[Ερώτηση] Διαφορές Όρθρου και Λειτουργίας Κυριακής όταν συλλειτουργεί Δεσπότης καί ο ιερέας της ενορίας

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος
Μήπως μπορεί κάποιος να αναφαίρει τίς ακριβείς διαφορές Όρθρου και θείας λειτουργίας κανονικής Κυριακής όταν συλλειτουργεί Δεσπότης καί ο ιερέας τής ενορίας?
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Πιό συγκεκριμένα...;;;
Διαφορές πού νά ἀφοροῦν ποιόν; Τόν δεσπότη, τόν (ἕνα –προφανῶς–) ἱερέα ἤ τόν ψάλτη;


 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος

Πιό συγκεκριμένα...;;;
Διαφορές πού νά ἀφοροῦν ποιόν; Τόν δεσπότη, τόν (ἕνα –προφανῶς–) ἱερέα ἤ τόν ψάλτη;



Πάτερ μου την ευχή σας και χρόνια πολλά.Έχετε δίκιο δεν το διευκρινίζω.Για τον ψάλτη θέλω περισσότερο.:D
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πάτερ μου την ευχή σας και χρόνια πολλά.Έχετε δίκιο δεν το διευκρινίζω.Για τον ψάλτη θέλω περισσότερο.:D
Ἄν χοροστατήσει στόν ὄρθρο ὁ ἀρχιερεύς, δές· ΤΑΞΙΣ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗΣ ΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΝ Τῼ ΟΡΘΡῼ στό Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καὶ Ψάλτου, καταρτισθὲν ὑπὸ Κωνσταντίνου Παπαγιάννη, Πρωτοπρεσβυτέρου, Ἐγκρίσει τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἔκδοσις τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, σσ. 155-157.
Ἐπίσης γιά τόν ὄρθρο καί τή θ. λειτουργία· ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν τοῦ ὅλου ἐνιαυτοῦ, καταρτισθὲν ἐπὶ τῇ βάσει τῆς τυπικῆς παραδόσεως τῆς Ὀρθοδόξου Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας, ὑπὸ Κωνσταντίνου Παπαγιάννη, Πρωτοπρεσβυτέρου, Ἔκδοσις τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΑΙ ΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑΙ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΙ, σσ. 701 κ.ἑ..

Στό Ψαλτολόγιον ὅμως ὑπάρχει σχετική ἐργασία τοῦ Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου κ. Δημητρίου Ἰωαννίδη [ἐδῶ], ὅπου μπορεῖτε νά ἐνημερωθεῖτε ἀναλυτικώτατα, πάντοτε ἔχοντες ὑπ᾿ ὄψει τίς κατά τόπους ὁδηγίες, συνήθειες, ἀπόψεις καί προτιμήσεις τῶν ἐκασταχοῦ ἀρχιερέων.


 

