Θέσεις Νάου
Απλά εμείς οι ψάλτες, ως βασικοί, ίσως και μοναδικοί, δυστυχώς, χρήστες της
βυζαντινής μουσικής, δεν ασχοληθήκαμε τόσο με το άθλημα.
+Ήμουν εκτός Αθήνας+δεν είχα internet, συγγνώμη!Ελπίζω έτσι να ανοίγει!Και το .doc και το .pdf είναι το ίδιο αρχείο!
Καταρχήν ευχαριστούμε. Δεν πρόκειται όμως περί "νάου", αλλά για τη θέση που συνδέεται με το "θέμα απλούν". Εδώ η χρήση του σημαδιού δεν έχει την έννοια της φθοράς, του "εβιτζίου των πρώτων", "αραβιστί σεμπά", που λέει ο Απόστολος Κώνστας. Απλώς υποδηλώνει την οικεία θέση, που δεν έχει σχέση ούτε με νάο, ούτε με σαμπάχ.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τους θεματισμούς έσω και έξω. Αρχικά υποδήλωναν συγκεκριμένες θέσεις, κάποια στιγμή όμως απέκτησαν και την έννοια της φθοράς. Άλλο π.χ. θέση έσω θεματισμού, άλλο φθορά μαλακού χρώματος.
Ιδού, λοιπόν, πώς δημιουργείται η παρεξήγηση: από το θέμα απλούν πάμε στην αντίστοιχη φθορά (η οποία δεν γνωρίζω εάν χρησιμοποιείται με αυτή την έννοια πριν τον 18ο αι.), από εκεί πάμε στο σαμπάχ και από εκεί (κακώς) στον βυζαντινό νάο.
Απλά εμείς οι ψάλτες, ως βασικοί, ίσως και μοναδικοί, δυστυχώς, χρήστες της
βυζαντινής μουσικής, δεν ασχοληθήκαμε τόσο με το άθλημα.
Δεν είναι η ώρα να το πράξουμε ; Και πολύ αργήσαμε !
Προσωπικά πιστεύω ότι η οθωμανική μουσική και κατ'εξοχήν τα μακάμια είναι μια εξωτερική Βυζαντινή μουσική!Η διαφορά μεταξύ οθωμανικής και Βυζαντινής είναι ότι η Βυζαντινή είναι μια θρησκευτική μουσική και έχει διάφορους περιορισμούς και η οθωμανική είναι μια Βυζαντινή μουσική με διαφορετικό σκοπό!
Η λογική σας είναι ακαταμάχητη, κ. Ψωμιάδη. Γράφουμε δηλ. ένα Τρισάγιο σε σαμπάχ, το ονομάζουμε "νάο" και, μέσω αυτής της αναβαπτίσεως, έγινε αυτομάτως παραδοσιακό και βυζαντινό!!!
Λέτε να εννοούσα αυτό κ.Μακρή? Για ιδεολογίες της τότε εποχής εννοούσα. Με αδικείτε λιγάκι σε αυτό το θέμα αλλά δεν πειράζει...υγεία...
Προσωπικά πιστεύω ότι η οθωμανική μουσική και κατ'εξοχήν τα μακάμια είναι μια εξωτερική Βυζαντινή μουσική!Η διαφορά μεταξύ οθωμανικής και Βυζαντινής είναι ότι η Βυζαντινή είναι μια θρησκευτική μουσική και έχει διάφορους περιορισμούς και η οθωμανική είναι μια Βυζαντινή μουσική με διαφορετικό σκοπό!
Θα έλεγα ότι, η Βυζαντινή μουσική είναι η ελληνική μουσική που γνώρισε
ιδιαίτερη άνθιση την εποχή του Βυζαντίου, μετά το κενό που επικράτησε από την
κατάκτησή μας από τους Ρωμαίους. Επειδή το Βυζάντιο ήταν κράτος Θεοκρατικό, τρόπον τινά και ως
επί το πλείστον, η χρήση της και η εξέλιξή της
έγινε, (πολύ) περισσότερο, στο εκκλησιαστικό περιβάλλον.
Η ίδια όμως μουσική, ήταν αυτή που έντυνε και τα τραγούδια της εποχής, μέχρις ότου
επηρεαστούμε από τη Δύση και τους συγκερασμούς της.
Δηλαδή, η Βυζαντινή μουσική, δεν είναι απαραίτητα εκκλησιαστική, όπως και η
εκκλησιαστική, δεν είναι απαραίτητα, βυζαντινή!
Τα δημοτικά μας τραγούδια, ανεξαρτήτου περιοχής, μαρτυρούν περίτρανα, τις
βυζαντινές τους καταβολές.
Η δε, οθωμανική μουσική, δεν είναι, παρά ένα κράμα της αραβοπέρσικης (δηλ. αρχαιοελληνικής)
και βυζαντινής. Γι' αυτό και οι Τούρκοι χοτζάδες "ψάλλουν" πολύ περισσότερο
σε σχέση με τους άραβες. Ειδικά όσο πλησιάζουμε στην Κωνσταντινούπολη/παράλια
ακούμε εντελώς ψαλτοχοτζάδες. Εντάξει, με κάποιες ψιλοδιαφορές στα διαστήματα...
Νομίζω, δηλαδή...