Διάταξη ἀγρυπνίας κατὰ τὶς Ἀρχέτυπες διατάξεις

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Απορία: Η 17η Ιανουαρίου συγκεκριμένα πώς και είναι μέρα αγρυπνίας; Επειδή ο Μ. Αντώνιος θεωρείται ο ιδρυτής του μοναχισμού; Επίσης, μού κάνει εντύπωση που η 1η Ιανουαρίου δεν είναι μέρα αγρυπνίας, θα το περίμενα.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ναί, ὁ «πατὴρ πατέρων» Ἀντώνιος θεωρεῖται ἱδρυτὴς τοῦ ἀναχωρητικοῦ μοναχισμοῦ καὶ δεσπόζει στὸ μοναχικὸ τυπικό.

Μετὰ τὴν τεσσαρακοστή, ἡ ἀνάπαυση τοῦ δωδεκαημέρου δὲν ὁρίζει ἀγρυπνία πέραν τῶν Κυριακῶν.
 

Ad. Ypantia

New member
Χαίρετε!
Κατά το τυπικό του Βιολάκη (1888), πότε έχουμε αγρυπνία; Διαβάζω, το ψάχνω και δεν βρίσκω κάπου να το λέει ξεκάθαρα..

Very much thank you!
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Δὲν ἀναφέρει ἀνοιξαντάρια.

Δὲν περιέχει διάταξη ἀγρυπνίας.

Δὲν ἀναφέρει τὴν χρίση μὲ ἔλαιο τῆς κανδήλας στὸ τέλος ἑορταστικοῦ ὄρθρου.

Δὲν ἀναφέρει τὸν νάρθηκα ὡς τόπο τελέσεως τοῦ ἀποδείπνου, μεσονυκτικοῦ καὶ τῶν ὡρῶν.

Λείπει τὸ «Πληρωθήτω...».

Δὲν ἀναφέρει τὴ διάταξη σύμπτωσης δύο ἁγίων τοῦ Μηναίου σὲ Κυριακή.

Δὲν περιλαμβάνει πλήρη διάταξη τοῦ Σαββάτου μὲ Ἀλληλούια.

Δὲν ἀναφέρει τὴν διάταξη τῆς ἑορτῆς τῆς ἁγίας Σκέπης 28/10 καὶ πολλῶν νεοφανῶν ἁγίων.

Δὲν ἀναφέρει τὴν ἀκολουθία τῆς εἰδικῆς δοξολογίας ἐθνικῶν ἑορτῶν, ἐπετείων καὶ πρωτοχρονιᾶς.

Δὲν ἀναφέρει τὴν τάξη εὐλογήσεως ἑορτίων κολλύβων, βασιλόπιτας ἢ φανουρόπιτας.

Δὲν περιέχει τὴν τάξη τῆς λιτανείας.

Δὲν ἀναφέρει τὶς ἀργίες.

Δὲν ἀναφέρει τὴν εὐλόγηση τῶν σταφυλῶν κατὰ τὴν ἑορτὴ τῆς Μεταμορφώσεως.

Δὲν προβλέπει διατάξεις σύμπτωσης κινητῶν καὶ ἀκινήτων ἑορτῶν, ὅταν τὸ Πάσχα συμπέσει ἀπὸ 25 Ἀπριλίου ἕως 8 Μαΐου.

Δὲν ἀναφέρει πορφυρὰ στολὴ γιὰ τὴν μεγάλη τεσσαρακοστή.

Δὲν ἀναφέρει τὶς δώδεκα μικρὲς μετάνοιες μετὰ τὴν εὐχὴ Ἐφραὶμ τοῦ σύρου.

Δὲν ἀναφέρεται στὴν λιτανεία τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας.

Δὲν ἀναφέρει κατάλυση ἰχθύος τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων, τῆς Μεσοπεντηκοστῆς καὶ τῆς «ἀπόδοσης τοῦ Πάσχα».
 

alex7305

Well-known member
Προβλέπει την δυνατότητα τελέσεώς της όμως εμμέσως, καθώς στην Προθεωρία γράφει πως μικρά απόλυσις λέγεται και στον μικρό εσπερινό, οσάκις τελείται αγρυπνία (§16 της Προθεωρίας). Από εκεί και πέρα, γνωρίζουμε πως χρησιμοποιούνταν από αρκετούς σαν βάση τέλεσης των αγρυπνιών το Τυπικό του Αγίου Σάββα τουλάχιστον στις αρχές του 20ου αιώνα, με ορισμένες εξαιρέσεις κατά περίπτωσιν, αλλαγές και προσαρμογές στο σήμερα.
Αν θυμάμαι καλά, ο κ. Κίσσας είχε πει σε εκπομπή πως αγρυπνίες γινόντουσαν και στην Πόλη, αλλά σταμάτησαν "δια τον φόβον των Ιουδαίων".
 
Top