spimil

Νέο μέλος
ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΧΕΔΩΝ. Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΙΣΕΡΧΕΤΕ ΣΤΟΝ ΝΑΟ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ.ΜΕΤΑ ΨΑΙΛΝΕΙ Ο ΔΕΞΕΙΟΣ ΧΟΡΟΣ ΤΟ<<ΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΕΤΗ ΔΕΔΠΟΤΑ>>ΣΕ Β ΗΧΟ ΚΑΙ ΞΕΚΙΝΑΕΙ Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΑ ΨΑΛΝΕΙ ΤΙΣ ΚΑΤΕΒΑΣΕΙΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΧΟΡΟ. ΜΕ ΤΑ ΨΑΙΛΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΥΜΝΟ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΤΗΝ Θ ΩΔΗ ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ. Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΨΑΙΛΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΑΠΟΣΤΕΛΑΡΙΟΝ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΧΟΡΟ. ΠΡΗΝ ΤΟΥΑΙΝΟΥΣ ΚΑΤΕΒΕΝΕΙ Ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΚΑΙ ΛΕΕΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΣΠΟΤΙΚΟ ΤΟ <<ΚΑΕΛΕΥΣΟΝ ΔΕΣΠΟΤΑ ΑΓΙΕ ΗΧΟΣ...>> ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΤΙ ΗΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΙΝΟΙ. ΜΕ ΤΑ ΤΟ ΠΑΣΑ ΠΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΙΝΕΙΤΕ Ο ΔΕΞΙΟΣ ΧΡΟΣ ΨΑΙΛΝΕΙ ΣΕ ΗΧΟ ΒΑΡΥ ΑΓΑ <<ΤΟΝ ΔΕΣΠΟΤΗ ΚΑΙ ΑΡΧΙΕΡΕΑ...>> ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΚΑΙΡΟ Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΣΥΝΑΙΧΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΟΙ ΑΙΝΟΙ ΚΑΙ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΜΕΧΡΗ ΤΟΝ ΤΡΗΣΑΓΙΟΝ ΥΜΝΟ ΟΠΟΥ ΠΡΗΝ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΣ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΝΑ ΨΑΙΛΝΟΥΝ ΕΑΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΦΥΣΙΚΑ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΣ ΤΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ ΟΠΟΥ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΟΙ ΨΑΛΤΕΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΜΕ <<ΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΕΤΗ ΔΕΣΠΟΤΑ>> ΜΕΤΑ ΨΑΛΝΤΕ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΣ ΨΕΛΝΟΥ ΠΡΩΤΑ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΟ <<ΚΥΡΙΕ ΣΟΣΩΝ ΤΟΥΣ ΕΥΣΕΒΕΙΣ>> <<ΚΑΙ ΕΠΑΚΟΥΣΩΝ ΗΜΩΝ>> ΚΑΙ ΤΗΝ ΦΗΜΗ ΤΟΥΑΡΧΙΕΡΕΩΣ ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ.ΑΥΡΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
ΚΑΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΧΕΔΩΝ. Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΕΙΣΕΡΧΕΤΕ ΣΤΟΝ ΝΑΟ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ.ΜΕΤΑ ΨΑΙΛΝΕΙ Ο ΔΕΞΕΙΟΣ ΧΟΡΟΣ ΤΟ<<ΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΕΤΗ ΔΕΔΠΟΤΑ>>ΣΕ Β ΗΧΟ ΚΑΙ ΞΕΚΙΝΑΕΙ Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΝΑ ΨΑΛΝΕΙ ΤΙΣ ΚΑΤΕΒΑΣΕΙΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΧΟΡΟ. ΜΕ ΤΑ ΨΑΙΛΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΥΜΝΟ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΤΗΝ Θ ΩΔΗ ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ. Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΨΑΙΛΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΑΠΟΣΤΕΛΑΡΙΟΝ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΧΟΡΟ. ΠΡΗΝ ΤΟΥΑΙΝΟΥΣ ΚΑΤΕΒΕΝΕΙ Ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΚΑΙ ΛΕΕΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΣΠΟΤΙΚΟ ΤΟ <<ΚΑΕΛΕΥΣΟΝ ΔΕΣΠΟΤΑ ΑΓΙΕ ΗΧΟΣ...>> ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΤΙ ΗΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΙΝΟΙ. ΜΕ ΤΑ ΤΟ ΠΑΣΑ ΠΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΙΝΕΙΤΕ Ο ΔΕΞΙΟΣ ΧΡΟΣ ΨΑΙΛΝΕΙ ΣΕ ΗΧΟ ΒΑΡΥ ΑΓΑ <<ΤΟΝ ΔΕΣΠΟΤΗ ΚΑΙ ΑΡΧΙΕΡΕΑ...>> ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΚΑΙΡΟ Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΣΥΝΑΙΧΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΟΙ ΑΙΝΟΙ ΚΑΙ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΜΕΧΡΗ ΤΟΝ ΤΡΗΣΑΓΙΟΝ ΥΜΝΟ ΟΠΟΥ ΠΡΗΝ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΣ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΝΑ ΨΑΙΛΝΟΥΝ ΕΑΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΦΥΣΙΚΑ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΣ ΤΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ ΟΠΟΥ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΟΙ ΨΑΛΤΕΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΜΕ <<ΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΕΤΗ ΔΕΣΠΟΤΑ>> ΜΕΤΑ ΨΑΛΝΤΕ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΣ ΨΕΛΝΟΥ ΠΡΩΤΑ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΟ <<ΚΥΡΙΕ ΣΟΣΩΝ ΤΟΥΣ ΕΥΣΕΒΕΙΣ>> <<ΚΑΙ ΕΠΑΚΟΥΣΩΝ ΗΜΩΝ>> ΚΑΙ ΤΗΝ ΦΗΜΗ ΤΟΥΑΡΧΙΕΡΕΩΣ ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ.ΑΥΡΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ.

