Γιώργος Μ.
Γιώργος Μπάτζιος
Δεν ξέρω αν έχει συζητηθεί αλλού. Μέσα σε δύο μέρες διαβάσαμε στο φόρουμ δύο περιστατικά για υπόδειξη από ψάλτη σε ιερέα και το αντίστροφο περί τυπικού εν ώρα λατρείας και δη στην ιερή ώρα της Θείας Κοινωνίας. Στο παρελθόν έχουμε εδώ μέσα διαβάσει πάρα πολλά τέτοια, πολλά από αυτά είχαν και άσχημη κατάληξη (π.χ. ο ψάλτης να φεύγει στη μέση της ακολουθίας κ.λπ.). Δεν θα εξετάσω καθόλου το ενδεχόμενο αυτές οι αλληλοϋποδείξεις να αποτελούν εν μέρει θέμα προστασίας "ζωτικού χώρου" του καθενός. Δεν το εξετάζω, όχι γιατί δεν υφίσταται γενικά, αλλά γιατί δεν αφορά σίγουρα τις περιπτώσεις που προανέφερα και γιατί δεν είναι αυτό στο οποίο θα ήθελα να εστιάσω.
Η ερώτηση που απευθύνω στους φίλους είναι: επιτρέπεται οι υποδείξεις για θέματα τυπικού να γίνονται δημοσίως από ιερέα σε ψάλτη και κυρίως αντίστροφα, κοινώς χωρίς μυστικότητα και διάκριση, και με τρόπο που διασαλεύει την κατάνυξη της ακολουθίας; (Δεν μιλώ για περιπτώσεις όπου ο καημένος ο πρεσβύωπας, αγράμματος, εμπειρικός ψάλτης ψάχνεται και ο ιερέας ευγενικά του λέει τι πρέπει να πει, ούτε αντίστροφα περιπτώσεις όπου ο ιερέας ξεχνάει να κάνει μια εκφώνηση και ο ψάλτης διακριτικά του τη θυμίζει).
Η άποψή μου είναι η ακόλουθη: το τυπικό πρέπει να τηρείται με απόλυτη ακρίβεια ΟΜΩΣ δεν έγινε για να έχουμε την αυταρέσκεια ότι το τηρούμε με απόλυτη ακρίβεια, αλλά για να γίνονται με ορισμένη τάξη οι ακολουθίες κι έτσι να υμνείται καλύτερα ο Θεός. Είναι μέσο για καλύτερη προσευχή και λατρεία. Δεν έχει να κάνει με καταμερισμένες αρμοδιότητες και ζωτικούς χώρους.
Επομένως, κατά τη γνώμη μου, αν μια δημόσια παρέμβαση για την τήρηση του τυπικού μπορεί να διασαλεύσει το κλίμα κατάνυξης και προσευχής των πιστών, τότε εμποδίζει τον ανωτέρω σκοπό της ύπαρξής του, αυτόν δηλαδή της καλύτερης προσευχής και λατρείας, και συνεπώς αποτελεί καθεαυτήν παράβαση του τυπικού (ίσως πιο ουσιαστική από την παράβαση του τυπικού της ακολουθίας).
Και εν πάση περιπτώσει, τι θα χάσει ο ιερέας ή ο ψάλτης αν κάνει την υπόδειξη κρυφά ή αν την κάνει μετά το πέρας της ακολουθίας με διάθεση εποικοδομητική προς τον πλησίον και όχι επιπληκτική; Αν είχαμε μάτια και βλέπαμε ανάμεσά μας αυτό που υπάρχει αλλά δεν φαίνεται, δηλαδή τον ιερουργούντα και ιερουργούμενο Χριστό, θα τολμούσαμε να ερίζουμε για το πώς πρέπει να ιερουργείται πιο σωστά;
Η ερώτηση που απευθύνω στους φίλους είναι: επιτρέπεται οι υποδείξεις για θέματα τυπικού να γίνονται δημοσίως από ιερέα σε ψάλτη και κυρίως αντίστροφα, κοινώς χωρίς μυστικότητα και διάκριση, και με τρόπο που διασαλεύει την κατάνυξη της ακολουθίας; (Δεν μιλώ για περιπτώσεις όπου ο καημένος ο πρεσβύωπας, αγράμματος, εμπειρικός ψάλτης ψάχνεται και ο ιερέας ευγενικά του λέει τι πρέπει να πει, ούτε αντίστροφα περιπτώσεις όπου ο ιερέας ξεχνάει να κάνει μια εκφώνηση και ο ψάλτης διακριτικά του τη θυμίζει).
Η άποψή μου είναι η ακόλουθη: το τυπικό πρέπει να τηρείται με απόλυτη ακρίβεια ΟΜΩΣ δεν έγινε για να έχουμε την αυταρέσκεια ότι το τηρούμε με απόλυτη ακρίβεια, αλλά για να γίνονται με ορισμένη τάξη οι ακολουθίες κι έτσι να υμνείται καλύτερα ο Θεός. Είναι μέσο για καλύτερη προσευχή και λατρεία. Δεν έχει να κάνει με καταμερισμένες αρμοδιότητες και ζωτικούς χώρους.
Επομένως, κατά τη γνώμη μου, αν μια δημόσια παρέμβαση για την τήρηση του τυπικού μπορεί να διασαλεύσει το κλίμα κατάνυξης και προσευχής των πιστών, τότε εμποδίζει τον ανωτέρω σκοπό της ύπαρξής του, αυτόν δηλαδή της καλύτερης προσευχής και λατρείας, και συνεπώς αποτελεί καθεαυτήν παράβαση του τυπικού (ίσως πιο ουσιαστική από την παράβαση του τυπικού της ακολουθίας).
Και εν πάση περιπτώσει, τι θα χάσει ο ιερέας ή ο ψάλτης αν κάνει την υπόδειξη κρυφά ή αν την κάνει μετά το πέρας της ακολουθίας με διάθεση εποικοδομητική προς τον πλησίον και όχι επιπληκτική; Αν είχαμε μάτια και βλέπαμε ανάμεσά μας αυτό που υπάρχει αλλά δεν φαίνεται, δηλαδή τον ιερουργούντα και ιερουργούμενο Χριστό, θα τολμούσαμε να ερίζουμε για το πώς πρέπει να ιερουργείται πιο σωστά;
Last edited: