[Ερώτηση] Διαφορά μεταξύ αʹ και πλ. αʹ σε παπαδικά μέλη

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
tsak77, το παράδειγμά σου είναι η εξαίρεση. Συνήθως γίνεται αυτό που περιέγραψα στον πλ. α' κατά κανόνα.
Η αλήθεια είναι ότι τέτοια φαινόμενα αλληλοδανεισμού ιδιομάτων μεταξύ των δύο ήχων, παρατηρούνται κυρίως στις νέες συνθέσεις, εξ'ού και άλλο ένα παράδειγμα από τον χερουβικό ύμνο του Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτου.
View attachment Κων1.jpg View attachment Κων2.jpg
καθώς και στις συνθέσεις του Θ. π.Π. Φωκαέως.

Οι παλιότεροι όταν έψελναν (έγραφαν) πρώτο ήχο έγραφαν πρώτο ήχο, όπως φαίνεται σε παρόμοια μέλη στο "Εν άνθος της καθ΄ ημάς Εκκλησιαστικής μουσικής". Το θέμα βέβαια είναι, ότι όταν έγραφαν πλ. του Α΄δεν χρησιμοποιούσαν τα γνωρίσματα που αναφέρετε, με αποτέλεσμα και πάλι να μην υπάρχουν σημεία διαφοροποίησης των δύο ήχων. Ένα παράδειγμα είναι το Κοινωνικό Αινείτε του Ι. Κουκουζέλη στον πλ. του Α΄ένα μέτρια εκτεταμμένο μάθημα που δεν έχει κανένα γνώρισμα (ούτε καν την κατάβαση στον κάτω κε). Προσωπικά πιστεύω ότι δεν υπάρχουν φόρμουλες και γνωρίσματα καθαρόαιμα που να ανήκουν στον ένα ήχο και όχι (ποτέ) στον άλλο, κάτι φυσιολογικό, εφόσον μιλάμε για κύριο και πλάγιο ήχο, εάν δεν συγγενεύουν αυτοί τότε ποιοι; :wink:
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Στο νέο σύστημα γραφής και θεωρίας άρχισαν να αλλάζουν λίγο τα πράγματα.
Παρατηρούμε από Φωκαέα και μετά και ειδικά στον Καμαράδο και τους μαθητές του να καταλήγουν το μέριμναν ή το υποδεξόμενοι του πλ α΄στον Κε ενώ τα αντίστοιχα του α' στον Πα.
Σιωπηλή και άγραφη θεωρία.
Κανόνας είναι ότι η κατάληξη καθορίζει τον ήχο.
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Σκοπός μου ήταν και είναι να απαλείψουμε κάθε ξένο στοιχείο απ' την μουσική μας, το οποίο δεν έχει ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ με αυτήν.




Η μουσική μας δεν έχει ανάγκη εισαγωγής ξενικών όρων ή όρων εν αποστρατεία, όπως πολλοί χρησιμοποιούν.
Είναι όλα γραμμένα στον Χρύσανθο, αρκεί λίγο θέληση να τα γνωρίσουμε.

+100000000
 
Top