Oxι αγαπητε μου δεν ειστε καθολου σωστα ενημερωμενος...η απαντηση του πατρος Μαξιμου ειναι ακριβεστατη!
 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Παλαιό Μέλος
Φίλε spimil δες το μύνημα 4 του Πατρός Μάξιμου ειδικά την παραπομπή του μυνήματος. Έχει επακριβώς την τάξη που τηρείται!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Εὐχαριστῶ τούς προγράψαντες· ἀλλά δέν καταλαβαίνω ποῦ τοῦ spimil ἐντοπίσατε λάθη; Δέν ἀναφέρομαι στό κείμενό του... Αὐτό, πολύ εὔκολα καί γρήγορα τό μετέφερα στό word, ἔκανα μετατροπή «Κεφαλαίων και πεζών πρότασης» καί ἕνα ὀρθογραφικό ἔλεγχο καί ἀμέσως βγῆκε αὐτό:
Καμιά διαφορά σχεδόν. Ο επίσκοπος εισέρχεται στον ναό την ώρα που θα διαβάζεται το συναξάρι της ημέρας. Μετά ψέλνει ο δεξιός χορός το <<εις πολλά έτη δέσποτα>> σε β΄ ήχο και ξεκινάει ο επίσκοπος να ψέλνει τις καταβασίες με τον αριστερό χορό. Μετά ψέλνει και τον ύμνο προς την Παναγία η την θ΄ ωδή αναλόγως τι αναφέρει το τυπικό της ημέρας. Ο επίσκοπος ψέλνει και το εξαποστειλάριον μαζί με τον αριστερό χορό. Πριν τους αίνους κατεβαίνει ο αριστερός ιεροψάλτης και λέει μπροστά από το δεσποτικό το <<κέλευσον δέσποτα άγιε ήχος...>> αναλόγως τι ήχος είναι οι αίνοι. Μετά το πάσα πνοή και το αινείτε ο δεξιός χορός ψέλνει σε ήχο βαρύ αργά <<τον δεσπότη και αρχιερέα...>> να πάρει καιρό ο επίσκοπος και μετά συνεχίζονται κανονικά οι αίνοι και η θεία λειτουργία μέχρι τον τρισάγιο ύμνο όπου πριν το δύναμις οι ιερείς ξεκινούν να ψέλνουν εάν γνωρίζουν φυσικά το δύναμις του βήματος όπου σε κάθε στάση του επισκόπου οι ψαλτές απαντούν με <<εις πολλά έτη δέσποτα>> μετά ψάλλεται το δύναμις και μετά το δύναμις ψέλνουν πρώτα οι ιερείς και μετά οι χοροί το <<κύριε σώσον τους ευσεβείς>> <<και επάκουσον ημών>> και την φήμη του αρχιερεως που λειτουργει. Αυτές είναι οι βασικές διαφορές.
Μέ εὐκολία (καί δέν ἀναφέρομαι σέ πολυτονικό) δείχνουμε σεβασμό πρός πᾶσαν κατεύθυνσιν, ἰδιαίτερα στίς ἀξίες πού (εὐελπιστοῦμε ὅτι) ἐπαγγέλεται τό Ψαλτολόγιον.

