αυτί. Δεν συμφωνώ όμως με την εξ ολοκλήρου αφωνία. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει τα παιδιά να δέχονται την ίδια κόπωση φωνής μ' έναν ενήλικο ψάλτη.

Υ.Γ.
Για τα πτυχία και τα διπλώματα, είναι αυτή την στιγμή τελείως τυπικά κατα την γνώμη μου και δεν με πολυενδιαφέρει αν τα δώσουν ή όχι και σε ποιά ηλικία αφού δεν μπορεί κάπως να ελεγθεί η πραγματική τους υπόσταση...
 

nicmar1983

Νικόλαος Ονουφρίου
#8
Σίγουρα δεν περιμένεις τα μικρά να χάσουν τη φωνούλα τους από την ψαλτική.Κάθε μέρα φωνάζουν και ουρλιάζουν..Όμως όσες περιπτώσεις κι αν ειπωθούν για "ψαλτάκια" πάντα θα διατηρώ μία επιφύλαξη υπέρ αυτού που γράφει το βιβλίο..Εγώ θα σου πω μία και πολύ καλή περίπτωση κανόνα,τον Λουτσιάνο Παβαρόττι ο οποίος ξεκίνησε στα 19 την μουσική του παιδεία και τραγούδησε για πρώτη φορά μετά τα 25-26 που πλέον είχε ολοκληρωθεί η μεταφώνιση.Το θέμα όμως είναι ότι παρόλο που σε νεαρή ηλικία πέρασε όγκο στις χορδές,ακόμα και στα 72 του έπιανε ντο'' και αν δεν πέθαινε από κακοήθη νεόπλασμα θα συνέχιζε απτόητος.Ενώ π.χ. ο Φιρφιρής έσπασε..Φυσικά,άλλη νοοτροπία,άλλη φιλοσοφία και άλλος ο σκοπός υμών και ημών.. Και για να το ξεκαθαρίσουμε το θέμα αυτό με την ηλικία είναι καθαρά ορμονικό.Λένε ότι η φωνή σχετίζεται άμμεσα ακόμα και με την ανάπτυξη των γεννητικών οργάνων που όσο αστείο κι αν ακούγεται φαίνεται να είναι ορθό αφού είναι καθαρά ορμονικό το θέμα..Απ'την άλλη και τα ωδεία δεν σε δέχονται πριν την μεταφώνιση για μονωδία(εκτός από αυτά που πάνε για φαλιμέντο και ψάχνουν απεγνωσμένα μαθητές)..Μόνο για λογοπαιδική και ίσως για ορθοφωνία..
 

Kostas Tsig

Μαθητευόμενος Ιεροψάλτης
#9
Από ποια ηλικία μπορούν τα μικρά παιδιά να αρχίσουν μαθήματα βυζαντινής μουσικής;
 
Top