Τώρα ἀπό πλευρᾶς τυπικολογικῆς εἶναι εὐκαιρία καί ἐδῶ στήν ἑνότητα «Αρχιερατική χοροστασία» νά μεταφέρουμε/ὑποδείξουμε θέματα πού ἔχουν ἀντιμετωπισθεῖ:
1) Ἡ διαφορά τῆς ἀρχιερατικῆς χοροστασίας στόν ὄρθρο σχετικά μέ τό ἑωθινόν εὐαγγέλιον δέν ὑφίσταται στήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ὡς γνωστόν. Μπορεῖτε νά ἐνημερωθεῖτε ἀπό τήν ἑνότητα Ευαγγέλιο και Ν' ψαλμός καί ἀπό τά σχετικά θέματα. Γιά τήν τήρηση τῆς Πατριαρχικῆς Τάξεως (ἤτοι τοῦ ΤΜΕ) ἰσχύουν ὅσα γράφει ὁ Ἄρχων κ. Δημ. Ἰωαννίδης.
2) Σχετικά μέ τό «Εἰς πολλά ἔτη...» ἤ τό «Ἀμήν» στό «Κύριε, Κύριε...» ἀξίζει νά παραπέμψω σέ ὅσα ἔχουν γραφεῖ, ὄχι ὡς «δόγματα» ἀλλά ὡς προβληματισμός μέ ἐξαγωγή συμπερασμάτων γιά τόν καθένα. Ἐδῶ, σ᾿ ἕνα μήνυμα πού ἀφορᾶ στήν ἱστορική ἐξέλιξη τοῦ τρισαγίου τῆς λειτουργίας ἔγραφα:
δέν ὑπάρχει καμμία ἀπάντηση τοῦ χοροῦ στίς ἀρχιερατικές εὐλογίες, ἤτοι «Εἰς πολλά ἔτη, Δέσποτα» ἤ «Ἀμήν» ἤ «Κύριε, ἐλέησον». Τό «Ἀμήν» ἤ πολύ περισσότερο τό «Κύριε, ἐλέησον» δέν μοῦ φαίνεται νά ταιριάζει μετά ἀπό ἐκφώνηση ψαλμικοῦ στίχου μετ᾿ εὐλογίας. Ἀφοῦ πρόκειται περί εὐλογίας, καί ἀφοῦ σήμερα εὐλογεῖ ὁ ἀρχιερεύς μέ τά δικηροτρίκηρα, τό μόνο πού προσιδιάζει, κατά τά κρατοῦντα, εἶναι τό «Εἰς πολλά ἔτη, Δέσποτα», ὅπως ἐπιμένουν πολλοί ἀρχιερεῖς. Ἀλλ᾿ αὐτό πρέπει νά γίνεται μέ πολύ μαλακό τρόπο. Τό καλλίτερο θά ἦταν νά κλίνουμε μόνο τόν αὐχένα γιά νά δεχθοῦμε τήν εὐλογία καί νά μή ψάλλεται τίποτε, ὅπως τίποτε δέν ἀναφέρει τό ΤΜΕ στήν διάταξη τῆς ἀρχιερατικῆς λειτουργίας (σελ. 433).
Ὅταν παρακάτω γράφτηκε ὅτι «πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την Πατριαρχική τάξη, η απάντησις του χορού στο "Κύριε, Κύριε επίβλεψον" του αρχιερέως είναι "Αμήν", και όχι το "Εις πολλά έτη"» ἐγώ ἀπάντησα
Ποῦ ὑπάρχει αὐτή ἡ Πατριαρχική τάξη; Γιατί ἐγώ ἔγραψα ὅτι τίποτε δέν ἀναφέρει τό ΤΜΕ στήν διάταξη τῆς ἀρχιερατικῆς λειτουργίας (σελ. 433) περί τούτου, δηλαδή δέν προβλέπει καμμία ἀπάντηση τοῦ χοροῦ στήν εὐλογία.
Τελικά ἐγώ ἔψαξα καί βρῆκα στό ἔργο τοῦ π. Πατρικίου Καλεώδη, Κῶδιξ Ἐκκλησιαστικῆς Ἐθιμοτυπίας, σελ. 42, ὅτι αὐτό, τό «Ἀμήν», ἀναφέρεται στό Περιοδικόν «Ὀρθοδοξία» τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, Κωνσταντινούπολις 1937, σελ. 129.
Καί μετά ἐδῶ, ἀφοῦ βρέθηκε τό ἔργο τοῦ ΑΓΓΕΛΟΥ Λ. ΒΟΥΔΟΥΡΗ, Δ.Θ. ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ, ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΩ ΧΡΟΝΟΥΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΣ 1937, ἔγραψα
Φαίνεται, λοιπόν, ὅτι ἐν τοῖς Πατριαρχείοις καθιερώθηκε τό «Ἀμήν» χαμηλοφώνως, ὡς ἀπάντηση στό «Κύριε, Κύριε, ...» ἀπό τό τίποτε πού ἔχει τό ΤΜΕ.
Αὐτό ἐπισημαίνει καί ὁ Ἄρχων κ. Δημ. Ἰωαννίδης
Εις το τέλος, ευλογεί τον λαόν, του Δεξιού Χορού, ψάλλοντος εις την βάσιν του ήχου και ηπίως, το « Αμήν ».
Στό ἴδιο ἐπίσης εἶχα γράψει
Ἡ ὁδηγία τοῦ Μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου <<Καί κατά τίς τρεῖς, πάλι, ἱκετήριες δεήσεις τοῦ Ἀρχιερέως πρό τῶν βιβλικῶν ἀναγνωσμάτων, δηλαδή «Κύριε, Κύριε, ἐπίβλεψον….» δέν ψάλλεται, ὡς κακῶς ἐπικράτησε, τό «εἰς πολλά ἔτη», ἀλλά τό «Κύριε ἐλέησον»>>, ὑπῆρξεν ἄστοχος. Παρεσύρθη, μᾶλλον, ἀπό τό «Κύριε ἐλέησον» τῆς ἀναφορᾶς τοῦ ὀνόματος «τοῦ ἀρχιεπισκόπου ἡμῶν...» τῶν εἰρηνικῶν καί τῆς ἐκτενοῦς, τό προβλεπόμενον, ὀρθῶς, ἀντί τοῦ «εἰς πολλά ἔτη, δέσποτα». Ἀλλ᾿ ἐδῶ δέν πρόκειται περί ἀναφορᾶς τοῦ ὀνόματος τοῦ λειτουργοῦντος ἀρχιερέως.
Ὀρθῶς, λοιπόν, καί ὁ κ. Ἀπόστολος καί ὁ κ. Λιναρδάκης παλαιότερον, ἐπεσήμαναν αὐτήν τήν ἱεροψαλτική διάταξη.
Ἐπ᾿ αὐτοῦ ἔγραψε ὁ Διονύσιος
Λόγῳ τῆς σπουδαιότητος καὶ ἱερότητος τοῦ «᾿Επίβλεψον ἐξ οὐρανοῦ» ἡ ἀπόκρισις τοῦ λαοῦ πρέπει νὰ εἶναι ἀνάλογος. οὐδεμίαν θέσιν ἔχει ἀσφαλῶς τὸ «Εἰς πολλὰ ἔτη», διὰ τὸ ὁποῖον καὶ ἄλλοι καὶ ἐγὼ ἔχομεν εἴπει τὰ δέοντα. ἄλλωστε διατηρεῖται μὲν ἡ εὐλογία ὄχι ὅμως καὶ ὁ ἀναστάσιμος χαιρετισμὸς «εἰρήνη πᾶσιν». ὁμοίως ἡ ἀπόκρισις τοῦ λαοῦ πρέπει νὰ εἶναι ἀνάλογος πρὸς τοὺς λόγους τοῦ ἐπισκόπου. ἐφόσον εἴδαμε τὴν θέσιν καὶ σημασίαν καὶ λειτουργικὴν ἑρμηνείαν τοῦ ἀρχαίου εἰσοδικοῦ (ψαλμοῦ 79), ἐκ τῶν δύο παραδιδομένων ἀποκρίσεων «᾿Αμήν» καὶ «Κύριε, ἐλέησον» διατηρῶ ἐπιφυλάξεις διὰ τὴν πρώτην καὶ προτιμῶ (προσωπικῶς) τὴν δευτέραν ὡς συμφωνοτέραν πρὸς τὸ περιεχόμενον τοῦ στίχου καὶ τοῦ ὅλου ψαλμοῦ.

Αὐτά πρός ἐνημέρωσιν καί «ἱστορικήν» ἐν Ψαλτολογίῳ διαδρομήν...

 
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Αρκετα ενδιαφεροντα και διαφωτιστικα αυτα που μας παραθετει ο π. Μαξιμος. Δηλ σε καποια σημεια της Θ.Λειτουργιας κακως εχει επικρατησει να λεμε το ''Εις πολλα ετη Δεσποτα'', αν καταλαβα σωστα. Θα πρεπει καποια στιγμη αυτα τα πραγματα να διευκρινηστουν, να τεθουν στη σωστη τους βαση και οχι οι μεν αρχιερεις να αρεσκονται στα πολλα ''Εις πολλα ετη'' κτλ και οι δε ψαλτες να νομιζουν πως αν το ψαλλουν δυνατα θα αποκτησουν την ευνοια του Δεσποτη...:cool:
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αρκετα ενδιαφεροντα και διαφωτιστικα αυτα που μας παραθετει ο π. Μαξιμος. Δηλ σε καποια σημεια της Θ.Λειτουργιας κακως εχει επικρατησει να λεμε το ''Εις πολλα ετη Δεσποτα'', αν καταλαβα σωστα. Θα πρεπει καποια στιγμη αυτα τα πραγματα να διευκρινηστουν, να τεθουν στη σωστη τους βαση και οχι οι μεν αρχιερεις να αρεσκονται στα πολλα ''Εις πολλα ετη'' κτλ και οι δε ψαλτες να νομιζουν πως αν το ψαλλουν δυνατα θα αποκτησουν την ευνοια του Δεσποτη...:cool:
 

spimil

Νέο μέλος
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΑΔΕΛΦΕ ΚΑΝΕΙΣ ΛΑΘΟΣ ΕΣΥ ΚΑΙ ΜΑΛΛΩΝ ΕΣΥ ΔΕΝ ΓΝΩΡΗΖΕΙΣ ΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΚΑΙ ΗΜΟΥΝ ΑΡΙΣΤΟΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΜΟΥ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΥΠΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΩΡΟΥΝ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ. ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΠΛΗΡΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΓΡΙΚΗ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΜΑΣ. ΓΙΑ ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΙΣ ΤΗ ΛΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΛΟΥΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΣ ΤΟ ΜΥΝΗΜΑ.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΑΔΕΛΦΕ ΚΑΝΕΙΣ ΛΑΘΟΣ ΕΣΥ ΚΑΙ ΜΑΛΛΩΝ ΕΣΥ ΔΕΝ ΓΝΩΡΗΖΕΙΣ ΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΚΑΙ ΗΜΟΥΝ ΑΡΙΣΤΟΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΜΟΥ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΥΠΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΩΡΟΥΝ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ. ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΠΛΗΡΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΓΡΙΚΗ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΜΑΣ. ΓΙΑ ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΙΣ ΤΗ ΛΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΛΟΥΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΣ ΤΟ ΜΥΝΗΜΑ.

Εχετε την καλοσυνη να μας πειτε σε ποιον αναφερεστε?
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΑΔΕΛΦΕ ΚΑΝΕΙΣ ΛΑΘΟΣ ΕΣΥ ΚΑΙ ΜΑΛΛΩΝ ΕΣΥ ΔΕΝ ΓΝΩΡΗΖΕΙΣ ΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΤΥΠΙΚΟΥ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΚΑΙ ΗΜΟΥΝ ΑΡΙΣΤΟΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΜΟΥ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΥΠΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΩΡΟΥΝ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ. ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΠΛΗΡΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΓΡΙΚΗ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΜΑΣ. ΓΙΑ ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΙΣ ΤΗ ΛΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΛΟΥΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΣ ΤΟ ΜΥΝΗΜΑ.
Ἀγαπητέ Σπῦρο,
Αὐτό τό μήνυμα εἶναι ἀπαράδεκτο καί ἀπό πλευρᾶς συμπεριφορᾶς καί κανόνων τοῦ φόρουμ. Ἴσως δέν διάβασες τά προηγούμενα μηνύματα, ὅπου ἐγώ στό #8, μέ διάκριση ἀναφέρομαι στήν ἀπαράδεκτη χρήση κεφαλαίων καί στά φοβερά σου ὀρθογραφικά καί λεκτικά σφάλματα (διορθώνοντας τό προηγούμενο μήνυμά σου), γράφοντας ὅτι πρέπει νά «δείχνουμε σεβασμό πρός πᾶσαν κατεύθυνσιν, ἰδιαίτερα στίς ἀξίες πού (εὐελπιστοῦμε ὅτι) ἐπαγγέλεται τό Ψαλτολόγιον».
Αὐτό τό μήνυμα δέν συνάδει μέ αὐτά πού δηλώνεις πῶς εἶσαι καί γνωρίζεις...
Ἄν ὑπάρχει κάποιο ἰδιάζον πρόβλημα γι᾿ αὐτόν τόν τρόπο γραφῆς, τότε συγχῶρά με.
Ἴσως ὁ Μαμάης, σοῦ ἐξηγήσει...


 
Last edited:

pelchris

Νέο μέλος
Προσπαθώ να ανεβάσω την έκδοση Χριστοδούλου για τις απαραίτητες συγκρίσεις, αλλά δεν τα καταφέρνω μέχρι στιγμής...
 
Top